Räddningshund?

skuggi

Trådstartare
Nu är ju lillen bara valp, men han verkar ha en bra näsa och är vansinnigt intresserad av folk ;) så nu börjar jag fundera på om han hade kunnat bli räddningshund.

Är det någon här som har räddningshund som kan berätta lite mer om det?

Vilka hundar "kan" bli räddningshundar? Är min av dvärgpudelstorlek för liten tex?

Kan man på något sätt se tidigt vilka som skulle kunna bli bra räddningshundar? Såklart ligger det en massa träning bakom osv, men just vad tittar man på hos en ung och ganska otränad hund?

Det finns andra typer av arbetande hundar har jag förstått, typ som går till skolor/ålderdomshem/handikappade och hjälper folk på olika vis. Någon som vet mer om sånt?
Ledarhund och bevakningshund går bort pga storleken framförallt :angel:
 
Sv: Räddningshund?

Människointresse, uthållighet, att den inte är aggressiv mot andra hundar, miljövan, dvs inte berörd av miljöer, ska kunna hanteras av andra och inte vara skottberörd tex.
 
Sv: Räddningshund?

Tack för svar! :bow:
Och det var väl ungefär det jag tänkt mig, tänker bara att så är väl de flesta unga hundar?
Miljö och skott är väl sånt man får träna under ordnade former, men det enda han egentligen verkar osäker på är hundar som skäller på ett vaktande/aggressivt sätt, och det känns väl normalt gissar jag, han är ju inte ens 5 månader.

Skulla vara kul att få höra om lite erfarenheter från någon som har en aktiv räddningshund :bow:

Om han bara inte är för liten rent storleksmässigt så ska vi börja träna med räddningshund i siktet, är väl bäst att börja tidigt :idea:
 
Sv: Räddningshund?

Jag har några kompisar som går räddningsutbildningen nu.
Det är schäfer, riesen och lapsk vallhund. Alla fungerar bra och framförallt är de väldigt miljötränade. Storleken vet jag faktiskt inte mot för liten, men en stor hund ska man orka lyfta och bära. Alla tre hundarna har tränat sök före så de har redan haft en stort figurantintresse.
 
Sv: Räddningshund?

Ja, vad gäller att bära så är min lille plutt vald just för att han ska vara lätt att bära, så då borde hans storlek ju vara ett litet + :idea:

Vi har planer på att gå sök-kurser, så då är vi på rätt väg då :)

Det vore SÅ kul att faktiskt kunna vara till nytta med sin hund om någon gått bort sig eller liknande. Maken är med i hemvärnet och har varit med på en del eftersök.
 
Sv: Räddningshund?

Om sökkurser är bra tror jag beror på hur de är upplagda. När jag tränade räddning med min hund lades stor fokus på att hunden skulle lära sig jobba ut själv och inte få pop-uper och ljudretningar, som jag har förstått är vanligare inom brukssöket. Fast det är säkert olika hur man tycker.

Ang att många tror att de flesta hundarna besitter egenskaperna ovan. Nja, säger jag. Min egen hade inte tillräckligt människointresse, väldigt många andra föll när miljön blev extrem, tex att de skulle hissas upp på saker eller stoppas ner i avloppstunnlar.
 
Sv: Räddningshund?

Ah, bra tips!
Jag är inte så insatt, men tänkte att sån sök där han får följa luktspår för att hitta borde vara bra.. Nåja, jag har hittat två vettiga tränare, de kan säkert mer om detta om man säker att man vill försöka åt den här riktningen. :idea:

Angående att många hundarna har dessa egenskaper.. jag menade inte alls att alla hundar kan bli räddningshundar, det är ju väldigt extrema krav på dem, det jag menade var att din korta(enkla) beskrivning väl passar in på väldigt många hundar, utan att de för den skull skulle bli bra räddningshundar. Jag är väl ute efter att se om min lilla alls kan tänkas ha en chans på att bli räddningshund, men det är väl kanske så att man inte kan avgöra sånt så tidigt.

Angående din hunds människointresse, kan du beskriva det och hur det inte "räckte"? Finns det saker man kan börja kika på redan nu?

Idag tränar jag förståss på att han inte ska bli helvild och vilja hälsa på främmande, jag klickar och berömmer när han tittar på mig istället tex, kväver jag hans människointresse då?

Du som alltså har tränat för räddning, vad skulle du säga är viktigt att göra redan tidigt?
 
Sv: Räddningshund?

Hur menar du med följa spår? Jag skulle tvärtom INTE vilja att hunden spårade till figuranten, utan tvärtom släppa på hunden från motsatt håll mot vad figgen gick till legan. Doft i luften går de ju givetvis på jämt.

Min hund fick nedslag på att hon inte blev glad som en labbe när hon hittade en figurant, utan snarare jobbade för mig och sin leksak. Där kan jag ju säga att jag inte var ense med han som höll i kursen, för jag anser att det sistnämnda räcker, medan han trodde att lusten att hitta människan kunde tryta när det blir extremt hårt och jobbigt. Jag tror man måste ha en bruksschäfer med driv själv för att förstå att de inte behöver någon labbekärlek för att motiveras till att jobba, men nu var det så han ville ha det.

Som förträning kan du givetvis träna mycket miljö, hantering, lätta hittaövningar där hunden spontanhittar trevliga personer. Jag tror också man ska fundera på hur man belönar sin hund, och anstränga sig för att hitta maximal belöning, något som hunden senare ska jobba för.
 
Sv: Räddningshund?

Berätta att du tänker en framtid som räddningshund när du börjar din sökkurs så visar instruktören hur du ska jobba med hunden.

De som var med i min grupp på söket (räddningshundarna) de hade sina kopplade när de gick ut i rutan för att söka figurant, när hunden hade figuranten i näsan så släppte de hunden. Det kallas vindmarkering. Vi andra kunde använda oss av popupper någon gång i början för att hjälpa hunden.


Den lapska vallhunden har varit med ända från liten valp pga att föraren hade en äldre hund som tränades i sök. Det är den hunden som har bäst miljövana idag, den är helt otrolig, kan gå på allt och finner sig i allt, är hur cool som helst och har lärt sig genom söket att älska folk. Just rasen i sig kan vara ganska reserverad mot människor. Och hunden gjorde ett mh som var helt gudomligt, ett sånt som de flesta vill att sin hund gör :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Räddningshund?

Tack båda för svar!
Jag har som ni säkert märker ingen koll på hur man tränar sök :angel: men jag ska tänka på att informera instruktören mina funderingar så kan vi kanske få lite hjälp.

Vår lille är ganska mycket så att han springer mellan människan han "hittat" och mig, fram och tillbaka, som om han vill hälsa/hoppa på båda samtidigt.

Tja, vi får väl helt enkelt se hur han utveclar sig, de måste väl vara 15 månader innan de går uttagningen om jag läste rätt, så vi har lite andra kurser att göra först. I första hand ska han ju bli en bra hund till oss, kan han också jobba med något han är bra på så är det bara ett plus :idea:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 282
Senast: Acto
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 813
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 333
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 544
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp