Bukefalos 28 år!

Rättegången mot Svanstedt

Sv: Rättegången mot Svanstedt

Är det verkligen synd om folk som kör som galningar? Är det inte ganska så valfritt och det var ju inte första gången heller.. :crazy:
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Och jag har sett "strömmade" hästar flertalet gånger, tyvärr. Inte i travsammanhang dock, men jag kan lova att man inte får den reaktionen som många här verkar tro. Det går att skrämma och tvinga en häst till nästan vad som helst om man bara använder tillräckligt starka medel. Protester kan brytas ner och pådrivningar fortsätta tills hästen gör vad som krävs av den. Tyvärr.


Alltså jag förstår inte vad elen behövs för , för jag kan överanstränga min häst utan el , utan problem. Dvs jag kan tvinga min häst att arbeta tills den blir skadad, är inte det det som önskas.... Det tror jag alla erfarna häst-människor kan med alla hästar. Jag tror inte på denna rättegång eftersom jag inser inte behovet av el... Är jag blåögd ?

Menar åklagaren att hästarna så högt upp i varv när de kutar så fruktansvärt fort att enda möjligheten att nå in är via så kraftiga stimulantia ?

Ej trav-kärring... OBS... dvs inte alls van vid de miljöerna runt trav...
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Meningen är att hästen ska koppla ihop elen med en vanlig drivning med pisk och ta i max i loppen.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Klart människan är skyldig på ett eller annat sätt. Svårare är väl det vanliga att det finns tillräckligt med bevis för en fällande dom.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Ja självklart får han skylla sig själv, menar bara att det efter det inte kan vara särskilt kul att sätta sig i rätten och höra allas anklagelser mot en.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

kl

det är ju förbjudet att använda el på detta sättet och även att korrigera hundar med el, men hur kommer det sig egentligen att man får använda elstaket? jag menar det kan ju iextrema fall leda till döden för en häst. jag förstår inte det riktigt :confused:.

försvarar inte elandet på nått sett men tycker det verkar konstigt, kanske bara är trög men jag kan inte reda ut detta i min klena skalle :grin: någon får gärna förklara. har säkert missat nått
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Därför att när det gäller elstaket har hästen ett val att inte gå på staketet och ett rätt konstruerat elstaket ska gå av/ge vika om hästen fastnar. Hästar är tillräckligt smarta för att lära sig efter EN smäll från staketet att det går man inte på. Det är en jäkla skillnad på att stå framför ett staket och fundera på om man ska ta i det eller inte och att sitta i "tvångströja" (d v s kort käk, helstängt, slaggjord och bunden svans) och få en grisfösare i rumpan.

För övrigt tycker jag Silberskys kommentar på travnet är fantastisk: "hur kan man veta att batteriet sitter i grisfösaren då, d v s att hästen verkligen fått ström, det ser man inte om man inte undersöker den närmare"

Stor mening att stoppa en grisfösare i häcken på en häst om den inte är laddad liksom. Ungefär som om jag skulle åka ut och köra häst med en sopkvast i handen ist för spö, bara för att...
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

tycker inte grisfösare och elstängsel går att jämföra, för det första har jag inte varit med om någon häst som går in i tråden gång på gång trots stötar.

Och isåfall bestämmer ju hästen själv att gå in i tråden, en grisfösare får den på sig via en människa, alltså inget hästen själv kan styra över, men den kan styra sina steg mot tråden..
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Hur domslutet än blir och hur det vrids och vänds för att minska vittnenas trovärdighet, så känns det spontant som att alla som sysslar med trav, snabbt skulle bli fundersamma om en normalt snäll häst helt plötsligt får utrustning som slaggjord och bunden svans och dra samma slutsats som vittnena även om de inte såg själva strömmningen.
Men man måste kanske vara hästmänniska för att se det självklara?

Hur domslutet än blir så tror jag alla som sysslar med trav fattar vad som pågått... och jag funderar på hur STC kommer ställa sig?
Kommer de gå enbart på domslut?
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Men är det fastslaget att dessa hästar plötsligt försetts med denna utrustning då? :)
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Ja, både Disa Zetterman, Thomas Pettersson och Paw Mahony vittnade idag om att de blivit ombedda att sela ut specifika hästar med denna utrustning.
Håller med dig Humelibumlan, folk insatta i travet skull ju reagera på detta, men en 'vanlig' människa kanske inte tycker det är nåt konstigt.

Reagerade också på det under förhöret med Disa när Silbersky frågade varför hon inte konfronterade Åke eller kontaktade de berörda hästägarna. Alla som varit aktiva i hästbranchen vet att om man har andra åsikter än chefen/medarbetarna så är det enkelt att bara bli utbytt. Det finns alltid folk som vill jobba med detta. Men detta tryckte dom väldigt mycket på, att hon inte kunde svara på varför hon inte gjorde det.
All heder åt vittnena måste jag säga, det var inte särskilt angenämt att sitta och se hur Silbersky grillade dem, och jag hade definitivt inte velat sitta där själv!
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Men är det fastslaget att dessa hästar plötsligt försetts med denna utrustning då? :)

Ja, det kan man nog säga att det är :)

Även på eftermiddagen vittnade flera om att både ha sett utrustningen + ett vittne om att hon gett grisfösaren till Glenn på banan.

Hans G Eriksson vittnade om att ha sett Jepson köra med elfösare.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Tråden för snacket om den :)

Är försvarets enda linje att smutskasta vittnena och att allt handla om avundsjuka?
Att det finns avundsjuka är väl en sak, men att folk ska samlas i klunga och vara så avundsjuka att de går till rättegång och då ljuger är väl lite att ta i?

Följ rättegången live:
http://www.expressen.se/sport/liverapport

Nej, vore det bara avundsjuka så borde väl Stig H också bli åtalade för något, som legat i topp så många år... Nej, är ju rätt givet att det förekommit även om det nog är en mkt mkt liten del i förklaringen till Åkes framgångar, och tror personligen inte att det varit i någon större omfattning. En del tejpar han öronen på, men absolut inte flertalet....samma med ström tror jag.
Han är ju en fantastisk tränare och hästkarl, men har ju klivit över gränsen här om det stämmer. Dels pga djurskyddsaspekten, men handlar ju även om att han skaffat sig fördelar gentemot konkurrenter också på samma sätt som vid doping. Det har ju ingen betydelse om dopingen har önskad effekt eller inte, det är ändå syftet som måste vara avgörande.:cool:
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Jag tror faktiskt att det går att knäcka hästar med tex grisfösare/barring osv.Jag har sett att det förekommer och en viss procent hästar kan nog faktiskt bli såpass knäckta att dom ger det lilla extra pga av det.Se tex på Holland.Hästarna har noll utevistelse,barring är vanligare än här och många av dom billigare holländska hästarna kommer hit med beteendestörningar,skador osv.Den lilla procenten hästar vi ser i stora tävlingssammanhang är antingen dom som är verkligt bra och lever ett drägligt liv,eller den lilla procenten som klarade att bli knäckta och ger allt för att "överleva".Jag har sett hästar försöka ännu mer genom barring.Så jag tror absolut att den skulle kunna hända vissa individer även här i sverige.OM Svanis är skyldig så hoppas jag att han åker dit så det ryker .(jag är inte här för att bråka med er BTW,jag är bara väldigt intresserad av detta)
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Nu har jag läst igenom det mesta jag kunnat hitta om rättegången,och jag tycker allt tyder på att det borde bli en fällande dom.Det finns tillräckligt många vittnen enligt mig som sett detta.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Ni har alltså inte förstått att öronen tejpas i samband med strömmning

Hur menar du?
Vad skulle det göra för skillnad i en strömmningssituation ?:confused:

Öronen tejpades som en bremsande effekt och menades hålla hästen lugn och mer fokuserad på uppgiften.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 079
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 045
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 826
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 653
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp