Projekt 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag äntligen fått bort all färg från fönsterrutorna. Och pelargonerna fick flytta in i värmen. Dom hade börjat bli deppiga men på bara två dagar så piggade dom på sig. Fukt är inte pelargoners favoritväder.
20729238_10203995365162683_559843959109731854_n.jpg
 
Grind till uteplatsen - check.
Badrum tätskiktat - check.
Hittat kakel till badrummet - check.

Så nu ska jag beställa hem en provbit innan vi bestämmer oss :)

Makens semester över - check :down:
Så nu får vi ta planket när tid finns men en sida är färdiggjuten så när tiden finns är det bara att tuta och köra :D
 
Rutan har kommit, samma dag som maken beställde den men han hade ju redan hunnit åka hem. Hoppas att mamma kan hämta den åt mig för de har stängt på helgerna när maken är hemma. Ska kitta den andra bågen imorgon :banana:
 
  • Gilla
Reactions: MM
Tjoho, nu är det gipsat och klart överallt :D
Nu har vi bara yttepyttelite snickeri kvar - att bygga igen under trappen till förråd (typ en halvdags jobb) och att göra räcket runt trapphålet på ovanvåningen (typ en halvdags jobb). Efter det är det bara listerna som ska upp, men det blir inte förrän golvet är lagt, vilket vi gör nästan sist.
Snart klara :bump:
De gjuter grunden till hundhuset om en vecka, så sedan kan vi gå på där ute :D

Målaren kommer lite strödagar nu, han har ett par hus att måla och gör det när det är sol och är hos oss när det regnar. Han har kommit igång bra ändå, så det känns skönt! Han är så jäkla snabb alltså :eek:
Vår plattsättare är inte lika snabb, men väldigt noggrann, så han är snart klar med badrummet. Efter det är det golv på lilla toan uppe, klinker i grovhall + tvättstuga och klinker i "finhallen" kvar. Hoppas han blir klar denna veckan :)

Lite bilder!
Vägg uppbyggd mellan grovhall och tvättstuga (tvättstugan blir bakom skjutdörren):
20482095_1892377291021904_897095093335359488_n.jpg

Sett från tvättstugan, och tätskiktat:
20583340_137435870181941_6197426706190434304_n.jpg


Riktat tak och takpanel (som nu är färdigsatt och grundad en gång):
20582752_143770312875074_3168524681384820736_n.jpg


Duschhörna var det här!
20687322_122995538328201_3090038784025165824_n.jpg

med detta kaklet:
20634974_162928134273735_4962945477734563840_n.jpg


Och detta blir det på lilla toan uppe :)
20688502_2004843699787975_5167833894703071232_n.jpg
 
Vi har träffat "grävsnubben" i byn och han har lovat att gräva in bredbandet åt oss plus fixa vår väg :banana: Den reser sig i mitten så det är skitsvårt att skotta, blir för blöt på våren så man kör fast och sen skrapar i bilen så det ska bli helt fantastiskt att få fixa till den.
Han har även lovat att han kan hjälpa oss gräva för hundgårdar och garage när det blir dags för det :banana:
Så nu har jag försökt ta reda på var alla ledningar i marken är nånstans. Lättare sagt än gjort, men fått några kartor nu !
 
Tjoho, nu är det gipsat och klart överallt :D
Nu har vi bara yttepyttelite snickeri kvar - att bygga igen under trappen till förråd (typ en halvdags jobb) och att göra räcket runt trapphålet på ovanvåningen (typ en halvdags jobb). Efter det är det bara listerna som ska upp, men det blir inte förrän golvet är lagt, vilket vi gör nästan sist.
Snart klara :bump:
De gjuter grunden till hundhuset om en vecka, så sedan kan vi gå på där ute :D

Målaren kommer lite strödagar nu, han har ett par hus att måla och gör det när det är sol och är hos oss när det regnar. Han har kommit igång bra ändå, så det känns skönt! Han är så jäkla snabb alltså :eek:
Vår plattsättare är inte lika snabb, men väldigt noggrann, så han är snart klar med badrummet. Efter det är det golv på lilla toan uppe, klinker i grovhall + tvättstuga och klinker i "finhallen" kvar. Hoppas han blir klar denna veckan :)

Lite bilder!
Vägg uppbyggd mellan grovhall och tvättstuga (tvättstugan blir bakom skjutdörren):
20482095_1892377291021904_897095093335359488_n.jpg

Sett från tvättstugan, och tätskiktat:
20583340_137435870181941_6197426706190434304_n.jpg


Riktat tak och takpanel (som nu är färdigsatt och grundad en gång):
20582752_143770312875074_3168524681384820736_n.jpg


Duschhörna var det här!
20687322_122995538328201_3090038784025165824_n.jpg

med detta kaklet:
20634974_162928134273735_4962945477734563840_n.jpg


Och detta blir det på lilla toan uppe :)
20688502_2004843699787975_5167833894703071232_n.jpg

Vilken fin färg på eran tätskikt. Ljusblått ser harmoniskt ut :D När vårat var på plats å jag såg det så visste jag direkt att grönt kakel blir det definitivt inte :rofl:
Det lyser grönt typ neonljus där inne. Tänk så fint det blir när man ska försöka sminka sig i det ljuset O_o :laugh:

AQKAAAACakdodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDc4NjQ3Ny85LTMvaW1hZ2VfNTk5MTgxZWZlMDg3YzM2ZTM2NjBmMDRkLmpwZw
 
Vi har träffat "grävsnubben" i byn och han har lovat att gräva in bredbandet åt oss plus fixa vår väg :banana: Den reser sig i mitten så det är skitsvårt att skotta, blir för blöt på våren så man kör fast och sen skrapar i bilen så det ska bli helt fantastiskt att få fixa till den.
Han har även lovat att han kan hjälpa oss gräva för hundgårdar och garage när det blir dags för det :banana:
Så nu har jag försökt ta reda på var alla ledningar i marken är nånstans. Lättare sagt än gjort, men fått några kartor nu !

Det finns en sida på nätet där du kan kolla ledningar. ledningskollen.se
Där kan du kolla ledningar gratis :)
 
Vilken fin färg på eran tätskikt. Ljusblått ser harmoniskt ut :D När vårat var på plats å jag såg det så visste jag direkt att grönt kakel blir det definitivt inte :rofl:
Det lyser grönt typ neonljus där inne. Tänk så fint det blir när man ska försöka sminka sig i det ljuset O_o :laugh:

AQKAAAACakdodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDc4NjQ3Ny85LTMvaW1hZ2VfNTk5MTgxZWZlMDg3YzM2ZTM2NjBmMDRkLmpwZw

Haha! Jag tyckte våra blå var gräsliga, men era var klart värre :D
 
  • Gilla
Reactions: MM
Beställt hem 1 prov på kakel och 2 prover på klinker. Hoppas vi tycker om dom IRL så vi kan fixa det sista i badrummet och slipper leta efter nytt :)
Jag är så glad att jag inte ska välja kakel och sådant. Svindyrt och en livslängd på måååånga år, ja då är det ju inte så dyrt, och så kanske man väljer fel!
Ambivalenta jag klarar inte sådant.
Det skulle säkert bli vitt med klistermärken med tropiska fiskar.
 
Jag är så glad att jag inte ska välja kakel och sådant. Svindyrt och en livslängd på måååånga år, ja då är det ju inte så dyrt, och så kanske man väljer fel!
Ambivalenta jag klarar inte sådant.
Det skulle säkert bli vitt med klistermärken med tropiska fiskar.

Tro mig. Jag har fasat för det här ögonblicket lääääänge :p
Men tar en hyfsat neutral klassisk färg som man inte tröttnar på, dvs vit med lite grått mönster i :D Å grå skala på golvet :)
Så rätt stilrent. Skulle aldrig köra med något färgstarkt. Vet att jag skulle tröttna på en gång. Kan dock tänka mig att gå lös lite mer på toan nere i källaren sen när det är dags för den. Typ något marockanskt klinker. Det är så lite yta så tror bara det piffar upp rummet och sen ljusa enfärgade väggar. Men det ligger 10 år framåt i tiden. När detta badrummet är klart vill jag aldrig mer se åt en kakelplatta :p
 
Tro mig. Jag har fasat för det här ögonblicket lääääänge :p
Men tar en hyfsat neutral klassisk färg som man inte tröttnar på, dvs vit med lite grått mönster i :D Å grå skala på golvet :)
Så rätt stilrent. Skulle aldrig köra med något färgstarkt. Vet att jag skulle tröttna på en gång. Kan dock tänka mig att gå lös lite mer på toan nere i källaren sen när det är dags för den. Typ något marockanskt klinker. Det är så lite yta så tror bara det piffar upp rummet och sen ljusa enfärgade väggar. Men det ligger 10 år framåt i tiden. När detta badrummet är klart vill jag aldrig mer se åt en kakelplatta :p

Typ så tänkte vi också :) En klassisk, lite melerad platta på golven och vita väggar i stora badrummet. Sedan ett lite mer spexigt golv på lilla toan, som vi kan byta när/om vi lessnar :)
 
Man får nog vara extremt noga med placeringen. Det går ju att klippa halvmånar i papper och testa :idea:
Jag testade mattor... Bekanta har det i sin helvita trappa och det är hur snyggt som helst.
En skillnad mellan mig och dom är att de har inga katter eller tonåringar på övervåningen...

Det blev arbetsamt att hålla rent kan jag säga. En damm och hårfälla!
Ryckte bort mattorna ganska snart (det gick bra) och målade trappan grå samt köpte ett snyggt sopset som får stå framme.
Att sopa av trappan en eller ett par gånger i veckan tar ingen tid alls mot att gnussa varje matta/trappsteg med dammsugaren. Katternas päls, blandat med damm, satt som berget i mattan.

Vår trappa de senaste åren:
Limmad plastmatta från 60-talet, lackad under.
Slipad trären.
Målad helvit.
Målad vit med svarta steg.
Målad helvit.
Fått halvmånemattor
Slutligen målad helgrå.
En himla käck färg som både två och fyrbenta kan leva med! :D
 
Jag fick för mig att putsa om framsidan på vårt hus i sommar, en tredjedel kunde behållas resten fick göras nytt. Ganska kul arbete med rent kalkbruk och stuckatur, men det tar tid. Dock blev det lite försenat och det börjar bli sent på året för kalkputs så det får göras klart nästa vår. Putsen på bilden är fortfarande våt, när den torkar blir den vitare, sen skall väggytorna avfärgas lika som när huset byggdes så det åter blir det rosa slottet :)

IMG_6875.jpg
 
Jag fick för mig att putsa om framsidan på vårt hus i sommar, en tredjedel kunde behållas resten fick göras nytt. Ganska kul arbete med rent kalkbruk och stuckatur, men det tar tid. Dock blev det lite försenat och det börjar bli sent på året för kalkputs så det får göras klart nästa vår. Putsen på bilden är fortfarande våt, när den torkar blir den vitare, sen skall väggytorna avfärgas lika som när huset byggdes så det åter blir det rosa slottet :)

IMG_6875.jpg
Coolt, större bild kunde vara kul att se.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp