Bukefalos 28 år!

Rädda hästar

Sv: Rädda hästar

Red en häst som hade rykte om att försöka sticka när det kom traktorer som skulle hållas väldigt hårt.
Naturligtvis så kom det en traktor första gången vi var ute, och hästen började takta. Jag släppte ner tyglarna helt och andades djupt. Hästen tog två travsteg, och jag satt kvar orörlig. Sen ställde hon sig helt still och skyggade lite lätt bakåt när traktorn körde förbi.
Fattar inte hur svårt det ska vara att förstå hur hästar fungerar!

Har varit med om en liknande situation när jag red en häst som var så kallat trafikrädd
Det kom ju en o annan bil när jag var ute men eftersom jag i vanliga fall rider trafikvana hästar tänkte jag inte alls på det och hästen brydde sig inte heller

Hästens beteende är påverkat av ryttarens beteende, mycket
 
Sv: Rädda hästar

Jag håller med dig verkligen :). Om hästen reagerar för något får den gärna kolla efter, i alla fall de första fem-sex gångerna det händer. Om jag märker att hästen bara mesar sig sen efter att den fått kolla så duttar jag till den och fortsätter rida. Självklart ska hästen få kolla och den ska inte vara rädd på något sätt men samtidigt vill jag inte att den ska mesa och skruva upp sig.
 
Sv: Rädda hästar

Jag är ute och går mycket med mina shettisar, mitt snitt är uppe i dryga 10 timmar i veckan, och då möter man ju mycket olika saker på vägarna, allt från traktorer till cyklister och skällande hundar. Jag brukar vara noggran med att se till att pållarna uppmärksammar att det kommer någon men sen går jag bara vidare i samma takt som innan. Jag tänker så att om jag stannar så kanske jag markerar att det är något farligt. Jag har ju iaf fördelen av att inte omedvetet trycka om med benen eller något som ryttare kanske gör..

kommer det ett stort traktorekipage, som jag vet att de brukar studsa till lite av så går jag in i skogen/ut på fältet en bit, men fortsätter ändå att gå efter att ha sett till att pålen sett vad som kommer.. Cyklister tyckte dom var läskiga innan men jag ser till att säga hej och prata lite kort med dom så att pållarna hör att det inte är något farligt..
 
Sv: Rädda hästar

suck. om hästen e rädd så måste den få titta på det å undersöka det.. Skulle jag möta stora fordon med mina hästar skulle jag försöka gå väck en bit från vägen bara "om i fall att" hästen skulle hoppa iväg å så får dom gå en bit från vägen men i samma takt å på lång tygel så dom kan titta på de som e farligt. altså att man kanske går ner på åkern elelr nått om man rider jämte en sådan. skulle det värimot vata en smal väd där det ej finns plats för hästen o den skulle bli rädd försöker jag få fordonet att stanna eller nått så jag kan komma undan innan. man vill ju inte skada sej själv eller hästen.

jag å min häst var ute å red för ca 2 år sedan när en bil stannade å öste en 50 cm lång trä planka rakt i huvet på henne hon fick panik å trampar rakt ner i diket å jag hinner precis av innan hon far i backen med huvet före =( men jag får upp henne å går hem å kollar igenom henne. då har hon slått i munnen å har lite små sår på benen. jag e glad att jag red på side pull annars hade hon ej haft några tänder kvar.. hon vet jag att hon e rädd å hon har en anledning att vara det med. innan var hon 100% säker i trafiken nu gillar hon ej när dom kommerbakifrån för snabbt så då brukar jag försöka ställa henne så hon ser dom å bara fortsätta gå elelr om de e nått större brukar jag gå av vägen. när det farliga e bort får hon massa beröm för hon e ju som sagt inte fjantig utan har blivit rejält skrämd men det blir bättre och bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: Rädda hästar

*kl*

Min underbara häst har botat MIN trafikrädsla väldigt snabbt. Jag har alltid varit rädd för att möta traktorer, lastbilar, motorcyklar osv, allt utom vanliga bilar helt enkelt tack vare att min förra häst var rädd för dessa saker.
Men gick man av vägen och gick ute i kanten gick det bra så länge det inte var motorcyklar/mopeder/cyklar...

Sen dess har jag varit rädd och hästarna märker ju av det tyvärr fast man försöker sitta djupt i sadeln och andas lugnt.
Men nu när jag fick hem min underbara häst så har vi varit ute o ridit väldigt mycket och i början kände jag paniken komma krypande så fort jag såg något sådant fordon men hon tittade på ex moppen som kom mot oss väldigt nära, kände väl att jag spände mig, tittade bak på mig och sen gick hon bara vidare helt kolugnt. Och så gör hon varje gång, vilket på 4 månader botat min trafikrädsla. Nu har vi till och med ridit ut barbacka och mött både långtradare, traktorer och mopeder. Och jag har inte blivit ett dugg rädd!! :)

Hon är bara precis den hästen jag behöver just nu. :love:
 
Sv: Rädda hästar

Jag håller på o läser till BE-behörighet nu, och eftersom mina böcker låg framme kan jag ju skriva vad som gäller:-)
*I första hand rida på påbjuden ridväg
* Man ska rida på vägens högra sida
*Man SKA rida på väggrenen där sådan finns.
*Man får INTE rida på cykel eller gångbanor.
*Man ska räcka ut handen vid sväng och höja den vid stannande.

måste få berätta vad som hände när jag sträckte ut handen för att "berätta" att jag skulle svänga, har gjort det två gånger och vet inte om jag vågar göra om det...
1) Föraren tog det som ett täcken på att jag "viftade förbi" honom, och fräste plötsligt upp och höll på att tränga ut mig & häst (jag skulle svänga åt höger, han kom från vänster).
2) Föraren började krypköra kanske en halv meter bakom hästen, antagligen för att kunna gasa om när jag svängde.
Nu är inte Honey särskillt rädd för bilar/motorcyklar, men varken hon eller jag vill ha dem PÅ oss :cool:

när jag sträcker ut handen på cykel, ignorerar de flesta det...

menar förstås inte att man ska skita i trafikreglerna, men även förarna av andra fordon har ju skyldighet att kolla på signalerna man (försöker) ger dem, väl?
 
Sv: Rädda hästar

Verkar som om ryttaren är väldigt rädd för vad som kan hända,eller efter vad som har hänt tidigare,men vet inte om det är så smart att låta hästen galoppera iväg på sidoväg och stå med rumpan mot det "farliga":confused: och om hon vet med sig att hästen är väldigt nervös i trafik (om det nu är så) kanske man inte ska utsätta hästen sig själv eller andra för fara...

jag brukar alltid rida så nära diket/kanten som möjligt,i bland stannar jag hästen ibland inte (beror på hur bred vägen är och på mötet mm)försöker oxå i den mån det går ställa huvudet utåt i god tid så hästen hinner se att fordon är på väg bakom oss speciellt om han går och såsar.

min häst är trafiksäker och tål det mesta.men de gånger jag har blivit osäker pga av möte med folk som tar noll hänsyn i bilar/motorcyklar/crossar mm,märker jag att han tvärtom blir "beskyddande" och blir lugnet själv:bow:


/Arabizar
 
Sv: Rädda hästar

Har en kompis som är (i mina ögon) väldigt osäker och hoppar av sin häst så fort hon tror att den kommer bli rädd.

Men vems rädsla är det egentligen det handlar om? Vad signalerar man till hästen genom att hoppa av så fort det dyker upp sånt som är "farligt".

Jag har ridit hennes häst och den är otroligt duktig och sund. Visst den är rädd för både det ena och det tredje men det är bara att sitta lugnt kvar och låta den titta. Efter en stund fortsätter den, åt rätt håll! (Bara det är guld värt.) Även om den är spänd.

Något som jag tycker hjälper är att prata med hästen, även för sin egen skull, det gör att man slappnar av mer och inte för över spänningar till hästen.


Jag har regelmässigt på vissa hästar hoppat av och lett/hållit i när hästen blivit/varit rädd, och INGEN av dessa hästar har 'utnyttjat' detta faktum, eller 'inte kommit över' sin rädsla. Tvärtom, de har med tiden övervunnit rädslan och kunnat fortsätta utan att jag satt av.

Just nu så fblvalacken är säker i de flesta lägen. jag vet inte riktigt hur han skulle reagera på motorcyklar, men han bryr sig inte om cyklar, mopeder, fyrhjulingar, trafik etc. Kommer det ett större fodron (traktor, lastbil etc) så rider jag av vägen och så står vi vid sidan av vägen, jag sitter på dock. Jag kan trava för att 'komma undan', t ex om det är en mötesplats längre fram travar jag gärna för att 'hinna dit'. Han är dock alltid, alltid, alltid vänd MOT det 'potentiellt läskiga'. Har inte lös (hängande) tygel men halvlös, dvs inget blåhåll men OM han skulle explodera så kan jag snabbt korta tygeln.

Han kan bli rädd för andra saker, favoriten är stora, vita dinaousarieägg :devil: De lirkar jag förbi. Men sen har vi SKRÄCKEN. En träbro, gjord för bil och traktor, på en skogsväg. 10 meter över vattenytan (som 'forsar'), låga räcken och - SPRINGOR mellan brädorna. Man hör forsen dåna under, man skymtar vattnet mellan springorna och i en hästvärld vrålar nog hela bron 'FARA att gå på!'.

Jag har lett honom över den alla ggr. Från början fick jag sitta av 10 meter innan då han nitade och började blåsa och snurra och ville fly, och leda därifrån. Numera kan vi gå fram till den och titta på den, och där sitter jag av och leder. Första gångerna gick han med huvduet tryckt mot min rygg (tämligen otäckt IFALL han skulle ta ett språng). Nu går han bredvid mig, men nära.

Sist jag red där tänkte jag prova rida över. Han stannade, vände huvudet mot stigbygeln och hela hästen sa 'snälla matte, hålla handen'. och jag satt av och ledde över. Jag är övetygad att ge honom ett par månader till (vi rider inte där alls ofta, kanske fem ggr totalt hitills) så kommer han lugnt och stilla knalla över bron, med matte på ryggen.

Min arabvalack var i sinom tid HELT trafiksäker. Brydde sig inte ens om n'är vi mötte mjölkbilen så tätt att stigbygeln skrapade emot. Även honom red jag av vägen och vände emot vad det nu var om jag hade möjlighet. Han brukade iofs se rätt förnärmad ut (skulle JAG vara rädd för DEN DÄR?), men han utvecklade ingen rädsla alls.

Dessutom, vissa hästar kan klara situationen fint tills den NÄSTAN är över, då blir det för mkt och de exploderar. Tro mig, sådana hästar gör man enorma ansträngningar för att få av vägen INNAN.

I fallet TS beskriver hade jag också ridit in på gårdsplanen och låtit lastbilarna passera. Jag hade dock vänt hästen MOT vägen och bilarna, och inte blåhållit. Trots att herrn hade knallat lugnt även om vi varit kvar på vägen. Men kan jag enkelt eliminera en potentiell risk - så japps.

Klev av vägen för en traktor en gång, klev ut på ett fält som behändigt låg bredvid vägen. När traktorn med balvagn var nästan förbi kom en vit plastpåse blåsande från fältsidan. No need to say att hästen formligen exploderade och kastade sig BORT från det. Upp mot vägen. Hade vi varit PÅ vägen hade risken varit stor att han kastat sig MOT traktorn. I och med att DEN var ofarlig. Det är risken med trafiksäkra hästar, om de skräms av NÅGOT ANNAT vid sidan av vägen, flyr de FRÅN det, och MOT det 'ofarliga' (bilen/traktorn/lastbilen).

Därför vill jag gärna ha 'manöverutrymme' även med en helt trafiksäker häst.
 
Sv: Rädda hästar

delvis KL

Fast jag skulle vilja göra ett litet tillägg. Jag skulle aldrig säga att en häst är HELT trafiksäker. Jag undviker helst att rida på trafikerade vägar trotts att min ena häst aldrig har reagerat för nånting. Dom är levande varelser med egen vilja och dessutom väldigt stora och starka. Så jag skulle aldrig ta risken att rida på ett ställe där det kommer långtradare8eller annan trafik heller för dne delen). Tänk om hästen skulle få för sig att hoppa ut framför en lastbil.:eek:
Dock tycker jag nog att den där tjejen gjorde lite fel. Det var väl bra att hon red av vägen, där är inget fel. Men hon skulle ju vänt hästen så att den såg långtradarna och låtit den stå och titta.
Stör mig på alla hästannonser där det står "100% trafiksäker" osv.

Jag tycker inte att hästar hör hemma på allt för trafikerade vägar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rädda hästar

delvis KL

Fast jag skulle vilja göra ett litet tillägg. Jag skulle aldrig säga att en häst är HELT trafiksäker. Jag undviker helst att rida på trafikerade vägar trotts att min ena häst aldrig har reagerat för nånting. Dom är levande varelser med egen vilja och dessutom väldigt stora och starka. Så jag skulle aldrig ta risken att rida på ett ställe där det kommer långtradare8eller annan trafik heller för dne delen). Tänk om hästen skulle få för sig att hoppa ut framför en lastbil.:eek:
Dock tycker jag nog att den där tjejen gjorde lite fel. Det var väl bra att hon red av vägen, där är inget fel. Men hon skulle ju vänt hästen så att den såg långtradarna och låtit den stå och titta.
Stör mig på alla hästannonser där det står "100% trafiksäker" osv.


Min fetstilsmarkeringar.

Så du rider inte ut? Eller du bor så lyckligt till att du kan rida på bilfria vägar hela tiden?

Skulle jag undvika trafik så skulle jag få rida samma tre km slinga varje dag, eller flytta härifrån...

Och en häst KAN vara 100% trafiksäker. Dock är ingen häst 100% säker i trafik, då den kan bli skrämd av ANDRA saker än trafik och det på så sätt kan hända en olycka.
 
Sv: Rädda hästar

Men inte enbart.....

Håller med. En av dom få gångerna jag ridit på trafikkerad väg så kom det en jätte stor långtradare. Smal asfaltsväg med djupa diken på sidorna. Jag var livrädd. När lastbilen dessutom bromsade ner så pyste det ut luft ifrån bromsarna precis när han paserade oss. Jag hoppade till och satt och skakade. Jag var verkligen livrädd. Hos hästen var det ingen reaktion öht, han lullade bara på i samma tempo med spettsade öron. Troligtvis berodde det på att det mer var han som var ledare i våran relation än vad jag var det. Så mina känslor hade inte så stor betydelse för honom, och det var jag faktiskt glad för i den stunden.

Därimot reagerar min nya häst för minsta lilla spänning hos mig. han ser och känner ALLT. Kan inte dölja något för honom.
 
Sv: Rädda hästar

Min fetstilsmarkeringar.

Så du rider inte ut? Eller du bor så lyckligt till att du kan rida på bilfria vägar hela tiden?

Skulle jag undvika trafik så skulle jag få rida samma tre km slinga varje dag, eller flytta härifrån...

Och en häst KAN vara 100% trafiksäker. Dock är ingen häst 100% säker i trafik, då den kan bli skrämd av ANDRA saker än trafik och det på så sätt kan hända en olycka.


nej jag måste passera nån km på vägen jag pratar om i ett annat inlägg. Men då kan jag faktiskt hoppa av hästen och leda den biten. Då blir det iaf säkrare för min del. Jag känner att jag absolut inte klarar av att rida min häst på trafikeradväg pågrund av mina egna rädslor.
precis, dom kan bli skrämda för en soptunna som står vid sidan av vägen. Och det är ju inte så farligt om det är en Otrafikeraväg. Men är det en där det åker långtradare t.e.x så är det inte så roligt om hästen hoppar ut framför en bil/lastbil. JAG tar iaf inte risken.
 
Sv: Rädda hästar

nej jag måste passera nån km på vägen jag pratar om i ett annat inlägg. Men då kan jag faktiskt hoppa av hästen och leda den biten. Då blir det iaf säkrare för min del. Jag känner att jag absolut inte klarar av att rida min häst på trafikeradväg pågrund av mina egna rädslor.
precis, dom kan bli skrämda för en soptunna som står vid sidan av vägen. Och det är ju inte så farligt om det är en Otrafikeraväg. Men är det en där det åker långtradare t.e.x så är det inte så roligt om hästen hoppar ut framför en bil/lastbil. JAG tar iaf inte risken.

Sant, men hästen kan fortfarande vara 100% TRAFIKSÄKER. Så jag stör mig inte alls på det i annonser, tvärtom, jag ser det som ett stort PLUS. Dock är ingen häst, någonsin, 100% säker i trafik. För en helt trafiksäker häst som blir rädd för en soptunna, den kommer fly FRÅN det läskiga, MOT det icke-läskiga - ie trafiken.

Dock, man kan ha sin häst under sådan lydnad att den inte fnattar runt kors och tvärs, och rida med framförhållning. Leda så en häst i snöre som kastar sig ut i trafiken - jag ser ingen skillnad. (Däremot absolut leda om man själv är osäker).

Jag föredrar givetvis otrafikerade vägar, men 9 av 10 ridturer går efter lågtrafikerade vägar. Ibland möter vi inte ett fordon, men det kan komma både bilar, cyklar, fyrhjulingar, mopeder, traktorer, lastbilar, tankbilar, virkesbilar osv. Då är det guld värt att ha just en 100% trafiksäker häst. Den kan fortfarande bli skrämd av en plastpåse som kommer och blåser, men fjolla för soptunnor etc det skulle han inte fundera på. Och andra saker som han kan bli rädd för, så då börjar han konstra när han har de grejerna FRAMFÖR sig, dvs alternativet att gå av vägen om det sammanfaller med trafik finns alltid. Då är 'plötsligt uppdykande' grejer värre.

Jag har dock med de av mina hästar som varit trafiksäkra aldrig varit närheten av en incident, även om de varit tittiga ang annat. Däremot hästar som inte är trafiksäkra, där kan det bli riktigt otrevligt då de har taskig koll på vart de fladdrar iväg, de vill liksom bara därifrån och tenderar att 'blint' fladdra runt.
 
Sv: Rädda hästar

Håller med. En av dom få gångerna jag ridit på trafikkerad väg så kom det en jätte stor långtradare. Smal asfaltsväg med djupa diken på sidorna. Jag var livrädd. När lastbilen dessutom bromsade ner så pyste det ut luft ifrån bromsarna precis när han paserade oss. Jag hoppade till och satt och skakade. Jag var verkligen livrädd. Hos hästen var det ingen reaktion öht, han lullade bara på i samma tempo med spettsade öron. Troligtvis berodde det på att det mer var han som var ledare i våran relation än vad jag var det. Så mina känslor hade inte så stor betydelse för honom, och det var jag faktiskt glad för i den stunden.

Därimot reagerar min nya häst för minsta lilla spänning hos mig. han ser och känner ALLT. Kan inte dölja något för honom.

Min herre är normalt väldigt känslig för om jag är/blir minsta spänd, då blir han det med. Igår kom 4 motorcyklar i kortege i 80 km/h. Motorcyklar är det enda jag inte visste hur han reagerade på, och jag blev givetvis spänd som en fiolsträng. Lät bli tyglarna dock, så vi skrittade fortfarande på lös tygel, men med en 'lätt skräckslagen' matte is adeln som var krampaktigt spänd och i princip förutsatte cirkus.

Hästen rörde inte ett öra, bevärdigade MCna inte ens med en blick utan skrittade lugnt vidare.

Dock, HAN har ju sett motorcyklar förr, helt klart. Hade han INTE det hade mitt agerande mest troligt gjort honom - och mig - rädda för motorcyklar i framtiden..
 
Sv: Rädda hästar

Leda så en häst i snöre som kastar sig ut i trafiken - jag ser ingen skillnad. (Däremot absolut leda om man själv är osäker).

Tycker det är en stor skillnad om hästen kastar sig ut framför en lastbil som inte hinner bromsa om ryttaren sitter på- då blir båda mos.
Än om "bara" hästen kastar sig ut framför och blir mos(dock skulle jag nog gå under helt och hållet då).
 
Sv: Rädda hästar

Ah, jo så är det ju en 'fördel', samtidigt så tycker jag att man har större chans ovanpå att 'få undan' hästen. Dock, så om man är rädd för att sitta på ska man ju absolut sitta av, så det var ingen kritik så, många hästar är tryggare med matte/husse på marken med. Tänkte mer generellt.

Unghästar etc leds ju eller allra helst går som handhäst för att vänja sig vid trafik. Men jag vill mycket hellre vara ovanpå min fblherre än ha honom i snöre om han skulle få frispel. Han är lugnare med matte på backen, men om han får ett frispel ändå så på backen har jag med mina 158 cm och 48 kilo inte mycket att 'sätta emot' hans 162 cm i mankhöjd och över 500 kilo muskler, då har jag bättre chans uppepå att 'slita honom av vägen' eller försöka iaf. Om han nu skulle få panik över någonting.

Men det är ju bara att göra såsom det känns bäst, och så trafikträna givetvis, för att maximera chansen att inget händer. Och glöm inte reflexerna, även en mulen/disig dag i dagsljus gör de stor skillnad för en bilförare.
 
Sv: Rädda hästar

du förstår att det är inte så enkelt som att man låter hästen stå stilla och kolla på långtradaren. har man en häst som verkligen är rädd så flyr den i panik, den står inte stilla och frustar.

det är skillnad på om hästen är rädd eller bara lite osäker. och man gör INTE en rädd häst trafiksäker vid att låta den fly i panik från alla fordon. :crazy:

håller med dig. Har själv en häst som inte fixar blåa bussar. Håller inte jag i henne så skulle de gå riktigt illa.(nu taktar hon endast och ev går ner lite i vägkanten) Hon hade aldrig sett en blå buss innan hon kom hem till oss. första gången brydde hon sig knappt, andra gången blev hon omkörd i säkert 80, kunde stryka bussen med handen så nära körde den. Sen va de kört. Blå bussar får hon fullständig panik av. Dock rids hon inte längre men jag vet vad de innebär att sitta på en häst som får panik av något. förövrigt va hon trafik "säker"
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 499
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 529
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 991
Senast: fio
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 481
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp