Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Vad man måste tänka på är att ha ett bra batteri då det tar mycket kraft att starta en diselmotor.

Har inte upplevt några problem efter att vi köpte ett Gelcoatbatteri (eller vad det nu än hette men det är ett lite dyrare batteri som tål korta körningar och levererar mycket ström under kort tid + att det tål kyla mycket bättre än andra batterier). Men då är det inte så kallt så länge här nere. Oftast någon vecka bara kallare än -15.

Nackdelen med Deffen är att de är ganska så dyra i andrahandsvärde. När vi köpte våran så var den 7 år gammal. Vi gav 150.000 för den och då har den kostat ca 300.000 som ny. Så den har bara tappat halva värdet. Fast den nackdelen är förstås också fördelen när man sen skall sälja den.

Som hästbil är Deffen oslagbar. Jag råkade böja kofångaren när jag var ute och körde i terrängen sist men det var bara att ta spettet när man kom hem och räta ut den och vipps så var den som ny.

Har starka misstankar att Deffen är den enda bilen som kommer med bucklor redan från fabriken utan att någon påpekar det som ett fel :D.

Mvh

Tora
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Vi har inte haft några problem med att starta den, även när vi haft den uppe i norrland. Dock så sitter motorvärmaren på, en bra bit in på året. Bränsleekonomi, du vet ;) Det finns en hel del bilar ute på blocket. Om jag hade tittat efter en, så hade jag inte gått efter de med mest extra utrustning, utan köpt en som är rostskyddsbehandlad. Rosten är ju ens största motståndare om man tänkt att ha den ett tag..
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

*kl*

Klart man ska ha en Defender som dragbil! Är hur nöjd som helst med min! :bump: :love:

torkel.jpg
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Den korta är trevlig, men mindre plats för foder, upphittade kalvar och annat jox som man måste ha med :D
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

åja, jag har lastgaller så det är bara att stapla fodersäckarna upp till taket... :p sväljer ju ett antal hundra kilo där bak ;)
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Det är jag som är bekväm, det är skönt att få plats med en 170 kgs hösilagebal i trunken om man skulle behöva :D
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

borde ju nästan gå in i min oxå även om det säkert är på hittefåret... :p
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Det är vissa problem man slipper när man har Landrover...

Det mesta går, med Guds hjälp och en tandborste...
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Vi har en Suzuki Grand Vittara. Passar bra för den som inte har råd med Land Rover. :angel:

Det är den bästa dragbil jag någonsin dragit med. Fördelen är att man har 2 olika 4hjulsdrifter och att man kopplar ur dem när man inte behöver dem = lägre bensinkostnad.
Den har också v6motor vilket är super om man drar.
Den riktigt skarpa fyrhjulsdriften är hur bra som helst, jag har dragit loss lastbilar som stått fast på blank-is med den. Trots att vår bil börjar bli till åren har vi inte heller haft några problem med den.
Den är också trevlig inuti, inte så burkig som många jeepar som inte är nya är.

Om man drar släp med en häst i märks det knappt att man drar...

Vilken GV är det ni har? Är det xl7 eller någon av de andra?

Vad har ni för släp? Är det boggi?
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Den korta är trevlig, men mindre plats för foder, upphittade kalvar och annat jox som man måste ha med :D

Fast den korta är lite bättre i terrängen pga att den är lite mer vändbar och smidigare ute i skogen. Men man kan ju inte få allt här i livet :D.

Mvh

Tora
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

SÅ mycket terräng är jag inte intresserad av, bor i Skåne :D

Men det är skönt att ta sig fram med släpet, DET gör det till en bra dragbil.
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Jag skulle nog vilja revidera ditt påstående lite :)

110 är bättre på vissa saker i terrängen o sämre på andra.

Trapets vinkeln är bättre på 90:an o lika så svängradien.

Men 110:ans längre hjulbas gör att den kan klättra längre upp i vissa typer av backar, den har alltså mera push från bakvagnen när framvagnen inte orkar dra själv.

Många ställen har 110an
forcerat mer ojämn mark med framvagnen innan bakvagen ger sig ned i samma svårigheter. Då kommer ju oftast framvagnen ut ur eländet o börjar dra bilen, medan 90:an ibland kan sätta sig med framvagnen o bakvagnen i samma skit.

Erfarenheten har visat sig att 90an som sagt kan ta sig runt saker snabbare pga svängradien, men ofta fastnar i något lite längre fram pga den korta hjulbasen.

Sedan lite kuriosa ;)
90:an gick ett år i cameltrophy i australien, men med det lilla lastutrymmet så var den inte så bra lämpad för uppgiften
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

... som med så mycket annat finns det både plus och minus med vad man än väljer. Det är ju till sist mest en fråga om tycke och smak.
Och avslutningsvis,
precis som med många andra fordon,
det är mest upp till föraren! :)
Bra förare har slagit tokmoddade bilar med gamla serie II:or, med ren talang :)
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Visst är det så men benämningen "Jeep" lånar vi när vi (svenskar bla) talar om en viss typ av bil dvs hög markgång, rejäla sulor, dragegenskaper och i vissa fall även terrängegenskaper (city-jeeparna borde inte få den stora äran att kallas jeep utan enbart suvvar) :p .

Jo då, vi har 2*landrover, en lång och en kort!
Den korta är min favorit då den ser för jäkla kaxig ut med sina sommarsulor. Fungerar även utmärkt att smidigt fläska runt i stan a la störst går först :D. På vintern får den dra upp förvirrade bilister som åkt ned i diken eller fastnat på en lerig åker...

Hi hi hi...jag vet att alla "lånar" ordet jeep...det är därför det är så kul att spela dryg ;)

// M
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 112
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 834
Senast: ako
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 271
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 048
Senast: Ajda
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp