Problem. Häst vägrar gå fram

Detta är en enormt skarp häst, alla hästar är i grund och botten inte "snälla", finns hästar som kanske tidigare blivit pressad och fått ett sådant beteende utan att ha ont någonstans eller dylikt.

Det här med att rama in hästen och ge stöd är svårt när han på en gång försöker till alla pris att ha av mig. Att låta han bara stå och kolla är också svårt eftersom när han bestämt sig sålda han ha av mig på en gång.
Hästen är röntgad, uppkollad av veterinär. Kan heller inte ha för hård hand när jag skrittar på lång tyglar. Finns många hästar som är vassa, men vi ska absolut kolla sadel på honom. De är de första vi kommer göra!
Håller med övriga som svarat. Det finns inte dumma/elaka hästar eller det är i alla fall mycket ovanligt. Har du provat att gå ut och gå med den? Det är ett bra sätt att visa att man är en bra ledare och att hästen kan känna sig trygg.
 
Hade förresten en fd galoppör förr. Irlandsfödd. Löpt i Irland, UK och Norge innan han kom till Sverige och sprang lite här med. Stencool i hantering men kunde vara rätt nervig i ridning. Förkärlek för tvärnit, tvärvändning och fly. Tittig. Även i ridhus/på bana. Men trafiksäker. Helt jävla trafiksäker, inte ens 20 Harley Davidson-motorcyklar utan besiktnkbgsgodkända ljuddämpare eller en ambulans under utryckning kunde rubba hans cirklar. Men mördarlöven - oj, oj. Bröt lillfingret tre ggr på honom vid "FARA! FLY!" för ingenting och han tvärnitade och kastade sig åt andra hållet. Sopade av under en dressyrträning när han skyggade för en sollinje med. Men trafik, ungar som sparkade boll, tvättvindor och häcksaxar, vadå det är väl inget, varför hickar du så konstigt matte? ;)

Fö har alla mina "nervösa" varit lugna i snöre. Så leda är rekommendabelt om de blir för skraja
 
Hade förresten en fd galoppör förr. Irlandsfödd. Löpt i Irland, UK och Norge innan han kom till Sverige och sprang lite här med. Stencool i hantering men kunde vara rätt nervig i ridning. Förkärlek för tvärnit, tvärvändning och fly. Tittig. Även i ridhus/på bana. Men trafiksäker. Helt jävla trafiksäker, inte ens 20 Harley Davidson-motorcyklar utan besiktnkbgsgodkända ljuddämpare eller en ambulans under utryckning kunde rubba hans cirklar. Men mördarlöven - oj, oj. Bröt lillfingret tre ggr på honom vid "FARA! FLY!" för ingenting och han tvärnitade och kastade sig åt andra hållet. Sopade av under en dressyrträning när han skyggade för en sollinje med. Men trafik, ungar som sparkade boll, tvättvindor och häcksaxar, vadå det är väl inget, varför hickar du så konstigt matte? ;)

Fö har alla mina "nervösa" varit lugna i snöre. Så leda är rekommendabelt om de blir för skraja

Det där är lustigt. Min dotters häst var stensäker. Inget kunde rubba honom. Han kunde bli vettskrämd när en älg studsade upp framför näsan och hjärtat slog så det nästan syntes men han stod ändå still. Skördetröskor, ett gäng Harley Davidson, inga problem men hoppade du av sa han :eek: var är det läskiga :eek: Totalt vettskrämd! Efter lite efterforskningar fick vi veta att när förra matte tyckte det var läskigt så hoppade hon av, det hade lärt honom att när någon hoppar av på ridturen så blir det otäckt vilket det ju blir när matte signalerar livsfara. Han vande sig men var aldrig helt bekväm med att hon hoppade av och gick sist biten hem.
 
Efter att ha köpt en väl besiktigad importhäst som sedan visade sig ha kissing spines så skulle jag rekommendera att röntga ryggen på hästen. Jag tycker det låter oroväckande.
Ja men hur kommer det sig att det uppkommit på 1,5 månad isf? Att det under 2 v varit hur snäll som helst till att kasta av mig på en gång? Han va ju väldigt omusklad när han kom till mig, fått massa ryggmuskler nu. En enorm skillnad på kort tid. Ömmar ej i rygg.
 
Det där är lustigt. Min dotters häst var stensäker. Inget kunde rubba honom. Han kunde bli vettskrämd när en älg studsade upp framför näsan och hjärtat slog så det nästan syntes men han stod ändå still. Skördetröskor, ett gäng Harley Davidson, inga problem men hoppade du av sa han :eek: var är det läskiga :eek: Totalt vettskrämd! Efter lite efterforskningar fick vi veta att när förra matte tyckte det var läskigt så hoppade hon av, det hade lärt honom att när någon hoppar av på ridturen så blir det otäckt vilket det ju blir när matte signalerar livsfara. Han vande sig men var aldrig helt bekväm med att hon hoppade av och gick sist biten hem.

Intressant. Nån måste ju vara undantaget som bekräftar regeln med ;)

Kan det ha att göra med VARFÖR ryttaren hoppar av? Jag hoppar inte av för JAG blir rädd, utan för att hjälpa hästen/stötta. Så gång X (hur många är individuellt) kan jag sitta kvar och hästen är lugn med vad det nu var. Aldrig hittills fått en förvärring (tack och lov)
 
Ja men hur kommer det sig att det uppkommit på 1,5 månad isf? Att det under 2 v varit hur snäll som helst till att kasta av mig på en gång? Han va ju väldigt omusklad när han kom till mig, fått massa ryggmuskler nu. En enorm skillnad på kort tid. Ömmar ej i rygg.

Var kom han ifrån? Underskatta inte risken att han gick på smärtis när han kom, iom import och många olika hem osv...
 
Ja men hur kommer det sig att det uppkommit på 1,5 månad isf? Att det under 2 v varit hur snäll som helst till att kasta av mig på en gång? Han va ju väldigt omusklad när han kom till mig, fått massa ryggmuskler nu. En enorm skillnad på kort tid. Ömmar ej i rygg.

Min ömmade inte heller i rygg och syntes inget på gångarterna. Du gör ju precis hur du vill men vis av erfarenheten kanske du slipper halverst slå ihjäl dig om du röntgar och fastställer att det inte är på grund av smärta som hästen missför sig. Vad tror du själv att det beror på att hästen nu slänger av dig?
 
Intressant. Nån måste ju vara undantaget som bekräftar regeln med ;)

Kan det ha att göra med VARFÖR ryttaren hoppar av? Jag hoppar inte av för JAG blir rädd, utan för att hjälpa hästen/stötta. Så gång X (hur många är individuellt) kan jag sitta kvar och hästen är lugn med vad det nu var. Aldrig hittills fått en förvärring (tack och lov)

Ja precis! Vi fattade inget först. Vi brukar alltid hoppa av och gå sista biten hem. En trevlig avslutning helt enkelt men så tyckte inte han. Han hade ju lärt sig att det blev läskigt när hon hoppade av just för att hon då signalerade att det var farligt så visst beror det på orsaken till att man hoppar av. Han var helt super att ha som handhäst förövrigt så det var inte det att han ogillade att bli ledd eller så utan det var just om ryttaren hoppade av utan egentlig anledning. Att dottern hoppade av titt som tätt för att plocka smultron, blåbär eller äpplen bekom honom inte alls och var det något verkligt otäckt, som när timmerbilen passerade 50 cm ifrån hans mule så var han trygg med att matte stod vid sidan. Det var som att när hon hoppade av "utan orsak" så letade han efter det där otäcka och hispade upp sig själv av gammal vana.
 
Hästen är inte skadad.
Kan vara:
- sadeln (han har hög mkt manke och har idag en prestige versailles)
- tänderna
- han har tidigare bara gått på kornkross, när han kom va han tunn så jag gav honom protein musli (med havre i) och det kanske är ett foder som sätter sig i huvudet på denna häst. Nu får han bara kornkross och lucern.
- sadeltvång
- ?
Jag vet att det är något som irriterar honom, men han har inte kissing spines. Röntgad i år. Han försöker kasta av mig i början, sedan slutar han när jag tex longerat honom. Och är som en ängel sedan.
Han hoppar helt magiskt, helt fantastiskt. En häst med mkt humör, blir tjurig när han tycker det är jobbigt. Väldigt ouppfostrad, han fått göra vad han vill i princip som unghäst.
Fodret kan göra sjukt mkt, eftersom han blivit värre värre värre och fått en större mängd av protein musli, kanske ngn chock eller att de helt enkelt satt sig i huvudet. De är väl de jag mest tror på. :)
 
Hästen är inte skadad.
Kan vara:
- sadeln (han har hög mkt manke och har idag en prestige versailles)
- tänderna
- han har tidigare bara gått på kornkross, när han kom va han tunn så jag gav honom protein musli (med havre i) och det kanske är ett foder som sätter sig i huvudet på denna häst. Nu får han bara kornkross och lucern.
- sadeltvång
- ?
Jag vet att det är något som irriterar honom, men han har inte kissing spines. Röntgad i år. Han försöker kasta av mig i början, sedan slutar han när jag tex longerat honom. Och är som en ängel sedan.
Han hoppar helt magiskt, helt fantastiskt. En häst med mkt humör, blir tjurig när han tycker det är jobbigt. Väldigt ouppfostrad, han fått göra vad han vill i princip som unghäst.
Fodret kan göra sjukt mkt, eftersom han blivit värre värre värre och fått en större mängd av protein musli, kanske ngn chock eller att de helt enkelt satt sig i huvudet. De är väl de jag mest tror på. :)
Jag har aldrig tidigare hört om en häst som "blivit bäng" av protein. Om hästen nu är 100% bra så...

många vill att brunte ska älska dem. Jobbar i ordningen kärlek, disciplin, motion. Dvs gullar, matar med morötter, gör "ledarskapsövningar" och om de två förstnämnda fungerar och man "byggt ett band", rider (motion).

MEN. En orastad häst har svårt att ta till sig disciplin. När överskottsenergin pyser ut genom öronen - svårt att hålla sig på mattan då. Därför är en ordning som ofta funkar - motion, disciplin kärlek. En rastad häst är lättare att sitta kvar på. Din bedömning kanske inte är att den är orastad men det är svårt för någon annan som inte sett er att göra en bedömning öht.

Är hästen nu snäll efter longering - jamen longera ett tag då. Därefter, sitt upp, var tydlig och enkel i hjälpgivningen. Framåt betyder alltid framåt oavsett vad, broms betyder broms. Massor beröm när hästen gör rätt oavsett vad. Då jobbar man i ordnigen motion - disciplin - kärlek. Hästen har förutsättning att göra som vi vill eftersom den är rastad. Disciplin (all hjälpgivning) följt av kärlek (beröm) så den förstår att det var rätt och vad som väntas av den.

Gör inte problemen större än de är, funkar det på banan, rid på banan. Mycket få hästar har dött av att enbart gå i paddock en period. Håller problemen i sig, kolla upp hästen igen. Vore ju toppen om du tog hjälp av ridlärare etc som kan hjälpa till, du får ju då även ytterligare ett par kunniga ögon på hästen och förhoppningsvis någon som kan ge sin åsikt om det ser ut att vara smärtbetingat eller bara överslagsbeteendet pga överskottsenergi.

Men fimpa iden om att hästen är dum. Den är inte dum. Någonting är fel, om det är fysiskt, psykiskt eller bara otryggt iom miljöbyte kan jag inte svara på. Något stör den, det är din uppgift att ta reda på vad. Lycka till :)
 
Det här med hästar som är skogs rädda, min fux slappnade inte av förens man var i skogen :p, mindre att titta på, bara en väg framåt och inte lika blåsigt som överallt annars.
Skåne häst men uppfödd i skog, sen antagligen inte riden ut så mycket då hon pendlat mellan tävlings stall.
Från att kasta sig än hit och än dit så fort ett grässtrå rörde sig i vinden till att bli trygg av inramningen som vår lila skog ger :).
Med sällskap så blir hon dock hur lugn och fin som helst :), långa tyglar oavsett gångart och vart man än går. (Förutom vid kor och får, men alla vet ju att de äter hästar ;).)
 
Bola en koll hos en klinik med tandutbildad veterinär. Boka samtidigt in en vetcheck så kan du vara lugn för det sen.
Sen är sadelprovare nästa steg.
Fram tills dess skulle jag arbeta hästen från marken.
 
Jag har aldrig tidigare hört om en häst som "blivit bäng" av protein. Om hästen nu är 100% bra så...

många vill att brunte ska älska dem. Jobbar i ordningen kärlek, disciplin, motion. Dvs gullar, matar med morötter, gör "ledarskapsövningar" och om de två förstnämnda fungerar och man "byggt ett band", rider (motion).

MEN. En orastad häst har svårt att ta till sig disciplin. När överskottsenergin pyser ut genom öronen - svårt att hålla sig på mattan då. Därför är en ordning som ofta funkar - motion, disciplin kärlek. En rastad häst är lättare att sitta kvar på. Din bedömning kanske inte är att den är orastad men det är svårt för någon annan som inte sett er att göra en bedömning öht.

Är hästen nu snäll efter longering - jamen longera ett tag då. Därefter, sitt upp, var tydlig och enkel i hjälpgivningen. Framåt betyder alltid framåt oavsett vad, broms betyder broms. Massor beröm när hästen gör rätt oavsett vad. Då jobbar man i ordnigen motion - disciplin - kärlek. Hästen har förutsättning att göra som vi vill eftersom den är rastad. Disciplin (all hjälpgivning) följt av kärlek (beröm) så den förstår att det var rätt och vad som väntas av den.

Gör inte problemen större än de är, funkar det på banan, rid på banan. Mycket få hästar har dött av att enbart gå i paddock en period. Håller problemen i sig, kolla upp hästen igen. Vore ju toppen om du tog hjälp av ridlärare etc som kan hjälpa till, du får ju då även ytterligare ett par kunniga ögon på hästen och förhoppningsvis någon som kan ge sin åsikt om det ser ut att vara smärtbetingat eller bara överslagsbeteendet pga överskottsenergi.

Men fimpa iden om att hästen är dum. Den är inte dum. Någonting är fel, om det är fysiskt, psykiskt eller bara otryggt iom miljöbyte kan jag inte svara på. Något stör den, det är din uppgift att ta reda på vad. Lycka till :)
Har tränare, ska dit med honom på torsdag. Även skicka filmer när jag rider honom och han håller på att studsa.
Ska först kolla upp sadeln, ska ringa på måndag till dem och försöka få tid i veckan här.
Tycker eg inte om att rida på samma underlag i flera dagar. Men men
 
@Fjjfjf hur mycket vana så att säga har du sen tidigare ?
Du har inte haft hästen så länge så jag skulle personligen själv akta mig för att mentalt stämpla den som "skarp" .
Vad tror du själv beteendena kan bero på ? Om du bortser från det du är inne på ang att hästen skulle vara "skarp" och därmed beter sig som den gör pga dess mentala "läggning" ?

Jag har väldigt stor skepsis personligen att hästars beteenden som det du beskriver handlar om att de är "skarpa" faktiskt . Det är en definition en del gärna tar till och använder väldigt lättvindigt och frikostigt och jag tycker det blir väldigt fel och missvisande oftast .
En "skarp" häst är inte ekvivalent med en häst som protesterar och inte vill jobba och försöker få av ryttaren på rutin alls.
 
Senast ändrad:
Men vad är det här för inflation och felanvändning av ordet "skarp" i hästsammanhang?! Helt vansinnigt.

En skarp häst är en häst som reagerar omedelbart och kraftigt på det som kanske tar längre tid och mindre stort för en annan häst att reagera på.

Polly som är skarp tvärvänder, protestera vilt och slår som en älg om något inte passar. Brunte reagerar, fnyser och står emot lite. Polly är skarp och Brunte är mild.

Att hästen har reagerar betyder inte per automatik att den är skarp.
 
@Lovisaleonora som sagt : definitionen av "skarp häst" är väldigt ofta godtycklig och används friskt såfort man har en individ som beter sig problematiskt . Det blir precis som vi bägge konstaterat, jättefel och tokigt .
 
Absolut är det både tokfel och helt uppåt väggarna galet.

Bara för att någon har problem med en häst betyder det ju inte att hästen är skarp...
 
Absolut är det både tokfel och helt uppåt väggarna galet.

Bara för att någon har problem med en häst betyder det ju inte att hästen är skarp...

Nyfiken fråga :varför taggar du aldrig den du svarar alls någonsin ? Du gör så på rutin ? Ärligt undrande då alla övriga på forumet lär sig direkt att svara den de svarar s.a.s men du väljer alltid att inte göra det och trots att du är moderator ? OT jag vet , men noterar det ofta och nu hände det mig och min kommentar så då ställer jag frågan - varför ? :down:
 
Nyfiken fråga :varför taggar du aldrig den du svarar alls någonsin ? Du gör så på rutin ? Ärligt undrande då alla övriga på forumet lär sig direkt att svara den de svarar s.a.s men du väljer alltid att inte göra det och trots att du är moderator ? OT jag vet , men noterar det ofta och nu hände det mig och min kommentar så då ställer jag frågan - varför ? :down:

Jag taggar när jag svarar en särskilt kommentar, skriver jag något som är en reflektion i mer generell mening taggar jag inte. Som på andra forum.

Kanske inte allt är menat till någon särskild, kan vara värt att fundera över.
 
Jag taggar när jag svarar en särskilt kommentar, skriver jag något som är en reflektion i mer generell mening taggar jag inte. Som på andra forum.

Kanske inte allt är menat till någon särskild, kan vara värt att fundera över.

Ok ;) nyfiken som sagt då jag noterat att du gör det oftast . Även när din kommentar helt klart är avsedd den du egentligen svarar på/svarar . Som nu i detta fallet . Men då vet jag hur du resonerar ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 332
Senast: JohannaB
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 327
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
452
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej Min häst är underbar på alla sätt, Ärlig och snäll men lite ängslig. Låg i rang i hästflocken. Mitt bekymmer är, det är inga...
Svar
14
· Visningar
1 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp