Position när man leder häst

He he jag säger tvärt emot dig igen. Respekten går åt vardera håll och ingår i begreppet ledarskap det är inget seperat begrepp som ska uppnås då även tillit är ett ord som också behövs i ledarskapet.

Allt detta behöver ingå för att få ett funktionellt team, samtidigt så kan ledarskapet skifta under tid ex hopphästen som ska bjuda till mot hindret, blir det bjudning så hänger jag på hästen i det läget och hästen får leda, blir det fel så tar jag tbk hästen och det är mitt ledarskap igen.

Dvs ett ledarskap är inte ngt statiskt utan det är hela tiden flytande och en skicklig ledare anpassar sin roll efter situationen.

Så enkelt är det.

Ledarskap innebär inte att ”bossa runt” någon utan är något som är under ständig utveckling med ett givande och tagande för båda parter för att därigenom få det att fungera så smidigt som möjligt.

Och jo det behövs kurser, för att folk ska inse att man aldrig blir full lärd med hästar, det finns alltid ngt nytt att lära om man vill lära sig nytt.

Och ja igen det handlar om positioner. Om hästen kommer lös och springer iväg med grimskaftet fladdrande efter sig och människan springer efter bakom så säger jag att det handlar i allra högsta grad om position och denna position är fel då......

Din kommentar om att – sådant lär man föl är ju bara fantastiskt inskränkt. ”Dessa som du då ser normalt funtade och och uppfostrade hästar” kan förstöras på tre röda.

Tänk alla dessa företag som överlever pga felhanterade hästar och speciellt att det inte går att leda dom, lasta dom, sitta upp på dom, få dom att går framåt etc etc......välkommen till verkligheten.

Personligen tycker jag miss Fideli har intressanta grundläggande frågor vilket tyder på ett exceptionell och uppriktigt intresse av att verkligen vilja lära sig så mycket som möjligt. Heja dig och fråga på. Finns inga dumma frågor bara dumma svar.

På vilket vis är det "inskränkt" att lära hasten redan som föl att ledas och flytta sig?

Så väldigt många problemhästar finns det faktiskt inte IRL. Problem uppstår när människorna inte är tillräckligt erfarna och/eller tydliga och då ligger problemet där och inte hos hästen.

Om man inbillar sig att man blir hastens ledare bara för att man leder den i en viss position, ja, då är man bra naiv.
 
På vilket vis är det "inskränkt" att lära hasten redan som föl att ledas och flytta sig?

Så väldigt många problemhästar finns det faktiskt inte IRL. Problem uppstår när människorna inte är tillräckligt erfarna och/eller tydliga och då ligger problemet där och inte hos hästen.

Om man inbillar sig att man blir hastens ledare bara för att man leder den i en viss position, ja, då är man bra naiv.

Jag är förvisso ofta naiv, men jag har aldrig påstått att man blir ledare för att man leder den på nått speciellt sätt. Det var inte heller frågan, så jag fattar inte var du fått det ifrån.
 
Jag är förvisso ofta naiv, men jag har aldrig påstått att man blir ledare för att man leder den på nått speciellt sätt. Det var inte heller frågan, så jag fattar inte var du fått det ifrån.

Fast det är ju väldigt lätt att tolka ditt första inlägg precis så. Det står ju att du läst om VAR och VARFÖR och att resultatet är att vara LEDARE över hästen.
Det blir liksom en del i frågan även om du inte ställt den direkt.

Läser lite om var man ska vara och varför och ser att det hänvisas till samma anledning, man ska vara ledare över hästen.

Frågan var hur det kan vara så olika? Ja, det lättaste är väl att svara för att vi är olika och vi tolkar ledarhästar olika och vilka individer som är ledarhästar olika.

Kort svar och behöver inte diskuterad egentligen. Men, det är ju ett diskussionsforum, så det är väl det vi gör?
 
Det är lite roligt att några personer, som hävdar en speciell position och att man automatiskt blir ledare där kanske inte tänker i vidare cirklar och fortfarande ser djur som något statiskt, osocialt och icke-kompetenta att tänka.

Det säger nog mer om personen än djuret.
 
Fast det är ju väldigt lätt att tolka ditt första inlägg precis så. Det står ju att du läst om VAR och VARFÖR och att resultatet är att vara LEDARE över hästen.
Det blir liksom en del i frågan även om du inte ställt den direkt.



Frågan var hur det kan vara så olika? Ja, det lättaste är väl att svara för att vi är olika och vi tolkar ledarhästar olika och vilka individer som är ledarhästar olika.

Kort svar och behöver inte diskuterad egentligen. Men, det är ju ett diskussionsforum, så det är väl det vi gör?

Att vara ledare ja, inte att bli det bara för att man går på ett speciellt sätt. Och jag skriver att andra påstår det inte att jag tror det.
 
Det är lite roligt att några personer, som hävdar en speciell position och att man automatiskt blir ledare där kanske inte tänker i vidare cirklar och fortfarande ser djur som något statiskt, osocialt och icke-kompetenta att tänka.

Det säger nog mer om personen än djuret.
Samtidigt ser jag ofta problem som bottnar i raka motsatsen - att hästägare tillskriver hästen långt större mental kapacitet än vad som är realistiskt, att man föreställer sig komplexa tankemönster och att man drar alldeles för långtgående paralleller mellan hästar och människor.

(Med det sagt menar jag inte att den fysiska positionen när man leder en häst nödvändigtvis har stor betydelse för ledarskapet.)
 
Jag är förvisso ofta naiv, men jag har aldrig påstått att man blir ledare för att man leder den på nått speciellt sätt. Det var inte heller frågan, så jag fattar inte var du fått det ifrån.

Jag har inte påstått att just DU tror det. Men av hur du skriver ditt första inlägg så finns det andra som tror det. Du får nog läsa lite mer noggrant.
 
För mig känns det mest "rätt" och säkert att ha hästen på min högra sida och gå nånstans just framför bogen. (Det är också vad jag fått inbankat i huvudet sedan typ stenåldern.) Man ser vad hästen pysslar med, får inte en framhov i ryggen eller blir mosad om hästen skuttar åt sidan. Skulle aldrig ha hästen bakom mig (mer än korta stunder om det behövs för framkomligheten), då har man ju absolut ingen koll. Jag tror för övrigt också att position har NOLL och intet att göra med ledarskap.
 
Samtidigt ser jag ofta problem som bottnar i raka motsatsen - att hästägare tillskriver hästen långt större mental kapacitet än vad som är realistiskt, att man föreställer sig komplexa tankemönster och att man drar alldeles för långtgående paralleller mellan hästar och människor.

(Med det sagt menar jag inte att den fysiska positionen när man leder en häst nödvändigtvis har stor betydelse för ledarskapet.)
Rick Gore, Think Like A Horse.
 
Fast det är ju det som är problemet. Vi vet faktiskt inte vad en häst tänker, vi kan bara tolka och alla vi tolkar olika (för det mesta). Om vi tolkade lika hade vi bara en väg att gå.

Jag vet att några är säkra på att de kan hästars språk och tolkar rätt. Men ju mer man vet, desto mindre vet man......märker man ganska snart.
Kan hålla med att det mer man hålla på dess mer man förstå hur lite man kunde berörenda på att det var så enkelt.
 
Jag fick lära mig att två saker var väsentliga, dels att hålla högt upp på grimskaftet med ledhanden så att man om hästen blir skrämd inte dras omkull och hamnar under hästen och sen att inte hålla grimskaftet/repet lindat runt en hand eller så att det trassla in sig i någon annan kroppsdel. Korta, styva grimskaft är också betydligt säkrare än mjuka, längre sådana.

Att hålla nära grimman ger också bättre kontroll över hästen.

Vi ledde hemmavid oftast hästarna direkt i grimman och det har räddat mig många gånger, men det är såklart större risk att tappa hästen och grimman behöver också vara av det kraftigare slaget.
 
Jag fick lära mig att två saker var väsentliga, dels att hålla högt upp på grimskaftet med ledhanden så att man om hästen blir skrämd inte dras omkull och hamnar under hästen och sen att inte hålla grimskaftet/repet lindat runt en hand eller så att det trassla in sig i någon annan kroppsdel. Korta, styva grimskaft är också betydligt säkrare än mjuka, längre sådana.

Att hålla nära grimman ger också bättre kontroll över hästen.

Vi ledde hemmavid oftast hästarna direkt i grimman och det har räddat mig många gånger, men det är såklart större risk att tappa hästen och grimman behöver också vara av det kraftigare slaget.



Att leda hästen i bara grimman är inget bra tips. Många har förlorat fingrar på det sättet.
 
Att leda hästen i bara grimman är inget bra tips. Många har förlorat fingrar på det sättet.
Jag har aldrig hört om någon som förlorat ett finger utan att haft det instucket i någon av metallringarna eller en ögla på grimman. Jag rekommenderar inte heller att leda i grimman men att man riskerar förlora fingrar om man håller rätt tror jag inte på, förr var det det absolut vanligaste att man tog hästen direkt i grimman hemmavid, däremot har det andra nackdelar som att man mycket lättare tappar hästen och nylongrimmor och andra tunna grimmor är inte heller lämpade.

Många har mist livet genom att leda i grimskaft, jag kan på rak arm räkna upp flera jag känner till men ingen som förlorat fingrar.

Men som sagt, jag rekommenderar inte att hålla i grimman generellt utan man bör normalt använda ett grimskaft och hålla nära grimman.
 
Jag fick lära mig att två saker var väsentliga, dels att hålla högt upp på grimskaftet med ledhanden så att man om hästen blir skrämd inte dras omkull och hamnar under hästen och sen att inte hålla grimskaftet/repet lindat runt en hand eller så att det trassla in sig i någon annan kroppsdel. Korta, styva grimskaft är också betydligt säkrare än mjuka, längre sådana.

Att hålla nära grimman ger också bättre kontroll över hästen.

Vi ledde hemmavid oftast hästarna direkt i grimman och det har räddat mig många gånger, men det är såklart större risk att tappa hästen och grimman behöver också vara av det kraftigare slaget.

Rätta till, du ska håla omkring 30cm. från grimman, för kort och hästen kan känna sig lås. Med dagens 170cm+ hästar kan det behöva släppa efter något mer.
 
Beror på hästen och situation. Min egna går bakom till och från hagen, på tävling/träning osv där hon är mer uppspelt så går jag strax framför bogen för att ha mer kontroll.

Är det en slö men trygg häst så går jag gärna vid bogen för att kunna driva, och är den en trygg snäll häst som jag känner så går jag vid/strax framför huvudet. Alltid på vänster sida. Har mer styrka/kontroll i min höger sida och kan vara mer direkt med hjälper och kroppspråk där.

Hur långt ifrån hästen jag går och hur långt grimskaftet är beror också på hur hästen är att leda och hur mycket kontroll jag känner att jag vill ha.

Har släpat efter många många hästar och blivit både trampad och sparkad då hästen flippat ut och jag hamnat i helt fel position. Så är ganska nogrann med positionen då jag leder hästar :p.
 
Rätta till, du ska håla omkring 30cm. från grimman, för kort och hästen kan känna sig lås. Med dagens 170cm+ hästar kan det behöva släppa efter något mer.
30 cm ned gör det mycket svårare att kontrollera hästen om den försöker springa iväg, enda sättet jag vet är att vrida hästens huvud/hals åt sidan och det blir svårare ju längre från huvudet man håller.

Men alla sätt är bra utom de dåliga så funkar det för en själv finns det ingen anledning att ändra, jag är själv 190 cm lång så jag håller med om att kortare personer säkert kan behöva en delvis annan teknik :)

Men man bör vara medveten om risken att hästen drar omkull en och att man då lätt hamnar under hästen och kan skadas mycket allvarligt. Håller man tillräckligt högt kan man förlora fotfästet och balansen men man trillar inte omkull (om inte hästen kör ned huvud såklart men det brukar de inte göra när de sticker). Det var egentligen mest det jag ville framföra :)

En sak som är väldigt bra att träna in är att kunna leda hästen från båda sidor, inte ofta det behövs kanske om man inte brukar leda flera hästar samtidigt men den gången man av någon anledning måste göra det är det inte dumt om hästen är tränad för det också.
 
Senast ändrad:
30 cm ned gör det mycket svårare att kontrollera hästen om den försöker springa iväg, enda sättet jag vet är att vrida hästens huvud/hals åt sidan och det blir svårare ju längre från huvudet man håller.

Men alla sätt är bra utom de dåliga så funkar det för en själv finns det ingen anledning att ändra, jag är själv 190 cm lång så jag håller med om att kortare personer säkert kan behöva en delvis annan teknik :)

Men man bör vara medveten om risken att hästen drar omkull en och att man då lätt hamnar under hästen och kan skadas mycket allvarligt. Håller man tillräckligt högt kan man förlora fotfästet och balansen men man trillar inte omkull (om inte hästen kör ned huvud såklart men det brukar de inte göra när de sticker). Det var egentligen mest det jag ville framföra :)

En sak som är väldigt bra att träna in är att kunna leda hästen från båda sidor, inte ofta det behövs kanske om man inte brukar leda flera hästar samtidigt men den gången man av någon anledning måste göra det är det inte dumt om hästen är tränad för det också.

Jag kan alltid se dom oerfaren hästfolk på det sätt dom leda sin häst, dom ofta har ett järn grepp nära grimmen och det ta inte mycket for hästen att kasta sig så att dom gå flygenda.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
443
Senast: tessan.g
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 173
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp