Bukefalos 28 år!

Rättegången mot Svanstedt

Humelibumlan

Trådstartare
Tråden för snacket om den :)

Är försvarets enda linje att smutskasta vittnena och att allt handla om avundsjuka?
Att det finns avundsjuka är väl en sak, men att folk ska samlas i klunga och vara så avundsjuka att de går till rättegång och då ljuger är väl lite att ta i?

Följ rättegången live:
http://www.expressen.se/sport/liverapport
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Åh tack för länken, såg ett klipp på Dagens rätt men nu kan man ju följa hela :)

Jag har svårt att bilda en uppfattning faktiskt, men jag tror som du, att man driver en sak till domstol för att man är avundsjuk låter sannerligen långsökt.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Jag funderar mest på om det är möjligt att få någon ”positiv” effekt av att driva på med grisfösare. Nu vet jag inte riktigt heller hur den här mojängen fungerar men om det är så att hästen får en stöt så borde den ju tappa all takt och rytm och snart bli så skämd att den inte funkar alls.
Därför tror jag att det inte stämmer.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Jag är på samma linje som Leoni. Skulle någon sätta en grisfösare på min häst så skulle ju kusken ha en 1:a mellan ögonen. Har svårt att tro att en häst tar det för att öka, jag tror mera att hästan skulle undra vad fasen som stod på och istället tappa fart...Fast det är ju vad jag tro.

Sen har jag svårt att tro/vill inte tro, att Åke skulle göra en sån grej. Skulle han våga förstöra hela sin karriär på en sån här sak???
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Fast jag har ännu svårare att tro att vittnena är beredda att ställa upp i rätten, om de bara fantiserat ihop allting.
Nu blir det säkert en friande dom, eftersom bevis verkar saknas?
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Jag ska dit imorgon och lyssna. Ska bli väldigt intressant att höra vad åklagarvittnena har att säga. Samt hur de reagerar på Silbersky's frågor... Han är nog inte att leka med i rättssalen... :crazy:
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Har också svårt att tro att en häst skulle gå bättre av att få el i rumpan, en häst som blir rädd av ström kan ju både sparka och skena och då e man som kusk väldigt liten där bakom. Men har hört på stallbacken att andra tränare har använt detta tillbaka i tiden (2 namn nämnda), och samtidigt som man vill att Åke ska vara oskyldig så undrar man om vittnena bara hittar på detta, mened är inte att leka med i rättssalen. Hoppas att bevis kommer fram att han e oskyldig och att vi inte mister en av sveriges största tränare och profil. Men skulle det visa sig vara sant så är det ju inte mer än rätt att bli dömd, gäller vem det än är.
Må det gå bra för Åke.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Det går väl aldrig att bevisa att han är oskyldig?
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Det går väl aldrig att bevisa att han är oskyldig?

Nej. Det är väl just det som är Åkes största problem. Hur det än går i rätten kommer många ändå hålla honom som skyldig.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Tror det bara är ord mot ord tyvärr, och domen blir därefter. Jag hoppas ju som många andra att han faktiskt är oskyldig men tvivlar väl på det egentligen. Mer vågar jag inte uttala mig om... Men som sagt, det är bätter att det kommer fram bevis att han är skyldig då eller tvärtom (om det nu går som sagt)...
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Hästarna som skulle få ström gick med specialutrustning just för att den inte skulle kunna slå eller skena.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Hästarna som skulle få ström gick med specialutrustning just för att den inte skulle kunna slå eller skena.

Och jag har sett "strömmade" hästar flertalet gånger, tyvärr. Inte i travsammanhang dock, men jag kan lova att man inte får den reaktionen som många här verkar tro. Det går att skrämma och tvinga en häst till nästan vad som helst om man bara använder tillräckligt starka medel. Protester kan brytas ner och pådrivningar fortsätta tills hästen gör vad som krävs av den. Tyvärr.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

ÅS pratar mycket om sina snälla hästar.
Om åklagaren skulle plocka fram videon där den där märren håller på att slå ihjäl Sara Swan?
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Och jag har sett "strömmade" hästar flertalet gånger, tyvärr. Inte i travsammanhang dock, men jag kan lova att man inte får den reaktionen som många här verkar tro. Det går att skrämma och tvinga en häst till nästan vad som helst om man bara använder tillräckligt starka medel. Protester kan brytas ner och pådrivningar fortsätta tills hästen gör vad som krävs av den. Tyvärr.

Enligt mig en sanning med modifikation, jag tror inte våld och tvång fungerar i längden och definitivt inte på den nivå det handlar om här, alltså på travets nivå när det handlar om tävling, så är min bestämda åsikt att en häst måste må bra för att prestera bra.... i längden.
Med det menar jag att jag tror att strömmning kan fungera som en mycket kortsiktig lösning på ett fåtal hästar med att det i längden enbart gör att hästen inte tävlar framgångsrikt.

Som jag förstått det så har det handlat om "avläggare" som inte tar i och om jag inte minns fel så var det hästar i slutet av sin karriär där det sista "strömmades" ur..

Jag är nyfiken på i vilken sitauation du stött på strömmning och vad resultatet var? Du behöver såklart inte lämna ut vem/var utan mer allmänt.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

ATGlive. Det var på Solvalla,minns dock inte vad hästen hette. Kan ha varit en Broline.
Efter en check så tror jag att det var Spaceship Broline.
 
Senast ändrad:
Sv: Rättegången mot Svanstedt

*kl*

Kom för en stund sen hem från rättegången. Var bara på förmiddagspasset där Disa Zetterman, Thomas Pettersson och Paw Mahony hördes. De sista två avklarades på kortare tid än beräknad så även idag avslutades passet före förutsatt tid.
Tyvärr känns det efter detta inte som att åklagarsidan är starkare... Silbersky är verkligen en räv och ställer frågor som verkligen kan sätta dit en. Sen måste jag säga att det känns oansvarslöst att som vittne inte komma ihåg tillfällen och tidpunkter som vissa saker ska ha skett. Än värre om man i polisförhör sagt en sak och i rättssalen en annan... Man framstår inte som särskilt trovärdig då...
Sen kan jag inte låta bli att tycka lite synd om Åke som på vägen till tingshuset blev stoppad av polisen för fortkörningen och blev av med körkortet... Kan inte vara helt kul att heta ÅS idag, trots många miljoner på kontot...
Ska se om jag har passligt att åka dit på slutpläderingen också, hade vart intressant.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 820
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 838
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 281
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp