Bukefalos 28 år!

Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jag vet faktiskt massor av sporthästar som får gå ute i större hagar med hästkompisar varje dag. ALLA hästar i mitt stall går gladerligen ut varje morgon.Dom kommer gladerligen in på kvällen också,dom får ju kraftfoder inne. Jag säger inte att man måste ha lösdrift,jag har bara två shettisar på lösdrift här.Jag vill inte ha mina på lösdrift.Men vi är skyldiga dom ett så naturligt liv vi bara kan. Det innefattar inte att ha dom i frimärkshagar 4 timmar per dag utan hästkompisar, och idag är det inte ens tillåtet längre.Hästens sociala behov ska tillgodoses samt hästen ska fritt kunna röra sig i alla sina gångarter varje dag. Gör du inte detta måste du söka dispens.Mina hästar fodras både inne i ligghallen och utanför, för att alla ska få, men dom står ju som sagt där endast dagtid (6-20) och inne på natten. Folk drar upp det där med dåliga lösdrifter hela tiden, jag pratar inte om dåliga lösdrifter när jag pratar lösdrift som ett alternativ, jag pratar om bra lösdrifter. Vilket jag har, men jag väljer ändå att ha dom inne 8 timmar på natten ca.
 
Senast ändrad:
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Har inte läst riktigt alla inlägg i denna tråd men om vad ni pratade om från början är min åsikt såhär.

Självklart ska inte hästarna stå inne halva dagen bara för att vattenledningarna inte ska frysa.

Jag förstår att det blir mycket pengar om ledningarna fryser sönder.
Men det är inte omöjligt att isolera ledningarna eller sätta in en värmefläkt.

Temperaturen i ett stall ska ju helst vara mellan 8-10 plus. Och då kan ju ledningarna inte frysa.

Man kan i alla fall ordna det på något sätt! Hästarna ska inte behöva stå inne.
Hästar är utedjur. Jag anser att hästarna ska stå ute så mycket som möjligt, med tillgång till att skjula någonstans.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Visst ska hästar ha det så bra som möjligt, men de är även vanedjur.

Jag slänger inte ut mina hästar i vilket oväder som helst- bara för att de ska vara ute. Det kan räcka medan jag mockar- sen är de nöjda. Under tiden står de o "knackar på dörren":rofl: Vi vill IN!!!!!

Inget tamdjur vill... OM de får välja- vara ute i skitväder.
Men om ägarna struntar i det- så lär de sig att de får stå o kura i x antal timmar.
Min karl använder hästarna som vindflöjlar:rofl:

Timmarna är inte så relevanta om den får utlopp för sin energi, får äta o kan få annan stimulans.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Visst, skitsynd och jätte tråkigt att dom inte meddelade dig rutinerna på vintern.
Men jag tycker det inte är något fel alls i att ha hästar inne halvdagar, eller t o m ibland heldagar.

Vi har ett stall med 7boxar, 10st hästar på gården just nu, flertalet går på lösdrigt. Vi har ett stall med väldigt högt i tak så det hinner samlas väldigt mycket kallluft på kort tid i stallet och tar lång tid att 'värma' upp. Vi vattnar hästarna med hinkar men vattenledningarna i stallet går även ut till mig, så fryser det i stallet fryser min toalett och alla andra vattenledningar så som dusch och ho. Vi låter alltid vattnet rinna både på toan och ute i stallet för att hålla igång ledningarna. När minusgraderna drar iväg mot en 15 ungefär så har vi alltid minst 2 hästar inne för att hålla någotlunda värme i stallet.

Alla hästar vi har är stencoola i psyket och accepterar att stå inne ett par timmar extra, alla va inte det från början, men det där blir en vanesak. Tycker verkligen inte det är fel att hålla hästarna inne när det är så kallt, det kanske inte gynnar hästarna, men det skadar inte heller hästarna.

Om du får problem med att din häst blir svårhantering kanske det finns andra grundproblem att ta itu med som inte bara har att göra med hurvida hur mycket h*n står inne, kolla över foderstat, ledarposition osv. (bara tips, behöver inte få något grinigt svar tillbaka som jag sedan tidigare erfarenhet vet att många bukare är duktig med, inget personligt.)

Och plus att det är inte djurplågeri att låta hästarna stå inne som många här påpekar, vad som är djurplågeri eller inte är rättsliga beslut som tagit fram av djurskyddet, och det står ingenting om att det är djurplågeri enligt dom.
Men om det nu är så att ni vet om ett stall där hästarna måste stå inne för att inte ledningar ska gå sönder (för att stallägaren är snål och inte vill betala uppemot 20 000kr i rörmokarkostnader på våren :grin: ) och ni tycker djuren lider av det (djurplågeri) så anmäl det till djurskyddet istället för att klaga om det på bukefalos.

Tack för mig.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Eftersom stallägaren är jag själv så är det jag som bestämmer hur det ska vara.
Vår vinterhage är uppgrusad, det blir lite knöggel längst fram vid grinden ibland med hålor som är några cm djupa, inte mer än så.
Jag föredrar att ha en uppgrusad vinterhage där hästarna kan springa och busa än en vinterhage med gräs som lätt blir gegga på hösten.
Jag vill ändå inte att våra hästar går och gnager i sig fruset gräs med tanke på risken för fång.
Jag fodrar hellre med hö när det är dags att lämna sommarhagen i slutet på september, början på oktober eller allra senast när frostvarningarna börjar komma eller regnet riskerar att göra sommarhagarna leriga om de går kvar beroende på vad som kommer först.

Varför skulle man rida mitt i natten?
16 timmar behöver inte vara sammanhängande, våra går ut vid 6 på morgonen och in runt 22 och vi rider när vi har tid för det, om det är 10 på förmiddagen eller 16 på eftermiddagen spelar ju ingen roll, det är ju inte den sammanhängande hagvistelsen som är det viktiga.

Om en häst blir fet på fri tillgång så beror det på att grovfodret har fel värden för den hästen, då får man antingen ordna ett grovfoder som passar eller göra det svårare för hästen att få tag i hö´t så att den äter ett strå i taget.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Tja när folk skriver att deras hästar väljer att ej stå i ligghallen vid oväder, så kan man ju föreställa sig hygienen eller flockkonstellationen.

Okay, vi tar det från början. Under insekts-säsong står de i lästallet under morgon och kväll och ibland under dagen. Under icke insekts-säsong går de aldrig in i lästallet. Första året vi hade lösdrift och hade snöstorm gick jag ut på sena kvällen med ficklampa för att se hur de klarade sig. Gick till lästallet, inte en häst, gick till skogen, inte en häst. Hittade all ute på stycket med rumpan mot vinden undrande vad jag gjorde ute med ficklampan mitt i natten :grin: Har i efterhand hört av hästfolk från Island att hästarna gärna går ut på öppet fält medan får och kor söker skydd och därigenom skadas eller dör att saker som faller över dem, sällan/aldrig en häst som skadas under oväder.
Vi har mellan 10-15 st hästar i gruppen. Bara samma ras för enkelhetens skull, utfodring, storlek på byggnader m.m.

i de välskötta lösdrifterna- då ett fåtal, samsas hästarna o står inne o får maten serverad där.

Just det man undviker med en aktiv lösdrift. Man eftersträvar att hästarna ska röra på sig och har därför avstånd mellan lästall-matplats-vatten.

Gissa varför folk inte fodrar inne- jo för de vill inte mocka!

Ha,ha...ja,ja kom hem till mig så kan du få praoa. Varje dag ska det mockas runt matstället, och det ska tas upp spill från hö som ligger runt balen så de inte trampar ner och äter av det. Jag fyller på med ett antal lastbilar varje år med grus vid urfodringsställena och in/utsläppen. De hagar som det inte går vattendrag igenom ska ha en 25 liters varmvattendunk varje dag. Jag kan fortsätta men då blir inlägget alldeles för långt ;)

Rolle IpL
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Till sist vill jag bara bemöta påståendet om regn. Det är stor skillnad på regn och regn. Nu förstår jag ju att dina har ligghall osv så då kan självklart hästarna gå ut. Men att ha hästar ute i ösregn och storm från sidan förstår jag inte meningen med, förutom att det för mig som stallansvarig var mer bekvämt eftersom det är merjobb att ha dem inne i form av fler fodringar, svårare att mocka osv. Min häst vill gärna ut oavsett väder, men går sedan hemskt gärna in igen efter tio minuter om det ösregnar. Att stå med rumpan mot vinden och spänna sig i ryggen mår ingen häst bra av, även om de inte uttryckligen lider. Men, även där lär vi aldrig enas. Jag är dock inte ett dyft imponerad av att se hästar ute i regn och rusk i alla väder, tjocka, oridna och omusklade. Så länge hästen mår bra av att gå i hage och har det bra - perfekt! Gör den det inte däremot är det hästägarens ansvar att ändra på det. Men nog om det nu, eftersom det inte är vad trådens skapare var ute efter att diskutera.

Detta håller jag helt med dej om, det finns ingen andledning att ha hästarna ute om de lider av det, lika lite i regnstorm, snöstorm eller en kvävande het sommardag eller när blinningarna är som värst.
Som hästägare har man ansvar för att hästen mår så bra den kan och en häst mår inte bra när den springer vansinningt för att bli av med flygfän eller när de står och spänner sig av andra andledningar.
Men därifrån till att ha dem inne för att människan ska slippa investera, det steget är för mej väldigt långt och omöjligt att ta.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Tja när folk skriver att deras hästar väljer att ej stå i ligghallen vid oväder, så kan man ju föreställa sig hygienen eller flockkonstellationen.

i de välskötta lösdrifterna- då ett fåtal, samsas hästarna o står inne o får maten serverad där.

Gissa varför folk inte fodrar inne- jo för de vill inte mocka!

Jamen vänta lite nu, det är inte tillåtet att fodra i ligghallen, så enkelt var det med det. För att fodra hästarna får man ha en särskild avdelning för det och helst med ätspiltor men det tror jag inte är ett måste utan en rekommendation.

Att hästar väljer att stå utanför ligghallen vid oväder, hänger samman med instinkt. En ligghall skymmer sikten, vid oväder är hästens ögon ovärderlig när hörseln kanske får vika på foten pga blåst. Heta vinstilla dagar hör hästen utmärkt, det går därför bra att stå inne i ligghallens skugga för de hör om det händer något.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Var har du fått det ifrån:confused: menar nu hö.

Det är viktigt att man placerar ligghallen så de har sikt åt de hållen som potentiella faror kan komma ifrån. Då står de där inne o några håller vakt vb.

Våra tamhästar som har samma revir år efter år behöver inte vakta sig så noga. De blir mer trygga.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

nu menar jag att man fodrar inne vid hemskt oväder:angel:

Ja jag kommer:cool:

Nej självklart finns det de som sköter det väl. :bow:
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Hur konstigt det än låter så har även vi tamhästar.;)
I övrigt finns rekommedeationer hur en ligghall ska vara utformad och åt vilket håll öppningen bör vara, men jag tror faktiskt inte att hästar är läskunniga.;)
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

KL

Vi byggde en jättefin lösdrift på stuteriet . Smart ide tyckte vi.
Allt gjordes efter kosntens alla regler osv osv.

Kruxet var bara att märrarna sprängde staketet och kutade in i sina gamla boxar i stallet:p

Tack för den liksom...

De hade nog inte heller lärt sig läsa.:rofl:
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Och för att återgå till sakfrågan, så väljer jag att citera en av mina instruktörer. Han avskyr ryttare som sitter kvar på hästen efter avslutat lektion och pratar, han menar då att hästen inte är en soffa.

Så vill man ha varmt i stallet, så får man ordna med annan värme eftersom element lär de väl inte heller vara.

Egoistiskt eller inte, men nog sjutton anser jag att det är egoistiskt att år efter år använda hästarna som värme element och inte ordna med en annan lösning.

Vi har två stalldelar fördelat på 8 hästar, och det vill till ordentlig kyla för att stallen ska frysa i vattenledningar. Trots att vi har haft -25 eller snäppet kallare så har det inte frusit ännu. Men vattenledningar har en värmeslinga lindad, och det är faktiskt inte så dyrt att köpa och installera. Den har betalat sig vid första läckaget förmodligen.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

:bow: kan inte mer än hålla med. Vi drog om vattnet i stallet så att man hämtar vatten i sadelkammaren istället som är uppvärmd vid frost med ett element. Nästintill gratis ingrepp och hästarna slipper stå inne. (första året jag tog över stallet blev det så kallt att vi fick ta in dom tidigare och släppa ut dom senare vid ett tillfälle,dagen efter ordnade jag detta) Det GÅR att lösa,oftast ganska enkelt. Men folk VILL ju inte.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Gissar att fler hästar står inne för att ägarna tror att de lider av att gå ute i regn än de som mår dåligt av att verkligen vara det.

Jag släpper alltid ut mina hästar, ville de in pga vädret tar jag in dom annars låter jag bli. Enkelt.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jag tror att det bästa man kan göra är att se var hästarna föredrar att vara o då bygga på den platsen.

Är den för många hästar bör öppningen vara mkt bred.


En sak är nog förändrad från förr i stallar. Man hade hela skullen full med hö o halm som isolerade. Idag är det väl tomt på de flesta skullarna iom silaget.

Jag föredrar välisolerat , men med möjlighet att ventilera på ett bra sätt o oxå kunna bomma igen om det blir svinkallt.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Gissar att fler hästar står inne för att ägarna tror att de lider av att gå ute i regn än de som mår dåligt av att verkligen vara det.

Jag släpper alltid ut mina hästar, ville de in pga vädret tar jag in dom annars låter jag bli. Enkelt.

Jo så är det ju, fryser ägaren så fryser hästen av någon märklig andledning:cool: och det tycker inte jag är förenligt med god hästhållning.

När det regnar på tvären här, då menar jag verkligen vräker ner fast åt sidan så står araben och ser ut som om han håller på att dö.
Har de täcken som håller torrt och varmt är det ju egentligen ingen fara men eftersom han tyvärr drar på sig ögoninflamationer av att stå ute i sådant väder för många timmar om dagen så tar jag hellre in dem då.
Nu handlar det alltså om att ta in några timmar tidigare eller att de får gå in en stund på dagen.
Just för att han ska slippa ögoninflamationerna för de är inte roliga för någon.
Vår andra häst bryr sig inte för fem öre oavsett hur mycket det blåser och regnar men går kompisen in så vill hon ju inte vara kvar ensam i hagen.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Det beror ju på hur hagen ser ut om de ska vara ute i oväder.

Har de lä i ngn form kvittar det ju, men om de står på en slätt- läs blåshål o de inte kan komma undan är det inte "humant".
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Det beror ju på hur hagen ser ut om de ska vara ute i oväder.

Har de lä i ngn form kvittar det ju, men om de står på en slätt- läs blåshål o de inte kan komma undan är det inte "humant".

Givetvis, våra hästar har skydd från byggnader från tre håll och tur är det för vi bor på ett riktigt blåsigt ställe, det blir så på bergets sluttning.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Tja när folk skriver att deras hästar väljer att ej stå i ligghallen vid oväder, så kan man ju föreställa sig hygienen eller flockkonstellationen.

i de välskötta lösdrifterna- då ett fåtal, samsas hästarna o står inne o får maten serverad där.

Gissa varför folk inte fodrar inne- jo för de vill inte mocka!

Konstig definition av välskött lösdrift, fodra inne? Huvudsaken är väl att man fodrar på ett bra sätt som passar flokens storlek och lösdriftens förutsättningar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 591
Senast: Skye
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 842
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp