Positiv feedback på ridfilmer

Visst var det din video jag kommenterade nu btw... ? :o hopaps jag inte blandade ihop ^^

Ja, en sadel som int epassar ryttaren spelar störe roll än många tror! Jag har detta problem nästan jämt dp mina ben är väldigt korta och väldigt ofta rider i minst 17" sadlar... Men om de också ofta hamnar i bakvint undrar jag om sadeln verkligen passar hästen, även om den nu skulle ligga bra an mot hästen. :)
Jo, det tror jag nog du gjode så inte rört ihop något här vad jag vet. ;)

Det kan jag tänka mig, man får hitta en sadel som passar både hästen och sig själv. Troligen därför man ska provrida sadlarna egentligen när man köper dom.

Det skulle jag gärna göra, tro mig! Tyvärr är det inget jag själv kan bestämma då jag inte äger hästen själv :) Får hjälp av en vän då och då, jättebra att bara ha någon som kollar :)

Ah, va synd. Du har inte frågat ägaren om det är okej att ta ut en tränare å rida för denne eller om ägaren själv kan rekommendera en tränare kanske? Nu försöker jag hitta lösningar. :P
 
Jo, det tror jag nog du gjode så inte rört ihop något här vad jag vet. ;)
Det kan jag tänka mig, man får hitta en sadel som passar både hästen och sig själv. Troligen därför man ska provrida sadlarna egentligen när man köper dom.

Ah, va synd. Du har inte frågat ägaren om det är okej att ta ut en tränare å rida för denne eller om ägaren själv kan rekommendera en tränare kanske? Nu försöker jag hitta lösningar. :P

Ja precis, köp utan provridning av sadel är rätt dumt :)
 
Jag har provridit hästen, men sadeln jag provred i följer inte med då den är för trång. Så bättre att köpa en bättre begagnad tills hon musklat sig och sen köpa en riktig. :)
absolut! Jag menade att köpa sadel utan att provrida sadel ;). Ja de kan ju ändra sig så otroligt fort om de inte är igång och musklad! mig gick från x-vid och lätt svängd sadel, till vid och rakare, och nu normal och rak ;) haft henne sen sep.
 
absolut! Jag menade att köpa sadel utan att provrida sadel ;). Ja de kan ju ändra sig så otroligt fort om de inte är igång och musklad! mig gick från x-vid och lätt svängd sadel, till vid och rakare, och nu normal och rak ;) haft henne sen sep.
Jo, det är ju sant. Fick tips av en kompis att fota hästen rygg i alla möjliga vinklar och sen åka upp till en butik och köpa sadel, för till henne har det funkat kanon och de ska vara riktigt duktiga i butiken. Risken som hon sa att om man tar med hästen är att de kanske försöker sälja en dyrare sadeln, som jag kanske inte alls var ute efter. Finns nog för och nackdelar med allt.

Kan man inte köpa en lite större sadel som de kan muskla i och i början använda pad som man sen tar bort t ex?
 
Jo, det är ju sant. Fick tips av en kompis att fota hästen rygg i alla möjliga vinklar och sen åka upp till en butik och köpa sadel, för till henne har det funkat kanon och de ska vara riktigt duktiga i butiken. Risken som hon sa att om man tar med hästen är att de kanske försöker sälja en dyrare sadeln, som jag kanske inte alls var ute efter. Finns nog för och nackdelar med allt.

Kan man inte köpa en lite större sadel som de kan muskla i och i början använda pad som man sen tar bort t ex?
ja det är en hel djungel det med sadlar... och som du säger är det inte alltid man hamnar på ett ställe som försöker hjälpa en, utan mera sälja!

Fast det med att det är större risk att ta med gästen låte rkonstigt? När du visar bilder kan de skicka med dig "vad som helst" och säga att det passar. Provas sadeln på hästens rygg kan du själv vara med, vara kritisk på ett annat sätt, ställa frågor direkt. Då minskar risken att du blir pålurad något. Säg till den du kollar sadeln med att du vill ha en begagnad och ett maxpris, att du inte är intresserad av ny sadel eller sadlar över priset. Har denne ingen begagnad sadel i den prisklassen som kan passa, ja då får det vara :) Tips är också att lära dig grunderna i sadelinpassnign så du har ett hum om vad utprovaren isåfall gör. Här är en länk emd lite videor om 9 checkpunkter http://www.stallrustorp.se/att-tanka-pa/#.U208Zq1_vcI , samt här är en text med bilder o kolla på http://www.stalltangby.se/Sadelinpassning.pdf .

Absolut kan man köpa en bredare sadel och använda padd om hästen just nu är omusklad! Viktigt är att prova ut med padden, samt att tänka på att hästen inte alltid bara ändrar bredd när den musklar till sig, utan kan också ändra sig i ryggens "form". SOm min häst som blev rak och mycket mer manke när hon fick lite magmusklatur osv.
Alltså kan sadeln lägga sig i dålig balans eller få dålig passform när den är lagom i bredd utan padden och med mer muskler. Så ingen garanti att den passar sen utan man får checka av regelbundet. Däremot har hästen mer utrymme att växa med padd och man riskerar inte att sadeln blir för liten lika snabbt och att det blir "muskelbortfall" för att sadeln är för trång. Och om den sen inte har hundra passform i övrigt så kan en padd jämna ut och förminska eventuella punkttryck tillfälligt en aningen. :)
 
ja det är en hel djungel det med sadlar... och som du säger är det inte alltid man hamnar på ett ställe som försöker hjälpa en, utan mera sälja!

Fast det med att det är större risk att ta med gästen låte rkonstigt? När du visar bilder kan de skicka med dig "vad som helst" och säga att det passar. Provas sadeln på hästens rygg kan du själv vara med, vara kritisk på ett annat sätt, ställa frågor direkt. Då minskar risken att du blir pålurad något. Säg till den du kollar sadeln med att du vill ha en begagnad och ett maxpris, att du inte är intresserad av ny sadel eller sadlar över priset. Har denne ingen begagnad sadel i den prisklassen som kan passa, ja då får det vara :) Tips är också att lära dig grunderna i sadelinpassnign så du har ett hum om vad utprovaren isåfall gör. Här är en länk emd lite videor om 9 checkpunkter http://www.stallrustorp.se/att-tanka-pa/#.U208Zq1_vcI , samt här är en text med bilder o kolla på http://www.stalltangby.se/Sadelinpassning.pdf .

Absolut kan man köpa en bredare sadel och använda padd om hästen just nu är omusklad! Viktigt är att prova ut med padden, samt att tänka på att hästen inte alltid bara ändrar bredd när den musklar till sig, utan kan också ändra sig i ryggens "form". SOm min häst som blev rak och mycket mer manke när hon fick lite magmusklatur osv.
Alltså kan sadeln lägga sig i dålig balans eller få dålig passform när den är lagom i bredd utan padden och med mer muskler. Så ingen garanti att den passar sen utan man får checka av regelbundet. Däremot har hästen mer utrymme att växa med padd och man riskerar inte att sadeln blir för liten lika snabbt och att det blir "muskelbortfall" för att sadeln är för trång. Och om den sen inte har hundra passform i övrigt så kan en padd jämna ut och förminska eventuella punkttryck tillfälligt en aningen. :)
Nog är det en djungel alltid, i nödfall tills jag har antingen råd eller hittar en begagnad sadel som passar till rätt pris så har jag min barbackagjord och en pad som jag kan använda, men sadel känns helt klart bäst, men nöden har ingen lag säger dom. :P
 
@RedHyuuga Ja, har ridit mycket barbacka vid avsaknad av passande sadel ;)det ger ju tyvärr också punkttryck, men sitter man bra barbacka utan egna spänningar o hästen är tillfreds med det så är de tinte så skadligt under en krotare period iallafall... oj vad OT vi varit nu;) men lycka till med häst o sadel :D
 
@RedHyuuga Ja, har ridit mycket barbacka vid avsaknad av passande sadel ;)det ger ju tyvärr också punkttryck, men sitter man bra barbacka utan egna spänningar o hästen är tillfreds med det så är de tinte så skadligt under en krotare period iallafall... oj vad OT vi varit nu;) men lycka till med häst o sadel :D
Tja, lite OT kanske men det spann ju vidare lite på feedbacken så helt fel har det inte varit tycker jag.

Men nu vill jag se mer ridfilmer, troligen kommer jag kunna slänga upp några nya efter helgen. :D
 
@RedHyuuga här har du en o kolla på :) från onsdagens tävling, våran första tillsammans och fatimas första lokala
LB, men hade Lc funnits hade vi startat det istället ;)
 
Den verkar snäll och ganska förlåtande, men vill du inte ha en läromästare som kan sina saker som förstahäst? Är ju alltid svårare när häst och ryttare ska lära sig samtidigt.
Vad menas med det? Det är en läromästare, men hon har stått pga ryttarbrist sen i Augusti, så hon har inte kondisen än men den kommer.
 
Vad menas med det? Det är en läromästare, men hon har stått pga ryttarbrist sen i Augusti, så hon har inte kondisen än men den kommer.

Det ser inte riktigt ut som en läromästare, iom att det finns så mycket att jobba på (rätt tempo, rätt form, rytmen i hoppningen, osv osv). Sen verkar den som sagt snäll, och det är ju värt en del förstås!

En läromästare för mig är en häst som inte bara är snäll och förlåtande (även om den behöver vara det också, så man inte måste tugga grus varje gång man gör fel ;)), utan en som kan sina saker, som är rutinerad och vet hur det ska vara, även om ryttaren inte har hunnit lära sig det än. Så ser inte den här hästen ut på filmen, tycker jag.
 
Det ser inte riktigt ut som en läromästare, iom att det finns så mycket att jobba på (rätt tempo, rätt form, rytmen i hoppningen, osv osv). Sen verkar den som sagt snäll, och det är ju värt en del förstås!

En läromästare för mig är en häst som inte bara är snäll och förlåtande (även om den behöver vara det också, så man inte måste tugga grus varje gång man gör fel ;)), utan en som kan sina saker, som är rutinerad och vet hur det ska vara, även om ryttaren inte har hunnit lära sig det än. Så ser inte den här hästen ut på filmen, tycker jag.
Nu red jag förvisso inte så avancerat när jag provred men jag kände att hon är en läromästare för mig för den nivån jag ligger på. Hon har som sagt stått sen augusti, så filmen ger henne inte riktigt rättvisa. Hon kan mer men har inte kondisen/musklerna till det just nu, men det är bara att träna och plocka fram igen.
 
Nu red jag förvisso inte så avancerat när jag provred men jag kände att hon är en läromästare för mig för den nivån jag ligger på. Hon har som sagt stått sen augusti, så filmen ger henne inte riktigt rättvisa. Hon kan mer men har inte kondisen/musklerna till det just nu, men det är bara att träna och plocka fram igen.

Fast det var ju inte så krävande arbete man såg på filmen, att hoppa ett kryss i jämnt tempo, och att trava på en volt i rätt tempo och i rätt form är ju mer en utbildningsfråga, inte en kondisfråga. Det ser ut som en snäll, men kanske inte jättevälutbildad häst. Ska man lära sig, så är det ju enormt mycket värt att hästen kan sina saker, så att man kan lära sig av hästen hur det ska kännas när det är rätt. Det är mycket svårare när både häst och ryttare ska lära sig samtidigt vad som är rätt, enligt min erfarenhet - det jag har lärt mig mest av, är att rida hästar som kunde mycket mer än jag. Det är då man får de där "Aha! Det är såhär det ska kännas!", som man kan ta med sig, och ha som mål när man rider, och den vägen öva upp sin känsla.

Vad var det som gav dig känslan av att hästen är en läromästare? Det kan ju vara så att hon känns annorlunda att rida än hon ser ut, tänkte jag. :)
 
För mig är inte en läromästare en häst som alltid gör rätt men som gör rätt när ryttaren gör rätt.

Sen skall den ju självklart vara mer utbildad än ryttaren. Frågan är bara hur mycket mer. Från det lilla jag sett @RedHyuuga rida så skulle jag tippa på att en häst på LA-nivå dressyr räcker ganska långt.

Tycker ändå att hästen på videon gjorde rätt när ryttaren gjorde rätt och var dessutom förlåtande gentemot ryttarens misstag och brister i ridningen.

Vad jag kan se som ett problem det är att hästen inte riktigt är igång. Risken är då att man kommer in i en ond cirkel. Det går dock oftast lätt att lösa genom att låta någon duktig ryttare rida hästen 2-3 ggr i veckan.
 
@RedHyuuga här har du en o kolla på :) från onsdagens tävling, våran första tillsammans och fatimas första lokala
LB, men hade Lc funnits hade vi startat det istället ;)
(Jag tar mig friheten att kommentera ritten också då jag tyckte du och hästen gav ett positivt intryck :))

Jag gillar hästen. Verkar vara en trevlig häst.
Tycker du har en bra grundsits.

Travarbetet är okej. Skulle behöva vara lite mer stabilare i formen och en aning mer tryck i steget, men det är ju "bara" att fortsätta träna. Grunden finns ju där.

Galoppen kräver ju dock mer arbete. Tyckte hästen gick bättre i högervarvet (den sista galoppen) än vänstervarvet. Men det är ju bara att träna på.

Halterna är det en hel del jobb kvar. Tror dock inte du skall sitta och finputsa på dom. Mycket ger sig nog med tiden när hästen är mer lösgjord och eftergiven.

En riktigt snygg och bra halt tycker jag kan vara det svåraste att få till i ett program.

Tycker du skall vara nöjd med er insatts. Tror att nu gjorde bra ifrån er med tanke på den nivån i ryttarutbildningen ni är på.

Vad fick ni för %?
 
@Tora ja kommentera du med :D bara tacksamt!

Håller med i det du säger, traven är vår starka gångart just nu även om det går att förbättra mycket :). Galoppen är precis som du säger det svåraste och vi behöver jobba mkt på det, och vi har även låtit galopparbetet på bana varit tills för inte länge sen då vi båda satt lite mer snur rpå galoppen än vi orkar hålla ihop :P.
Så högervarvet tyckte du såg bäst ut? är det för galoppen är rundare, bärigare även om vi spårar lite tokigt? :) unghäst som byter sidor och en sne ryttare... Upplevde just för den dagen att högegaloppen var svårare då hon itne riktigt vilel spåra rätt och skjöt in bogen, men i det stora hela har högergaloppen varit rundare och "högersidan" varit bättre överlag - äve om det itne kändes så just då.
Hah ja halterna.... de är ju så förbaskat svårt och stå stilla, och otroligt jobbigt o sätta under sig! när vi tränade programmet på måndagen innan så flöt hon u tpå samma sätt i halten, annars brukar det oftare vara åt andra håller hon flyttar sidan till när jag gör halt. Hon är rätt viktkänslig så troligtvis jag som sitter snett. Och hålle rmed dig om att halt kan vara bland det svåraste!! Ponnyn jag tävlade föregående år hade dock ovanligt lätt att ställa upp i en riktigt fin halt :D

Jag är supernöjd! Ja vi har bara team:at sen i september med några veckovilor ibland, och hon innan dess endast riden i alla gångarter (dvs ej longering, tömkörning... ja you name it :P). Det bästa med henne var dock hennes psyke den dagen! Vart skitstressad hemma av oliak anledningar, lite tittig o ofokuserad när vi red fram på grusväg osv, men jättefokuserad och lyhörd på banan! Både dressyrdelen och teknik+speed (tävlade WE :) )

Vi fick 58,4%, jag kan fota protokollet om du kulel tycka det är intressant :P. Jag kände att det var absolut rimlig procent! :)
 
Lite från dagens dressyrlektion, gick väl sådär. Kan inte sitta ner ordentligt i traven och det var helt omöjligt med stigbyglarna och utan verkar jag glömma att hålla upp fötterna. Hade även ett gummiband för att hitta rätt ställning armarna ska vara i, har en förmåga att få för raka armar i vanliga fall.
Vet att jag skulle behöva mer ben på honom, men mina benmuskler var helt slut, är ändå nöjd att jag blir medveten om många småsaker som jag ska försöka förbättra.

Efter lektionen kunde jag knappt gå, gjorde så ont i mina knän. :(
Är ändå nöjd att jag fick honom att söka sig i form så gott som han kan, för att vara en ridskolehäst. :)

Lite synd att vi inte filmade igår när jag fick till den bästa sitsen jag någonsin haft i galopp, var verkligen som klister i rumpan och mina benmuskler skrek för att det var så jobbigt.

Funkar filmen nu eller ska jag länka som förra gången?
 
@Tora ja kommentera du med :D bara tacksamt!

Håller med i det du säger, traven är vår starka gångart just nu även om det går att förbättra mycket :). Galoppen är precis som du säger det svåraste och vi behöver jobba mkt på det, och vi har även låtit galopparbetet på bana varit tills för inte länge sen då vi båda satt lite mer snur rpå galoppen än vi orkar hålla ihop :P.
Så högervarvet tyckte du såg bäst ut? är det för galoppen är rundare, bärigare även om vi spårar lite tokigt? :) unghäst som byter sidor och en sne ryttare... Upplevde just för den dagen att högegaloppen var svårare då hon itne riktigt vilel spåra rätt och skjöt in bogen, men i det stora hela har högergaloppen varit rundare och "högersidan" varit bättre överlag - äve om det itne kändes så just då.
Hah ja halterna.... de är ju så förbaskat svårt och stå stilla, och otroligt jobbigt o sätta under sig! när vi tränade programmet på måndagen innan så flöt hon u tpå samma sätt i halten, annars brukar det oftare vara åt andra håller hon flyttar sidan till när jag gör halt. Hon är rätt viktkänslig så troligtvis jag som sitter snett. Och hålle rmed dig om att halt kan vara bland det svåraste!! Ponnyn jag tävlade föregående år hade dock ovanligt lätt att ställa upp i en riktigt fin halt :D

Jag är supernöjd! Ja vi har bara team:at sen i september med några veckovilor ibland, och hon innan dess endast riden i alla gångarter (dvs ej longering, tömkörning... ja you name it :P). Det bästa med henne var dock hennes psyke den dagen! Vart skitstressad hemma av oliak anledningar, lite tittig o ofokuserad när vi red fram på grusväg osv, men jättefokuserad och lyhörd på banan! Både dressyrdelen och teknik+speed (tävlade WE :) )

Vi fick 58,4%, jag kan fota protokollet om du kulel tycka det är intressant :P. Jag kände att det var absolut rimlig procent! :)
Bättre form, tempo och bärighet i högergaloppen än i vänstergaloppen.

Nu när du skrev vad du gjorde så tror jag helt enkelt att du jobbade mer/bättre med högergaloppen än med vänstergaloppen.

Kanske skall du ha samma tänk i vänstergaloppen också?

Tycker det var en bra procent för den ritten och det var ni helt klart värda.

Ja hade varit jättekul att se protokollet. :)

Tycker som sagt att det är en trevlig häst du har.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 630
Senast: Enya
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
447
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 137
Senast: nullo-modo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 113
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp