Positiv feedback på ridfilmer

@RedHyuuga
Filmen fungerade!

att vara medveten om en s brister är nyckel ju, så bra gjort! Bara kämpa vidare med det :P

Gummibandet verkar då gett en bra effekt på sitsen av ur det ser ut i "profil", så om det itne gör dig spänd och obekväm kanske det är en ide att fortsätta med ibland om du har en trygg häst? Du satt upprätt och med en mjuk vinkel i armbågen! och får man lite "påminnelsehjälp" av ex gumiband ibland blir det väl förhoppningsvis något man automatiserar. Och kontakten i handen-bettet ser stadigt och jämnt ut tycker jag,han söker sig trevligt till bettet.. Lite spänd ryttare i "bålpartiet"/höfterna ser det ut, men kan inte säga exakt, kan ju vara att gummibandet har en indirekt påverkan på att kunna sitta ner i traven osv. Och precis som du säger hade nog lite mer ben/energi då det ser ut som hästen staplar fram lite, men har man döda muskler från gårdagen är det ju tyvärr inte mer man kan göra än att hålla ut.... :D
Det är också alltid de bästa passen man inte får på film.....
Men annars sågdet trevligt ut och hästen såg ut att arbeta bättre mot slutet! FIck igång bakbenen!

Men vadå at ridskolehästar inte kan gå i form ;)
 
@RedHyuuga
Filmen fungerade!

att vara medveten om en s brister är nyckel ju, så bra gjort! Bara kämpa vidare med det :P

Gummibandet verkar då gett en bra effekt på sitsen av ur det ser ut i "profil", så om det itne gör dig spänd och obekväm kanske det är en ide att fortsätta med ibland om du har en trygg häst? Du satt upprätt och med en mjuk vinkel i armbågen! och får man lite "påminnelsehjälp" av ex gumiband ibland blir det väl förhoppningsvis något man automatiserar. Och kontakten i handen-bettet ser stadigt och jämnt ut tycker jag,han söker sig trevligt till bettet.. Lite spänd ryttare i "bålpartiet"/höfterna ser det ut, men kan inte säga exakt, kan ju vara att gummibandet har en indirekt påverkan på att kunna sitta ner i traven osv. Och precis som du säger hade nog lite mer ben/energi då det ser ut som hästen staplar fram lite, men har man döda muskler från gårdagen är det ju tyvärr inte mer man kan göra än att hålla ut.... :D
Det är också alltid de bästa passen man inte får på film.....
Men annars sågdet trevligt ut och hästen såg ut att arbeta bättre mot slutet! FIck igång bakbenen!

Men vadå at ridskolehästar inte kan gå i form ;)
 
Bättre form, tempo och bärighet i högergaloppen än i vänstergaloppen.

Nu när du skrev vad du gjorde så tror jag helt enkelt att du jobbade mer/bättre med högergaloppen än med vänstergaloppen.

Kanske skall du ha samma tänk i vänstergaloppen också?

Tycker det var en bra procent för den ritten och det var ni helt klart värda.

Ja hade varit jättekul att se protokollet. :)

Tycker som sagt att det är en trevlig häst du har.

hmm... ja du jag ska studera filmen lite till med det låter helt klart som om du har rätt i det! Jag kan nog bli lite för nöjd att hästen går där jag ber den att gå, med böj åt rätt håll att jag inte red galoppen ordentligt utan lät hon bli lite väl lång, jag kan kräva mer men blir lite otydlig i vilka ramar jag vill att hon ska hålla sig till.

Här är protokollet :) Man ser ju att förutom halten var första delen av programmet bättre, dvs travdelen. När galoppen kom sänker vi oss några poäng :)
 
Fast det var ju inte så krävande arbete man såg på filmen, att hoppa ett kryss i jämnt tempo, och att trava på en volt i rätt tempo och i rätt form är ju mer en utbildningsfråga, inte en kondisfråga. Det ser ut som en snäll, men kanske inte jättevälutbildad häst. Ska man lära sig, så är det ju enormt mycket värt att hästen kan sina saker, så att man kan lära sig av hästen hur det ska kännas när det är rätt. Det är mycket svårare när både häst och ryttare ska lära sig samtidigt vad som är rätt, enligt min erfarenhet - det jag har lärt mig mest av, är att rida hästar som kunde mycket mer än jag. Det är då man får de där "Aha! Det är såhär det ska kännas!", som man kan ta med sig, och ha som mål när man rider, och den vägen öva upp sin känsla.

Vad var det som gav dig känslan av att hästen är en läromästare? Det kan ju vara så att hon känns annorlunda att rida än hon ser ut, tänkte jag. :)
Jag vågar inte hoppa högre på en okänd häst som jag inte vet hur den kommer bete sig när den ska hoppa och i och med att hon inte var gång så kunde vi inte hoppa så mycket och då valde jag att att hoppa lite längre för att känna på hästen.

För mig känns hon som den perfekta läromästaren för just mig och mina små ambitioner, samt en häst med lite utmaningar i. Precis det jag letat efter. Jag har inte letat efter en SUPER läromästare, de är för dyra. Jag tror på den här hästen och min magkänsla är med mig också, så vi kommer se när jag fått upp lite kondis på henne igen vad som händer.
För mig är inte en läromästare en häst som alltid gör rätt men som gör rätt när ryttaren gör rätt.

Sen skall den ju självklart vara mer utbildad än ryttaren. Frågan är bara hur mycket mer. Från det lilla jag sett @RedHyuuga rida så skulle jag tippa på att en häst på LA-nivå dressyr räcker ganska långt.

Tycker ändå att hästen på videon gjorde rätt när ryttaren gjorde rätt och var dessutom förlåtande gentemot ryttarens misstag och brister i ridningen.

Vad jag kan se som ett problem det är att hästen inte riktigt är igång. Risken är då att man kommer in i en ond cirkel. Det går dock oftast lätt att lösa genom att låta någon duktig ryttare rida hästen 2-3 ggr i veckan.
När du säger ond cirkel, vad är det du tänker på då?
Själv hade jag i sådana fall tänkt först skritta uteritter med mycket backträning för att få upp kondis och ork hos hästen och sen börja rida på banan. Har inte funderat så mycket på tidsperspektivet dock.
 
Lite från dagens dressyrlektion, gick väl sådär. Kan inte sitta ner ordentligt i traven och det var helt omöjligt med stigbyglarna och utan verkar jag glömma att hålla upp fötterna. Hade även ett gummiband för att hitta rätt ställning armarna ska vara i, har en förmåga att få för raka armar i vanliga fall.
Vet att jag skulle behöva mer ben på honom, men mina benmuskler var helt slut, är ändå nöjd att jag blir medveten om många småsaker som jag ska försöka förbättra.

Efter lektionen kunde jag knappt gå, gjorde så ont i mina knän. :(
Är ändå nöjd att jag fick honom att söka sig i form så gott som han kan, för att vara en ridskolehäst. :)

Lite synd att vi inte filmade igår när jag fick till den bästa sitsen jag någonsin haft i galopp, var verkligen som klister i rumpan och mina benmuskler skrek för att det var så jobbigt.

Funkar filmen nu eller ska jag länka som förra gången?
Nu är det här inte helt lätt eftersom du red lektion i grupp med andra för ridlärare.

Men om du ridit själv så hade jag jobbat först i skritten så att hästen var riktigt mjuk och lösgjord där. Lagt till något var i galopp för att få väckt den lite.

Sen hade jag smugit in traven och hade inte hästen stannat kvar på tygeln i övergången eller kommit tillbaka dit väldigt snabbt (typ efter max en kortsida) så hade jag gått tillbaka till skritt och jobbat den tillbaka på tygeln för att sedan smyga in traven igen. Tillbaka till skritt om jag tappat hästen igen. Det som inte funkar i skritt fungerar oftast inte i trav heller.

Så fort jag tappat hästen så hade jag backat tillbaka till skritt igen.

Det var ju lite så ni gjorde i slutet av filmen även om anledningen till det var sluta/öppna övningar. Vilket förvisso är en effektiv övning på den hästen.

Ja hästen behöver gå mer fram men om du får den mer eftergiven så kommer du säkert att upptäcka att du kan trycka på och få ett bättre tempo utan att bli så trött och utan att tappa hästen.

Nu gjorde ni någon form av övning med händerna så det kan ju vara därför, men jag upplevde att du hade väldigt spända händer. Skulle vilja att du slappna av i armarna och lättade i handen.

Dock tycker jag att det såg riktigt trevligt ut på slutet av filmen. En väldig skillnad mot i början!
 
Jag vågar inte hoppa högre på en okänd häst som jag inte vet hur den kommer bete sig när den ska hoppa och i och med att hon inte var gång så kunde vi inte hoppa så mycket och då valde jag att att hoppa lite längre för att känna på hästen.

För mig känns hon som den perfekta läromästaren för just mig och mina små ambitioner, samt en häst med lite utmaningar i. Precis det jag letat efter. Jag har inte letat efter en SUPER läromästare, de är för dyra. Jag tror på den här hästen och min magkänsla är med mig också, så vi kommer se när jag fått upp lite kondis på henne igen vad som händer.

Jag menade inte att du borde ha hoppat högre, jag menar att en enkel sak som att skutta ett par små kryss borde en läromästare kunna göra korrekt även om den inte är i kondition. Att hästen ska hålla en jämn rytm över hinder är en utbildningsfråga, inte en konditionsfråga, i alla fall inte på de höjder som var på filmen.

Jag var nyfiken på vad det är med hästen som gör att du tycker att den känns som en läromästare? För mig ser den inte ut som en läromästare, men hästar kan ju kännas annorlunda än vad de ser ut.:)

Vad välskötta och fina era ridskolehästar ser ut på den andra filmen du la upp! Fast det är klart ridskolehästar kan gå i form, precis som alla andra hästar - och det finns massor av ridskolor, där det är självklart att hästarna inte är sämre ridna än vanliga privathästar som tävlas upp till lätt klass.
 
Jag vågar inte hoppa högre på en okänd häst som jag inte vet hur den kommer bete sig när den ska hoppa och i och med att hon inte var gång så kunde vi inte hoppa så mycket och då valde jag att att hoppa lite längre för att känna på hästen.

För mig känns hon som den perfekta läromästaren för just mig och mina små ambitioner, samt en häst med lite utmaningar i. Precis det jag letat efter. Jag har inte letat efter en SUPER läromästare, de är för dyra. Jag tror på den här hästen och min magkänsla är med mig också, så vi kommer se när jag fått upp lite kondis på henne igen vad som händer.

När du säger ond cirkel, vad är det du tänker på då?
Själv hade jag i sådana fall tänkt först skritta uteritter med mycket backträning för att få upp kondis och ork hos hästen och sen börja rida på banan. Har inte funderat så mycket på tidsperspektivet dock.
Jo en häst som inte är riktigt genomriden blir svårare för dig att rida rätt på. Är hästen lösgjord och "van" att gå på tygeln så är det lättare för dig att komma dit.

Risken är att du inte klarar av att rida igenom hästen som den behöver. Så nästa gång blir det ännu lite svårare osv.

Skulle jag vara du så hade jag lagt in en stund arbete i skritt på bana några gånger i veckan. Längden på skrittpassen avgörs av hur lång tid det tar att få hästen riktigt mjuk och följsam. Målet är att hästen är på tygeln mjukt eftergiven. Dvs du skall kunna byta varv på små volter utan minsta hack i formen. Du skall kunna lätta på handen utan att tappa hästen.

Detta lösgörande arbetet i skritt är inte jobbigt för hästen direkt men det kan ju ändå vara bra att tänka på att man inte skall sitta för länge på ryggen på en oriden häst för länge.
 
hmm... ja du jag ska studera filmen lite till med det låter helt klart som om du har rätt i det! Jag kan nog bli lite för nöjd att hästen går där jag ber den att gå, med böj åt rätt håll att jag inte red galoppen ordentligt utan lät hon bli lite väl lång, jag kan kräva mer men blir lite otydlig i vilka ramar jag vill att hon ska hålla sig till.

Här är protokollet :) Man ser ju att förutom halten var första delen av programmet bättre, dvs travdelen. När galoppen kom sänker vi oss några poäng :)
Tror också att dom siffrorna motsvarar verkligheten bra för dagen.

Det är bara att fortsätta träna :D
 
Tror också att dom siffrorna motsvarar verkligheten bra för dagen.

Det är bara att fortsätta träna :D
Ja verkligen :love: Nästa tävling är om två veckor, då kör vi på LC istället för LB, vilket motsvarar vår nivå i dressyren bättre! I tekniken fick jag 66,1% - så där är vi betydligt starkare :D

Domaren är förutom en, enligt mig, vettig och rättvis domare, även min tränare :p. Vi hade pratat om att jag medvetet skulel lägga för tidig fattning, inte öka för mycket i galoppökning osv. Men hon kommenterade det på protokollet som om hon inte visste något och dömde det hon ser endast. Det är så det ska vara:up:

Förresten, tack Tora för dina fina ord om min vackra flicka :love: Hon är världens bästa allroudnhäst verkligen! Bra gångarter över medel, snäll o rida barbacka på, ut i skogen och flänga lite, hoppa diken, stockar, hinder suger hon tag i... Bra kondis och energi så distans ahde säkert också passat :rofl:
 
@RedHyuuga
ridskolehäst här 16 eller 17 år tror jag! ;)


Här kommer en video från idag. Jag vet att mitt hvuudproblem är att jag tänker för mkt "dressyrgalopp" och har en tendens att vilja samla galoppen så mycket att han tappar baken lite för mycker och inte orkar skjuta ifrån ordentligt och komma upp i sprången. Därför vi river på 3:e hindret. Men alltid nyttigt o höra kommentarer ändå :)
 
@RedHyuuga

När jag red min foderhäst första gången så tog hon inte ett endaste steg i en vettig form men jag kände att det var en trevlig och snäll häst. Hade någon av er sett film på det så hade ni förfasat er. ;)
Räckte dock med ett pass för tränare för att jag skulle börja hitta rätt knappar och nu när vi har hunnit träna lite mer så går det naturligtvis ännu bättre.
Om du känner att hästen är rätt för dig så ska du köra på det för det är ju faktiskt du som ska ha den.
Det finns bra tränare och jag är säker på att du är klok nog att ta hjälp av en sådan. :)
 
Jag menade inte att du borde ha hoppat högre, jag menar att en enkel sak som att skutta ett par små kryss borde en läromästare kunna göra korrekt även om den inte är i kondition. Att hästen ska hålla en jämn rytm över hinder är en utbildningsfråga, inte en konditionsfråga, i alla fall inte på de höjder som var på filmen.

Jag var nyfiken på vad det är med hästen som gör att du tycker att den känns som en läromästare? För mig ser den inte ut som en läromästare, men hästar kan ju kännas annorlunda än vad de ser ut.:)

Vad välskötta och fina era ridskolehästar ser ut på den andra filmen du la upp! Fast det är klart ridskolehästar kan gå i form, precis som alla andra hästar - och det finns massor av ridskolor, där det är självklart att hästarna inte är sämre ridna än vanliga privathästar som tävlas upp till lätt klass.
För att jag kände när jag red på hästen att den kan lära mig det jag vill lära mig, samtidigt som jag får en utmaning. Vill inte att det ska vara för lätt för då blir det inge kul. Köper jag henne så ska jag rida henne och sen filma igen så vi får se om det är någon skillnad mot nu och sen. :P

Det är förvisso med en privathäst i den gruppen, men jag (i röda ridbyxor) och tjejen på den bruna hästen rider på ridskolehästar. Klart att de också kan, men ofast är det svårare att få dom dit, då det finns många som inte rider dom i form (nybörjare, knattar osv.) Sen känns det som om det finns någon sorts spärr för vad man får göra med ridskolehästarna, t ex för mycket hoppning sliter på dom m.m.

Men det är en bra inkörsport till att lära sig rida, det nekar jag definitivt inte.
 
Jo en häst som inte är riktigt genomriden blir svårare för dig att rida rätt på. Är hästen lösgjord och "van" att gå på tygeln så är det lättare för dig att komma dit.

Risken är att du inte klarar av att rida igenom hästen som den behöver. Så nästa gång blir det ännu lite svårare osv.

Skulle jag vara du så hade jag lagt in en stund arbete i skritt på bana några gånger i veckan. Längden på skrittpassen avgörs av hur lång tid det tar att få hästen riktigt mjuk och följsam. Målet är att hästen är på tygeln mjukt eftergiven. Dvs du skall kunna byta varv på små volter utan minsta hack i formen. Du skall kunna lätta på handen utan att tappa hästen.

Detta lösgörande arbetet i skritt är inte jobbigt för hästen direkt men det kan ju ändå vara bra att tänka på att man inte skall sitta för länge på ryggen på en oriden häst för länge.
Jag tror inte pållan är riktigt lösgjord för jag märkte att hon söker sig mot form när man ridit en stund och jag hade tänkt ta hjälp av en tränare så vi kommer på rätt väg. Bra tips däremot, sånt jag inte ens tänkt på. :up:
 
För att jag kände när jag red på hästen att den kan lära mig det jag vill lära mig, samtidigt som jag får en utmaning. Vill inte att det ska vara för lätt för då blir det inge kul. Köper jag henne så ska jag rida henne och sen filma igen så vi får se om det är någon skillnad mot nu och sen. :P

Det är förvisso med en privathäst i den gruppen, men jag (i röda ridbyxor) och tjejen på den bruna hästen rider på ridskolehästar. Klart att de också kan, men ofast är det svårare att få dom dit, då det finns många som inte rider dom i form (nybörjare, knattar osv.) Sen känns det som om det finns någon sorts spärr för vad man får göra med ridskolehästarna, t ex för mycket hoppning sliter på dom m.m.

Men det är en bra inkörsport till att lära sig rida, det nekar jag definitivt inte.

Jag har nog aldrig suttit på en häst där jag har tyckt att ja, den här är så enkel att rida, så det är inget roligt. Nu är jag iofs ingen ryttarbegåvning, men min erfarenhet är att ju bättre hästen går, ju finare och mer välriden den är, desto roligare blir det. För enkelt blir det väl aldrig, snarare att man tänker Wow! Är det såhär det kan kännas! om man nån gång får möjlighet att rida en riktigt fin och välriden häst. Sen har man ju kanske inte råd och möjlighet att sitta på såna hästar jämnt tyvärr, men jag skulle inte tacka nej till en häst för att den var för ridbar och kapabel att rida, och hade lätt för sig. Ridning är så svårt, tycker jag, att det aldrig blir för enkelt. Är hästen superlydig och välriden är det ju bara att göra svårare saker, rida med mer precision, sitta bättre - det finns alltid tusen saker att jobba med.

Visst finns det gränser för vad ridskolehästar kan göra, iom att de ska hålla och kunna gå mycket, men så är det ju med alla hästar. Har du en egen häst kan du inte heller hoppa alla dagar i veckan, det håller den inte för. Sen är det ju inte alla ridskolehästar som går med knattar och nybörjare heller, har man lite känsligare ridskolehästar så funkar de inget bra med nybörjare. Sen kan det säkert vara så hos er att era ridskolehästar är svåra att få i form, men det är ju inte generellt sant för ridskolehästar, utan något som gäller din ridskola. Däremot, så genomriden som en häst som går Msv är, så är ju sällan en ridskolehäst, eftersom de inte rids av så duktiga ryttare. Men det är å andra sidan få hästar som är, öht.
 
@RedHyuuga
Filmen fungerade!

att vara medveten om en s brister är nyckel ju, så bra gjort! Bara kämpa vidare med det :P

Gummibandet verkar då gett en bra effekt på sitsen av ur det ser ut i "profil", så om det itne gör dig spänd och obekväm kanske det är en ide att fortsätta med ibland om du har en trygg häst? Du satt upprätt och med en mjuk vinkel i armbågen! och får man lite "påminnelsehjälp" av ex gumiband ibland blir det väl förhoppningsvis något man automatiserar. Och kontakten i handen-bettet ser stadigt och jämnt ut tycker jag,han söker sig trevligt till bettet.. Lite spänd ryttare i "bålpartiet"/höfterna ser det ut, men kan inte säga exakt, kan ju vara att gummibandet har en indirekt påverkan på att kunna sitta ner i traven osv. Och precis som du säger hade nog lite mer ben/energi då det ser ut som hästen staplar fram lite, men har man döda muskler från gårdagen är det ju tyvärr inte mer man kan göra än att hålla ut.... :D
Det är också alltid de bästa passen man inte får på film.....
Men annars sågdet trevligt ut och hästen såg ut att arbeta bättre mot slutet! FIck igång bakbenen!

Men vadå at ridskolehästar inte kan gå i form ;)
Med gummibandet kände jag att jag använde magmusklerna mer, brukar ofta fuska i vanliga fall märker jag nu eftersom det inte varit jobbigt att rida innan.

Vet inte om höfterna kan bero på att jag var/är väldigt öm mellan benen efter att äntligen ha ridit på riktigt och suttit i rätt sits också. Nu vet jag i alla fall att jag måste börja träna för att orka med att rida.

Nu är det här inte helt lätt eftersom du red lektion i grupp med andra för ridlärare.

Men om du ridit själv så hade jag jobbat först i skritten så att hästen var riktigt mjuk och lösgjord där. Lagt till något var i galopp för att få väckt den lite.

Sen hade jag smugit in traven och hade inte hästen stannat kvar på tygeln i övergången eller kommit tillbaka dit väldigt snabbt (typ efter max en kortsida) så hade jag gått tillbaka till skritt och jobbat den tillbaka på tygeln för att sedan smyga in traven igen. Tillbaka till skritt om jag tappat hästen igen. Det som inte funkar i skritt fungerar oftast inte i trav heller.

Så fort jag tappat hästen så hade jag backat tillbaka till skritt igen.

Det var ju lite så ni gjorde i slutet av filmen även om anledningen till det var sluta/öppna övningar. Vilket förvisso är en effektiv övning på den hästen.

Ja hästen behöver gå mer fram men om du får den mer eftergiven så kommer du säkert att upptäcka att du kan trycka på och få ett bättre tempo utan att bli så trött och utan att tappa hästen.

Nu gjorde ni någon form av övning med händerna så det kan ju vara därför, men jag upplevde att du hade väldigt spända händer. Skulle vilja att du slappna av i armarna och lättade i handen.

Dock tycker jag att det såg riktigt trevligt ut på slutet av filmen. En väldig skillnad mot i början!

Tydligen enligt ridläraren så släpper jag tygeln lite framåt när vi ska öka farten, t ex skritt till trav och då tappar jag hästen om han gick i form, för stödet från handen försvinner.

Tror också att mina spända händer beror på att jag inte vill tappa formen gissar jag på i alla fall, fast det känns inte så spända när man rider. Han blir trevlig när man hittar honom och jag vet nästan hur jag ska hitta honom, men ibland glömmer jag bort.
 
Jag tror inte pållan är riktigt lösgjord för jag märkte att hon söker sig mot form när man ridit en stund och jag hade tänkt ta hjälp av en tränare så vi kommer på rätt väg. Bra tips däremot, sånt jag inte ens tänkt på. :up:

Det kanske kan vara värt att betala en beridare att rida igenom hästen nån gång i veckan tills du hunnit lära dig mer och kan göra det själv? Sånt är ju jättevanligt på kontinenten, och kan vara guld värt, både för hästens hållbarhet, och för att den ska bli roligare och lättare att rida. Då får man lite hjälp och skjuts till att få hästen att gå rätt, och så kan man fortsätta rida på det, och komma in i en god cirkel.
 
Det kanske kan vara värt att betala en beridare att rida igenom hästen nån gång i veckan tills du hunnit lära dig mer och kan göra det själv? Sånt är ju jättevanligt på kontinenten, och kan vara guld värt, både för hästens hållbarhet, och för att den ska bli roligare och lättare att rida. Då får man lite hjälp och skjuts till att få hästen att gå rätt, och så kan man fortsätta rida på det, och komma in i en god cirkel.
Den ena ridläraren jag rider för kan man även rida privatlektioner för och jag vet att hon har suttit upp på andra hästar och känt på dom för att kunna ge rätt tips osv. :)
 
Den ena ridläraren jag rider för kan man även rida privatlektioner för och jag vet att hon har suttit upp på andra hästar och känt på dom för att kunna ge rätt tips osv. :)

Det är ju en fördel med att tränaren agerar beridare, att man kan få bättre tips, men sen blir det ju skillnad på hästen också om man låter nån duktig ryttare rida igenom den lite regelbundet. Det har du säkert känt på ridskolehästarna också, man märker ju när personalen har ridit dem, de blir enklare att rida rätt då, och så kan man fortsätta på den ridningen, och få hjälp på traven.

Eftersom den här hästen inte ser ut att vara van att gå i form eller har lärt sig riktigt hur den ska jobba med sin kropp, så kan det ju vara en god hjälp att ta hjälp av någon som kan visa den hur den ska göra. Så blir det lättare för dig att fortsätta på den vägen, så att den inte musklar sig fel, och blir mer van att gå som den gör nu. En skicklig ryttare kan göra ganska stor skillnad på några gångers genomridning bara.
 
Jag tror inte pållan är riktigt lösgjord för jag märkte att hon söker sig mot form när man ridit en stund och jag hade tänkt ta hjälp av en tränare så vi kommer på rätt väg. Bra tips däremot, sånt jag inte ens tänkt på. :up:
Om man jämför de första filmerna du la upp mot den senaste så tycker jag du har gjort väldigt stora framsteg. (Vet inte hur lång tid det är mellan filmerna men det är stor skillnad i alla fall).

När du har egen häst så är chansen stor att du kan förbättra din ridning ännu fortare. Speciellt om du hittar en duktig tränare som du rider ofta för.

Något som jag upplever har bidragit till ett stor framsteg för mig är att, utöver den vanliga träningen en gång i veckan, ta en intensivtränining för tränaren flera dagar i rad (tex fre-lör-sön) någon gång då och då.
 
Det är ju en fördel med att tränaren agerar beridare, att man kan få bättre tips, men sen blir det ju skillnad på hästen också om man låter nån duktig ryttare rida igenom den lite regelbundet. Det har du säkert känt på ridskolehästarna också, man märker ju när personalen har ridit dem, de blir enklare att rida rätt då, och så kan man fortsätta på den ridningen, och få hjälp på traven.

Eftersom den här hästen inte ser ut att vara van att gå i form eller har lärt sig riktigt hur den ska jobba med sin kropp, så kan det ju vara en god hjälp att ta hjälp av någon som kan visa den hur den ska göra. Så blir det lättare för dig att fortsätta på den vägen, så att den inte musklar sig fel, och blir mer van att gå som den gör nu. En skicklig ryttare kan göra ganska stor skillnad på några gångers genomridning bara.
Vi får se vad som händer, får nog hem pållan på lördag om allt går som det ska, så är grymt pirrig nu. :)

Om man jämför de första filmerna du la upp mot den senaste så tycker jag du har gjort väldigt stora framsteg. (Vet inte hur lång tid det är mellan filmerna men det är stor skillnad i alla fall).

När du har egen häst så är chansen stor att du kan förbättra din ridning ännu fortare. Speciellt om du hittar en duktig tränare som du rider ofta för.

Något som jag upplever har bidragit till ett stor framsteg för mig är att, utöver den vanliga träningen en gång i veckan, ta en intensivtränining för tränaren flera dagar i rad (tex fre-lör-sön) någon gång då och då.

Det tror jag också, att jag kommer kunna förbättra min ridning fortare. Nog därför jag tyckt det varit så svårt på ridskolan, lär mig saker på lektionerna men sen kan jag inte göra någon "hemläxa" så jag glömmer lite tills nästa gång osv.

Intensiv träning det lät intressant, är det ett pass om dagen då?
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 543
Senast: Enya
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
396
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 862
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp