Problem med aggressiv (?) hund

T

Tinwe

Hej bukefalister! Läser ofta på forumet men har aldrig känt behovet att posta själv - förräns nu! Problemet är med mina föräldrars hund, och var beredda på att detta inlägg antagligen blir ganska långt...
Hunden ifråga är en drever på tre år. Jag bodde hemma under första året och var väldigt involverad, så det är lite "min" hund också. Det är en glad, pigg och frisk hund, inte väldresserad någonstans men ändå fullt funktionell i vardagen. Totalt ointresserad av både folk och hundar, men självklart vilttokig (och ja, vi jagar med honom, både ofta och gärna!). Det värsta han gör är att han kan bli lite nafsig och hoppig när han blir extra glad.

Dessvärre hände något när han var ~2 år. Vi har ett landställe där han går ute på tomten i löplina. Stället ligger väldigt off men det är ändå ett tjugotal personer därute. Många brukar gena över vår tomt, vilket inte är något större problem varken för oss eller hundarna (vi har även en welsh springer spaniel, 13 år). En dag gick en gammal bekant till min farmor (kallar honom P) över vår tomt. P är jättetrevlig, runt 70, stor, burdus, skäggig... lite utav ett praktexempel för en klassisk hundskrämma! Han har också haft ett flertal schäfrar och anser sig vara lite av en expert på hunduppfostran.

Jag var inte där just då, men det som händer är att drevern av någon anledning biter P i armen. Han hade tidigare aldrig visat några aggresiva tendenser och var mig veterligen helt frisk. Ingen i min familj såg vad som hände, och P hävdar bara att han inte gjorde något "utanför det vanliga".

Vi pratade såklart ihop oss i familjen om detta men bestämde oss för att ge drevern en chans till. Vi jobbade verkligen med honom allihopa och hjälptes åt. Månaden efter så var han lite mer misstänksam "än vanligt" mot människor och kunde ofta "ringa runt" människor som kom på besök på mina föräldrars jobb där han är på dagarna osv.

I vilket fall, det gick över och har efter det inte visat några som helst aggrotendenser, förrän förra veckan. Jag och min mamma var på besök hos min farmor med båda hundarna när vi ser att P kommer upp mot huset (de är bekanta och handlar åt varandra osv.). Vi bestämmer oss för att inte göra någon stor grej av det hela men jag kopplar drevern (mer för att jag anade att P kanske skulle vara rädd). När P kommer in bryr han sig inte alls om drevern, hälsar på oss, klappar spanieln och ger farmor sina grejer. Medans sitter drevern och skakar, småmorrar och vill inte alls vara med. Han försökte inte fly, men inte heller göra utfall mot P. När P har stått och pratat lite lugnar drevern ner sig, tittar lite på mig men är väldigt misstänksam. P går och efter det är han sitt vanliga jag igen.

Man blir så lätt hemmablind (och ganska lätt att bli paranoid också) och jag är lite nyfiken på hur ni ställer er till historien. Jag tror omöjligt att jag kan få P att gå med på att träna med mig, och jag tror inte heller att jag vill riskera att P blir biten igen i en ev. träningssituation. Det går ju såklart att bara ignorera problemet också, att helt enkelt inte låta dem träffas och hålla dem ifrån varandra. Man blir ju dock lite nervös, tänk om han fäster sig i armen på nästa skäggiga gubbe vi möter på stan (vilket visserligen kanske inte är troligt i.o.m. att det inte hänt än men vem vet)?

Vad tycker ni? Gör vi kanske till och med fel i att inte avliva honom? Uppvisar han relativt normalt hundbeteende? Själv är jag ganska rådvill...
 
Sv: Problem med aggressiv (?) hund

Hej!

Utifrån det du har skrivit tycker jag att hunden har visat ett beteende mot "P" som bevisar att han antagligen skrämt honom på något sätt som P antagligen inte har gjort med avsikt eller ens märkt själv. Hos vissa hundar kan detta sätta sig långt in och fastna. Eftersom hunden inte verkar ha bitit någon annan människa så tycker jag inte du ska avliva honom, han uppvisar ett normalt hundbeteende, om nu han inte bet P av helt utan orsak, men oftast finns alltid orsaken, bara det att vi ibland inte ser den. Mitt råd är att granska hunden noga, att tala så mycket hundspråk som möjligt, med lugna kemiska och visuella signaler. Speciellt ska P och hunden få umgås och bygga upp ett förtroende igen.

Ge hunden en chans till, då det bara hänt en gång! är mitt råd.

MVH / Louise
 
Sv: Problem med aggressiv (?) hund

Tack för ditt svar :)
Jag förstår att det självklart skulle vara det optimala att P och hunden skulle umgås, men saken är liten den att de aldrig träffats (setts på håll, men aldrig presenterats för varann så att säga) förräns P blev biten. Och jag tror inte att P är speciellt sugen på träffa drevern för träning, vad jag har hört (av bl.a. hans son) så blev han (fullt förståeligt!) väldigt skärrad av att ha blivit biten, även om han idag i sann "envis-gubbe"-stil inte vill erkänna det...
 
Sv: Problem med aggressiv (?) hund

Jo men hunden kan då ha sett honom som ett hot, det är det mest troliga tror jag. Tillomed det minsta misstolkning från hunden kan få den att bita eller reagera aggresivt. Sen finns det ju aggresivitet och rädsla, och rädsla kommer ju inte från direkt aggresivitet utan rent spontant. Att hunden blev rädd och i det tillfället bet. Hade hunden varit aggresiv hade det inte varit så konstigt att P blev biten.
En hund som inte har något psykiskt fel och inte är aggresiv i övrigt är det inget fel på, utan jag tror helt enkelt på misstolkning som kan sitta kvar i hunden. Det bästa är väl att göra som P gjorde andra gången de träffades, att inte bry sig om hunden och låta hunden söka upp kontakten. En hund som håller sig på avstånd och visar rädsla kan bli farlig om den känner sig hotad eftersom det är svårt att se några aggresiva förvarningar innan hunden så att säga anfaller!

Hoppas iaf att det funkar bra i framtiden för er! =)
 
Sv: Problem med aggressiv (?) hund

Ja, det ska nog gå bra, han visar ju inga aggresiva tendenser annars, vilket jag tycker att han borde ha gjort någon gång i och med att det gått så lång tid.
Det är alltid intressant att höra vad andra tycker, man är ju på intet sätt opartisk när det gäller sin egen hund.
 
Sv: Problem med aggressiv (?) hund

Har du möjlighet att låta en duktig tränare/hundmänniska kika på hunden enbart i det här syftet? Dvs, kolla om hunden är stabil och modig och kan avreagera i alla övriga situationer, eller om det kommer fram fler och fler situationer där hunden ev. skulle kunna reagera med att bita. Är hunden MH:ad?
 
Sv: Problem med aggressiv (?) hund

jag kan säga att jag har ett liknade problem. min hund tycker inte om främmande som ska hälsa på henne. hon hugger inte men kan morra och låta riktgit aggresiv. det jag gör e att säga till alla som vill hälsa e att inte titta eller prata med hunden och låta henne komma fram själv. till 99.9% får personen hälsa på henne sen.

så skulle ni ha någon liknade regel för er hund tror jag inte att den biter igen. för jag tycker inte heller att det låter som en aggresiv hund.
 
Sv: Problem med aggressiv (?) hund

Vad tycker ni? Gör vi kanske till och med fel i att inte avliva honom? Uppvisar han relativt normalt hundbeteende? Själv är jag ganska rådvill...

Det där skulle inte bekymra mig ett skvatt (förutom att jag genom erfarenhet som veterinär är medveten om att drevrar är inte att lita på, de kan ha synpunkter på folk och folk och det får man leva med om man har en drever som arbetsredskap vid jakt och som fungerar i vardagen).

Jag hade en gång en godkänd räddningshund f 1985, död 1996, en människoälskande hund, testad, korad, ja allt. Hon blev galen (vi bodde i Stockholm då) när hon såg en "neger" (får man ju inte säga nuförtiden, men en färgad då, låt oss säga en svartfärgad eller väldigt, väldigt mörkbrun person).

Nåväl, inte avlivade jag henne för det.

Denna hund var 100%ig i sammanhang med människor, utlånades t o m till utländska besökare (som alltså inte pratade svenska) vid ett internationellt räddningshundseminarium på Revingehed och kom med i Sydnytt, hon lydde sin amerikanske "matte" perfekt och sov hos henne ett par nätter där de var inkvarterade.

- En annan egenhet hon hade var att hon inte tålde ryttarstatyer. I Stockholm hade hon sina favoriter för utskällning, hela bilen gungade då så man körde ibland en omväg. Jag trodde att det var något speciellt med dessa men vid ett engångsbesök i Helsingborg körde vi förbi ryttarstatyn Magnus Stenbock i kollosalformat som pekar utmanande med sin högra arm västerut mot mot Kronborg och syskonstaden Helsingör ... då flippade hon ut totalt ...
- Oj, vad jag minns denna älskling. Hennes aska ligger begravd på vår gård i skåne, jag hejar på henne varje dag och på hennes kompisar som också ligger där.

Det var f ö en rottis.
Fånigt inlägg – men kunde inte låta bli.

Men alltså, passa lite för skäggiga personer.
 
Sv: Problem med aggressiv (?) hund

Hej jag tycker ni ska träna hunden med P om han går med på det. För då är det lättare att bli av med det. Jag hade en hund som gjorde ngt liknande men vi gjorde det felet att vi tränade inte bort det med personen som blev biten, så det blev bara värre och värre.
För jag tror att er drever har blivit rädd för honom, för en hund biter oftast inte med vilje utan om den känner sej trängd.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
27
· Visningar
1 004
Senast: Sel
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 068
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp