Bukefalos 28 år!

Rally-folk! (del 2)

Vad är det som ändrats utöver poängsystemet, championatet, honnören och de nya momenten?

Borde finnas i nya tävlingshäftet för rally, de har ändrat bedömningar bl.a. Hon pratade mycket om raka linjer i banan, extern belöning fanns det nån riktlinje för. Positivt var om fötterna att de inte behöver vara ihop men de ska vara parallella. Hon visade sitt,ligg,stå med sin hund men den kunde inte ställa sig rakt utan att rumpan lutade lite neråt och då blir det fel övning så svårt för de lite äldre hundarna som hennes är.
 
Borde finnas i nya tävlingshäftet för rally, de har ändrat bedömningar bl.a. Hon pratade mycket om raka linjer i banan, extern belöning fanns det nån riktlinje för. Positivt var om fötterna att de inte behöver vara ihop men de ska vara parallella. Hon visade sitt,ligg,stå med sin hund men den kunde inte ställa sig rakt utan att rumpan lutade lite neråt och då blir det fel övning så svårt för de lite äldre hundarna som hennes är.

Har visst en massa anteckningar i mobilen med förutom häftet men det orkar jag inte tyda nu, halsfluss och feber så lite dålig ork
 
Borde finnas i nya tävlingshäftet för rally, de har ändrat bedömningar bl.a. Hon pratade mycket om raka linjer i banan, extern belöning fanns det nån riktlinje för. Positivt var om fötterna att de inte behöver vara ihop men de ska vara parallella. Hon visade sitt,ligg,stå med sin hund men den kunde inte ställa sig rakt utan att rumpan lutade lite neråt och då blir det fel övning så svårt för de lite äldre hundarna som hennes är.
Ingenting som tagits upp för oss. Konstigt..
 
Ingenting som tagits upp för oss. Konstigt..

Ställer mig också tveksam till de påståendena. Kollade igenom avdragen i regelboken och står inget om snett stå i vinkel från marken utan bara vinkeln utifrån föraren. Med tanke på att jag på denna sida av årsskiftet från 10 p avdrag i ett sittande moment för att hunden lyfte på rumpan 3 cm med notering att hunden står så bör det ju räknas som ett stå. Där emot kan det vara svårt för domaren att se om det är ett stå om hunden har låg markfrigång mellan rumpa och mark (om det är sned ryggvinkel i stået).
Hittade inget om extern belöning heller men detta "Det är inte heller tillåtet för föraren att ha godis eller föremål synligt inom banområdet".
Och inte heller att fötterna inte behöver vara ihop.

Men jag blir gärna motbevisad :)
 
Är domare som gått ut med info ifrån deras egna domarkonferens. Tro vad ni vill...Det var bara några saker som stod i häftet jag fick, domare Gunnel P om det är av intresse.
Nu ska jag fira att lilla hunden gjort godkänt MT idag!
 
Senast ändrad:
@Tingeling84
vadå påstående? Är domare som gått ut med info ifrån deras egna domarkonferens. Tro vad ni vill...Det var bara några saker som stod i häftet jag fick, domare Gunnel P om det är av intresse.
Ja det är ju ett påstånde från Gunnel (är det Gunnel P som huserar i Småland/Östergötland för övrigt?)
Finns ju inget av det som omnämns i regelboken bland avdragen och det är konstigt att det skulle gälla när det inte omnämns i regelboken.
Om det diskuteras på en domarkonferens att sned vinkel till marken ger 10 p avdrag (förutsatt att det ändå syns att hunden står) och att raka linjer mellan momentet (jag kan förstå om det dras av på helheten om föraren är helt ute och snurar och vinglar runt) kan ge avdrag ställer jag mig en smula frågande till - hur ska de tävlande kunna förhålla sig till regler som inte står med i regelboken?
Externbelöning som kan ses från banan var inte tillåtet innan heller men det står inget specifikt utöver det ang den typen av belöning.

Kan inte heller hitta något protokoll från konferensen men i o m att den var i mitten av mars har det väl inte kommit ut än. Väntar med spänning på det för detta gör mig sur om det är som du säger. Och det är inte dig jag blir sur på såklart utan utskottet i rallylydnad och domare som eventuellt har egna regler :p

Vad är det för häfte?
 
@Tingeling84
Ja det är ju ett påstånde från Gunnel (är det Gunnel P som huserar i Småland/Östergötland för övrigt?)
Finns ju inget av det som omnämns i regelboken bland avdragen och det är konstigt att det skulle gälla när det inte omnämns i regelboken.
Om det diskuteras på en domarkonferens att sned vinkel till marken ger 10 p avdrag (förutsatt att det ändå syns att hunden står) och att raka linjer mellan momentet (jag kan förstå om det dras av på helheten om föraren är helt ute och snurar och vinglar runt) kan ge avdrag ställer jag mig en smula frågande till - hur ska de tävlande kunna förhålla sig till regler som inte står med i regelboken?
Externbelöning som kan ses från banan var inte tillåtet innan heller men det står inget specifikt utöver det ang den typen av belöning.

Kan inte heller hitta något protokoll från konferensen men i o m att den var i mitten av mars har det väl inte kommit ut än. Väntar med spänning på det för detta gör mig sur om det är som du säger. Och det är inte dig jag blir sur på såklart utan utskottet i rallylydnad och domare som eventuellt har egna regler :p

Vad är det för häfte?

Det är ett häfte som hon gjort till oss som var på föreläsningen, sen är det nog fortfarande viktigt att kolla av för varje domare iaf. De har ju skilda åsikter och tolkningar ibland :angel:
 
Det är ett häfte som hon gjort till oss som var på föreläsningen, sen är det nog fortfarande viktigt att kolla av för varje domare iaf. De har ju skilda åsikter och tolkningar ibland :angel:
Om det är den Gunnel jag tror att det är brukar vi inte vara överens :D
Har mailat Therese Arvestrand (också domare) som spelat in en föreläsning hon haft om de nya reglerna och momenten. Ska se om hon tar upp något av detta :)

Tycker ändock att det är fult att tolka in regler som inte finns i regelboken :rage: Om det är viktigt att hunden står med utsträckta ben borde detta nämnas i banvandringen och även linjerna mellan momenten. Har ändå gjort 7 starter i år och inte hört ett ord om detta (varav två för Gunnel).
 
Debut i avancerad på lördag, dubbel i Motala. Ny domare, ny plats, ny klass. Ska bli svinroligt. Imorgon är det träningstävling på hemmaklubben, känns som bra repetition.
Fredag nästa vecka ska vi starta dubbel i Tranås.
Går det riktigt bra är vi kvalificerade och klara efter dessa två tävlingar :o Men vi får se, har inga mer tävlingar inplanerade. Ser man statistiskt sett från alla starter vi gjort borde vi få över 80p med tanke på att alla starter utom två har legat över 80p och flertalet har berott på 10p avdrag för fel övning och nån nos. Så om vi "bara" gör som vi brukar kommer det gå bra. Och om matte håller ihop huvudet :rofl:
Ska ladda utan träning dock förutom imorgon. Så hon är riktigt sugen på det.

Årets första start utomhus är det också:banana: :D
 
Minn ska tävla utomhus för första gången nånsin på lördag. Dubbla starter i nybörjarklass, behöver ett kvalificerat resultat för uppflytt och titel så det hoppas jag att vi kan få till.

Tränade utan skyltar idag och det gick rätt bra. Ska träna imorgon på annan plats och med en annan kompis än den jag tränade med idag. Får se om jag ställer ut några skyltar eller hur jag gör.

Rallykurs på fredag och sen hoppas jag som sagt att vi ligger bra till inför lördagens starter.
 
Rolig bana men hon var opepp :( Min lillskit som alltid är så energisk, var vs hon idag? Som bortblåst.

Min teori är att hon är purken. Vi hade en rejäl dust igår (den största sedan jag fick hem henne, även första gången hon skämts. Och det var för hennes egna säkerhet).

Hon rundade nån skylt, gick emot nån skylt, nån sent utförd, ett moment som hon helt enkelt sket i och efter hoppet var hon på väg ut från banan. Helt klart okvalificerad start. Belönade som fan efter iallafall och hoppas att hon kommer ihåg det till nästa start och att jag kan ladda igång henne. Får dra upp henne utav bara helskotta. Och mig själv.
 
Dagens tävlingar gick jättebra. I första starten fick vi 96 poäng, kom på 3:e plats och fick titeln RLND. I andra starten fick vi 93 poäng. Fick fina kommentarer av båda domarna.

17800051_1305160026244615_6656385160999170280_n.jpg

17799470_1305227472904537_8557002461893494490_n.jpg
 
@snorp grattis! :banana: skönt att det gick bra för någon av oss :D

Vi landet på imponerade 67p i andra starten. Varav två felövning (hon gjorde inte snurren i andra banan heller... Och hon var inte med på noterna när vi skulle backa).
Fick fin kritik dock "bra tempo m fin kontakt, härlig känsla" och "Piggt och glatt, mycket snyggt backande. Trevligt ekipage". Men känslan fanns inte.

Nya tag nästa fredag :banana: :turd:
 
Tack @Monifa. Lycka till nästa fredag. Jag har inga fler tävlingar inbokade just nu så jag får se när vi debuterar i fortsättning. Blir kanske nån HTM tävling först.
 
Jag och Vilja tävlade rally för första gången idag! Hon har varit såå duktig när vi har tränat på hemmaplan, men det låste sig totalt idag.

Hon var jättetaggad innan vi skulle gå in, och dom första skyltarna gick bra, tills hon upptäckte att det satt små nummerlappar på skyltarna. Jättekonstigt ju :p Tyckte hon kollade mycket på domaren och skrivarna, och sen blev hon plötsligt väldigt låg och osäker. Gissar att jag uppför mig annorlunda på tävling jämfört med på träning så det kan nog vara en stor orsak till att hon blev så osäker. Det gick bra så länge momenten var i fotposition men så fort hon skulle sätta sig framför eller gå runt så bara låste det sig och det spelade ingen roll hur mycket jag lockade.
Jag valde att skita i att göra dom sista skyltarna korrekt, gick ut med massa hopp och bus och sen hade vi dragkamp om trasan ända upp till bilen. Strök mig från andra klassen, kändes dumt att spä på hennes osäkerhet och riskera att hon tappar intresset helt.

Nu blir det att träna massor tävlingsmässigt, hela banor, med störningar, så kommer det nog gå fint så småningom. Nästa start blir eventuellt i maj om vi känns redo :)
 
Idag var det dags för vår andra tävling! Dubbla starter! I första klassen hade jag såå mkt bättre känsla än förra gången! Hon busade lite men vi fick bitvis till ett super(!)fotgående och domaren skrattade åt hennes galna 360 vänster! :rofl: Så vi skrapade ihop 84p och vårt första kvalificerande! :love:

I andra klassen så kändes det som vi båda kastade in handduken. Hon var såå fin på uppvärmingen men väl inne på banan så var det bara nos, nos och nos så där skrapade vi ihop 56 välförtjänta poäng. :laugh: Men den klassen glömmer vi och är istället supernöjda med den första! :up:

B646976D-A089-4BCC-A9BB-22393D1DE0FF_zpset1kz9bw.jpg
 
Tävlade också i lördags, vår tävlingsdebut :). I första starten fick vi 70 p och andra starten 89 p! Så stolt över Ascot. Han var så duktig, lite nos blev det i första start, men det var matte som stod för de största missarna (fick två förarfel, vardera 10 p, i första rundan :o, det var många "snurrar" och jag trodde verkligen att jag tog alla åt rätt håll men tydligen inte).

Hoppas nu att jag kan hitta en till tävling under våren!

 
Nu är vi anmälda till tävlingen på Märsta-Sigtuna BK den 6 maj samt Lidingö BK den 7 Maj :D. Nu ska jag plugga skyltarna ordentligt så att jag inte gör några förarmissar igen! Vi behöver ju bara ett till kvalificerat resultat så det kan ju räka med en till tävling. Men känner att vi framförallt behöver tävlingserfarenhet (och vi är därtill långt ifrån redo för nästa klass, mkt vänsterhandling att träna på!)

Peppad :D :bump:

Någon annan som ska tävla på Märsta-Sigtuna BK eller Lidingö BK?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 333
Senast: Stergo
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
912
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 523
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 261
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp