Bukefalos 28 år!

Sv: Pudel?

Igår var min hunds första lilla möte med vattnet. Det var mycket "farligt" innan, men nu börjar han intressera sig mera. Men alldeles för kallt tycker jag för att han ska bada helt.
www.addax.blogg.se
 
Sv: Pudel?

kl

Jag har 2 st pudelkorsningar, de är 75%pudel och 25% Puli.

Jätterara och söta!
 
Sv: Pudel?

Knapplån.

Den här godingen är snart min :love:
IMG_1828.jpg
 
Sv: Pudel?

*kl*

Är blandisar oxå välkommna??
Min gamla hund (mamma tog henne med sig när hon flyttade), Siri..
Hon är 50% vit dvärgpudel, 25% York och 25% Papillon.

Här klippt och ganska ful.. :angel:
14371272.jpg


Ansiktet:
15317232.jpg


Oklippt och luddig:
15317233.jpg


Ansiktet:
15317234.jpg



Nog den roligaste och trevligaste hund jag träffat.. men dock liiite väl lättfödd, men bara helt underbar!!
 
Sv: Pudel?

Slänger in lite bilder på toypudeln Aki som jag var hundvakt åt då hans husse och matte var utomlands!

Tror han är runt 4,5 mån. Här med min hund Nova.


Hårboll, men han blev trimmad några dagar efteråt! ;)


Söt-Aki!
 
Sv: Pudel?

Vi har en aprikos dvärgpudel tik. Pudlar är underbara. Har blivit helt pudeltokig! Kan inte lägga in bild.
 
Sv: Pudel?

*kl*

Jag tycker att pudlar verkar vara urtrevliga hundar! :love:

Nu har jag bara en liten korkad fråga (frågar man inte så får man inget veta!).
När jag kollat på annonser så står det storpudel och kungspudel.
Jag antar att det är samma sak, men vilken är den korrekta benämningen?
 
Sv: Pudel?

Ja visst är han! Han har helt fått mig att ändra min uppfattning om pudlar! Är inte alls lika emot att kanske en gång äga en pudel, isåfall en mellan eller en stor som ska vara nerklippt! :love:
 
Sv: Pudel?

*kl*

Jag tycker att pudlar verkar vara urtrevliga hundar! :love:

Nu har jag bara en liten korkad fråga (frågar man inte så får man inget veta!).
När jag kollat på annonser så står det storpudel och kungspudel.
Jag antar att det är samma sak, men vilken är den korrekta benämningen?

Det korrekta namnet är stor pudel.
Det sägs att namnet kungs pudel kommer av att Prins Bertil hade några stor pudlar på 30/40 talet (är inte säker på årtalen)
:p:p
 
Sv: Pudel?

Hehe nej, han skulle aldrig klara det, springa efter alla andra hundar samt bete sig allmänt olämpligt :devil::rofl:

Du då?

Ställde ut honom några gånger med bra resultat tills han blev ca 17 månader. Därefter tröttnade jag på utställning och den långa pälsen som krävs ( har fortfarande han långhårig men inte lika lång utan med lättskött). Plus jag la den extra tiden på lydnads träning istället. Idag tävlar vi bara i lydnad som jag personligen ger mig mycket mer och är mycket roligare för min hund. Känns roligare att bli bedömd i prestation än i utseende :)

Tränar du något annat med honom?
 
Sv: Pudel?

Det låter vettigare att bli bedömd i prestation och inte utseende som du säger!

Jag skulle nog vilja träna honom i något, han skulle säkert tycka att det var skitkul! Men det känns inte som att jag är tillräckligt bra för att göra det på egen hand, man behöver nog någon tränare/att träna med. Jag kan ju inget om sånt här!
 
Sv: Pudel?

Jag är lite nyfiken på den nygodkända färgen röd. Har någon bilder eller vet något mer om den, som om de bleks med åren?
 
Sv: Pudel?

Röd? :eek:

Detta måste ses, fram med bilder folk! Kanske pudeltanten har lite bilder?
 
Sv: Pudel?

Jag är lite nyfiken på den nygodkända färgen röd. Har någon bilder eller vet något mer om den, som om de bleks med åren?

Har tyvärr inga bilden men färgen är mörkare än den aprikosa. Ser ut som en färgblandning av den bruna och aprikosa tycker jag. jag gillar den färgen =) Kanske blir en sådan färg på min nästa pudel, vem vet. Annars är jag super svag för de bruna. Känner en som har en röd och den har blivit betydligt ljusare med tiden. ser mer ut som en aprikos nu. Tyvärr kan även denna färgen tappa i pigmenten. De flesta fäger hos pudel kan bli ljusare med tiden pga vilka gener som ligger bakom. Vill man h aen hund som ska hålla färgen bra är det bra om man kollar dess stam och ser hur morföräldrar och de älde grenerationerna behöll färgen. Även vilken färg de hade. Ju fler av denna färg ju större chans är det att de får behålla den fina färgen. Har själv en brun och han tappade färgen ganska fort då båda hans föräldrar är svarta. Men jag älskar den fäegen de har sen också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pudel?

Ja ni! Även jag har sällat mig till pudelägarna! Har haft schäfer och en blandrashund schäfer- leonberger, goa hundar men fällande! När vi nu för 3 år sedan flyttade ut på landet igen och hund aktualliserades ville jag ha en stor hund som inte fällde... och hur många valmöjligheter finns det där?
Storpudel endast!
Det var inte vår drömhund kan jag säga då men hon tog vårt hjärta med storm! En himla härlig ras, finns nästan bara fördelar med rasen. Oerhört lyhörda, intelligenta, lättlärda, glada, energisprutor när möjligheten erbjuds, lugna där i mellan, fascinerande att bara titta på med sina trippande rörelser. Ja, jag kan nog rabbla på mer men tar istället den lilla nackdelen... som oftast blir en fördel också!
Hårvård! Mycket borstning och klippning! Något som jag i början fasade för men som nu för tiden blivit mysiga stunder tillsammans.

Nu väntar hon valpar v11 och det ska bli fantastiskt att få vara med om! Varför vi vill ha valpar? Jo, dels för att Louise och den blivande fadern har fina stamtavlor men mest för att föra hennes gener vidare så fler kan få en sådan här goding hund! och så förståss för att få vara med om undret att få valpar och föjla deras första viktiga veckor. För vår del blir det med all säkerhet storpudel för alltid!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
833
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 080
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Velar mellan dessa raser. Ser för- och nackdelar med alla. Tycker om alla väldigt mycket. Har minst erfarenhet av pudel. Har funderat...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 692
Senast: Mkb
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 306
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp