Bukefalos 28 år!

Pollys valpar

Nej, hon gör ju inte det - det är ett helsicke då hon är en hund som verkligen behöver få bränna mjölksyra i kroppen. Hon är en sådan hund som kutar sig blå i djup snö när andra hundar går på upptrampade stigar.
Men jag ska kolla mer om denna stamcellsbehandling - då tar dom blod från halsvenen och gör något med och sprutar in i leden med några veckors mellanrum 3-4 gånger. Haft en hel del bra resultat med den metoden, men måste kolla först vad exakt det kostade (dyrt som allting annat) och om försäkringsbolaget ersätter det. Kan kanske vara värt att prova om vi löser den ekonomiska biten :)
Jag smygkikar ju på din tråd, och kan verkligen rekommendera metoden om det är samma som jag tror att det är. Den heter iVrap typ när man gör det på hästar och fungerar bra, så bra att vad jag hört tar de flesta försäkringsbolag den, trots att den är ganska ny fortfarande.
 
Jag smygkikar ju på din tråd, och kan verkligen rekommendera metoden om det är samma som jag tror att det är. Den heter iVrap typ när man gör det på hästar och fungerar bra, så bra att vad jag hört tar de flesta försäkringsbolag den, trots att den är ganska ny fortfarande.
Jag hittade lite info på nätet (på SKK:s sida t ex) om det och det mesta handlar om nybildande av brosk/hundar med artros. Men jag tror inte Julinder skulle föreslagit det om det inte kunde hjälpa även vid ligamentskador osv. Så jag ska absolut ta reda på mer :)
 
Kopierar mitt inlägg från facebook - orkar inte skriva en gång till :o

Så har vi då gjort ett besök hos ortopeden med både Polly och en liten extra kontroll av lilla Kate samtidigt för att se om hon är helt okej trots sin litenhet och att hon kom sent upp på benen.
Lilla Kate fick en A-stämpel i rumpan :) Fin i benen och fint hjärta, så där fanns ingen oro alls - tack för det :)

Polly däremot finns mycket att fundera med och där går inte att ställa säker diagnos utan nytt titthål och det enda är att hon är smärtpåverkad när han känner på henne i bogleden där hon tidigare opererats i och nu har smällt upp någon skada igen - stor eller liten går inte att säga.
Så då är frågan hur jag ska gå vidare och om vi ska gå vidare över huvud taget och mycket beror på försäkringsbolaget och vad dom säger. Dom kommer troligtvis kräva titthål för att ställa en säker diagnos om hon ska dömas ut.
Ska vi ev prova ev stamcellsbehandling och se vad det kan ger för resultat ? Där måste jag kolla om försäkringsbolaget över huvud taget ersätter. Har mailat fler frågor till ortopeden om denna behandling så jag har något att bolla med när jag pratar med försäkringsbolaget.
Inget roligt alls med detta, men något måste göras oavsett vad som ska göras - men jag har några veckor på mig att fundera och bolla, för hon ska hur som haver gå tiden ut med sina valpar
2764.png

Jag skulle börja med att hämta second opinion från en annan ortoped innan jag började experimentera med okonventionella metoder/behandlingar eller tog beslut om avlivning.
 
Jag skulle börja med att hämta second opinion från en annan ortoped innan jag började experimentera med okonventionella metoder/behandlingar eller tog beslut om avlivning.
Nope, jag byter inte ortoped då jag har en av de bästa enligt mig och tyvärr är min gamla duktiga ortoped i pension numera. beslutet om jag vill gå vidare med ev operation eller stamcellsbehandling eller inte är mitt (och försäkringsbolagets). Han vet att jag sagt ifrån om fler operationer och det är därför han nämnde stamcellsbehandling som alternativ behandling.

Polly är överrörlig då hon har två avslitna ligament, så hennes bogled hålls ihop av muskler och träning och det har fungerat tills något hände för 7 veckor sedan. Vad som skett nu vet ingen utan att kika in. Jag vet bara att jag sagt nej till fler operationer och ännu fler långa månader med rehab.
 
Vad använder man en Heeler till egentligen? :) Vallhund från början va? Används dom till det fortfarande?
 
Vad använder man en Heeler till egentligen? :) Vallhund från början va? Används dom till det fortfarande?
Heelern är en kofösare och skadedjursbekämpare, förutom att vakta gården då genom att larma :)
Det finns några som använder sina heeler i jobbet med att ta hem korna till ladugården, men den flesta använder den som aktiv sällskapshund numera - en hel del tävlar i diverse sporter :) Flertalet är duktiga sork/råttjägare (även duktiga på att sanera överpopulation av vildkaniner om man vill det...)
 
Nu har detta inte med Pollys valpar att göra, men då jag redan skrivit om det i denna tråd så fortsätter jag här.

Jag har idag pratat med Pollys försäkringsbolag om hur dom vill gå vidare med undersökningar för en säker diagnos osv och då kom saker upp som jag inte ens visste (ibland har man dålig koll på sina försäkringar). Om jag mot förmodan skulle välja att operera Polly en tredje gång, så får jag ingen ersättning för mer rehab när det gäller samma ben som jag fått rehab-ersättning för förut. Så vet jag det, men det gör det tyvärr lättare att ta ett beslut. Rehab är oerhört dyrt.
Jag har gått efter skadereglerarens råd och suttit och skrivit ihop ett brev från när allting startade tills nu och hur jag upplever Polly och hennes begränsningar, så får vi se när jag skickar in det. Hon själv trodde inte det skulle bli några problem att få ut liversättning, men det vet man aldrig när det gäller dom som tar beslut. Jag sak bara själv fundera lite mer på detta med stamcellsbehandling och om det ens är värt det eller om jag ska sätta stopp här. Jag har ju tid på mig att fundera då hon oavsett ska gå med sina valpar tiden ut.

Detta är inget kul alls, men Polly är en otroligt aktiv hund och behöver få leva ett liv som hon mår bra av - så tankarna är många nu om, hur och vad som ska göras :heart
 
Nu har detta inte med Pollys valpar att göra, men då jag redan skrivit om det i denna tråd så fortsätter jag här.

Jag har idag pratat med Pollys försäkringsbolag om hur dom vill gå vidare med undersökningar för en säker diagnos osv och då kom saker upp som jag inte ens visste (ibland har man dålig koll på sina försäkringar). Om jag mot förmodan skulle välja att operera Polly en tredje gång, så får jag ingen ersättning för mer rehab när det gäller samma ben som jag fått rehab-ersättning för förut. Så vet jag det, men det gör det tyvärr lättare att ta ett beslut. Rehab är oerhört dyrt.
Jag har gått efter skadereglerarens råd och suttit och skrivit ihop ett brev från när allting startade tills nu och hur jag upplever Polly och hennes begränsningar, så får vi se när jag skickar in det. Hon själv trodde inte det skulle bli några problem att få ut liversättning, men det vet man aldrig när det gäller dom som tar beslut. Jag sak bara själv fundera lite mer på detta med stamcellsbehandling och om det ens är värt det eller om jag ska sätta stopp här. Jag har ju tid på mig att fundera då hon oavsett ska gå med sina valpar tiden ut.

Detta är inget kul alls, men Polly är en otroligt aktiv hund och behöver få leva ett liv som hon mår bra av - så tankarna är många nu om, hur och vad som ska göras :heart
:(
 
Visst är det pga nån skada hon fått problem? Inget ärftligt, eftersom du valt att avlar på henne.
Hon krockade förra sommaren med en annan hund och slog upp ett hål i en sena och fick en lös broskbit i leden. Rätt simpel operation och hon skulle bli återställd. Tyvärr blev hon något instabil i leden och vild och galen som hon är, så slet hon sönder två ligament i samma led 3 månader senare. Lång rehab med mycket träning, men fick henne i oerhört fint kondition med bra muskler som höll ihop benet - därav att jag vågade para henne igen (alltså ren skada och inget ärftligt).
Hennes ben är dock mycket överrörligt sedan dess och med en aktiv hund som lätt gör tvärsvängar på en femöring osv så är det lätt hänt att benet slinter utåt. Så antingen var det en tackling eller en tvärsväng det som hände under lek med sin son, när hon blev halt igen under därktigheten.
 
Herre jösses nu har valparna kommit till huligan-stadiet :nailbiting: Den tiden när dom anser att människan är en rolig kamptrasa och anfaller o flock när man kliver in till dom :rofl:
Att sätta sig ner ger ofelbart små vassa jäkla nålstick här och där (har ett blåmärke på insidan av överarmen där en studsade upp och ville kampa) :o
Med heelervalpar ser händerna ut som om man hade ett gäng ilskna katter hemma - och det krävs tålamod att få dom inse att man ska inte bita och framförallt inte så jäkla hårt :p

Pussar på dom gör man bara när dom är trötta (förutom snälla lilla Kate då), annars har man hål i läppen :cautious:
 
Och så fotobombar vi lite då med alla bilder som vännerna tog idag på puppisarna :)
En trötthög
22256696_10155158755031775_8684386192767979787_o.jpg


I Love It - världens busigaste tokstolla
22290059_10155158755116775_3666246842471072088_o.jpg


Kiss Me Kate balanserar
22219823_10155158755326775_2847355293309726138_o.jpg

Kiss Me Kate (gul) och To Love And Protect (blå)
22256402_10155158755411775_8368272999867686195_o.jpg

Min favvohane Kisses On The Cheek (svart)
22219847_10155158755656775_5811668733129935828_o.jpg


Vilken kropp han har och vilken mysig kille han är :)
22338757_10155158755971775_1967804005059431017_o.jpg


To Love And protect
22255085_10155158756116775_195543939143330596_o.jpg
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 942
Senast: sweet_extraa
·
D
Övr. Hund Jag har ingen erfarenhet av valpar under 8 veckor. En liten snabb sammanfattning hur de ligger till: Min tik fick...
Svar
10
· Visningar
1 541
Senast: donna82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp