Bukefalos 28 år!

Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

*kl*

Jag tycker denna tråden visar mer på den fanatism bland hästägare som råder i många stall. Herregud, om nu hästen bara får vara ute 3-4 h på en dag, då får man väl som ägare ta två pass i stallet om det är viktigt att hästen inte blir stående?

Då är jag gärna fanatisk för jag tycker inte att 3-4 timmars hagvistelse är ok om det inte är för hästarnas egen skull, dvs storm med risk för skadade hästar för att saker flyger omkring.

Att gå ut och gå eller rida hästen flera pass är inget alternativ till 16 timmars hagvistelse.
Är hagarna så dåliga som du beskriver så gör man något åt dem, hästar ska kunna röra sig i samtliga gångarter.
Även om det inte vore lag på det så är det inte rimligt att stänga in ett friskt flyktdjur men än nödvändigt, det är helt enkelt inte snällt mot hästen oavsett om den blir apatisk eller ohanterlig eller är precis som vanligt.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Ja det är smart, jag gjorde liknande när min då växande häst visade tydligt att hon behövde ligga och vila en stund mitt på dagen:)
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jag skulle INTE acceptera det. Men jag skulle inte acceptera att dom bara går ute mellan 9.00 och 15.30 heller. Mina står ute 6.00 till 18.00 nu när det är runt 10-14 minus ute(mest för att jag inte orkar släpa ut mer vatten i hagarna på kvällen,utan ger dom extra inne och tar in tidigare istället). Vattnet har jag inne i sadelkammaren som är uppvärmd så det kan inte frysa. När det är normaltemp dvs över 8 minus typ går dom ute ca 6-20 ungefär. Med fri tillgång på hö och vatten i hagarna på morgonen så dom kan dricka sig otörstiga under fm mår hästarna toppen ute. Mina hästar skulle bli tokiga av att vara ute tre timmar.Och jag skulle må skit om jag var tvungen att ha dom på det sättet. Så stäng av vattenkopparna under den kallaste perioden och ge vatten i hink istället så slipper hästarna stå inne hela dagarna.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

*kl*

Jag tycker denna tråden visar mer på den fanatism bland hästägare som råder i många stall. Herregud, om nu hästen bara får vara ute 3-4 h på en dag, då får man väl som ägare ta två pass i stallet om det är viktigt att hästen inte blir stående?

Jag hade utan knot accepterat att min häst blev inne, även om jag givetvis Vill att han får gå ut iaf några timmar om dagen. Vi har både isolerade rör och elvärme på, men vattnet fryser ändå i min hästs box just nu när det varit kallt så länge. Utebox som är perfekt på alla sätt och vis annars är givetvis lite mer pyssel när det nu är ovanligt kallt ovanligt länge.

Skulle stallägaren ta beslutet att ställa in honom hela dagen vill jag givetvis veta det så att jag kan hantera situationen utifrån dessa nya omständigheter, men det är ju bara att hantera det hela som om han vore ställd på boxvila efter skada - med den angenäma skillnaden att jag kan rida honom trött två gånger om dagen om jag så vill istället för att gå ut och gå med häst som inte får stöka, inte får rastas osv.

Här blir det tydligt varför jag haft svårt att stå i kollektivstall, min värld där man åker iväg på meeting och hästarna därmed står på box fem dagar i sträck och man därför helt enkelt får lösa rastning vid hand - och detta är något helt självklart - blir ganska svår att kombinera med hagfanatism där hästarna prompt måste gå ute åtta timmar minst för att som någon häst i tråden inte bli "svårhanterlig". Då undrar jag genast hur mycket den hästen egentligen rids/rastas, i min värld är det inte i hagen som hästen skall rasta sig utan det är mitt ansvar som ägare. Helt klart två skilda världar.

Du menar alltså att rörelse i frihet med hästkompisarna helt kan bytas mot ridning och kontrollerad rörelse tex skrittmaskin och annat?
Jag blir faktiskt mörkrädd av att läsa sånt här..Hästar är kringströvande flockdjur med magar skapade för att äta dygnet runt.Vart är hästvärlden på väg? Har vi burhästar nu? Din häst går alltså aldrig i hage där den kan röra sig ordentligt? Aldrig med andra hästar?? Det är skillnad på att åka på tävling en eller några dagar om året och att behöva ha sin häst inne nästan hela dygnet under vintern för att det är minusgrader,då anser jag att man löser problemet i stallet.Din hästhållning är för mig vidrig,ledsen att behöva uttrycka mig så, men såhär behandlar man inte djur enligt mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Gigantiska fläktar som tinar marken? Eller grusa upp flera hektar? Ibland tycker jag att diskussionerna på buke om vad stallägare förväntas göra är fullkomligt tokiga.

Att alla hagar har grusade partier där hästarna visserligen kan röra sig i alla gångarter (det kan min i sin lilla ensamhage också - både galoppera och bocka men med ganska snara stopp och vändningar) är en sak, men jag föredrar om jag har häst i vanlig hage att de faktiskt kan gå ut på gräset också. Där är dock fruset, och jag har då ingen möjlighet att betala hyror som täcker att ha värmeslingor i marken över flera hektar mark... Ibland undrar jag om alla på buke lever i drömmarnas land eller är mångmiljonärer?

Hur löser ni som har tjäle men ingen snö era hagar och rastning om ni inte rider ordentligt?

Några sexton timmar i hage har jag iaf inga planer på att någonsin återgå till. Det renderade i fet häst pga den fria tillgången på hö bara... Dessutom är det lite svårt att hinna med att rida. Sexton timmar om dagen innebär ju att rida mitt i natten? Hur passar ni in det med era liv förövrigt? Förr gick min häst ute från sex på morgonen till sex på kvällen vilket var långt mer än nog. Han var helt slut när han kom in och det kändes banne mig inte sjysst att kräva någon form av arbete då förutom lufsande - men jag har ine min häst för att lufsa på.

Jag har också haft häst på skogsmullebasis under större delen av mitt hästägande, men jag har numer en piggare, gladare och dessutom friskare häst när jag anpassar utevistelse, motion och underlag efter honom och inte efter antal timmar ute. Och tro mig, jag har också varit tokig med att vilja ha hästen ute om inte vädret var kass.

Värst var nog ändå de som hade som argument för att inte plocka in hästarna tidigare när det var bajsväder att det blev så jobbigt att mocka då... Helst hade samma människor gärna hästarna ute 16 timmar utan ligghall också - trots lagkrav på detta. Så mycket för hästomsorg liksom.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Ja, djur i bur har vi ju eftersom vi ställer dem i boxar? Det är ju samma sak som bur. Och nej, någon lösdriftsivrare är jag inte. Har aldrig sett en lösdrift som varit välfungerande med mina mått mätt där varje hästs individuella behov tillgodoses.

Alltid någon stackare som är för smal, flera hästar som är sjukligt feta, lerigt eller knöggligt och definitivt ingen rörelse att tala om förutom stelt runtstapplande i den frusna leran.

Visst, hade jag haft 50 ha av torr fin sandjord med gräs och enbart unga hästar som inte rids än är ju lösdrift perfekt. Men att klämma in sju hästar på 2 ha (det var vad jag hade som vinterhage till "mina" sju hästar som ändå stod inne på natten och den blev banne mig sörjig ändå) dygnet runt är allt annat än hästvänligt i mina ögon.

Självklart förespråkar jag att alla hästar skall få gå med artfränder och gärna på så stora ytor som möjligt - men inte till vilket pris som helst. Själv har jag en häst som inte kan hantera att gå med andra utan minst ett par gånger om året skadar sig ordentligt, trots att jag under minst sex av de drygt åtta år jag ägt honom har envisats med att det Skall gå. När jag för fjärde gången fick höra "direkt in på röntgen, vi misstänker fraktur" gav jag dock upp, så nu får han gå med på sin höjd en eller ett par andra, lugna, hästar och enbart i hage som passar djuret utan självbevarelsedrift.

Något gräsbete blir det inte heller, han blir sjukligt fet och fångrisken är enorm, så begränsade timmar på gräs med kanske en kompis (och en hage som inte uppmuntrar till att springa på kapp med tåget eller flygplanen från flygshowen) räcker, jag är trött på att ha häst som står skadad och olycklig och sommartid är det dessutom tävlingssäsong. Att ta en grässtinn häst som går på bete dygnet runt och kräva att den skall orka arbeta är inte bra hästägande i mina ögon. Där kommer vi säkert aldrig enas, men att ta en häst direkt från bete och åka iväg och tävla två klasser en varm sommardag och kräva full styrka och fullt flås är orimligt.

Sedan rör inte diskussionen huruvida hästar aldrig skall få gå ut, utan en proportionalitetsbedömning mellan "ut till varje pris om så vattenledningarna fryser sönder och stallet översvämmas" eller "stå inne längre tid under några dagar på ett år". Att ni sedan väljer att skruva till det så att det handlar om total boxhållning kontra lösdrift är en typisk argumentationsteknik när man inga andra argument har kvar.
Jag undrar fortfarande hur ni gör när ni tävlar? Det gör man ju inte heller för hästens skull?
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Om fruset vatten i stallet.

Tva losningar. Sedan det ar bara 7 hastar/7 agare i stallet, ga tillsammans och ha en arbets lordag. Dar ni isolerar vattenledningarna med tidigare namnt material (fraga pa jarnhandel). Det skall inte ta lang stund alls.

Da har ni vatten.

Andra alternativet ar om fruset vatten i hinken. Inhandla en isolerad hink, tror den finns pa www.nordpost.se Alltsa en hink med dubbla vaggar och en elektrisk ledning. den haller vattnet tinat. Kostar lite men ar vart. \

Eller gor bada saker, da ar ni sakra pa att ha vatten. Om stallagaren inte vill gora detta far ni val bekosta isolering av ledningar sjalva. Ar det inte vart det?

Vad jag laste av traden, inte hela, ar det en massa gnallande tycker jag, Folk bara kraver och kraver men ar inte intresserade att gora ngt sjalva for den sammanslagda valbefinnandet. Kanske borja tanka pa att gora saker sjalv utan att klaga om det.
De som vill ha sina hastar ute hela dagen, sag till personalen, att sa ar det.. Men igen, gor ngt sjalv att forandra situationen och inte bara krav.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jag tävlar inte, och jag har aldrig nämnt lösdrift. Mina står inne MAX 12 timmar på natten. Vanligtvis står de inne ca 8 timmar på natten. Mina hagar är på 2,3 och 7 ha. Alla har gräs,det är bara lite lerigt precis vid grinden (eller ja, nu är det fruset med snö på) Jag har ändå inte skadade hästar. Dom är vana vid att gå på stora ytor så dom exploderar inte så fort dom får se en hage. På det knaggliga går dom försiktigt. Ute i hagarna på gräset är det helt riskfritt att busa, dom med skor har broddar. Som du beskrev det innan hade din häst inte möjlighet till fysisk rörelse i hage.Du skrev även att den inte går med andra hästar. Så din häst har alltså fång,blir jättefet av gräs,skadar sig så fort den får en hage den kan röra sig i och blir sparkad så fort den går med andra?ändå klarar denna häst att tävlas på ganska hög nivå? :cool: Har hört dom argumenten förr. Speciellt på stall i gbg. Det verkar som att det är inne att plåga sina hästar i små grushagar utan kompisar i den stan, och regnar det får dom stå inne,behöver jag säga att jag INTE är imponerad?
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Han har inte fång, men han är helt klart i riskzonen. Dålig mage från födseln och dessutom galet lättfödd och alldeles för bra gräs i hagarna = Stor fångrisk. Och att ha hästar ute med munkorg tycker jag är värre än att begränsa tiden på gräs på sommaren.

F.ö är ditt inlägg ett så fantastiskt bra exempel på dålig argumentationsteknik att jag kommer spara det om det är okej? Att dra förhastade slutsatser, skruva till det så det blir absurt och dessutom kasta in några värdeargument för att ytterligare sänka nivån är ett av de mest tydliga exempel jag sett på argumentation som inte är övertygande utan på sin höjd ett försök till övertalning. Vilka poäng vill du plocka?

Att ni anser mig vara en djurplågare av rang har redan framkommit, och det är ni varmt välkomna att tycka. Ärligt talat så hellre det nästan än att vara accepterad i de kretsar du och dina gelikar verkar i utifrån argumentationen här.

Och tja, ju sämre kondition min häst varit i, ju lugnare har han varit att ha i hage - det har ju trots allt fungerat ganska långa perioder i stöten. Och, ännu en gång, jag tycker inte runtströvande klassas som fysisk motion, men om det är gängse norm så förstår jag varför fång exploderat i Sverige och varannan häst är skadligt fet. Har knappt inte sett någon häst på dygnet runt-bete som inte varit överviktig faktiskt (förutom de stackare som faktiskt faller ur och helt tappar hull och muskler då - men UTE skall de prompt vara, dygnet runt, för annars är man stygg). Jag vet inte vart i mina inlägg du kan tolka in "skadar sig så fort den ser en hage eftersom den är så ovan att den exploderar" eftersom jag beskrev tidigare att han i sex år gått i Stora hagar under större delen av dygnet (och dygnet runt under betesväxande perioden), men jag är sjukt less på att behöva gipsa hovar, ha honom på total boxvila efter ordentliga omkullspringningar, pinnar in i kotan eller vrickningar efter att flocken dragit runt i hagen pga bromsangrepp osv.

Sparkskada har han haft två gånger, ena gången på bete (och den sparken minns vi än eftersom den renderade i en så trasig muskel att det fortfarande är en grop på rumpan - tack Gode Gud att den tog där och inte två dm längre ner på knät, då hade han inte levt idag) och andra gången i hage hemma. Sådant händer i hagar, framför allt om man som jag har en häst som är stenhård i huvudet och aldrig skulle fly en strid - och det dessutom kommer nya hästar till stallet vilket renderar i hopsläpp.

Inte heller har jag skrivit att han tävlas på hög nivå, tvärtom. Han är en hobbyhäst och jag en glad amatör. Trots det mår han faktiskt bättre nu när han Inte går i hage med andra hästar utan får nöja sig med mildare kontakt i form av gnag över tråden och sällskap i hage av bästa kompisen under sommartid.

Sedan är det enorm skillnad på markförhållanden, det går inte att sticka under stol med. Här blir det nära nog bottenlös lera om man inte grusar även under en regnig sommar, vilket gör att vattensjuka hagar blir knöggliga all over, iaf om hästarna rör sig runt i hagen och inte häckar vid höbalen. Här går majoriteten av alla hästar i "vanliga hagar", det var inte det diskussionen gällde utan huruvida det är rimligt att kräva att alla stallägare gör kostsamma investeringar i isolering för att klara kanske 7-10 kalla dagar under ett år eller om några hästar kanske kan stå inne några timmar extra en eller ett par dagar för att bibehålla värmen i stallet. Men, jag gör mig inga förhoppningar om att du, eller någon av de andra skall förstå det, med tanke på hur diskussionen fullkomligt urartat.

Till sist vill jag bara bemöta påståendet om regn. Det är stor skillnad på regn och regn. Nu förstår jag ju att dina har ligghall osv så då kan självklart hästarna gå ut. Men att ha hästar ute i ösregn och storm från sidan förstår jag inte meningen med, förutom att det för mig som stallansvarig var mer bekvämt eftersom det är merjobb att ha dem inne i form av fler fodringar, svårare att mocka osv. Min häst vill gärna ut oavsett väder, men går sedan hemskt gärna in igen efter tio minuter om det ösregnar. Att stå med rumpan mot vinden och spänna sig i ryggen mår ingen häst bra av, även om de inte uttryckligen lider. Men, även där lär vi aldrig enas. Jag är dock inte ett dyft imponerad av att se hästar ute i regn och rusk i alla väder, tjocka, oridna och omusklade. Skillnaden är dock att jag inser att detta inte är en rimlig motpol till att hålla hästen inne två dagar om året kanske eller vad det nu handlade om i början av tråden.

Så länge hästen mår bra av att gå i hage och har det bra - perfekt! Gör den det inte däremot är det hästägarens ansvar att ändra på det. Men nog om det nu, eftersom det inte är vad trådens skapare var ute efter att diskutera.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jag säger inget om att ge hästen möjlighet, men att bli topp tunnor rasande och vägra hjälpa en stallägare under några dagar totalt på ett år (aldrig hänt att det behövts här, men jag vet att vi diskuterat det i tidigare stall jag stått i) tycker jag är fanatism. Eller i alla fall en total ovilja att kompromissa eller anpassa sig.

Om man anser att den bästa lösningen är att ta in hästen för att värma stallet ska man nog ompröva sitt beslut att driva stall :cool:

Finns ingen häst som får stallovanor av att behöva stå inne tre dagar om den är sund från början, herregud, släpper ni ut hästar med senskador på lösdrift också? Då handlar det ju om Många veckor i värsta fall.

Trodde vi talade i första han om friska hästar?? Det är lag på att ha en akutbox per 10 st hästar vid lösdrift. Man kan även ha småhagar som de kan röra sig i egen takt och utan stress. Ofta så rehabiliterar hästen fortare under balanserad rörelse vilket de har utvecklat under 50-60 miljoner år :grin:

Min måste vara en mycket stabil herre då för han har under de åtta åren jag haft honom säkert haft boxvila i tre månader totalt pga gipsade hovar, sparkskador, ledbehandlingar osv - helt utan en enda stallovana.

Hästar har en bra förmåga att anpassa sig och kan trots sin läggning, som är ett klaustrofobist flyktdjur som får sin trygghet i gruppen, stå i en liten bur. Trots det är tvärt mot deras egna instinkter och behov. Men om man tror att det är det bästa för hästen bör man nog läsa på :cool:

Som sagt, jag undrar hur folk med denna inställning gör när de åker på tävling? Då missar ju hästen iaf minst en dag i hage under den tävlingsdagen och är man på meeting kan det ju bli uppemot fem dagar helt utan hage. Eller är all tävling också vansinnigt och djurplågeri?

Att vi viss tid inskränker på hästens naturliga behov innebär inte att vi inte har ansvar att ge dem ett så likt hästliv som möjligt övrig tid, för att få en säker, frisk och stabil häst mentalt.

Rolle
IpL
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Att vi viss tid inskränker på hästens naturliga behov innebär inte att vi inte har ansvar att ge dem ett så likt hästliv som möjligt övrig tid, för att få en säker, frisk och stabil häst mentalt.

Bortsett fråna tt jag inte anser lösdrift vara enda sättet till en frisk och nöjd häst så håller jag helt med i ovanstående. Att under ett par dagar låta hästen stå inne halva dagen för att underlätta i en akut situation anser jag falla under ovanstående också. Annars är man i mina ögon fanatisk.

Jag är också övertygad om att hästar mår bra av att vara ute mycket, i alla fall om de får äta så mycket de vill och flocken fungerar. Och inte minst: underlaget är optimalt. Alla dessa förutsättningar anser jag dock vara svåra att uppfylla för alla hästar av alla typer, inte minst för att jag verkligen gjort många försök med min egen på olika sätt och fått se mig besegrad. Lättfödd och dessutom ranghög och Mycket matglad häst är lite svår att hålla ihop med andra med fri tillgång exempelvis.

När han är konvalescent däremot och inte rids är det toppen med en sådan lösning, han byggde upp sig massor under sitt viloår i Stor kuperad hage - men väl inne stensov han så jag var glad att han inte då skulle lastas och åka iväg för träning. Det hade inte varit snällt.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

KL

Då får ni sätte igång och anmäla mig nu då.
Fyra st hästar fick igår stå inne hela dagen (ej hage alltså) pga -20 grader och tom det isolerade och värmekabelbestyckade VARMVATTNET frös.:p

Idag är det något varmare och de traskade lugnt och stilla ut i sina hagar i morse. Utan tokryck elelr beteendestörningar.

Tänka sig:angel:
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Delvis Kl
Det är faktiskt skillnad på hur hästar funkar, vilken kondition, ras o deras invanda miljö osv.

En häst i mkt bra kondis är explosiv o en större gör illa sig mer än en mindre- typ isis.

Håller med Mara om att man faktiskt kan motionera sin häst, men det verkar som många har en hästhållning där hästarna inte används. Då är det förstås viktigare att de får gå ute- ja på lösdrift.

Hästar som jobbar hårt har inte samma behov av att vara ute.
Blir ledsen när folk rider sina svettiga o sen släpper ut dem i snöstorm där hela täcket lättar, men står inne på sommaren "för att vila musklerna":mad:
Det är skillnad på sporthästar o mullehästar/unghästar- faktiskt.

Om man nu står i ett stall där standarden är låg får man nog räkna med att shit happens- hyran är låg eller att det ligger i ett område där kylan är extrem.

Om problemet är frekvent kan man flytta eller ha en dialog med stallägaren att denne gör ngt konkret o att man samtidigt tar en ngt högre stallhyra- för förbättrad standard.

Jag har som inackorderad endast varit med om detta 2 ggr o då var tjälen drygt 2 m. Dvs ledningarna hade frysit utanför de moderna stallarna.
Den ene stallägaren löste det provisoriskt med att lägga dynga över o sen dra en eluppvärmd vattenledning upphängd i luften mellan stallarna.
Hästarna fick gå ut som vanligt på ena stället o halva dagen på det andra.

Inget att bli upprörd för.:cool: Vädret rår vi som bekant inte på.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jo det här med lösdrift är inte enkelt. Man ska ta hänsyn till mycket, tillräckligt stora hagar, rätt storlek och sammansättning på gruppen, utfodringen, inskolningen m.m. om man ska försöka definiera vad lösdrift är. Det är inte att släppa ihop ett gäng pållar i en liten hage och tro att det fungerar. Men en väl genomtänkt lösdrift anser jag oavsett inriktning är det bästa vi kan erbjuda våra skyddslingar.

Folk som har lösdrift säger:
Jag är beredd att ta merarbetet och kostnaden för att erbjuda en hästhållning utifrån hästens behov.

Folk som inte har lösdrift säger.
Lösdrift har man bara för man är lat.
:rofl:
Rolle
IpL
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

KL

Då får ni sätte igång och anmäla mig nu då.
Fyra st hästar fick igår stå inne hela dagen (ej hage alltså) pga -20 grader och tom det isolerade och värmekabelbestyckade VARMVATTNET frös.:p

Idag är det något varmare och de traskade lugnt och stilla ut i sina hagar i morse. Utan tokryck elelr beteendestörningar.

Tänka sig:angel:
Folk verkar tro att hästarna ska bli galna:bump:

Tror att ägarna lider mer än hästarna:devil:
Mina hästar både hör o ser när det är oväder o VILL inte gå ut.
Hunden får man sparka ut:angel:
I stark kyla vill de gärna komma in en stund o sen gå ut igen.

Har alltid plusgrader inne även om hästarna är ute hela dagarna.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Dessvärre finns det många i kategorin: jag smälelr upp rangligt plåtskjul på liten plätt, kör dit en bale och vips en smidig lösdrift...
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jag har själv massor av exempel hemma i stallet och i min omgivning på hästar som hålls i lagom hull och mår utmärkt av att gå i stora hagar och på bete hela sommaren, det gäller bara att hitta ett bete som passar hästen, tex skogshagar,magert bete. Men vissa vill inte helt enkelt. DU anser att din häst mår bättre av att inte gå med andra hästar.Jag är inte övertygad om att din häst anser det. Förmänskligande av hästar är en dålig ovana. Ja mina hästar har tillgång till ligghall.Det går att hitta bra stall om man anstränger sig. jag hade flyttat min häst om jag inte hade fått bästa förutsättningarna. Eller,jag hade inte ställt min häst alls i en sån miljö. Jag vet att tråden handlar om vissa dagar,när det är kallt. Men jag reagerade bara på dina kommetarer. jag tycker inte att min argumentation är konstig eller dum, och det finns många med mig. Folk behandlar sina hästar som hästar på elit nivå fast dom bara har hobbyhästar,bara för att.Det har blivit en trend,och det känns verkligen inte okay. Att skylla på att hästen har fångtendenser pga dålig mage är inte ett argument enligt mig, det finns bra beten även för fånghästar.Och munkorgen hindrar inte bete helt,den gör det bara pilligare för hästen att få i sig gräset.Den får ändå utöva sitt naturliga beteende som är att ströva och beta. En häst bör aldrig stå utan mat mer än 4 timmar,det ökar risken för magsår då hästen tillverkar magsyra hela tiden,till skillnad från oss människor som bara producerar magsyra just när vi äter.Så som jag sett det på många stora stallar där hästarna får 2 kg hö 4 gånger per dag tex går det alldeles för lång tid mellan fodringarna.Det är mycket som stör mig med dessa stall och hagvistelsen gör mig bara förbannad. Jag besökte nyligen ett stort stall i gbg där det finns c40 hästar (omkring det antalet,vet ej exakt.)både ridskola och privatstall. Det var fyra hästar ute kl 2 på dagen, det hade ju duggat lite på morgonen. Låt djuren vara djur!
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Hästarna är ju olika.

Gammelmärren hade jag inte hunnit stänga grinden efter så had ehon varit före mig i sin varma goa box igen:p

Regnade det och jag var för långsam i hennes ögon så hoppade, elerl sprang hon över staketet och knatade in.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Ja och minst lika många stall som man blir mörkrädd av när man besöker :cool:
Jag vill gärna jämföra väl skötta stall med väl skötta lösdrifter:grin:

Rolle
IpL
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Tja när folk skriver att deras hästar väljer att ej stå i ligghallen vid oväder, så kan man ju föreställa sig hygienen eller flockkonstellationen.

i de välskötta lösdrifterna- då ett fåtal, samsas hästarna o står inne o får maten serverad där.

Gissa varför folk inte fodrar inne- jo för de vill inte mocka!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 591
Senast: Skye
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 842
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp