Positiv feedback på ridfilmer

Vi får se vad som händer, får nog hem pållan på lördag om allt går som det ska, så är grymt pirrig nu. :)



Det tror jag också, att jag kommer kunna förbättra min ridning fortare. Nog därför jag tyckt det varit så svårt på ridskolan, lär mig saker på lektionerna men sen kan jag inte göra någon "hemläxa" så jag glömmer lite tills nästa gång osv.

Intensiv träning det lät intressant, är det ett pass om dagen då?
Man kan ju lägga upp det lite som man vill i samråd med tränaren och den egna plånboken.

Jag red ett pass per dag. Men man kan ju variera det hur man vill. Tex ett pass dag 1&3 och två pass dag 2. Det är ju beroende på vad som passar en bäst.
 
Vi får se vad som händer, får nog hem pållan på lördag om allt går som det ska, så är grymt pirrig nu. :)


:banana: härligt! du får uppdatera med bilder när du fått hem henne :D.
intensiv träning är ju bra men jag hade hellre lagt pengarna på en träning varje vecka och ridit med vänner där i mellan, det är stor skillnad att rida på ridskola och att bara rida varje dag hemma. fördelarna är att man lär sig hästen mycket snabbare och hur man ska göra för att göra sig förstådd, nackdelen är att man lätt glömmer bort det lika snabbt och blir bekväm i sin ridning.

sätt hellre upp små delmål i varje pass, rid med andra och se hur de gör och försök göra det bättre :D. och sen intensiv träning för tränare när ni (du och hästen) är mer bekantade med varandra. ni behöver ju inte stressa igång er träning :p
 
Vi får se vad som händer, får nog hem pållan på lördag om allt går som det ska, så är grymt pirrig nu. :)

Håller tummarna att allt går bra. :)
Jag köpte min foderhäst i förrgår och igår kväll red jag det bästa dressyrpasset hittills. Tränade på förvänd galopp för första gången och det gick förvånansvärt bra. Nästa gång ska jag be tränaren filma lite så kanske jag vågar lägga upp filmen här sen. ;)
 
Jag la ut en film förut när jag red en nordsvensk travare!
Har två filmer när jag rider två andra hästar :)
Dock inte helt nya, var väl 3 månader sen!

Vad beror det på att häst 1 verkar ha lite bråttom eller är den bara så snabbfotad?
Älskade slutet på första när du säger "du stoppa, nä sluta" awww, sicken taskmört till filmare de va där. xD

Häst 2 ser riktigt trevlig ut, tycker i och för sig att alla filmerna ser trevliga ut. Är inte så värst bra på att ge så bra tips när det kommer till dressyr, men jag tycker hästarna verkar röra sig trevligt i alla fall och du rider bra med, kanske försöka inte titta ner på hästen bara. Det var nog det enda lilla jag såg, men annars som sagt mycket trevligt. :)
 
:banana: härligt! du får uppdatera med bilder när du fått hem henne :D.
Här kommer två halvbra bilder på pållan.

10312354_753856431311872_8546075049791740325_n.jpg


Hon är 176 cm i manken, det är så lång jag är också. :P
Får se när jag kan fixa ridfilmer på oss, vi ska nog försöka stängsla en liten 20x40 hage på ena åkern, då de inte behöver ta in så mycket hö i år. :)

10345559_751079161589599_859589064107220558_n.jpg
 
Vad beror det på att häst 1 verkar ha lite bråttom eller är den bara så snabbfotad?
Älskade slutet på första när du säger "du stoppa, nä sluta" awww, sicken taskmört till filmare de va där. xD

Häst 2 ser riktigt trevlig ut, tycker i och för sig att alla filmerna ser trevliga ut. Är inte så värst bra på att ge så bra tips när det kommer till dressyr, men jag tycker hästarna verkar röra sig trevligt i alla fall och du rider bra med, kanske försöka inte titta ner på hästen bara. Det var nog det enda lilla jag såg, men annars som sagt mycket trevligt. :)

Tack!
Han är både väldigt pigg och snabbfotad! :) vi jobbar på att få ner tempot lite!
 
Dålig på att filma :P

Här kommer den senaste från mig och min unghäst. Förtsa "riktiga" tävlingen. Hela 90 neller 95 hoppade vi (kommer ej ihåg men tror det var 90)

varsågoda:


Vilken cool unghäst du har, verkligen lugn för att vara "första" tävling. Ser stor ut, hur stor är den?
Bra med avsaktningarna så det blev rätt galopp, en mycket fin runda. :up:
 
En liten film från våran dressyrträning igår.


Ska försöka kika runt lite och kommentera era filmer senare. :)
Ser väldigt trevligt ut, och hästen ser super mysig ut.
Om det är något jag saknar så är det lite klister i rumpan på ryttaren. ;)
Håller själv på och lär mig klistret i rumpan och det är så sjukt jobbigt, men det känns bra att inte studsa omkring i sadeln så mycket i alla fall. :)

Hur som, snyggt ridit. :up:
 
Kort filmklipp från Senaste passet på extremt het och jobbig häst :-/ släppte väl
Lite mot slutet

Du rider stadigt och verkar ha en bra plan med samtliga hästar, men skulle vilja se att du flyttar balansen från bröstkorg till rumpa så att säga, du vill på att luta fram lite väl, speciellt i sista filmen, kanske det räcker med att du lyfter blicken och blir lite "tung" i rumpan? Jättefint i övrigt :)
 
Jag la ut en film förut när jag red en nordsvensk travare!
Har två filmer när jag rider två andra hästar :)
Dock inte helt nya, var väl 3 månader sen!

häst 1: galopp:
häst 1 trav:

Häst 2 trav+galopp


Först vill jag bara säga; kul tråd! :) Får se om jag vågar lägga upp något framöver! ;)

Känner igen mig väldigt mycket i häst 1 eftersom jag också har en kallblodstravare med lite likt utseende t o m.
Tycker den är himla fin! :D
Du har gjort väldigt mycket bra utifrån situationen och hästen har väldigt trevlig gång, härlig framåtanda och bra hållning! :) Snyggt jobbat!
Om det är ok med tips så är jag helt övertygad om att det är två pusselbitar som kommer underlätta på sikt;
*balans
*lätthet fram (för annars sabbas balansen), man får vara försiktig med att hästen inte hamnar för lågt med huvudet i förhållande till vad den är i balans för, eller hamnar bakom hand, fast jag vet att det senare kan vara lättare sagt än gjort om hästen hamnar där för att den inte riktigt kan ta hjälperna. Den slår ju i bakhovarna i frambenen ibland och det ser ut att vara när framdelen hamnar för lågt så frambensstegen blir längre, samtidigt är den "djup" i formen.

En väldigt basic men grymt bra övning är att träna att flytta hästen i sidled med vikten, så den lär sig parera och balansera upp. Man får vara noga med att inte parera för mycket, att den hamnar för lågt/djupt eller att man ger den stöd i handen istället för att den själv balanserar ekipaget. Flytta in-ut på volt för vikten. I början kan det bli mer glida iväg ut- fånga upp och glida iväg in, och växla så, sen kan man tänja på gränsen för hur få steg emellan man kan flytta och hur lite både man själv och hästen kan göra och ändå känna att hästen svarar. Skulle hästen inte svara får man ta en tydlig halvhalt eller förhållning, kanske t o m göra halt eller bryta av till skritt och därifrån be den flytta, det kan såklart vara svårt för den att svara om den från början är i obalans.
Samtidigt själv försöka balansera upp sig (blir såklart också lättare ju bättre hästens balans blir, så det är lättare att förutspå rörelserna) så inte hästen både behöver balansera upp sig själv och ryttaren, sitta mitt över hästen.
Det är inga skänkelvikningar jag pratar om eller många steg, snarare helst bara något steg i taget och mer som pyttesvag antydan till öppna resp. sluta, att man känner att hästen klarar att töja liite på voltstorleken och minska liite på voltstorleken för vikten, och så många växlingar däremellan så hästen verkligen måste hitta balansen för att klara av det. Målet är inte att det ska bli tydlig ökning resp. minskning av volten utan tvärtom bara att den följer vikten något steg och sen byter man riktning så den får balansera om.

För mig har det varit en väldigt stor pusselbit i träningen, idag flera år senare övar vi fortfarande på samma regelbundet men nu kan jag mer tänka att jag har en volt och en mittpunkt, sen med vikten provar jag om han kan följa inåt-utåt i varje steg eller t o m två gånger per steg. Då blir det inga förflyttningar utan mer att hästen anpassar muskelaktiviteten och stabiliserar upp, hjälper till att hitta centrering och hållning/balans/bärighet, och stimulerar skallen på dom samtidigt. ;)
Tror som sagt bara en sån grej skulle kunna göra väldigt stor skillnad om man ger det lite tid och inte bryr sig om hur det ser ut i början utan vad man får för effekt.
 
En liten film från våran dressyrträning igår.


Ska försöka kika runt lite och kommentera era filmer senare. :)

Vilken söt häst! Jag tycker ni är jätteduktiga! :) Du har trevlig sits och det märks att ni "tränar" alltså arbetar för att det ska bli konstruktivt och inte bara "visa upp sig från sin bästa sida" som det annars kan bli att man försöker om man ska filma för att lägga ut och visa, eller när man tävlar (såklart! :P)
 
Lovar att han är bra mkt hetare än han ser ut :-)
Haha, nja har 2 jag rider regelbundet däribland kallblodet på filmen :) och en jag rider 1-2 ggr i veckan. Mest rider jag min egen prins :)

Ny film på honom också:)
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 521
Senast: Enya
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 006
Senast: nullo-modo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 838
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp