Bukefalos 28 år!

Rädda hästar

Sv: Rädda hästar

delvis KL

Fast jag skulle vilja göra ett litet tillägg. Jag skulle aldrig säga att en häst är HELT trafiksäker. Jag undviker helst att rida på trafikerade vägar trotts att min ena häst aldrig har reagerat för nånting. Dom är levande varelser med egen vilja och dessutom väldigt stora och starka. Så jag skulle aldrig ta risken att rida på ett ställe där det kommer långtradare8eller annan trafik heller för dne delen). Tänk om hästen skulle få för sig att hoppa ut framför en lastbil.:eek:
Dock tycker jag nog att den där tjejen gjorde lite fel. Det var väl bra att hon red av vägen, där är inget fel. Men hon skulle ju vänt hästen så att den såg långtradarna och låtit den stå och titta.
Stör mig på alla hästannonser där det står "100% trafiksäker" osv.

Jag tycker inte att hästar hör hemma på allt för trafikerade vägar.


Vårt stall ligger på vägen till ett grustag. Oavsett vart vi ska rida så måste vi gå på trafikerade vägar. Det är små vägar så kvällstid är det ganska lugnt men på dagarna är det grusbilar hela tiden. Visst kan det va obehagligt och jag skulle gärna slippa dom men jag vill inte låta det styra mitt hästliv. Min dam är väldigt lugn och trygg när det gäller alla sorters fordon.

Jag tycker det känns säkrare att sitta på hästen för då har jag mycket, mycket större möjligheter att styra om det skulle hända något.
 
Sv: Rädda hästar

Oftast blir hästen trygg och lugn om de dagligen utsätts för ljud och annat som kan skrämma dem. Där min häst står har de järnvägen som närmsta granne och det är en vältrafikerad järnväg.

När jag tog dit min herre hade han ALDRIG tidigare träffat ett tåg. det tog inte lång tid innan han bara ignorerade tågen. Han har blivit mycket tryggare i alla situationer. Bara för att det låter illa behöver det inte vara farligt.
 
Sv: Rädda hästar

Precis. Det är inte Bara nackdelar med mycket trafik vid stallet. Stallet bredvid oss har båda sina vinterhagar med grindarna precis vid vägen där grusbilarna åker En av våra vinterhagar ligger också vid vägen med bara en slänt mellan, så lastbilarna åker nästan över huvudet på hästarna. Bra sätt att vänja dom eftersom de alltid kan fly en bit tills de kommit på att det inte var farligt :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 499
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 548
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 995
Senast: fio
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 481
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp