Problem. Häst vägrar gå fram

Så du menar att hästen inte är dum om den till ALLA pris ska ha av dig? Han har tyvärr börjat så på ridvolten också. Även fast hästar står bredvid så håller han på tills han får av mig typ. Har tagit bort ett foder med havre och energi i, och har bara ett mer protein i, en bekant har en häst som blev typ likadan när han gick på ett foder med mkt energi. Så ska testa det med :)

Hästen försöker säga dig något. Och den försöker inte säga "jag är en dum häst". Men du har en ny häst med okänd historik som blivit svårare och svårare att rida. Den försöker desperat tala om något för dig. Vad är din skyldighet att försöka höra och förstå.

Den kanske säger att sadeln är fel, att den helt håller på och tappar självförtroendet, att den är överbelastad med intryck, att den känner sig pressad, att du har för hårda händer, att det gör ont någonstans, att den inte förstår osv osv. Men den säger inte "jag är dum". Och hästar är inte dumma i meningen att de för de inte har nåt annat för sig slåss och bråkar istället för att göra det som begärs av den om det som begärs är något de klarar av utan smärta, rädsla och stress.

Jämför med min som blev värre och värre på uteritt. Som började gå emot mina hjälper, resa sig osv. Det hon SKREK åt mig men jag inte fattade på ett par veckor, var att "jag klarar inte det här, jag är rädd och du pressar mig över vad jag klarar av, SLUTA!" Det jag gjorde var som sagt att milt (inget spö eller sporrar eller något) rama in och rida framåt. Och hon svarade med att "trassla" mer och mer. För hon trasslade inte i grunden för att hon var dum, testade eller ville bestämma. Utan för att "det här är skitläskig och jag tycker vi sjappar hem igen". Det hon behövde var att jag höll henne i handen, stöttade och visade henne att det är lugnt. Det jag gjorde var ta bort hennes möjligheter att kolla på faran, släppa på stressen genom att reagera samt säga "tyst med dig, det är inget farligt så sluta med det där fjollet". Något som inte gör en rädd häst mindre rädd.

Hade jag fortsatt hade det garanterat blivit värre överallt. Hon började gå undan i hagen när vi skulle rida och vem kan klandra henne...

Så snälla. Byt inställning till hur du tolkar hästen.
 
Hästen försöker säga dig något. Och den försöker inte säga "jag är en dum häst". Men du har en ny häst med okänd historik som blivit svårare och svårare att rida. Den försöker desperat tala om något för dig. Vad är din skyldighet att försöka höra och förstå.

Den kanske säger att sadeln är fel, att den helt håller på och tappar självförtroendet, att den är överbelastad med intryck, att den känner sig pressad, att du har för hårda händer, att det gör ont någonstans, att den inte förstår osv osv. Men den säger inte "jag är dum". Och hästar är inte dumma i meningen att de för de inte har nåt annat för sig slåss och bråkar istället för att göra det som begärs av den om det som begärs är något de klarar av utan smärta, rädsla och stress.

Jämför med min som blev värre och värre på uteritt. Som började gå emot mina hjälper, resa sig osv. Det hon SKREK åt mig men jag inte fattade på ett par veckor, var att "jag klarar inte det här, jag är rädd och du pressar mig över vad jag klarar av, SLUTA!" Det jag gjorde var som sagt att milt (inget spö eller sporrar eller något) rama in och rida framåt. Och hon svarade med att "trassla" mer och mer. För hon trasslade inte i grunden för att hon var dum, testade eller ville bestämma. Utan för att "det här är skitläskig och jag tycker vi sjappar hem igen". Det hon behövde var att jag höll henne i handen, stöttade och visade henne att det är lugnt. Det jag gjorde var ta bort hennes möjligheter att kolla på faran, släppa på stressen genom att reagera samt säga "tyst med dig, det är inget farligt så sluta med det där fjollet". Något som inte gör en rädd häst mindre rädd.

Hade jag fortsatt hade det garanterat blivit värre överallt. Hon började gå undan i hagen när vi skulle rida och vem kan klandra henne...

Så snälla. Byt inställning till hur du tolkar hästen.

:bow::bow::bow:
 
backa tillbaka bandet och låt hästen titta omkring sig, min häst är/var skiträdd för kor, att tvinga förbi gjorde det bara värre och värre. men när jag gav upp det och bara skrittade så långt hästen gick, stannade och bara stod och glodde på korna på 200m avstånd gjorde verkligen susen för hästen. från att drakblåsa och kallsvettas/ kasta sig bort i panik, till att ha öronen framåt och självmant med bestämda steg gå mot korna så långt hon vågade och ställa sig för att glo :love: gick till och med förbi självmant flera gånger, dock så blev det alltid problematiskt på hemvägen då kalvarna FLYTTAT på sig! :O och då var läskiga igen, men inte så läskiga att det inte gått att leda förbi vilket tidigare var förenat med livsfara ;).

hon var också "fjantig" vid varje, husknut, stor sten, stengärde, träd osv och ville vända (dvs bockade, vände slängde sig osv.). men ju mer vi red ut och ju mindre hård mot henne jag var desto bättre blev det. att vara ute mycket med sällskap var bästa boten för just, då var det mindre att hon hittade spöken överallt och blev van vid att gå framåt.

hästen går fram tillslut, även om den står still i 2h så kommer den röra sig framåt bara du är lugn, trygg och visar vägen.

har fått ett enormt tålamod av min häst ^_^, och kommit fram till att det alltid är bäst att stryka hästen medhårs och uppmuntra den försiktigt än att vara hård och bestämd.
förutom då den är på väg att skada mig eller sig själv då den banne mig ska flytta på sig åt det hållet jag vill :devil:, sen kan man bli lugn och lulligill snäll igen ^_^.

dvs ta den tid det tar och vänta ut ^_^
 
Har den borjat pa volten ocksa sa forsoker den saga nagot som alexanra W sager.

Forsta tanke ar ju bara att den har ont?
Ar han kollad nyligen?
 
Så du menar att hästen inte är dum om den till ALLA pris ska ha av dig? Han har tyvärr börjat så på ridvolten också. Även fast hästar står bredvid så håller han på tills han får av mig typ. Har tagit bort ett foder med havre och energi i, och har bara ett mer protein i, en bekant har en häst som blev typ likadan när han gick på ett foder med mkt energi. Så ska testa det med :)

Nej den är inte dum. Min häst blev likadan nu när jag flyttade till flyinge och när det blev värre första veckan bara bytte jag sadel, själva ridningen blev då bra men kunde efter 1mån inte ta in honom från hagen längre eller rida ut eller ens borsta i boxen då han när som helst kunde flyga i taket, så jag började undra när de bara blev värre. Började med att byta stall och nu är han som en gammal ko igen, lugn och trygg :)

Man måste se över allt, varför hästen gör som den gör.. Den larvar sig aldrig utan de har instinkter som säger åt dem när de ska reagera på saker. De är flyktdjur och det kan du ALDRIG ta ifrån dem. Du kan träna dem men det försvinner aldrig helt. Tänk om och gör rätt för dig och din häst :)
 
Har den borjat pa volten ocksa sa forsoker den saga nagot som alexanra W sager.

Forsta tanke ar ju bara att den har ont?
Ar han kollad nyligen?
Ja idag gick de två varv på volten, sedan kastade han av mig. Longerade honom, och efter de gick de bra. Han är röntgad i januari ua. Besiktad två gånger en i maj och en i augusti. Ska testa och åka och kolla sadeln. Men detta är en väldigt skarp häst:(
 
Hästen försöker säga dig något. Och den försöker inte säga "jag är en dum häst". Men du har en ny häst med okänd historik som blivit svårare och svårare att rida. Den försöker desperat tala om något för dig. Vad är din skyldighet att försöka höra och förstå.

Den kanske säger att sadeln är fel, att den helt håller på och tappar självförtroendet, att den är överbelastad med intryck, att den känner sig pressad, att du har för hårda händer, att det gör ont någonstans, att den inte förstår osv osv. Men den säger inte "jag är dum". Och hästar är inte dumma i meningen att de för de inte har nåt annat för sig slåss och bråkar istället för att göra det som begärs av den om det som begärs är något de klarar av utan smärta, rädsla och stress.

Jämför med min som blev värre och värre på uteritt. Som började gå emot mina hjälper, resa sig osv. Det hon SKREK åt mig men jag inte fattade på ett par veckor, var att "jag klarar inte det här, jag är rädd och du pressar mig över vad jag klarar av, SLUTA!" Det jag gjorde var som sagt att milt (inget spö eller sporrar eller något) rama in och rida framåt. Och hon svarade med att "trassla" mer och mer. För hon trasslade inte i grunden för att hon var dum, testade eller ville bestämma. Utan för att "det här är skitläskig och jag tycker vi sjappar hem igen". Det hon behövde var att jag höll henne i handen, stöttade och visade henne att det är lugnt. Det jag gjorde var ta bort hennes möjligheter att kolla på faran, släppa på stressen genom att reagera samt säga "tyst med dig, det är inget farligt så sluta med det där fjollet". Något som inte gör en rädd häst mindre rädd.

Hade jag fortsatt hade det garanterat blivit värre överallt. Hon började gå undan i hagen när vi skulle rida och vem kan klandra henne...

Så snälla. Byt inställning till hur du tolkar hästen.
Detta är en enormt skarp häst, alla hästar är i grund och botten inte "snälla", finns hästar som kanske tidigare blivit pressad och fått ett sådant beteende utan att ha ont någonstans eller dylikt.

Det här med att rama in hästen och ge stöd är svårt när han på en gång försöker till alla pris att ha av mig. Att låta han bara stå och kolla är också svårt eftersom när han bestämt sig sålda han ha av mig på en gång.
Hästen är röntgad, uppkollad av veterinär. Kan heller inte ha för hård hand när jag skrittar på lång tyglar. Finns många hästar som är vassa, men vi ska absolut kolla sadel på honom. De är de första vi kommer göra!
 
Detta är en enormt skarp häst, alla hästar är i grund och botten inte "snälla", finns hästar som kanske tidigare blivit pressad och fått ett sådant beteende utan att ha ont någonstans eller dylikt.

Det här med att rama in hästen och ge stöd är svårt när han på en gång försöker till alla pris att ha av mig. Att låta han bara stå och kolla är också svårt eftersom när han bestämt sig sålda han ha av mig på en gång.
Hästen är röntgad, uppkollad av veterinär. Kan heller inte ha för hård hand när jag skrittar på lång tyglar. Finns många hästar som är vassa, men vi ska absolut kolla sadel på honom. De är de första vi kommer göra!

Fast även om han skarp försöker han berätta något. Han har blivit värre och värre så han "höjer rösten" mer och mer hela tiden. Han kanske försöket säga han inte trivs med stall/rutiner/utetid/träningsintensitet/ridstil/etc.

Jag hade en som blev le och opålitlig i hantering. Kunde anfalla ur det blå, utan anledning/trigger. På riktigt anfalla, han blev farlig och skadade mig. Kunde lika gärna haft ihjäl mig.
I ridningen god som guld, inte en protest, inte en sur min. Utrustning kollad, tänder kollade, veterinärkollad X flera - ua. Hans beteende eskalerade.

Anledningen? Knäledinflammation VB. Smärta. Ej halt, ej reaktion på böjprov. Men genom en envis matte (jag) som VÄGRADE gå med på han fått lynnesfel utan envist hävdade att han HAR en anledning och - tillslut - en öppensinnad veterinär så hittade vi det. Han behandlades och han blev "snäll igen".

Igen. Han var veterinärkollad. Noga. Flera gånger. Han hade ändå ont.

Så din häst må vara skarp mm. Men det är INTE det som är svaret på frågan varför han beter sig om han gör. Han HAR en anledning. Sen kan nivån på reaktionen sitta i skarp. En mindre skarp häst kanske skulle korsgaloppera eller bli seg eller "vägra jobba ordentligt" eller vad de må vara. För samma anledning.

Men anledningen ÄR INTE att han är skarp eller dum.

Är tänderna kollade? Hur är utevistelsen? Gör han lika med andra ryttare? Gör han lika barbacka? Tömköra? tömkörd med sadel? Har han satts på smärtstillande för att se ev skillnad då? Har veterinären sett honom riden? Har en och samma vet kollat eller olika kliniker? Har kiropraktor kollat? Har du provat olika träns och olika bett? Är han lika i alla ridhus? Lika hemma som borta? Etc etc. Man får bli detektiv.
 
Detta är en enormt skarp häst, alla hästar är i grund och botten inte "snälla", finns hästar som kanske tidigare blivit pressad och fått ett sådant beteende utan att ha ont någonstans eller dylikt.

Det här med att rama in hästen och ge stöd är svårt när han på en gång försöker till alla pris att ha av mig. Att låta han bara stå och kolla är också svårt eftersom när han bestämt sig sålda han ha av mig på en gång.
Hästen är röntgad, uppkollad av veterinär. Kan heller inte ha för hård hand när jag skrittar på lång tyglar. Finns många hästar som är vassa, men vi ska absolut kolla sadel på honom. De är de första vi kommer göra!

En häst gör inte så för att hen är skarp. Hen gör det för att något är fel och det är ditt ansvar att ta reda på vad, inte säga att hästen är dum och "inte snäll".

Jag har en häst som hade lärt sig att anfall är bästa försvar, det hade han lärt sig av människor som ansåg att han var dum. Efter flera år med ständig bekräftelse att han inte behövde försvara sig, att ingen skulle tvinga eller göra honom illa mer vågade han slappna av och visa sitt rätta oerhört känsliga jag. Idag är den hästen helt fantastisk. Han vet att jag lyssnar på honom och vågar visa vad felet är direkt istället för att ta till försvarsbeteende. Han vet att han inte blir straffad längre utan att någon fixar det som är fel.
 
Ja idag gick de två varv på volten, sedan kastade han av mig. Longerade honom, och efter de gick de bra. Han är röntgad i januari ua. Besiktad två gånger en i maj och en i augusti. Ska testa och åka och kolla sadeln. Men detta är en väldigt skarp häst:(

Efter att ha köpt en väl besiktigad importhäst som sedan visade sig ha kissing spines så skulle jag rekommendera att röntga ryggen på hästen. Jag tycker det låter oroväckande.
 
De skulle jag aldrig göra, bor nära vägen och den är trafikerad så om jag ramlar av eller om han börjar studsa så så har jag två hästar lösa :/

En bra idé är att börja på ridbanan.
Jag har ridit väldigt mycket med handhäst, även på trafikerade vägar. Hästarna älskar det.
 
Om man bortser från att hästen antagligen har ont någonstans, så har jag reaktiva hästar som gärna slår på bromsen och backen inför nya och okända saker. Det som funkar är att leda dem där de konstrat under ridning, och att driva med rösten istället för med skänkeln. Min ena var så skarp i sin ungdom att hon kunde slå tillbaka fysiskt om man försökte pressa henne, men rösten gick hon aldrig emot utan lydde.
 
Här har du nog svaret.

Min danska var riden ensam utan problem. Hur mkt oklart men. Dock så hon hade stora skälva i början. Jag rider främst längs grusvägar med skog på sidorna. Herre min je vad vi hade besvär i början, hon var helt kollrig. Skyggade, stannade, snurrade, blåste, spänd, reste sig osv. Jag trodde hon "tramsade/testade" och ramade in och tryckte på, men det blev inte bättre.

Sen insåg jag av en slump när jag red en bit genom bebyggt område på asfalt hur hela hästen slappnade av och verkligen andades ut. DÄR ramlade poletten ner. De har inte så mycket skog i Danmark och framförallt har de INTE allemansrätt. Hon må ha ridits ut, och själv, men INTE "i skogen".

Så jag la raskt om taktik, intalade mig att hon var 3 - 4 år och jättegrön (hon är 12 år) och lät henne stanna, titta, fnysa osv. Berömde som en mupp hela tiden. Och så försökte jag rida en hel del i mer bebyggda områden, rida en bit längs asfalten varje ridtur osv. Struntade i skogsstigarna ett tag. Gick även en hel del med ponnyn som handhäst, han är uppvuxen i skogen och cool med det. Då fick hon dels sällskap (jag har ingen att rida med) dels stödet av att han var cool.

Skillnaden märktes snabbt och hon började slappna av. Jag fortsatte. Hon är HELT trafiksäker även inklusive tunga fordon, hon är inte rädd för kossor, fladdrande saker osv. Men hon var LIVRÄDD för "skogen". SÅ vi fick träna på det, som om hon var nyss inriden.

Idag rids hon överallt, och har en barnslig nästan skräckblandad förtjusning av att verkligen gå i skogen, rakt in i skogen på stigar. Hela hästen skiner när hon knatar på, med öronen som pejlantenner och lätt fnysande. För det är fortfarande lite läskigt, men roooligt. Grusvägar är inga problem, däremot om man rider länge utan att se nåt eller nån kan hon gnägga, antagligen känner hon sig lite ensam och övergiven.

Så jag tror din häst helt enkelt är överrumpad och får för mkt intryck. Att han kanske inte är riden själv alls, men ffa inte riden i omgivningar som ingår i "normal svensk uteritt" även om han ÄR uteriden. Behandla honom som en treåring! Lär honom, stötta honom. Gärna med sällskap först.

Nu klickade det till i mitt huvud! Hur är miljön och naturen på Irland (typ Connemara)? Var/vilken slags omgivning rider man där?
 
Nu klickade det till i mitt huvud! Hur är miljön och naturen på Irland (typ Connemara)? Var/vilken slags omgivning rider man där?
Irland i stort: Öppet och kuperat. Böljande kullar. Inga stora skogar.

Viktigt oavsett land är att komma ihåg att Sveriges allemansrätt är unik. Även om ett land har mkt skog så är det inte säkert man får rida där. I UK tex så får de oftast rida bland trafik på asfalten. Trots massa fin natur.
De flesta uteridna importer är sjukt trafiksäkra jmf med genomsnittlig svensk häst. Och det finns en anledning.
 
Irland i stort: Öppet och kuperat. Böljande kullar. Inga stora skogar.

Viktigt oavsett land är att komma ihåg att Sveriges allemansrätt är unik. Även om ett land har mkt skog så är det inte säkert man får rida där. I UK tex så får de oftast rida bland trafik på asfalten. Trots massa fin natur.
De flesta uteridna importer är sjukt trafiksäkra jmf med genomsnittlig svensk häst. Och det finns en anledning.

Ah, som jag misstänkte då ungefär!
Har noll problem på asfaltsvägar, bland hus, med lastbilar och så vidare.
Däremot på en lugn skogsväg... Absolut inte hennes grej, spänd som en fiolsträng och rädd för allt.

Men då har jag ju troligen fått förklaringen nu :up:
 
Ah, som jag misstänkte då ungefär!
Har noll problem på asfaltsvägar, bland hus, med lastbilar och så vidare.
Däremot på en lugn skogsväg... Absolut inte hennes grej, spänd som en fiolsträng och rädd för allt.

Men då har jag ju troligen fått förklaringen nu :up:

Du är i gott sällskap som du bl.a. Kan läsa i den här tråden. Behandla den som en grön unghäst när den är i omgivningar som är läskiga, så ska du se att det vänder. Lång tygel, tillåt tittande, och beröm och uppmuntra som ni vunnit OS.

Tog ju några veckor innan poletten föll ner dör mot med. Just för så otroligt cool där andra hästar är spända. I tung trafik och massa bebyggelse och rörelse. Men spänd på grusvägar och skräckslagen i skogen.
 
Hade förresten en fd galoppör förr. Irlandsfödd. Löpt i Irland, UK och Norge innan han kom till Sverige och sprang lite här med. Stencool i hantering men kunde vara rätt nervig i ridning. Förkärlek för tvärnit, tvärvändning och fly. Tittig. Även i ridhus/på bana. Men trafiksäker. Helt jävla trafiksäker, inte ens 20 Harley Davidson-motorcyklar utan besiktnkbgsgodkända ljuddämpare eller en ambulans under utryckning kunde rubba hans cirklar. Men mördarlöven - oj, oj. Bröt lillfingret tre ggr på honom vid "FARA! FLY!" för ingenting och han tvärnitade och kastade sig åt andra hållet. Sopade av under en dressyrträning när han skyggade för en sollinje med. Men trafik, ungar som sparkade boll, tvättvindor och häcksaxar, vadå det är väl inget, varför hickar du så konstigt matte? ;)

Fö har alla mina "nervösa" varit lugna i snöre. Så leda är rekommendabelt om de blir för skraja. Eller bara ha sällskap som går på marken gör ofta STOR skillnad. Då känner de sig inte så ensamma.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 338
Senast: JohannaB
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 334
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
455
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej Min häst är underbar på alla sätt, Ärlig och snäll men lite ängslig. Låg i rang i hästflocken. Mitt bekymmer är, det är inga...
Svar
14
· Visningar
1 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp