Bukefalos 28 år!

Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Nu har jag läst "hästmannaskap: körning" av Hans Sidbäck som jag blev rekomenderad om...

Den var bra. Jag inser att jag tränat har på saker jag inte varit medveten om riktigt. Jag har tex fäst grimskaft i tömkörningsgjorden och låtit den släpa med metallen mot marken tex... Det är ju som han beskriver med hur man ska träna med draglinor.

Det stod också att man inte ska träna tömkörning för länge/ofta utan att göra något annat samtidigt så jag får väl sätta igång med att sätta skaklar på min pålle. Jag får tvinga sambon att hjälpa mig på kvällarna här hemma...:devil: Sen stog det att när man väl spännde för rockarden i början skulle man köra utan draglinor. Hur tänkter ni andra göra där?

Jag tror att det kommer att gå jättebra. Det är så himla kul att följa henne och se alla framsteg.
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

flickancarra
Jag hade inte tänkt att använda draglinor förrän vi börjar KÖRA mer..Känns som att jag vill att vagnen ska gå FORT att få bort i början.
Ja än så länge har vi inte fått hem någon vagn så de blir träskacklar med bildäck efter..

Jag försöker alltid att lägga till "konstiga saker" som låter I vardagen vid hanteringen av Joystick.. Prommenader med lätt longergjord med väskor med hö som hänger och dinglar.. ibland gamla kokättingar på varje sida också.. om vi så bara går till brevlådan.. ca 200 meter enkel väg.. men JAG slipper gå själv och hinner på vägen få in lite halter och igångsättningar och gos med den lille.. samtidigt som kommandona NÖTS in

Anna-Carin
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Tack för ditt svar. Det har du rätt i. Säkerheten måste ju gå före så får det vara lite mindre bekvämt i början, utan draglinor och svängel...

Har också massa gerjor som jag fäst på henne.. Plastpåsar och sånt som låter.

Det där med skaklar och däck, hur har du satt i hop det eller är det vid olika tillfällen? Bilder?
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Hämtar min nya häst om ett par veckor.
Halvblod, 3 år. Skall köras in under vintern.
Först är det tömkörningen som skall befästas, sedan fortsätter vi pö om pö allteftersom han är redo.

florenzo1.jpg
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Vad kul att du gillade boken! Även om jag har bra kontakt med min tränare som använder samma moemtn som Sidbäck är det skönt att ha en bok att kika i när man får hjärnsläpp;)

Idag har min pålla dragit en kälke för första gången, dessutom var det första gången vi arbetade i mer eller mindre mörker. Hon är hur duktig som helst! I helgen ska vi vara med på körkurs, så nu hoppas jag verkligen att jag sitter i kälken eller tom. rockarden snart.:bump:
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Vad kul! Alltid roligt när man känner att man gör framsteg! Jag blir inspirerad av allt jag läser här på buke! Du måste skriva och berätta efter hand hur det går!!:bump:

Och angående sidbäck så verkar det han skriver så vettigt och naturligt på nått sätt. Man kan förstå hur det hänger ihop allt.. Kommer nog aldrig ha 4 medhjälpare till min lilla shettis, får nöja mig med en, men det ska nog gå ändå..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Ja, han verkar verkligen ha mycket "hästvett". Han har ju väldigt många fler steg eller moment än vad andra kuskar har, men för min del känns det säkrare. Jag har oftast bara haft en medhjälpare, men när vi började med inkörningsskackeln hade jag 3. Nu när jag kopplade på kälken på inkörningsskackeln hade jag bara 1, men då gjorde vi så att den hade lossnat direkt om medjälparen hade släppt. Det beror mycket på moment och häst tycker jag!
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Jo, jag känner mig rätt säker på min lilla pålle på en meter över marken.. Hon är så lugn och sansad och alldeles lagom i storlek! :love::idea: Så det går nog bra med en hjälpare.
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Jo, jag känner mig rätt säker på min lilla pålle på en meter över marken.. Hon är så lugn och sansad och alldeles lagom i storlek! :love::idea: Så det går nog bra med en hjälpare.

1 medhjälpare som du pratat med innan och som VET hur du tänkt dig och att ni har pratat igenom var du vill ha han/hon och att du som känner hästen bäst berättar HUR denna ska agera ifall något händer..

Med båda fötterna på jorden och sunt bondförnuft kommer man oftast VÄLDIGT långt.. känn in hästen vad den verkar mottaglig för.
De gäller nog alla hästar oavsett mankhöjd..de små kan ju ställa till lite andra problem än de stora..

Som att Krypa ur hagen när matte flyttar hagkompisen och hon råkade stänga 2 trådar istället för 3:angel::angel: Min lilla plutt är då ca 90 cm fram och 95 cm bak för stunden..
Anna-Carin
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Hm.. är det något speciellt jag borde tänka på med små hästar menar du? Som jag ska tänka på angående körningen? Tror både jag och min sambo har koll på hur vi ska göra när det dags med rockarden och att det är jag som bestämmer. Han brukar få ställa upp ibland och pållarna är trygga med honom. Han har lovat att så länge jag har små ponnyer så hjälper han till. Han tycker att dom är mer lagom. :D
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Joystick är då min första shettis så jag vet inte om de är något konkret så. De är mer en känsla jag har från när vi började tömköra..
Att de liksom gick på nån mikrosekund att lilla herrn hade huvudet nere i backen och benen högt uppe.. å att jag några gånger var nära att trassla in tömmarna i framhovarna...

Å då menar jag inte på något fördomsfullt sätt åt något håll.. utan mera att jag själv blev lite tagen på sängen av just detta med tömmarna..

Anna-Carin
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Jag var ute en dag och tömkörde. Jag har satt några extra ringar för tömmarna lite längre ner än de som sitter högt uppe. Hon blev lite konstig i styrningen ett tag kände jag men vi körde på. Sen råkade jag se att hon fått tömmen om benet! :crazy:Så hemsk jag kände mig! Sen kände jag mig urusel i fortsättingen och stannade henne ofta bara för att kolla.. Men hon brydde sig inte värst!

Men det är nog väldigt individuellt.. Den här damen försöker oftast att göra sitt bästa och om hon inte har den andan på är hon mer passiv än aktiv...:grin:
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Här kommer lite nyare bilder, en dag när vi övade lite miljöträning och annat bus.

Oktober08057.jpg

Oktober08059.jpg

Oktober08064.jpg
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Sikken fin pålle du har alltså... Gick det bra? Det ser ut så på bilderna. Hur reagerade hon?
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Tack! :D Jag skulle offra min högra hand för henne...;)

Det gick mycket bra. Vi gick över plast och lakan, och så hade hon lakanet över huvudet som du ser. Hon går med på allt utom när jag lade lakanet över huvudet (ögonen), då tyckte hon det var nog och började backa. Fullt förståeligt. Hon reagerar inte vidare värst på saker. Hon bara går.
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Bra med miljöträning! Jag försöker oxå utsätta mina för det mesta jag kan komma på, hihi, ska komma ihåg kameran bara!

Ikväll var vi ute på en tömkörningstur. Förra gången med båda var den 28 juli, så jag mäkta stolt över hur bra det gick. G brydde sig inte om varken däck, lastbilar på E18 eller att han fick draglinorna på benen. Kom även ihåg att byta sida idag, så nu har han gått både på höger och vänster sida och det går hur bra som helst!

en liten bild (mobilbild, lite dålig kvalité)

24163927.jpg
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Åh, vad fina de är! Har du tänkt köra par med dem?
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Ja, det är tanken! Får väl se hur det går, men i tömkörningen med däck bakom går det hur bra som helst! :)
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Var ute med G i lördags och tömkörde och jag tror att han börjar fatta principen nu! Han skötte sig kanon och verkade rätt nöjd med sig själv! :D
Var väl ute ca 10 min på gårdsplan och tränade på att svänga runt saker, göra halt och stilla. Kul!

Hur går det för era småttingar?!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 594
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 630
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 331
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 362
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp