Projekt 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vårt husprojekt rullar på som tusan! Vi håller just nu på att kakla väggarna i badrummet. Känns som man får vuxenpoäng när man tar en avstickare på lunchen för att titta på kakellister. :p

Igår kom de äntligen och fyllde på gas i luft/vatten-pumpen så nu är pannan igång och vi har värme i elementen! Vilken lyx. :d Dock ingen golvvärme förrän golven är klara så vi har värmefläkt i utbygget fortfarande.

Det är lite kakling kvar i badrummet, sedan ska golvet på. I tvättstugan är det lite knixigt kakel vid dörren kvar + kanske 1 kvm på golvet. Sen är det bara att foga badrumet + det sista i tvättstugan. Då är det rörmokarens tur att installera allt i badrummet, sätta på vattnet dit och provisoriskt i köket och sen kan vi flytta in!! :banana:

Saker som ska göras direkt efter inflytt är bland annat;
Sätta ihop trappan (den är inte helt förankrad just nu) vilket kan göras efter att trapphuset fått gipsskivor på väggarna
Täta vissa hål in till timmervägg i farstu och kök (farstun kan sen få ytskikt, köket får vara hej kom och hjälp mig tills det görs om)
Ny el i de färdiga rummen (sovrum, vardagsrum)
Göra klart lister i vardagsrum o sovrum efter att elen är dragen

Övrigt som kvarstår:
Ny el i alla gamla rum
Ny dörr ut till ny vind/sovrum genom befintligt sovrum
Nytt kök (med nya räta innverväggar)

Japp jag är ganska trött på renovering. :laugh:
 
Nu har vårt bygglov på det nya huset gått igenom :bump:
Nästa steg är ett samordingsmöte för att få startbesked och det blir strax innan månadsskiftet. Sen är det upp till snickaren som håller i bygget att sparka igång projektet och högen med beslut som ska tas kommer närmare och närmare :nailbiting:
Något annat som närmar sig är flytten till lägenheten vi ska bo i under bygget eftersom vi sålde huset i februari. Hur jag ska klara mig en hel sommar utan en egen trädgård att bara vara i går förbi mitt förstånd. Det enda göttiga med flytten är att vi tänker kosta på oss att köpa in flyttstädningen, det är verkligen bland det värsta jag vet, att flyttstäda.
 
Nu har vårt bygglov på det nya huset gått igenom :bump:
Nästa steg är ett samordingsmöte för att få startbesked och det blir strax innan månadsskiftet. Sen är det upp till snickaren som håller i bygget att sparka igång projektet och högen med beslut som ska tas kommer närmare och närmare :nailbiting:
Något annat som närmar sig är flytten till lägenheten vi ska bo i under bygget eftersom vi sålde huset i februari. Hur jag ska klara mig en hel sommar utan en egen trädgård att bara vara i går förbi mitt förstånd. Det enda göttiga med flytten är att vi tänker kosta på oss att köpa in flyttstädningen, det är verkligen bland det värsta jag vet, att flyttstäda.

Ah jag ångrar att jag inte köpte flyttstädning nu senast! Men vi skulle ha besiktning med möblerna kvar i lägenheten, dock allt nedpackat, så det kändes så krångligt... men på flyttdagen ångrade jag det!
 
Fick smsavi om att spottarna till badrummet har kommit, så nu ska det byggas badrumstak :banana:

Röjer som en tok i trädgården för att få bort alla buskar som är ivägen för planket vi ska sätta upp och passar på att ta allt annat som ska bort med. Lite trist är det ju att köpa ett hus och ha växterna den förra ägaren valde och man själv inte gillar dom. Ska bli kul att få bort dom och få välja nya själv :)
Hoppas på en liten rusch här hemma nu. Från och med imorgon är maken ledig i 10 dagar och jag tänkte leka arbetsledare :D
 
Om vi hinner göra alla tre så vore ju det kanon, men vi får väl se...
  1. Bygga hundgård (blir nog en på 36 kvm som går att dela av i två, med en hundkoja i varje)
  2. Bättra på färgen på garaget och passa på att rensa bland de ouppackade flyttkartongerna
  3. Bygga ut altanen till dubbla storleken

Idag satte vi sista skruven i hundgården :D
Vi ska visserligen berika den, bygga en koja till och sätta upp solskydd på den högra delen också innan det är helt klart men det känns ändå som det värsta är gjort. :up:
hundgard_zpsubfoyuif.jpg
 
Har förhoppningsvis nu hittat rätt lösning för upphängning av glashyllor i en nisch i duschen. Ska till byggvaruhuset direkt efter jobbet och troligtvis shoppa små hyllbärare som vi sen limmar fast glasskivan på. Kan bli toppen! Blev lite stillestånd då vår ursprungliga idé inte riktigt funkade, men just nu fortgår iaf arbetet med att göra klart det sista kaklet/klinker vid dörren i badrummet. De där småbitarna utmed dörrkarm och fönster tar verkligen jättelång tid jämfört med de stora väggarna...

Ser fram emot att få foga det sista i tvättstugan och sen dra av skyddsplasten från kakellisterna, och sätta in en dörr i karmen. Då är den ju klar - så när som på inredningen. :p Tur man kan ställa tvätt och tork direkt på golvet ett tag bara tills vi vet vad vi vill ha.
 
Vad snabba och duktiga alla är!
Jag blev klar med rivningen av mitt köksgolv nyss... tänkte återkomma med en bild, det är inte ett superfult trägolv som kom fram men vi ska ändå lägga golv-värme och nytt golv ovanpå ;) Det braiga när man river till "grunden" är att man ser om det varit tidigare vattenskador mm... tack o lov så verkar det här vara en frisk 150-åring :love:
 
Kärade precis ner mig i den här soffgruppen också :love:

173574.jpg

Sambon vill hellre ha en enorm soffa med dubbla divaner dock, så vi kommer nog stöta och blöta den här frågan ett tag till :D

Och nu hittade jag den här med :D

howard-luxor-hornsoffa-rund-divandel-valfri-farg.jpg


Går att få i princip vilken färg man vill dessutom, inkl konstläder och skinn :)
 
Hu vilka dagar, med mig som arbetsledare :D
Min man vill tillbaka till jobbet :p

Vi hade en liten lista att följa för veckan och än så länge håller planen. Tanken är dock inte att få allt klart, då får vi jobba jävligt fort :laugh:

Röda=klart
Vita=Påbörjat, eventuellt snart klart.
Rensa bakgården✔
Sätta staket på muren✅
Sätta plattor och staket för soptunnan✅
Flytta gräslöken och rabarberplantan
Vända landet utanför köksfönstret✅
Ta ner dom gjutna stolparna längst vägen✔
Köra till tippen✔
Sätta staket mot grannen
[Spola muren med högtryckstvätten]
Göra klart släpet för försäljning✅
Gå igenom bilarna
Påbörja uteplats på framsidan✅

Eventuellt får vi hoppa över att spola muren då vi har vattningsförbud här just nu men då kan vi ta det längre fram istället.
Staketet på muren är nästan klart. Vi har en sektion kvar nu.
Jag har börjat vända landet framför köket som mest är ogräs och plockar rötter och skit. Vi ska plantera gräs där istället. Idag regnar det så jag fortsätter när det blir lite finare.
Dom gjutna stolpen ni såg på bilderna framför nya staketet har maken tagit ner idag så nu är dom väck.
Gräslöken och rabarberplantan måste flyttas annars får dom offra sitt liv då vi ska gräva med en grävmaskin där dom står just nu, så jag hoppas dom tål en tidig flytt. Dom har flyttat innan och klarat det bra.
Vi har börjat byta ut panelen på framsidan av huset vid ytterdörren på den lilla uteplatsen. Nu blir det samma som förrådet vi byggt. Vi har kommit en bit. Kommer självklart bilder sen :)
Det är början till en uteplats. En sak drar med en annan. Först ny panel, sen lägga klinker på betonggolvet på altanen, sen börja bygga ut den. Men först gräva bort lite jord, lägga markduk och grus.
Min make håller i detta nu på att boka en leksak (grävmaskin :p ) för några dagar så vi kan fixa det samt ordna på baksidan för planket. Vi ska även gräva upp två enorma buskar som vi inte kan gräva upp för hand.

Jaja, här finns att göra. Sover gott om nätterna :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 476
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp