Bukefalos 28 år!

Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Något gräsbete blir det inte heller, han blir sjukligt fet och fångrisken är enorm, så begränsade timmar på gräs med kanske en kompis (och en hage som inte uppmuntrar till att springa på kapp med tåget eller flygplanen från flygshowen) räcker, jag är trött på att ha häst som står skadad och olycklig och sommartid är det dessutom tävlingssäsong. Att ta en grässtinn häst som går på bete dygnet runt och kräva att den skall orka arbeta är inte bra hästägande i mina ögon. Där kommer vi säkert aldrig enas, men att ta en häst direkt från bete och åka iväg och tävla två klasser en varm sommardag och kräva full styrka och fullt flås är orimligt.

Jag vet om galopp och travstall som har lösdrifter för sina (extremt högpresterande) hästar så hur tror du dessa hästar lyckas tävla trots utevistelse i princip dygnet runt? Det kräver dock kunskap och engagemang av ägarna/tränarna.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Vi kan också hålla inne ett par hästar på grund av frysrisk och det tycker jag är helt ok, tycker det är konstigt att folk ska bi stirriga över att deras stackars häst fått stå inne en hel dag och att kalla det för djurplågeri är en överdrift. Man kan ju svänga på kakan och se vad stallägarna kanske gör som många inte ser, man tar hand om deras hästar dag ut och dag in, kollar att alla ben är ok på morgon samt kväll, tar hand om sår om de fått skada under dagen (när tex ägarna jobbar), ser till att de har det bra, bra hö och mat, tar tex in hästen om den ska skos och ägaren jobbar. I vårt stall hjälps stallägare och inackorderingar tillsammans och tjafs hit och dit finns inte. Ägarna förstår att om det är minus 20 blir stallet kallt och det kan frysa, de har inget emot att deras hästar står inne. Våra hästar trivs oavsett om de är ute eller inne. Det är bara hur man ställer det. Har inte sett en enda häst som står och vantrivs och vill ut när man kommer till stallet om de stått inne, de bara kikar på en och undrar vad som är på gång.
Vi meddelar dock alltid om deras hästar stått inne och om det finns möjlighet får de gå ute i hagen i turer. Vill dock att hästarna är ute så mycket som möjigt men inte bara för att de ska vara ute.. Löjligt...
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Stardust stod på en stoooor fungerande lösdrift innan hon såldes. De hade en stoooor ligghall med djupströad halm (ägarna ställer ut rundbalar som hästarna sen strör med själva :D ). Ridskoleponnyerna hade en tendens till att bli feta så de fodras för hand på hårdgjort underlag som skrapas av med traktor tämligen ofta (de bajsar ju där de äter de också...). Privathästarna som mest var tunnisar/unghästar hade fri tillgång på storbal i ring <- som ställs ut på olika platser varje gång. Ligghallen var delad på två (ridskoledel och privatdel) och båda delarna hade en stooor ingång och en mindre ingång = alla kan komma och gå som de vill.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Ägarna förstår att om det är minus 20 blir stallet kallt och det kan frysa, .....

Det förstår jag också.
Jag har både hästar och stall.
Men aldrig att jag skulle ställa in hästar för en sådan sak.

Det finns elkablar att dra i vattenledningarna och de fungerar jättebra.
Inte är de dyra heller.

Enda gången jag kan tycka att det kan vara befogat att ställa in hästarna är vid strömavbrott då ju elkablarna inte värmer utan ström.
Men det är ju i det läget en nödsituation.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jag vet om galopp och travstall som har lösdrifter för sina (extremt högpresterande) hästar .....

Ett exempel är Hans Adielsson och jag har haft förmånen att vara där på studiebesök.
Mycket lärorikt på min ära.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Vi har både avtal med Anticimex och katter men ändå problem med mössen som flyttar materialet i väggarna.

Mina väggar är av tegel med luftspalt och lecastenar något att tänka på vid stallbyggnad kanske?
Leca tål möss.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Dom ligger för det första aldrig i "ligghallen", ....

Hur kan det faktum att hästarna inte sover i ligghallen vara ett mått på att lösdriften är bra?
De kanske inte gillar den och känner sig trängda i den?
De verkar hur som helst inte trivas i den.

Mina sover och söker skydd i ligghallarna.
Skulle det då vara ett mått på att lösdriften är dålig?
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jag vet om galopp och travstall som har lösdrifter för sina (extremt högpresterande) hästar så hur tror du dessa hästar lyckas tävla trots utevistelse i princip dygnet runt? Det kräver dock kunskap och engagemang av ägarna/tränarna.

Ja fast dom går ju inte på bete direkt utan har en väl anpassad foderstat och dessutom tränas hårt...inte alla tävlingshästar kan gå på lös/utedrift...men dom som klarar av det är det ju perfekt för
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Mina väggar är av tegel med luftspalt och lecastenar något att tänka på vid stallbyggnad kanske?
Leca tål möss.

Mycket möjligt. Men inte river vi tre stora stallar och två lösdriftar för att slippa ha hästarna inne 2 dygn per år :D

Nån måtta på galenskapen får det vara. ;)

AM
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jag tänkte om man skulle bygga nytt så är det ju en sak att ta med i beräkningen.
Vi har inga möss eller råttor - de har tagit slut.
Det krävdes 7 jagande katter på en ganska så liten gård för att klara av det.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jag tänkte om man skulle bygga nytt så är det ju en sak att ta med i beräkningen.
Vi har inga möss eller råttor - de har tagit slut.
Det krävdes 7 jagande katter på en ganska så liten gård för att klara av det.

Du har ju helt rätt.
Tror faktist att lillasyster byggde som du skrev.

GOD JUL!

AM
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Det har hänt en dag denna vinter att hästarna har fått vara inne helt och hållet. -24 grader ute då... Stallet är ett kallstall så för att det inte ska bli ännu kallare där inne + för vattnets skull får de vara inne.
Visst det blir mer att mocka men man får väl motionera djuren lite extra.
Jag vill inte heller att min ska vara inne ett helt dygn men jag förstår ändå stallägaren.
Att de får vara inne helt händer 1 gång per år så jag ser det inte som nån katastrof heller.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Som jag redan förklarat, så var det ett ironiskt stycke. Ironiskt I-U, ironiskt!!

Att du fått det till att vara "ett av kriterierna ..." får stå för dig. Det är hur som helst inte vad som är skrivet.

Vad gäller hur hästar beter sig i en lösdrift, finns hur mycket som helst i trådar sedan tidigare.

LIA
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Så bra.
Då så har vi klarlaggt det.

Svaren som du fick visade inte på ironi så jag blev osäker där.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Tråden har spårat helt åt fel håll,,,

Så jag undrar hur det gick för dig? Löste ni det eller blir det skift på hästarna i hagen?
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Nej, det har inte hänt så mycket. En i stallet skulle ringa styrelsen, vet dock inte om hon gjort det än då jag inte träffat henne.

Just nu är allting som vanligt i alla fall eftersom det är så milt ute, så hästarna går ute heldag. Tror det fryser på ganska snart igen och vi ska försöka få igenom vårt förslag om att isolera rören innan dess. Får se hur det går..

Har även pratats lite om att stänga av vattnet, antar att det blir plan två. :grin:
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Eller så låter man en kran eller två stå öppen och rinna lite grann, så kan man slippa frysproblemet. Vatten i rörelse fryser inte, då ska det vara extremt kallt.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Eller så låter man en kran eller två stå öppen och rinna lite grann, så kan man slippa frysproblemet. Vatten i rörelse fryser inte, då ska det vara extremt kallt.
Inte att rekommendera.

Varför skulle det vara så omöjligt att fixa till stallet, så att vattnet inte fryser???

LIA
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 559
Senast: Skye
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 203
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 987
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp