Problem med två hyresgäster

S

Stenmagi

Har två hyresvärdar som jag har problem med. Det är två kusiner som har sina två 2 år gamla unghästar inhyrda hos mig och de vill varken betala eller sköta sina hästar och de har nu blivit uppsagda och ska vara ute ur stallet senast på lördag, alltså i morgon. Vad gör jag om de inte kommer och hämtar hästarna i morgon? De ska även betala allt de är skyldiga mig för hästarnas tre månaders vistelse hos mig innan de åker iväg med hästarna.

Det jag har fått reda på är att de blivit utslängda från minst två tidigare stall, förmodligen på grund utav att de inte skötte hästarna eller struntade i att betala. De ljuger hela tiden och kommer hela tiden med bortförklaringar varför de inte låter en hovslagare se över hästarnas hovar, varför de inte hinner komma och mocka åt dom och varför de inte kan betala. En natt så rymde dom (de går på lösdrift) och då fick jag ut och släppa in dom. Det är två helt ohanterade unghästar. Det går inte att fånga dom utan jag fick valla in dom som kor i stallet och stänga in dom i en box. Jag ringer ägarna som säger "Hoppsan okej.." och inte mer. De undrade inte om de skadat sig eller någonting sådant utan de sa sedan bara "Vi kommer i eftermiddag och lagar hagen och tar ut dom". Okej, tänkte jag! Kanon! De kom inte på varken eftermiddagen eller kvällen. Jag försökte ringa dom men kom inte fram till någon av dom. Har inte fått någon ursäkt efter detta eller någonting. De skiter fullständigt i sina hästar!

Vi har ett kontrakt skrivet där det står att jag står för tillsyn dagligen och att jag ska fodra dom samt vattna dom. Mockning av vindskydd ingår inte. De har mockat vindskyddet en gång och det var för två månader sedan. Gissa vem som fått mocka resten av tiden?

Nu är i alla fall kontraktet uppsagt men vad händer nu? Tänk om de inte hämtar hästarna i morgon eller tänk om dom gör det och struntar i att betala?

Dessutom ska tydligen den ena hästen få lugnande vid transporteringen utav sin ägare och vad jag har hört så får bara veterinärer ge hästar lugnande?

Vad ska jag göra? Är så totalt förvirrad.. aldrig varit med om så korkade hästägare innan. Varför ha häst om man inte visar något intresse för dom och hur kan man tro att man ska ha sin häst uppstallad gratis med full service och foder hos någon?

Och sedan undrar jag, kan man sätta ut varningsannonser så folk passar sig för dom som har stall här i trakterna? Jag önskar inte ens att min värsta fiende råkar ut för dessa idioterna.
 
Sv: Problem med två hyresgäster

ja, det är inte lätt!

I ett stall jag stog i tidigare skrevs det in i kontraktet att om jag inte skulle betala min avgift så skulle stallägaren ha rätt att sälja min häst och ta betalt ur köpeskillingen. Jag vet att jag kollade upp det då och jag har för mig att man kunde göra så under förutsättning att man skrivit in det i kontraktet.

Du har säkert också rätt att hålla kvar hästarna tills du får betalt (givetvis får ägarna då fortsätta betala stallhyra och säg också till dem att du vill ha extra betalt för all service utöver det som ingår i kontraktet - ta till rejält så skyndar de sig nog att lösa ut hästarna) - det kallas retentionsrätt, hinner inte kolla upp det nu, men googla så hittar du nog mer information.
 
Sv: Problem med två hyresgäster

Du menar inte hyresvärdar va? Du menar hyresgäster?

Ta inte ut något i förskott, men se till att fakturera dem för mockning och den tid du lagt ner på hästarna utöver det som ingår enligt kontraktet. Ha fakturan klar när de lämnar, och skicka med dem den. Skriv också att du lämnar den vidare till KFM om de inte betalar senast xx-xx-xx.

Det går att ge lugnande i maten, och det är självklart fullständigt lagligt.

Att förtala dem är faktiskt brottsligt, så jag hade undvikit annonser etc. Tycker själv det är ett väldigt omoget sätt att hantera situationen och för mig säger det mer om den som annonserar med varning, än den som varningen gäller
 
Sv: Problem med två hyresgäster

Ja, de ljög för två veckor sedan när jag skrev ett brev till dom och sade upp deras stallplatser att de då höll på att bygga boxar i ett stall i närheten av var de bodde. Oj, tänkte jag! De sa att virket låg i stallet och att boxarna bara skulle byggas och det skulle de vara klara med inom två veckor nu. Så lägligt, tänkte jag? Igår skriver den ena på Facebook såhär "Stallplats sökes till två unghästar" och sedan så hade hon skrivit att de ringt runt bland olika stall så att de nu satt med huvudvärk. De har med andra ord ingen stallplats ordnad. De ljuger om allt, hela tiden.. tröttsamma människor. Den ena är minderårig och den andra är 27 år gammal.
 
Sv: Problem med två hyresgäster

Det går att ge lugnande i maten, och det är självklart fullständigt lagligt.

De ska ge sprutor.. sprutor som de varit och hämtat på ett stuteri här i närheten! Ett stuteri som inte direkt har gott rykte om sig. Säg mig, har man rätt att förvara sprutor med lugnande i? Hur kan en veterinär lämna ut dessa sprutorna hej vilt? Det kan inte vara lagligt?
 
Sv: Problem med två hyresgäster

Att förtala dem är faktiskt brottsligt, så jag hade undvikit annonser etc. Tycker själv det är ett väldigt omoget sätt att hantera situationen och för mig säger det mer om den som annonserar med varning, än den som varningen gäller

Jag hade inte tänkt skriva ut deras namn men däremot beskriva hur hästarna ser ut och hur gamla dom är. Men okej, de får väl fortsätta ramla runt bland olika stall och lura folk på pengar och dessutom fortsätta vanvårda sina hästar.. :cry:
 
Sv: Problem med två hyresgäster

I den sitsen du sitter så finns det egentligen bara två vägar att gå. Den ena är att du blir glad om du blir av med hästarna och gör som Lovisaleonora skriver skickar räkning och hoppas på att KF kan driva in pengarna. Den andra vägen är att du begär kvarstad på hästarna tills att du får betalt för dem. Vilket kan leda till att du blir stående med hästarna länge och får göra allt jobbet med dem under tiden.
 
Sv: Problem med två hyresgäster

Den ena är minderårig - står föräldrarna för kontraktet, eller 27-åringen för kontrakt som inkluderar båda hästarna?
 
Sv: Problem med två hyresgäster

Den ena är minderårig - står föräldrarna för kontraktet, eller 27-åringen för kontrakt som inkluderar båda hästarna?

Den som skrev på kontraktet står också för det, så egentligen borde du själv veta med vem du har skrivit ett kontrakt. Det är till den/dem som räkningen ska ställas. Har inte den minderåriga föräldrar skrivit på så kan du ej heller ställa en räkning till dem.

Det finns även orala medel i sprutor, som en liten parentes.
 
Sv: Problem med två hyresgäster

jag tror jag kommer ihag den foregaende traden om dessa "damer" och deras hastar.. hur de inte kom med foder etc etc.. trodde da att du skulle slanga ut dem direkt..

i alla fall, du har rattighet att kvarhalla hastarna om de inte betalar.. men chansen ar val att de smyger dit..

dock med den "kunskap" som de inte har jag hoppas verkligen inte att de forsoker ge dem lugnande medel aven om det ar i oral form (flytande i munnen). Vem vet om det aven hjalper, eller hur har hon doserat??

Dock som ngn skrev, du kan bli staende med tva hastar lange, om du vantar pa pengar.. hellre lata dem aka och hota med KFM om du nte ser pengar.. visst hastarna lider men du kan inte radda varenda kuse i bygden..

Jag hoppas du far ersattning for dina utgifter/stallhyra men kanske far ocksa rakna med en avskrivning som loss....

lat oss veta vad som hander...
 
Sv: Problem med två hyresgäster

Den som skrev på kontraktet står också för det, så egentligen borde du själv veta med vem du har skrivit ett kontrakt. Det är till den/dem som räkningen ska ställas. Har inte den minderåriga föräldrar skrivit på så kan du ej heller ställa en räkning till dem.

Det finns även orala medel i sprutor, som en liten parentes.

:confused: Du har nog svarat fel person (?). TS vet säkert vem som står för kontraktet. Jag ställde en fråga.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med två hyresgäster

Sorry, såg det nu när du skrev det men kanske det ändå kan tillföra TS något.
 
Sv: Problem med två hyresgäster

Du menar inte hyresvärdar va? Du menar hyresgäster?

Ta inte ut något i förskott, men se till att fakturera dem för mockning och den tid du lagt ner på hästarna utöver det som ingår enligt kontraktet. Ha fakturan klar när de lämnar, och skicka med dem den. Skriv också att du lämnar den vidare till KFM om de inte betalar senast xx-xx-xx.

Det går att ge lugnande i maten, och det är självklart fullständigt lagligt.

Att förtala dem är faktiskt brottsligt, så jag hade undvikit annonser etc. Tycker själv det är ett väldigt omoget sätt att hantera situationen och för mig säger det mer om den som annonserar med varning, än den som varningen gäller

Är du privat person så tycker jag inte du ska använda faktura på dem.
Det kostar dessutom pengar för dig själv att lämna in till Kronofogden.

Dem ska betala när dem tar hästarna från gården PUNKT.:mad:
Annars kommer du troligen aldrig få se röken av pengarna.

Hur kunde du ens låta dessa personer stå kvar i hela 3 månader utan att få betalt?

Håller dock inte alls med Lovisaleonora att det är omoget av dig att annonsera om varning om dessa personer, och det skulle isf ABSOLUT INTE säga mer om dig än om dem inhyrda.
Fattar inte hur du kan skriva så Lovisaleonora!?
Hur tänkte du då?

Har du läst igenom hennes berättelse om att dessa personer inte betalat för sig under 3 månader för 2 hästar?
Makalöst...

Sätt gärna ut varning om område ni bor i och beskriv hästarna men nämn inga namn så att du ger nästa hyresvärd en chans att tacka nej till dessa personer!
Så här får det inte gå till.
Tyvärr har du varit dumsnäll som låtit dem stå kvar!
Förskottshyra och betalas inte den så åker hyresgästerna ut!
Hade dem inte betalat den sista för nästa månad så att säga så ringer man den sista och säger "att imorgon om inte hyran kommer in så åker hästarna ut på gatan och släpps fria!
Ska ni stå hos mig så får ni betala för er!"

Givetvis hade du inte utfört detta hot men gett dem en minnesbeta att dig kör man inte över!
Verkar dessutom som att dem utför detta i system från stall till stall.
Tyvärr så kan dem göra detta då det finns så (dum)snälla människor som du!;)
 
Sv: Problem med två hyresgäster

Javisst kostar det att lämna till KF, men å andra sidan är det en kostnad man kan ta ut från dem man kräver pengar av. Dessutom är det inte fullt så lätt att bli av med en hyresgäst, har man otur så får man stå där och föda hästen/hästarna ur egen ficka och inte få ut ett öre av det heller om man vägrar hyresgästen att hämta sin/a djur.
 
Sv: Problem med två hyresgäster

jag kan hålla med Lovisaleonora_ till viss del.

jag skulle inte annonsera på hemköp typ.. däremot hade jag ju gjort de stallägare och bekanta jag känner i svängen uppmärksamma om dessa pajsare... ryktet går snabbt ock rötäggen "dör" fort i små orter.
 
Sv: Problem med två hyresgäster

Nu är det såhär att dessa två brudarna kommer från en kriminell familj som är kända för att lura folk på pengar. Min gamla klasskompis bor i huset intill en av dom och hennes familj och det är inga fina berättelser om familjen jag fått av min gamla klasskompis. Detta har jag fått reda på efter att hon dom kommit hit. Fick även höra av min hovslagare som kommer i från deras trakter att jag skulle passa mig för dom och bara försöka bli av med dom så smidigt som möjligt.

De betalade för första månaden ungefär 20 dagar försent.. men för de andra två månaderna har jag knappt fått ett öre.. det har betalat ett par hundra var bara.

En sak jag oroar mig extra mycket för är hästarnas hovar! De ser förskräckliga ut! Jag hade en tid inbokad åt dom för två veckor sedan med min hovslagare men de dök aldrig upp och jag fick ingen förklaring till varför de inte dök upp heller.

På tre månader har de varit här max 4 gånger.. och det är i max 15 min dom är här. Hästarna går inte att ta i. De är totalt folkskygga. Den ena av dom kan få för sig att springa över dig så man måste passa sig när man går in med hö och vatten för hon är livsfarlig så fort man vänder ryggen till.

Nej.. det ska bli skönt att bli av med dom.. har tyckt så synd om hästarna för de behöver verkligen hanteras.. mycket.. varje dag.. de är som vildhästar i dagsläget! Och så hovarna.. de är ju hemska. :cry:
 
Sv: Problem med två hyresgäster

Men om hovarna är så dåliga och hästarna allmänt ohanterade, kan du inte anmäla dem till djurskddsinspektören? Låter inte som om dessa två donnor ska ha djur överhuvudtaget :mad:
 
Sv: Problem med två hyresgäster

Nu är det såhär att dessa två brudarna kommer från en kriminell familj som är kända för att lura folk på pengar. Min gamla klasskompis bor i huset intill en av dom och hennes familj och det är inga fina berättelser om familjen jag fått av min gamla klasskompis. Detta har jag fått reda på efter att hon dom kommit hit. Fick även höra av min hovslagare som kommer i från deras trakter att jag skulle passa mig för dom och bara försöka bli av med dom så smidigt som möjligt.

De betalade för första månaden ungefär 20 dagar försent.. men för de andra två månaderna har jag knappt fått ett öre.. det har betalat ett par hundra var bara.

En sak jag oroar mig extra mycket för är hästarnas hovar! De ser förskräckliga ut! Jag hade en tid inbokad åt dom för två veckor sedan med min hovslagare men de dök aldrig upp och jag fick ingen förklaring till varför de inte dök upp heller.

På tre månader har de varit här max 4 gånger.. och det är i max 15 min dom är här. Hästarna går inte att ta i. De är totalt folkskygga. Den ena av dom kan få för sig att springa över dig så man måste passa sig när man går in med hö och vatten för hon är livsfarlig så fort man vänder ryggen till.

Nej.. det ska bli skönt att bli av med dom.. har tyckt så synd om hästarna för de behöver verkligen hanteras.. mycket.. varje dag.. de är som vildhästar i dagsläget! Och så hovarna.. de är ju hemska. :cry:

Därför man alltid ska ta i förskott...
Du står och betalar hö ur egen ficka alltså nu dem senaste 2 månaderna för 2 hästar som inte är dina?

Hur kan man göra i det fallet egentligen!

Givetvis kan man ju inte bara sluta utfodra dem stackars hästarna men hur går man till väga om man inte har råd att föda 2 hästar som inte är ens egna bara för att hyresgästen inte betalar?
Ringer man polisen el djurskyddet och säger "jag har 2 hästar här som hyresgästerna vägrar betala för, jag har inte råd att köpa hö till dem själv så hur gör man nu?
Kommer ni och hämtar dem för här kommer dem isf att få svälta?"

2 månader med hö för 2 hästar är mkt pengar!
Jag skulle bli tokig!
Dessutom tror jag inte dem kommer betala dig heller, tyvärr!
Men vad är rättigheten i ett sådant här fall?

Ringa till hyresgästerna och säga att nu släpper jag ut era hästar från min mark, kom och hämta dem?
El jag behåller hästarna tills dess att ni betalar för vad dem kostat?
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: linlar1
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
975
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 920
Senast: bobbbo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 108
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp