Bukefalos 28 år!

Ponnytrav, raser och mankhöjd!

F

Fifi

Vilka mankhöjder brukar det vara på ponnytravarna? Finns det shettisar som tävlar i b-ponnyklassen eller andra raser? Har en shettis på dryga 115 ca och ett russ på 118 och de är väldigt jämna i steget... Är det skillnad på snabbhet på shetland och russ? Shettisen är lätt i typen, efter Dollman. Mvh Fifi
 
Ponnytravarna tävlar efte mkh inte efter ras. Kat A upp tom 107 cm och kat B upp till 130 cm.
Du får tävla dina två som kat B om du ska starta dem.
De flesta russ är snabbare än shettisarna men det finns undantag. Gläntans Domino och Maxmer är två exempel på shettisar som springer fortare än många russ.
 
nästan rätt...

De ska ha KÄND härstamning i tre led. måste inte vara "godkänd"...
 
ok, stam har han även om han inte är registrerad.. ska få det gjort så fort som möjligt. måste dock dna-testa först så det tar väl ett tag antar jag. vet ni om det existerar några shettisar som tävlar bland b-ponnyerna?
 
Jag har inte sett nån sån, däremot har min ponny tävlat mot en som BORDE göra det... :crazy: (alldeles för stor, men har på något underligt sätt lyckats klämma sig igenom mätkontrollen...)

Det fina med ponnytravet är att det finns lopp för ALLA ponnyer, dvs både de riktigt snabba och de långsammare. :)
 
ok... ja, jag vet ju faktiskt inte exakt hur hög han är... bara att han ser ut att vara litelite lägre än russet som är 118-119 cm. traven är jättebra på honom, är väldigt lik sin far till utseendet. kanske är dumt ändå att försöka sig på att tävla mot russen? har ju ingen erfarenhet alls av ponnytrav men tycker det verkar vara kul för barnen och hästarna!
 
Det är jättekul och väl värt att prova!
Ja det finns några shettisar som har tävlat som russ. Dom vinner knappast SM eller Elitloppet, men kan plocka en del placeringar beroende på hur fort dom kan springa...
Det är bara att prova :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 597
Senast: WBanna
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 779
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 346
Senast: hundtant
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 391
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp