Projekt 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pågående projekt:
20582855_810691562440685_7562173837467451392_n.jpg


Lite sur att jag lyckades få sprickor i rutan i nederkant. Nåja, mitt första fönster ever! Ser ut att ha varit rött förut, var vitt nu.
 
Pågående projekt:
20582855_810691562440685_7562173837467451392_n.jpg


Lite sur att jag lyckades få sprickor i rutan i nederkant. Nåja, mitt första fönster ever! Ser ut att ha varit rött förut, var vitt nu.
Lägg våt handduk på glaset, det får inte rinna om den för då hettas vattnet upp.
Var noga med att rikta pistolen enbart på kittet. Kör en gång ganska snabbt över falsen så det värms upp och sen en gång saktare. Då värms kittet upp långsamt och glaset spricker inte så lätt.
 
Lägg våt handduk på glaset, det får inte rinna om den för då hettas vattnet upp.
Var noga med att rikta pistolen enbart på kittet. Kör en gång ganska snabbt över falsen så det värms upp och sen en gång saktare. Då värms kittet upp långsamt och glaset spricker inte så lätt.
Tack för tips! :)
 
Ösregn idag = planket får vänta. Vi tog tag i taket i badrummet istället. Kompromissade lite med hur vi ville ha det från början men det ser bra ut så det blir nog bra det här med :) (skulle haft lite bredare brädor men fanns icke...)

AQKAAAACi9JodHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvNDc4NjQ3Ny85LTMvaW1hZ2VfNTk4MzVkMDUyYTZiMjI3MzJiMTkyOWVlLmpwZw


Bonusbild på söta vovven som intagit nya kökssoffan som sin sovplats. Den platsar här eftersom den var ett jävla projekt att få ihop :devil:
Ett litet fabrikationsfel men har 8 mil till butiken enkel väg och vi äger såg och borr så vi löste det själva eftersom det gick att lösa. (Dom var _rejält_ nedsatta, förstår varför nu men kunde dom inte varnat liksom :crazy: )

AQKAAAACQT1odHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvNDc4NjQ3Ny85LTMvaW1hZ2VfNTk4MzVjZjUyYTZiMjI3MzUyOWY1OGQzLmpwZw
 
Hoppar in i tråden med en fråga direkt :o :)

Även jag är mitt uppe i projekt fönsterrenovering, måla och kitta om, och insåg att minst ett fönster är i så dåligt skick att nedre delen behöver bytas ut. Alltså själva träet. Det är helt uppmurket.
Försökte skrapa bort färgen men fick loss stora bitar av träet och kunde pilla bort massor mer med fingrarna. Då gav jag upp.. :(

Har googlat lite men blir inte riktigt klok på vart jag kan vända mej. Gör en "vanlig" snickare sånt eller är det en speciell finsnickare?
Glas/fönsterfirma känns inte helt rätt men det kanske det är? Vart hade ni vänt er?
 
Hoppar in i tråden med en fråga direkt :o :)

Även jag är mitt uppe i projekt fönsterrenovering, måla och kitta om, och insåg att minst ett fönster är i så dåligt skick att nedre delen behöver bytas ut. Alltså själva träet. Det är helt uppmurket.
Försökte skrapa bort färgen men fick loss stora bitar av träet och kunde pilla bort massor mer med fingrarna. Då gav jag upp.. :(

Har googlat lite men blir inte riktigt klok på vart jag kan vända mej. Gör en "vanlig" snickare sånt eller är det en speciell finsnickare?
Glas/fönsterfirma känns inte helt rätt men det kanske det är? Vart hade ni vänt er?

En av fyra snickare av de vi använder åtar sig fönster. Börja med att ringa en snickare och hör om han kan ta det, eller om han vet någon som gör det. Effektivaste sättet.
 
Är det sådär generellt att folk känner på sig när man skruvat ihop utemöblerna eller? Har stått hela dagen och skruvat ihop möblerna och bad min make om hjälp med bordet. Precis när vi är klara och har ställt det till rätta så dyker hans kusin med familj upp lagom till uppehåll och vi kan inviga uteplatsen :p
Möblerna gjorde sig riktigt bra där. Supernöjd med dom :)
Kommer bli någon soffa att hänga i också i en annan ände men det kikar vi på längre fram.

AQKAAAAC2zdodHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvNDc4NjQ3Ny85LTMvaW1hZ2VfNTk4NWUwNDRlMDg3YzM0NTljMzFlYjMxLmpwZw


Lådorna är nu helt färdiga och kom upp innan idag. Ska upp ett hyllplan över översta hyllan, en klädstång och en 3/4 hylla över den å nytt tak sen är garderoben klar. Klädstång och tak har vi hemma. Hyllorna ska vi kika på vad vi vill ha för några. (Lådorna sitter högre upp för tanken är förvaring av högre skor/stövlar under som man inte vill ha framme alt inte får plats i skostället. Går alltid tillverka fler lådor om vi ändrar oss senare)
AQKAAAACYTFodHRwczovL2NkbjIuY2RubWUuc2UvNDc4NjQ3Ny85LTMvaW1hZ2VfNTk4NWUwM2QyYTZiMjI3MzU0ZDMxOTBhLmpwZw


Taket i badrummet är så gott som på plats. Lite fix med att borra ut för spottarna nu samt lilla biten tak som ska upp inne i duschen så fort brädorna torkat från målningen.
 
Byggde ännu en grind igår, till frukostaltanen.
Bild kommer när jag fått köpt lite snygga gångjärn, just nu ser det bara snett ut.
Men det gjorde att jag kom igång med ett av projekten på den ursprungliga listan.
Göra i ordning frukostaltanen.
Har grävt fram en gammal snickarbänk ur vedskjulet som ska fram i ljuset och bli arbetsbänk till alla skräpiga projekt som vi ständigt håller på med.
Köpte armeringsmattor som ska bli spaljéer på ena sidan där vår monsterklematis ska få härja. Just nu hänger den som en extremt stort getingbo på hörnet och smiter ständigt in på altanen. Plötsligt händer det...
 
Taket är klart i badrummet och vi har lampor :bump: :banana:
Nu är nästa steg att få upp dörren och sedan börja med väggarna samt fläkten. Dörren först så vi kan låsa rummet så vi slipper både marodörer i form av människobarn och kattbebis som eventuellt vill riva i våtrumsfoliet. Kan ju bli spännande annars :crazy: O_o

(Sladden till höger är ej strömförande)
AQKAAAACF-NodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDc4NjQ3Ny85LTMvaW1hZ2VfNTk4ODRlN2ZlMDg3YzM0NThlN2EzMzNlLmpwZw


AQKAAAACjPtodHRwczovL2NkbjIuY2RubWUuc2UvNDc4NjQ3Ny85LTMvaW1hZ2VfNTk4ODRlODAyYTZiMjI3MzI4MGRmY2E3LmpwZw


Spottarna vi valt.
AQKAAAAC9YVodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDc4NjQ3Ny85LTMvaW1hZ2VfNTk4ODRlODE5NjA2ZWU3MGUxNDYyMmFjLmpwZw
 
Män. Eller min man :meh:
Kunde givetvis inte ta dörren först utan var _tvungen_ att få upp fläkten för att se om den var som utlovat. Han fick lov att välja lite friare här själv. Självklart har han valt en man kan styra med en app :p
Så nu kan man sitta på dass å helt plötsligt går fläkten igång, då är det bara han som sitter med mobilen å tycker det borde vädras lite på toa :rofl:
Men nu är den uppe med :D :up:
 
Män. Eller min man :meh:
Kunde givetvis inte ta dörren först utan var _tvungen_ att få upp fläkten för att se om den var som utlovat. Han fick lov att välja lite friare här själv. Självklart har han valt en man kan styra med en app :p
Så nu kan man sitta på dass å helt plötsligt går fläkten igång, då är det bara han som sitter med mobilen å tycker det borde vädras lite på toa :rofl:
Men nu är den uppe med :D :up:
En sån har vi också satt in och jag har tänkt tanken att göra så mot min man men inte kommit mig för än :D
 
Vi avviker från listan igen... ska ta ner källarfönsterna och ersätta med glasblock. Källarfönsterna är original från -47, vi skulle ändå behöva byta dem om några år och det känns så ovärt att lägga pengar på fönster i utrymmen där man aldrig är. Så vi kör på glasblock istället. Inte så snyggt, men så får det bli.
 
Här är tätskiktat och klart i badrum + grovhall och tvättstuga, och i morgon kommer plattsättaren :) Det blir detta golvet i alla utrymmen (33x33cm):
bild-alcastar-gris.jpg

Tycker att det är lite ljusare i verkligheten än på bild dock. På väggarna i badrummet blir det en matt vit platta i 20x40 och till duschgolvet blir det den avlånga mosaiken som sitter på väggen på bilden ovan :) Vi tänker gå upp med en rad golvplattor vid blandaren också, från golv till tak.

Vi har även satt takpanel på ovanvåningen och tagit ner räcket uppe, och sedan har jag slitit med det här :banghead::

5SgpX3d.jpg

0jz1I09.jpg


Men nu är det åtminstone grovslipat och klart för målaren att besikta :D
Tog bara typ 12h att få bort matta och lim... :p

Det är även förberett och i princip klart för gjutning av golv till hundhuset :bump:
 
Här är tätskiktat och klart i badrum + grovhall och tvättstuga, och i morgon kommer plattsättaren :) Det blir detta golvet i alla utrymmen (33x33cm):
bild-alcastar-gris.jpg

Tycker att det är lite ljusare i verkligheten än på bild dock. På väggarna i badrummet blir det en matt vit platta i 20x40 och till duschgolvet blir det den avlånga mosaiken som sitter på väggen på bilden ovan :) Vi tänker gå upp med en rad golvplattor vid blandaren också, från golv till tak.

Vi har även satt takpanel på ovanvåningen och tagit ner räcket uppe, och sedan har jag slitit med det här :banghead::

5SgpX3d.jpg

0jz1I09.jpg


Men nu är det åtminstone grovslipat och klart för målaren att besikta :D
Tog bara typ 12h att få bort matta och lim... :p

Det är även förberett och i princip klart för gjutning av golv till hundhuset :bump:
Fan vad du är bra :bow::bow:
 
Fan vad du är bra :bow::bow:

Men tack :love:
Det är roligt att fixa, men det är skönt att det börjar gå mot sitt slut nu :D sambon är helt fantastisk också, han har snickrat mååånga timmar denna semestern! Han har varit väldigt mån om att lära mig också, så jag känner mig nästan som en snickare jag också :D trodde aldrig att jag skulle våga köra de stora sågarna och använda spikpistol och grejer :laugh:
 
Någon som har bar tips på hur man kan bygga ngt enkelt som ska klara vind & regn så jag kan stå ute och måla brädor?

Köpte och monterade en paviljong på 4m men behöver förlänga den minst 3m för att kunna stå ute

@AraSlei Hur gjorde du med trappan? Det ska bli mitt vinterprojekt nämligen. Körde du med limpistol och skrapa eller slipade?
 
@AraSlei Hur gjorde du med trappan? Det ska bli mitt vinterprojekt nämligen. Körde du med limpistol och skrapa eller slipade?

Jag körde med världens mest underbara redskap - en Fein Multimaster :love:
Utan den hade jag aldrig gjort det :D
20_800x600.jpg

Den arbetar genom att pendla från sida till sida (supersnabbt) och det blir som att skära loss mattan, utan att det lämnar några märken på träet under. Det är dock viktigt att hålla den plant, annars riskerar man att gå ner i träet :)
Så först körde jag av all matta med Feinen, sedan började jag om och tog bort så mycket limrester som möjligt med samma maskin och samma blad. Man använder samma teknik, och är man noga när man tar bort mattan så får man med det mesta av limmet redan då.
När det var gjort så slipade jag bort det sista limmet med rondellslip och 60-sandpapper :) Då fick jag trappan helt trären. Jag har inte finslipat efteråt, eftersom jag misstänker att målaren kommer vilja göra sista finishen innan målningen/laseringen själv.

Jag provade med limpistol, men ska man använda en Fein tror jag att det kommer bli svårare om limmet är för mjukt. Friktionen från bladet kommer mjuka upp limmet litegrann :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 479
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp