Problem. Häst vägrar gå fram

Spinoff - men spara blodprov 6 mån är helt poänglöst. Bevisvärdet är noll. Bättre analysera direkt. Att övht TA prov kan avskräcka dock
Det har varit tyskarnas/holländarnas standard procedur för klinikbesiktning av de tävlingshästar vi klinikbesiktigat :) , men det är ju som du säger, det är nog mest för att avskräcka eller för att ge köparen möjligheten att analysera på plats vid önskan.
 
Det har jag! Massvis som jag inte skrivit ut här och heller inte kommer att skriva ut.

Okej. Men utan att veta de kan ju ingen besvara din fråga du ställde innan, om du bör häva köpet.

Av det som som framkommit i tråden finns ingen grund för hävning dock. (Fråga om man får byta kan man ju alltid göra dock)
 
Har du börjat fodra med mycket grovfoder? Har träffat på hästar som faktiskt blivit heltossiga på fri tillgång.
 
Tossiga av hö..? :angel:
Ja, det finns ett gammalt ordspråk som säger att för mycket havre sätter sig i bena och för mycket hö i huvudet. Heeeelt ologiskt men det kan vara en jäkla massa energi i hö också.
Jag menar inte att man ska ge liten giva hö men kolla så energiintaget inte är för högt. Många ger ju fri tillgång till hö för det vet alla att dom ska ha men fortsätter att ge kilovis med kraftfoder. Så se över foderstaten. Ta bort kraftfoder helt några dagar om det inte är gjort. Går han i ordentlig hage med stimulans?
 
Hej. Har ett för mig, väldigt väldigt stort problem med min häst. Har haft honom i 1,5 månad ca och han har under denna tid bara blivit värre. Det är så att han när vi rider ut, vägrar han gå framåt när de inte passar honom mer. Kan vara från gårdsplanen, kan vara några km bort, kan vara där en skogsstig går in, Aa vart som helst liksom. Det kan gör är att han först stannar, sedan kostar sig och sticker hemåt, bromsar jag honom eller drar i en tygeln och ibland inte gör något alls så lättar han fram, backar ner i diken, skjuter rygg, sparkar bakut, ställer sig och direkt efter sparkar bakut, springer hem och luftsprångar osv.
Jag vet inte vad jag ska göra! Det är sp himla tråkigt att rida ut på honom numera, för det slutar alltid såhär typ. Det blir inte bättre utav att jag bara tar en tygeln och drar så hans hals blir böjd för han skjuter rygg och ställer sig och sparkar bakut och får mig ur balans och tyglarna glider ur handen på mig, det blir hellre inte bättre utav att piska honom eller använda våld, heller inte av att vara stå och vänta ut honom för då lättar han och fortsätter dumma dig, heller inte av att hoppa av för då kan han bara ställa sig och vägra gå. Backa funkar men när jag går framåt med honom igen så vägrar han gå. Detta är bara dumheter, han är röntgad och veterinär kollad. Han gör även så från hagen in till stallet när de andra hästarna är i hagen, men då stannar han bara och vägrar gå.

Och jag kan inte rida med andra, då det baga är Jag som står i de stallet med mina hästar så har ingen att rida med. Behöver få tips, hjälp och råd....
Kan det vara så att ni har gått lite för fort fram? Kanske ställer du krav på honom som han inte riktigt pallar att leva upp till just nu? Även om han har meriter sedan tidigare har han ju flyttat långt, kanske nytt språk som talas till och omkring honom, nya kontakter och vänner, människor och hästar. Kanske kan ha med det att göra att det fungerade på volten i början, att det kändes så nytt och otryggt för honom ute. Så kanske ni hamnade lite på kant med varann där i den svängen så att säga. Tänker att det lär vara en hel del nerver i luften generellt vid ett köp av dyr häst från utlandet som ska ha kapacitet. Kan det vara så att ni bara hamnat på sniskan med varann liksom? Och lösningen kanske då skulle kunna vara något i stil med att göra "nybörjar-grejer" tillsammans till att börja med. Alltså ingen hoppning eller krav på prestation, mera knyta kontakt och vardagshantering/kommunikation. Visa att du gillar honom och att han är välkommen i ditt stall.
Dock behöver han ju motion och stimulans, så där får man väl fundera på alternativ när inte ridningen fungerar. Hagvistelse med kompisar, tömkörning, longering, leda och springa med? Hitta på lite lekar och sådant kanske.
Bara lite tips utifrån hur jag uppfattar problemen..
 
Kan det vara så att ni har gått lite för fort fram? Kanske ställer du krav på honom som han inte riktigt pallar att leva upp till just nu? Även om han har meriter sedan tidigare har han ju flyttat långt, kanske nytt språk som talas till och omkring honom, nya kontakter och vänner, människor och hästar. Kanske kan ha med det att göra att det fungerade på volten i början, att det kändes så nytt och otryggt för honom ute. Så kanske ni hamnade lite på kant med varann där i den svängen så att säga. Tänker att det lär vara en hel del nerver i luften generellt vid ett köp av dyr häst från utlandet som ska ha kapacitet. Kan det vara så att ni bara hamnat på sniskan med varann liksom? Och lösningen kanske då skulle kunna vara något i stil med att göra "nybörjar-grejer" tillsammans till att börja med. Alltså ingen hoppning eller krav på prestation, mera knyta kontakt och vardagshantering/kommunikation. Visa att du gillar honom och att han är välkommen i ditt stall.
Dock behöver han ju motion och stimulans, så där får man väl fundera på alternativ när inte ridningen fungerar. Hagvistelse med kompisar, tömkörning, longering, leda och springa med? Hitta på lite lekar och sådant kanske.
Bara lite tips utifrån hur jag uppfattar problemen..
Jo det funderar vi också på. Har nu under senaste tiden longerat i sele, tömkört, gått på promenader och ridit ibland! Känns mkt bättre, i förregår gjorde han ingenting alls. Promenad igår och ska rida ikväll igen :)
 
Jo det funderar vi också på. Har nu under senaste tiden longerat i sele, tömkört, gått på promenader och ridit ibland! Känns mkt bättre, i förregår gjorde han ingenting alls. Promenad igår och ska rida ikväll igen :)

Nu vet jag att du blir förbannad, men det här är ju klockrent hur en KS-/ryggproblemhäst hade reagerat på den behandlingen.

Jag hade utgått från att hästen visar obehag p g a smärta, och gått in för att hitta varför den upplever obehag/smärta.
 
Nu vet jag att du blir förbannad, men det här är ju klockrent hur en KS-/ryggproblemhäst hade reagerat på den behandlingen.

Jag hade utgått från att hästen visar obehag p g a smärta, och gått in för att hitta varför den upplever obehag/smärta.
Men vad är problemet, jag har röntgat hästen.
 
Veterinär kollad ja, besiktad när jag köpte hästen.
Har han KS, har jag isf köpt en häst för väldigt mkt pengar med ett ryggfel????
Förra året köpte jag en häst för 130 000kr - klinik bes ua och röntgen av allt utom halsen. Några månader senare visar sig hästen ha artros mellan 5e/6e och 6e/7e kotorna i halskotpelaren. Det har ju absolut ingenting med prislappen att göra. Sånt som händer, helt enkelt!
 
Men vad är problemet, jag har röntgat hästen.

Förra året köpte jag en häst för 130 000kr - klinik bes ua och röntgen av allt utom halsen. Några månader senare visar sig hästen ha artros mellan 5e/6e och 6e/7e kotorna i halskotpelaren. Det har ju absolut ingenting med prislappen att göra. Sånt som händer, helt enkelt!

DETTA är problem (se ovan).

Jag har själv varit spekulant på hästar som är röntgade. När jag begär ut plåtarna och låter den egna veterinären granska, har det i många fall visat sig inte alls vara UA. I några fall har det varit så dålig inställning vid röntgen att de inte går att bedöma utan att röntga om.

Kanske kan vara idé med second opinion eftersom du upplever så stora problem och står i valet och kvalet att reklamera.
 
DETTA är problem (se ovan).

Jag har själv varit spekulant på hästar som är röntgade. När jag begär ut plåtarna och låter den egna veterinären granska, har det i många fall visat sig inte alls vara UA. I några fall har det varit så dålig inställning vid röntgen att de inte går att bedöma utan att röntga om.

Kanske kan vara idé med second opinion eftersom du upplever så stora problem och står i valet och kvalet att reklamera.
Jag har ju röntgat honom själv för en vecka sedan?????
 
Förra året köpte jag en häst för 130 000kr - klinik bes ua och röntgen av allt utom halsen. Några månader senare visar sig hästen ha artros mellan 5e/6e och 6e/7e kotorna i halskotpelaren. Det har ju absolut ingenting med prislappen att göra. Sånt som händer, helt enkelt!
Hur gick du tillväga då?
 
Om en sådan här sak skulle bero på ryggont
skulle det inte kunna vara ungefär sådant där ryggont som vi människor har många gånger? Sträckningar och stelhet snarare än något som syns på röntgen? Som faktiskt kan släppa och gå över vid motion. Kanske är det denna kyliga hösten i kombination med att han bockat och haft sig?

För mig tycks det rimligt att i detta läge göra vad som fungerar (men inte helt stänga medvetenheten om risken att hästen har ont/är skadad).
Tror det är väldigt viktigt att man kan vara positiv samt "här och nu" med sin häst då man arbetar med den. Något som lär försvåras av ständiga felsökningar och dyra veterinärkontakter.
 
Om en sådan här sak skulle bero på ryggont
skulle det inte kunna vara ungefär sådant där ryggont som vi människor har många gånger? Sträckningar och stelhet snarare än något som syns på röntgen? Som faktiskt kan släppa och gå över vid motion. Kanske är det denna kyliga hösten i kombination med att han bockat och haft sig?

För mig tycks det rimligt att i detta läge göra vad som fungerar (men inte helt stänga medvetenheten om risken att hästen har ont/är skadad).
Tror det är väldigt viktigt att man kan vara positiv samt "här och nu" med sin häst då man arbetar med den. Något som lär försvåras av ständiga felsökningar och dyra veterinärkontakter.

Det är vad bl.a. jag flera gånger rekommenderat i tråden men utan gehör.

Ang om det kan vara ryggont ändå så röntgen visar inte allt. Den visar skelett, men brosk, ligament och liknande visar den inte. Och tex en pålagring kommer ju sällan från dag till annan, utan man kan ha en smärtsam inflammation redan innan man ser något på röntgen etc.

Så som jag skrev innan. Om hästen uppför sig på ett vis som är likadant som symptomen på något - prova att i träning/skötsel behandla hästen som om den har sådana problem. Och se om det hjälper.

Men TS nappade ingen av gångerna so far tyvärr, inte utåt i tråden iaf.
 
Det är vad bl.a. jag flera gånger rekommenderat i tråden men utan gehör.

Ang om det kan vara ryggont ändå så röntgen visar inte allt. Den visar skelett, men brosk, ligament och liknande visar den inte. Och tex en pålagring kommer ju sällan från dag till annan, utan man kan ha en smärtsam inflammation redan innan man ser något på röntgen etc.

Så som jag skrev innan. Om hästen uppför sig på ett vis som är likadant som symptomen på något - prova att i träning/skötsel behandla hästen som om den har sådana problem. Och se om det hjälper.

Men TS nappade ingen av gångerna so far tyvärr, inte utåt i tråden iaf.
Varför jag inte nappar, för att du är jobbig. Du försöker framstå mig som en puckad människa som inte bryr mig om hästen har ont genom stt gång på gång tjata om att han har kissing spines när jag flera gånger skrivit till dig att jag röntgat hästen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 334
Senast: JohannaB
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 330
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
452
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej Min häst är underbar på alla sätt, Ärlig och snäll men lite ängslig. Låg i rang i hästflocken. Mitt bekymmer är, det är inga...
Svar
14
· Visningar
1 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp