Bukefalos 28 år!

Problem med två hyresgäster

Sv: Problem med två hyresgäster

Nej man har inte rätt att hålla kvar häst tills räkningen är betalad, det kallas retentionsrätt för det krävs att stallägaren har ett uppdrag av hästägaren och då räcker inte en vanlig inackordering.

Här kan man läsa lite mer om vad detta innebär.

http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=327&infogrp_id=39

Ok så jag har alltså haft rätt i allt jag sagt om att denna lagen är i princip värdelös om stallägaren inte har fått något uppdrag av mig?
 
Sv: Problem med två hyresgäster

uppdraget ligger i att du fodrar bara kanske, eller om man släpper ut hästen/arna.
Jag har åberopat retentionsrätten och fått mina pengar fort. Du ska vara näringsidkare, ha fakturor som underlag och sen skall ett rek brev skickas och regleras inte skulden så kan du sälja hästen efter 3 månader. Hästen får inte flyttas från stallet då den ligger i "din ägo" till skulden är betald, om dom flyttar hästen ändå kan du polisanmäla för egenmäktigt förfarande. Ring Göran Wahlman , jurist på STC om du vill veta mer.

Som sagt är att fodra morgon ett uppdrag i sig.
 
Sv: Problem med två hyresgäster

Ok så jag har alltså haft rätt i allt jag sagt om att denna lagen är i princip värdelös om stallägaren inte har fått något uppdrag av mig?


Jag ser att jag inte varit tydlig, om jag använder förvaring istället. Dvs om man hyr endast en boxplats och tanken är att man ska sköta fodringar etc själv eller tillsammans med någon, även om detta förekommer kollektivt så kan inte hästen kvarhållas.

Om stallägaren däremot har på uppdrag av hästägaren ombetts att fodra, släppa ut eller på annat sätt tillföra en tjänst till hästen som hyresgästen har lämnat för vård så kan hästen kvarhållas. Detta förutsätter att stallägaren är näringsidkare, retentionsrätt är inte tillämplig mellan privatpersoner däremot mellan näringsidkare (stallägare) - privatperson. Sedan ska detta också att avtalats redan från början, man kan inte använda retentionsrätt som ett hot, dvs om inget avtal har skrivits får man skylla sig själv och släppa ifrån sig hästen.
 
Sv: Problem med två hyresgäster

Ja inom STC finns ett standard kontrakt som tillämpas vid olika uppdrag, för att du ska kunna använda dig av det måste ni har avtalat detta innan hästen tas emot i annat fall kan du väldiga problem om du i efterskott försöker hävda retentionsrätt.;)
 
Sv: Problem med två hyresgäster

Hur jag kan skriva så? För att jag tycker det, så klart. Som seriös i branschen har man väl ändå ett nätverk, man går på informationsträffar etc, då kan man ju passa på att sprida ordet. Men annonsera? Dagisnivå.

KFM är det enda lagliga sättet att gå, visst kan man gå den olagliga vägen och kvarhålla egendomen (hästarna) men det lär kosta mer än det smakar. Och återigen; inget man sysslar med som seriös. Bättre då att hålla utrustningen, den äter inte och kräver ingen omvårdnad under tiden. Och om man blir stående och de inte reglerar sin skuld, kan man lättare sälja utrustningen än två ohanterade hästar.

Du får LÄGGA UT pengar vid ansökan till KFM, men avgiften belastar i slutänden den som står i skuld till dig. Stor skillnad.
 
Sv: Problem med två hyresgäster

Jag har med andra ord ett uppdrag eftersom att jag ska utfodra dom tre gånger om dagen med hö samt se till att de har vatten. Någon annan service ingår inte i hyran. Utöver detta har jag fått stå och mocka vindskyddet eftersom att de aldrig är här själva och gör det. Jag har även fått ta på mig ansvaret för att hämta deras vilda hästar när de varit på rymmen eftersom att de inte dök upp som de lovande plus att jag fick laga staket och har fått lägga ut pengar för nya stolpar, knorrar och tråd. De dagarna det varit ruskigt kallt har jag erbjudit dom att ta in hästarna i varsin box nattetid mot att de kommer och mockar åt dom. De har mockat åt dom 1-2 gånger så jag har även fått mocka boxar åt dom.

Jag brukar få höra att jag är alldeles för snäll men jag är en djurvän till 110% och jag skulle aldrig låta hästarna fara illa på grund utav att ägarna inte kan ta ansvar för dom. Jag tycker verkligen synd om dessa hästarna för de är totalt förvildade och de mår inte bra av att gå tillsammans heller. De har gått tillsammans sedan de föddes (de kommer från samma uppfödare) och de är så tajta att de inte släpper in en till häst i flocken. Inte ens min minishettis släpper de in utan han åker ut lika fort som han kommer in. Dessa två hästarna går alltså ensamma i en stor hage med ett stort vindskydd. Det bästa för dom hästarna vore om de särades på helt och hållet och att de bodde i två olika stall samt att de hanterades varje dag. Usch, jag mår verkligen dåligt över att se dom. En människa för dom, stor som liten är livsfarlig!

Och sedan har vi det här med deras hovar. Kan jag ringa till Djurskyddet och be dom komma ut och titta på dom? Om de nu inte hinner iväg idag.. om de nu hittat en ny stallplats hos någon annan stackare som nu måste dras med dom. Hästarna är i gott skick annars! Jag utfodrar dom ju och de får vatten så de har glansiga och fina pälsar och de är i mycket gott hull men så har de hemskt dåliga hovar och vad jag vet har jag ingen skyldighet att ta ut en hovslagare och själv betala för de kostnaderna?

Usch, vilken soppa.. grannen har en kompis som bor i Skåne som hade hyrt ut två stallplatser till en tjej med två travare. Denna tjejen dök inte upp på tre månader eller betalade för hästarna så till slut ringde grannens kompis till polisen och sa att nu slutar jag ge dom mat för jag har inte råd att köpa mer mat till dom för ägaren betalar inte och då kom polisen och hämtade hästarna men om grannens kompis fick pengar för hästarnas vistelse eller ej , det har jag ingen aning om.
 
Sv: Problem med två hyresgäster

Men om du nu har fått höra så mycket skit om människorna, varför tog du in dem? Om du har hört det i efterhand - frågade du inte runt INNAN du tog in dem i stallet? Då hade du lätt kunnat undvika detta scenario.

Det kostar att vara godtrogen.
 
Sv: Problem med två hyresgäster

Men om du nu har fått höra så mycket skit om människorna, varför tog du in dem? Om du har hört det i efterhand - frågade du inte runt INNAN du tog in dem i stallet? Då hade du lätt kunnat undvika detta scenario.

Det kostar att vara godtrogen.

Jag hade aldrig hört talas om människorna innan de kom hit.

Den ena av dom ringde mig sent kvällen innan de ville komma med hästarna och hon var så himla trevlig och vi pratade nog i över en halvtimme om allt mellan himmel och jord och de drog en historia om att stallägaren de var hos då hade slängt ut dom efter att de hamnat i bråk och det var tydligen stallägaren som var dum i huvudet och inte skötte hästarna ordentligt och visst trodde jag på denna versionen för visst finns det stallägare som inte är världens bästa hyresvärdar och det är väl inte första gången i världshistorien som en stallägare och dess inhyrda hamnar i bråk och det slutar med att någon blir utslängd?

Såhär i efterhand förstår jag ju att det förmodligen inte var stallägaren det var fel på utan tjejerna som misskötte sig på samma sätt som de gjort hos mig.

Allt gick så fort och de verkade så trevliga. De skrev på kontraktet och då trodde jag att jag satt säkert men nej då, det gjorde jag inte. Ett kontrakt är bara ett tomt vitt papper för vissa tydligen.. :rofl:
 
Sv: Problem med två hyresgäster

Jag skulle aldrig i mitt liv släppa in människor i mitt stall utan att ha goda (mycket goda) referenser på dem. Det handlar om för mycket tid och pengar för att jag ska slarva med den biten. I värsta fall kostar det ju mig otroliga summor om de inte sköter sig.

Det är lättare att vara förutseende än efterklok.
 
Sv: Problem med två hyresgäster

Jag vet inte om referenser hade hjälpt i detta läget eller om jag ens hade kunnat lita på de referenser de hade gett mig. Ibland spelar det ingen roll hur noga man kollar upp någon.. de skiter ändå i allt ansvar.
 
Sv: Problem med två hyresgäster

Även om du har ett uppdrag, så måste du ha avtalat retentionsrätt innan du tog emot hästarna, och att du som sagt är näringsidkare.
 
Sv: Problem med två hyresgäster

Det står i kontraktet så det har jag! :idea:
 
Sv: Problem med två hyresgäster

Nu har pappan till den yngsta tjejen ringt och hotat mig.

Han sa att om hästarna inte fick vara kvar hos mig så skulle han åka och slakta dom eller så skulle de släppa ut dom på gatan och så fick de ta vägen vart de ville.

Givetvis eller förhoppningsvis så sa han bara så för att få mig att tycka synd om hästarna men tyvärr, de enda jag tycker synd om är dessa förbaskade människor som absolut inte borde få ha djur överhuvudtaget. Jag är så förbannad nu! De ska bort och det kvickt som attan men hur? Vad gör jag nu? Han slängde typ på luren i örat på mig så nu vet jag inte hur det ligger till, om de kommer eller inte men jag hoppas de kommer och hämtar dom.

Vad gör jag annars? :devil:
 
Sv: Problem med två hyresgäster

Jag skulle vilja påstå att den texten är missvisande, jo du måste avtala retentionsrätt om den ska åberopas. Prova ska du få se att inte göra det, en stallägare i vår närhet åberopade detta utan att det stod i kontraktet när hästen skulle flyttas. Ägaren kom och hämtade sin häst med hjälp av kronofogden, och stallägaren fick stå för de kostnader hästen orsakat innan den kunde hämtas. Hästägaren blev endast skyldig att betala förfallet belopp.

Texten anger ej heller att man måste vara näringsidkare för att tillämpa detta.
 
Sv: Problem med två hyresgäster

när var det, reglerna har ändrats, bl a med rek brev.
det står visst att man måste vara näringsidkare...läs en gång till :laugh:
 
Sv: Problem med två hyresgäster

Vi har ett kontrakt skrivet där det står att jag står för tillsyn dagligen och att jag ska fodra dom samt vattna dom.


Nyfiken fråga.
Hur har du kunnat sköta tillsynen på hästarna om man inte ens kan ta i de? :confused:

Nu har pappan till den yngsta tjejen ringt och hotat mig.

Han sa att om hästarna inte fick vara kvar hos mig så skulle han åka och slakta dom

Tja,hade det varit mig de ringt till och sagt en sådan här sak,och om det stämmer med hur hästarna är så som du skrivit,då hade jag bara svarat,inga problem,jag kan knacka på hos grannen direkt och ordna med den saken.Kom hit med hästarnas papper bara. (Jag bor 'vägg-i-vägg' med slakteri)

I övrigt hade jag nog också svarat typ Jaha?
Bara ni hämtar de.
Låter du de stå kvar,så får du ÄNNU mera problem.Jag är förvånad över att läsa at tde fortfarande är kvar med tanke på tidigare tråd där det var problem med kraftfoder å sånt redan då.
 
Sv: Problem med två hyresgäster

be dom skriva över hästarna på dig o sälj dom.

Jadu, kommer de inte och hämtar dom idag så ska jag föreslå det men jag tror att det blir svårt att sälja två stycken ohanterade korsningar som är halvt förvildade.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 006
Senast: linlar1
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 009
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 246
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 125
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp