Position när man leder häst

Såhär skrev jag: "Jag fick lära mig att två saker var väsentliga, dels att hålla högt upp på grimskaftet med ledhanden så att man om hästen blir skrämd inte dras omkull"

Tydligare än så kan det inte bli. Någonstans brister det i kommunikationen tydligen.
Att hitta häst kunnig folk är inte lätt. Det finns ett gamle tala sätt, "Don´t call him cowboy untill you see him ride", allså obsevera hur folk häntera sina hästar, är dom lung och dom se ut att det dom hålla på med är ett vana sak, eller se det ut som spänt och stressig....på väg till PANIK!
 
Men vad är det som är så konstigt med att om man håller i grimskaftet en meter ned dras man omkull om hästen drar iväg men håller man högt upp så kanske man tappar fotfästet men man är fortfarande upprätt och riskerar inte att hamna under hästen? Det är ju simpel logik om inte annat.
Har du försökt att longera en häst med ett grimmskaft? Hästen måsta följer sitt huvud, du få bättre livrage med lite mer avstånd.
 
I den här frågan är jag helt på @troxels linje.
Att leda häst med ett grepp om tygel/grimskaft helt uppe vid träns/grimma menar jag ger en falsk känsla av kontroll och säkerhet. En knyck med hästens huvud sliter tygel eller grimskaft ur även en rejält stark hand - och sedan är hästen lös.
Med ett grepp en bit ut på grimskaft/tygel finns helt andra förutsättningar att kontrollera en orolig situation. Mina grimskaft/ledrep är runt 4-5 meter långa, vilket ger mig möjlighet att dels släppa ut någon meter eller två om det skulle behövas, dels flytta mig själv ut i sidled från hästen och därifrån ha betydligt större möjlighet, och med högre säkerhet, att påverka situationen än om jag stapplat efter med handen under hästens haka.
 
Om någon håller nära hästen huvud och tappar fotfästet är det inte väldigt stor risk att hamna framför hästen då?

Det är min tanke i alla fall. De blir otroligt starka också ju närmare, eller ju längre bort man håller. Det är väl fråga om tajming och erfarenhet tänker jag. Samtidigt som det ibland kan handla om tur eller otur.
 
Att hitta häst kunnig folk är inte lätt. Det finns ett gamle tala sätt, "Don´t call him cowboy untill you see him ride", allså obsevera hur folk häntera sina hästar, är dom lung och dom se ut att det dom hålla på med är ett vana sak, eller se det ut som spänt och stressig....på väg till PANIK!
Den rädslan tycker jag snarast man ser hos en del som håller på med cowboyinfluerade metoder, man talar om respekt hit och respekt dit, människan skall har en stor bubbla kring sig som hästen inte får gå in i osv. Se på Parellis (har för mig de heter så) instruktionsvideor med sina "naturliga" hästmetoder. Det är inget att skämmas för men är man så rädd för sina hästar tycker jag man skall hitta något annat att göra.
 
Varje situation är unik och det fördelar och nackdelar med samtliga sätt. Jag säger absolut inte att man skall hålla i grimman, de flesta grimmor nuförtiden är inte lämpade för det och dessutom kanske för hårt spända och det är då helt klart en risk att man kan skada hand eller fingrar.

Det har inträffat ett antal mycket allvarliga olyckor där hästen dragit omkull personen som leder och denne sedan blivit trampad eller sparkad, i flera fall som jag vet med dödlig utgång. Det är också en risk man bör vara medveten om.
 
Om någon håller nära hästen huvud och tappar fotfästet är det inte väldigt stor risk att hamna framför hästen då?

Om jag skulle hålla min häst så kort o han skulle bli skrämd så skulle jag ryckas in under hakan o sannolikt hade han rest sig i ren förskräckelse över att jag kastat ligger in där under. Inget jag vill vara med om!

Min häst leds tryggast i grimma o lite längre grimskaft för att ge lite space. Jag tror dock inte det är möjligt att han skulle kuta iväg för att han varit för "långt hållen", tvärtom däremot skrämmer honom. Är han lite uppspelt har jag honom någonstans bredvid, inte så noga, för o ha lite uppsikt över reaktionerna o för att han är tryggast (mest van?) vid att gå nära intill på sidan. Men han hade lika gärna kunnat gå bakom om jag haft ett längre rep, risky bara att inte ha koll på repet (jag är inte så bra på sådant) om han hoppar i far. Men att han skulle hoppat på mig är väldigt osannolikt (han är en liten med så vi har testat mycket genom åren ;)), jag föredrar dock ändå att ha koll o ser ingen poäng i att blint lita på det.

Med en unghäst vill jag snabbt ha den följsam och lydig nog att ledas ur alla möjliga positioner i de flesta situationer. Tycker det är ett utmärkt sätt att hitta trevlig kommunikation att variera sig på helt vanliga promenader o i vardagshanteringen. Precis som jag hanterar dem lösa så mycket det bara går. Passar mig att ha sådan kommunikation.
 
Jag håller inte med Parreli, Branaman och dom andra, jag föradra mer Roberts "Join Up" och ponnying så tidig som mjölig, det ger det bästa reslut.
Att Korrect leda hästen på Svensk viss fick jag lära mig vid hovslagar skolan i Skara där vi fick besiktiga värja häst vi skulla sko, och det var som tråden var in i nr.1, axel vid huvud med såpas löss grimskaft så att hästen kunde rör på huvud fritt...annars kunda vi inte se om hästen gick ojämn. Det var också for Premierings skull, vid vändning hästen Alltid vara mellan dig och domern, det är hästen han vill se, inte dig.
Av säkerhets själ sa jag tidigar "med lite spel i grimskaft kan man ta ett steg bak vid hästens bog och dra dess huvud ner och inåt, med for kort är det risk att man hamna under ett stegrenda häst".
Håller helt med dig......too many wanna-bees who should not be messing with horses.
Rick Gora Think like a horse sitar och filmer på www.youtube.com är ett bra käller for info.
 
Jag håller inte med Parreli, Branaman och dom andra, jag föradra mer Roberts "Join Up" och ponnying så tidig som mjölig, det ger det bästa reslut.
Att Korrect leda hästen på Svensk viss fick jag lära mig vid hovslagar skolan i Skara där vi fick besiktiga värja häst vi skulla sko, och det var som tråden var in i nr.1, axel vid huvud med såpas löss grimskaft så att hästen kunde rör på huvud fritt...annars kunda vi inte se om hästen gick ojämn. Det var också for Premierings skull, vid vändning hästen Alltid vara mellan dig och domern, det är hästen han vill se, inte dig.
Av säkerhets själ sa jag tidigar "med lite spel i grimskaft kan man ta ett steg bak vid hästens bog och dra dess huvud ner och inåt, med for kort är det risk att man hamna under ett stegrenda häst".
Håller helt med dig......too many wanna-bees who should not be messing with horses.
Rick Gora Think like a horse sitar och filmer på www.youtube.com är ett bra käller for info.
Det finns så många olika situationer, hästar och människor att ett sätt inte är rätt i alla situationer. Jag håller med, visar man en häst måste den ha huvudet helt fritt, premieringsreglementet säger man skall hålla två decimeter under bettet har jag för mig.
 
Det finns så många olika situationer, hästar och människor att ett sätt inte är rätt i alla situationer. Jag håller med, visar man en häst måste den ha huvudet helt fritt, premieringsreglementet säger man skall hålla två decimeter under bettet har jag för mig.

Visar jag häst så har jag den såklart där den ska vara. Det är betydligt oftare folk blivit tillsagda att de håller hästen för kort (eller framförallt själva rör sig för långsamt). Har aldrig hört någon bli tillsagd att hålla hästen kortare. Tycker mina hästar brukar röra sig betydligt bättre ju mer följsamma de är, dvs jag kan låta dem vara mer fria. Visar connemaror så ingen ras som ska springa som dårar eller showa utan visa en naturlig trav på rak linje o på ring. Skulle tippa på att jag håller 50 cm ut på linan om jag håller dem kort o vill ha mer kontroll. 70-80 normal trav m linan i en hand. Min egen säkert längre, han travar dock rätt bra och är stor så det ger mig mest mer felmarginal för mitt eget springande :D
 
Det finns så många olika situationer, hästar och människor att ett sätt inte är rätt i alla situationer. Jag håller med, visar man en häst måste den ha huvudet helt fritt, premieringsreglementet säger man skall hålla två decimeter under bettet har jag för mig.
vid premiering ska hästen vissas upp på rätt sätt så att domern kan göra en rättvis bedömning och det sätt är beskriven som ovan av mig och flera andra.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
443
Senast: tessan.g
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 171
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp