Position när man leder häst

En shettis väger ofta inte mer än att en starkare person kan lyfta hela hästen.
När kom det in på att bära på hästen? Annars har jag sätt en a ponny slita sig från en man som tävlat SM i tyngdlyftning, så ja inga problem för han att lyfta ponnyn men inte en suck att hålla kvar om ponnyn drog.

Lägger till att han har ett gäng hästar.
 
Visst skulle det räcka med ett tunt snöre och halsring. Halsring eller grimman bara dragen över halsen fungerar precis lika bra som en grimma. Ett tunt snöre fungerar egentligen också lika bra. Eller att hästen går helt lös men det skulle jag inte rekommendera utanför inhägnat område då det är så vanligt att människor överskattar sin förmåga.

Självklart får man träna hästen för att komma dit. De föds ju knappast med någon instinkt att de ska ledas med grimma och grimskaft. Däremot föds de med en naturlig vilja att följa och hade de inte haft den viljan hade det varit betydligt mycket svårare att få med sig hästen dit man vill.

Då är det snarare oerfarna som sett erfarna och vill göra som de men som helt har missat det viktiga kroppsspråket och kommunikationen mellan häst och människa. Ponnyakuten kan jag väl inte tycka är någon bra jämförelse då de som var med hade uppenbara problem med att kommunicera med sina hästar. Självklart ska inget ryckande eller annat förekomma i hästhantering och i ponnyakuten fallet var det hästarna som fick stå med hundhuvudet trots att det var människorna som inte hade förmågan och kunskapen att läsa dem.
Jag tror vi talar om olika situationer och olika hästar. Och helt erfaren är jag inte när det gäller hästar, vi har fött upp ganska många föl genom åren, även om det finns många mycket mer kunniga :)
 
Vad väger en mindre shettis, 100-150 kg? Förr när man använde säckar till att förvara säd var standard att bära 100 kg men en del tyckte det var för lite och tog mer, väger man själv 90 kg och är lite tränad bör man lätt kunna lyfta 100 kg. En anställd hos min farfar lyfte upp en vuxen islandshäst på en vagn, en ganska liten islänning visserligen men ändå, fast han var onormalt stark.
Fortfarande inte en normalstark och fortfarande bara om ponnyn är med på det OCH personen får grepp om ponnyn utan att skada den. Och en häst som drar är inte med på noterna.
 
Jag kan leda mina hästar vid pan lugen men jag vet att dom kan slita sig om dom så vill. Mening är att man har lite marginal i mellan så att med din kropps vikt du kan boja runt hästen i fall den skulle sticka. Det sätt som du är in i kan göra en ostadig häst mer osäkert och skulle den hästen explodera göra den ett box-språng med dig hängendas efter med skada som fojld.
Jag tycker tvärtom, att åka med en bit innan man får stopp på en häst är inte hela världen men dras man omkull kan det gå riktigt illa.
 
Jag tycker tvärtom, att åka med en bit innan man får stopp på en häst är inte hela världen men dras man omkull kan det gå riktigt illa.
Fast så förutsägbart är det ju knappast. Du kan ju släpas med, hamna under hovarna - och godnatt.
 
Fast så förutsägbart är det ju knappast. Du kan ju släpas med, hamna under hovarna - och godnatt.

Det är ju det jag säger! Att hålla hästen på ett sätt som gör att man dras omkull och riskerar hamna under hästen om den drar iväg är att ta en ganska stor risk.
 
Fortfarande inte en normalstark och fortfarande bara om ponnyn är med på det OCH personen får grepp om ponnyn utan att skada den. Och en häst som drar är inte med på noterna.
Det var inte meningen att mitt inlägg om att lyfta en shettis skulle tas så bokstavligt, utan mer att en så pass liten häst inte har alls lika mycket att sätta emot som en större häst. Jag skrev redan ovan att jag så klart vet att det är inte precis vem som helst som lyfter den levande vikten, även om det finns en hel del som är så starka.
 
Jag tror vi talar om olika situationer och olika hästar. Och helt erfaren är jag inte när det gäller hästar, vi har fött upp ganska många föl genom åren, även om det finns många mycket mer kunniga :)

Jag pratar om alla möjliga olika typer av hästar. Alltifrån hästar av olika raser och kön på stuterier till mina egna trygga här hemma och en hel massa ridskole och privathästar av diverse raser däremellan. Hantering på hemmaplan, på tävling, på klinik osv. En häst som har fått lära sig hur hen ska bete sig runt människor och där människan kan läsa hästen ser jag inga problem.
 
Jag tror faktiskt inte det. Jag ser och har sett det många gånger där någon har försökt att med råstyrka få hästen dit de vill. Det har aldrig slutat bra. Sen kan en svag person komma med samma häst i slakt grimskaft och hästen följer som ett lamm eftersom den svaga är tydlig i sitt kroppsspråk och hästen förstår vad hen vill. Att hålla så som du föreslår har jag bara sett rädda och osäkra människor hålla. Jag själv skulle aldrig hålla så. Mina hästar är vana vid att jag knappt håller i grimskaftet alls och de har aldrig någon gång försökt dra iväg eller betett sig för de vet vad som gäller. Jag tror på att lära hästen vad som förväntas av henom. Då behövs ingen råstyrka. Det är liksom ingen ide att ta till råstyrka när det gäller hästar för även en shettis drar iväg med en råstark människa om hen vill det.
jag såg en vuxen karl åka på skosulorna efter en liten ouppfostrad shettis. Gubben hade absolut ingen aning om vad som gällde vid promenader och shettisen ännu mindre.
 
Jag tycker tvärtom, att åka med en bit innan man får stopp på en häst är inte hela världen men dras man omkull kan det gå riktigt illa.
Har du aldrig hört om 1-rain-stops?
Jag minns när jag skulle sko ett par stora ½blod, dom gick i ett stor hage med grimma på, igen grimskaft till hands så jag gick utt for att ta in bägge, med en häst i värja näva gick vi till stallet när en hare hoppa upp främfor oss, hästen i höger hand göra ett box-spång och iväg går de... jag hängendas imellan, det tåg ett par hundra meter innan jag fick hälen i backen innan jag fick stop, vänd om och upp till stallet. Hade jag haft grimskäft och dom 30 - 40cm spel rum kunde jag med kropps vikt fått deras huvud vänt mot mig, hästarna vill inte gärna baka non längre sträck. Efter det hade jag alltid en rep med i bilen.
 
Nej många hästar blir stressade när de hålls hårt. Släpper man bara efter lite så brukar det fungera bättre men många gör istället tvärtom också är cirkusen igång...
Ja och det är heller inget konstigt utan precis som hästarna fungerar i alla situationer inte bara vid ledande.
Tryck är inget bra såvida det inte appliceras på ett sätt som hästarna förstår .
Man lägger aldrig tryck på en häst "för säkerhets skull " och ffa inte via handkraft .... Vilket är det jag påtalat i tråden ang @labb s kommentarer, är fallet och är ett problem utifrån motiveringarna som jag läser det.

Sen har jag iof svårt att verkligen utöver det förstå Labbs kommentarer och vad denne egentligen vill säga eftersom svaren som jag uppfattar dem blir otydliga och ämnet växlar osv .
 
Senast ändrad:
Det är ju det jag säger! Att hålla hästen på ett sätt som gör att man dras omkull och riskerar hamna under hästen om den drar iväg är att ta en ganska stor risk.
Fast va ? Det är ju inte alls självklart för nån som läser att det är så du anser det vara ? Snarare tvärtom ?
 
Fast va ? Det är ju inte alls självklart för nån som läser att det är så du anser det vara ? Snarare tvärtom ?

Såhär skrev jag: "Jag fick lära mig att två saker var väsentliga, dels att hålla högt upp på grimskaftet med ledhanden så att man om hästen blir skrämd inte dras omkull"

Tydligare än så kan det inte bli. Någonstans brister det i kommunikationen tydligen.
 
@labb ja det skrev du och fick kommentarer utifrån det .
Vad du sen menar utifrån det med övriga inlägg du postat förstår jag som sagt inte . Så yes - våra världsbilder kolliderar helt klart ;)

Du lägger tryck på hästen något otroligt märkligt onödigt om du ska hålla i den som du skrivit . Självklart löper du risk att åka med och släpa pga hur du håller då och tycker det är ett bra sätt att leda /kommunicera med hästen uppfostringsmässigt ?
 
Senast ändrad:
@labb ja det skrev du och fick kommentarer utifrån det .
Vad du sen menar utifrån det med övriga inlägg du postat förstår jag som sagt inte . Så yes - våra världsbilder kolliderar helt klart ;)
Men vad är det som är så konstigt med att om man håller i grimskaftet en meter ned dras man omkull om hästen drar iväg men håller man högt upp så kanske man tappar fotfästet men man är fortfarande upprätt och riskerar inte att hamna under hästen? Det är ju simpel logik om inte annat.
 
Men vad är det som är så konstigt med att om man håller i grimskaftet en meter ned dras man omkull om hästen drar iväg men håller man högt upp så kanske man tappar fotfästet men man är fortfarande upprätt och riskerar inte att hamna under hästen? Det är ju simpel logik om inte annat.

Varför skulle man dras omkull öht om hästen hanterats och uppfostrats så som precis är poängen utifrån hur hästar svarar och förstår ?

Som sagt - vi befinner oss på helt olika
planeter resonemangsmässigt . Utifrån mina tidigare inlägg hur jag resonerar så förstår jag tyvärr inte hur jag skulle göra mig förstådd mycket tydligare än hur jag redan försökt förklara utifrån dina resonemang .
Jag förstår inte dina frågor alls ,samtidigt som jag inte vet om du egentligen ställer någon fråga öht , utifrån dina svar .

Jag tycker jag sagt nog om detta så lämnar över till dig och andra i tråden att diskutera vidare .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
443
Senast: tessan.g
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 173
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp