Projekt 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni är nog dom snabbaste husrenoverare jag följt. Kan ni lova att ha åtminstone någon list som liksom aldrig blir uppsatt?

Haha, kanske det :D men sambon är ju snickare och snabb som rackarns, så det är absolut främst hans förtjänst att det går undan! Det går inte riktigt lika fort när jag sätter list... :D Men, han är riktigt pedagogisk och lär mig massor, så visst går det fortare nu när jag kan såga till det han behöver, skjuta spont med spikpistolen eller rikta en vägg medan han kan koncentrera sig på de lite mer avancerade grejerna :)
Hans arbetsgivare är dessutom en klippa, så det är aldrig några problem att låna verktyg eller hämta material på lagret om det skulle köra ihop sig.

Jag kan inte lova att låta bli någon list, men vi kommer inte vara helt klara när vi flyttar in i alla fall :D
 
Själv håller jag på att tro att under över alla under att min nya altan inte är allt för långt borta, trots alla bakslag och revideringar. Det går faktiskt framåt även om det ett tag mest såg ut att gå både bakåt och krabbgång många gånger. Förutsättningarna är långt ifrån de bästa med byggfusk och dåligt virke, men efter betydligt mer brytande, såganden och slägga och kofot så har jag lyckats både röja, rensa och börjat tro att det är fullt möjligt att lyckas att själv riva och bygga upp en ny och bättre altan där den gamla står. :)

I morgon ska det läggas markduk, fortsätta nätas med putsnät, sättas klart balkskor och regler, upp med stödben och stolp till räcken och pergola, lagas på sina håll med finbetong och sen kan jag med fulladdad skruvdragare lägga däcket. :D
 
och så lite bildbevis då :p

Taklist i vardagsrummet uppe!
k9WrWB7.jpg


Tak + taklist i klädkammaren (och det trasiga hörnet på murstocken som numera är igenputsat)
cLcum9K.jpg

Låda och list på lilltoan:
AW8tfOh.jpg


Murstocken med tapet och väv, före och efter..
n1IE54b.jpg

SA2Dkeb.jpg


Tvättstuga utan fönster:
DNE3iEV.jpg

Tvättstuga med fönster:
hUdb9WL.jpg


Stort fönster uppe! Gjorde jättestor skillnad för ljus och rum :love: Elementet som passade det lilla fönstret men ser fjösigt ut under det stora, ska bytas till ett större :)
1ax48bI.jpg


Dörrskrapning.. Från mörkbrun till så småningom vit:
DVDTkGW.jpg


Och så lite dagsfärska nyheter, direkt från fredagen den 5 oktober 1934 :D
GEACXmw.jpg
 
Nej, det har vi ju faktiskt inte gjort.. och nu är det allra mesta gipsat! Vi får göra det i utrymmet under trappan, som fortfarande är kvar att bygga :D

Det är fantastiskt när man hittar "hälsningar" från de som byggt tidigare :heart Särbon har hittat sådana i sitt hus också när han renoverat :)

Det skulle inte förvåna mig om snickaren som återställde badrummet lämnat något också, vi brukar vara rätt traditionella häromkring och det är en liten firma :D
 
Det är fantastiskt när man hittar "hälsningar" från de som byggt tidigare :heart Särbon har hittat sådana i sitt hus också när han renoverat :)

Det skulle inte förvåna mig om snickaren som återställde badrummet lämnat något också, vi brukar vara rätt traditionella häromkring och det är en liten firma :D

Ja, sånt är ju jättekul att hitta!
Vi har inte hittat något sådant i vårt hus tyvärr :down: men många gamla tidningar, och det är ju också hälsningar från förr, på ett sätt :)
 
Ja, sånt är ju jättekul att hitta!
Vi har inte hittat något sådant i vårt hus tyvärr :down: men många gamla tidningar, och det är ju också hälsningar från förr, på ett sätt :)

Särbon har några rester av gamla tidningar inramade på väggen. Det var tvunget att riva bort dem men hans syster tog reda på dem och fixade en ram :up:
 
Målaren var hos oss några timmar igår och spacklade mera, samt målade alla lister en gång :) Nu i morse såg jag att han var där igen, så jag hoppas han hinner med massor idag :love: (någonstans hoppas jag att det är typ färdigtapetserat när jag kommer hem, men jag inser att det är att hoppas på för mycket :angel: ) Nackdelen med att ha en superanlitad och grym målare, dessutom i sommartid med husmålningar - han får åka lite emellan sina olika projekt :p
 
Igår satte vi i den nya rutan, jag kraschade ju den första :angel: Jag kunde inte slå i stiften så det var tur att maken var hemma och kunde göra det. Nog att min högerhand blivit bättre men spika saker verkar inte gå så bra.
Nåja fick iaf kittat och grundmålat bågen. Det första fönstret där jag fått kitta allt. Blev kanske hellre än bra :rofl:
 
Nu är alla salningar gjorda och monterade, och nästan alla lister satta :bump: så skönt!
Igår lade vi golvet i hallen vid trappan också, samt att vi har satt i badrumsdörren. Vi har inte hunnit såga till mdf-skivorna till utrymmet under trappan, men stommen till väggen är gjord i alla fall :) om exakt en vecka åker vi på semester, så då är planen att allt utom trappräcket uppe ska vara färdigt så att målaren och elektrikern kan avsluta sina jobb under tiden vi är iväg.
Veckan vi är iväg kommer det även en rejäl grävmaskin och hyvlar bort den delen av trädgården som varit heelt vildvuxen de senaste 10 åren, så all liguster, nyponbuskar och annat ogräs ska bort :love: de ska även rensa upp lite gamla stubbar och jämna till gräsmattan som går längs med vägen så att det går att klippa med åkgräsklipparen sedan. När de ändå är här bad vi dem att ta bort schersminhäcken också, så gör vi en lite större parkering till huset i stället.

Jag längtar verkligen efter en veckas semester i solen, men jag längtar lika mycket efter att få komma hem igen och flytta in :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 476
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp