Rasistiska stereotyper och temafester

En anekdot om hur fel det kan bli trots att meningen var så rätt. PK Subban brukade spela för Habs (Montreal Canadiens ett lag i NHL). Han är svart i en liljevit sport. Några fans, och de var verkligen fanatiska Suban fans, köpt hans jersey för ett antal hundra dollars, biljetter för ytterligare hundratals dollar. De kom alltid med plakat med texter om hur fantastisk han är.

De dyrkade honom som spelare och som person. De klädde därför ut sig som Subban en match bara för att visa hur mycket de uppskattade honom. Men eftersom de var vita och Subban är svart blev det uppståndelse. Unga vita Kanadensare som bara ville visa hur mycket de älskade Subban. Naturligtvis var de inte rasister utan tvärtom, men det blev ändå så, så fel.
 
En av Norges största bloggare ska ha 30-årsfest på temat Dia de los muertos.

Jag reagerade mest på att det känns konstigt att ha ett tema kring döden på sin 30-årsfest.
 
Vet du inte själv vilka grupper du refererar till? Din argumentationsteknik känns bara nedlåtande.

Jag har ju inte nämnt någon specifik grupp så det blir ju väldigt märkligt när du ändå påstår dig veta innehållet i dem, dvs att en grupp skulle sitta och tolka åt andra grupper.
 
Vad det gav mig var en insyn vilka starka krafter ett långvarigt förtryck ger. Det är inte så lätt att bara förlåta och gå vidare.
Men enligt mig så är det enda vägen ut från förtrycket. En grupp måste stå upp för sig - absolut. Men inte MOT andra grupper.

Men ärligt talat - kliv ner från den vita privilegierade hästen. Du skriver som om inget förtryck existerar idag, när det är just pågående förtryck som BLM precis handlar om. "Förlåta och gå vidare", jösses, extremt lätt att säga när du inte är svart och riskerar skjutas av polis av just den anledningen.
 
Nä, jag menade inte någon specifik i tråden. Jag menar gruppen som tolkar åt andra grupper som i de facebookgrupper som nämns.
Varför skulle jag använda Bruce som exempel? Jag tog väl ett exempel som påvisar problematiken med att klä ut sig till sin idol även om person är av annan hudfärg.
Jag ser inte problematiken där. Det är väl bara att använda Hendrix typiska klädstil och ha en pappgitarr på magen. Det är när man börjar byta hudfärg som man klantar till det. Om temat för en fest är Motown skulle du och två kompisar kunna vara Supremes, med typiska 60-talsklänningar, tuperat hår osv. Utan att hänga upp er på hudfärg.
 
Men ärligt talat - kliv ner från den vita privilegierade hästen. Du skriver som om inget förtryck existerar idag, när det är just pågående förtryck som BLM precis handlar om. "Förlåta och gå vidare", jösses, extremt lätt att säga när du inte är svart och riskerar skjutas av polis av just den anledningen.
Nix pix- Du säger vad jag tycker. Och du har fel. Kliv av din höga hästar. Ärligt talat.
 
Jag ser inte problematiken där. Det är väl bara att använda Hendrix typiska klädstil och ha en pappgitarr på magen. Det är när man börjar byta hudfärg som man klantar till det. Om temat för en fest är Motown skulle du och två kompisar kunna vara Supremes, med typiska 60-talsklänningar, tuperat hår osv. Utan att hänga upp er på hudfärg.
Det var utöver brunkräm (inte blackface) också frisyren jag funderade på. Dreadsfrisyren som tydligen blir problem.
 
Men ärligt talat - kliv ner från den vita privilegierade hästen. Du skriver som om inget förtryck existerar idag, när det är just pågående förtryck som BLM precis handlar om. "Förlåta och gå vidare", jösses, extremt lätt att säga när du inte är svart och riskerar skjutas av polis av just den anledningen.
Men vad ska dom göra då? Skjuta tillbaks, vara arga på dom som inget gjort, på dom som vill kämpa för samma sak som i dokumentären. Kom med något konstruktivt istället för att vara nedsättande mot mig.
 
En tanke när jag kikat på diskussionerna om just "svarta/vita" i denna tråd....

Jag bodde 11 år i en av USAs största städer , dvs halva mitt vuxna liv mellan 19-30 ..
Jag fick en riktig "ögonöppnare" när jag en period delade lägenhet med 2 andra vita kvinnor och en färgad man.
Vid ett mindre gräl vi hade om ngn bagatell ang hålla snyggt om kring sig, inte vara högljudda efter x klockslag etc (vi var alla unga, pluggade och levde rätt glada dagar) , så spårade det ur så tillpass att vår svarte rumskompis häver ur sig att "han hade minsann fått sämsta sovrummet och det var pga att vi var vita och diskriminerade ! "

Det var så absurt kommer jag ihåg när det skedde och vi hade ALDRIG heller diskriminerat alls "vi vita kvinnor" utan alla i vår värld hade typ haft dialog om sovrummen vid inflytt då alla flyttade in samtidigt .

Men det gav mig en insikt i hur otroligt stor skillnad det är att stå där och vara "vit", utan att någonsin ha utsatts för någon form av rasism, vara totalt ickerasist osv, mot att faktiskt ha som del av ens existens och identitet, som denne man, att var och varannan dag mötas och utsättas för diskriminering /rasism och dessutom som svart i USA, ha hela sin bakgrund och historie färgad av slaveri, förtryck och rasism .

Har tänkt ofta på detta sen nu i äldre år och hur vi då helt missade essensen så att säga i reaktionen. Vi tyckte just då bara att han var en komplett idiot rakt av för vi hade minsann aldrig brytt oss om att han var svart osv. Vi tyckte att han drog "the race card" bara för att och att det var sjukt lågt/orättvist etc etc.
Jag ser på detta annorlunda som lite äldre och ffa utifrån att jag spenderade många många ytterligare år i USA efter detta .

Kanske lite OT utifrån trådrubriken men inte alltför mycket utifrån senare diskussionerna sista sidorna hoppas jag .... :o

Jag har inte läst allt i tråden heller så missar jag helt pucken ber jag om ursäkt för denna inflik !
 
Senast ändrad:
Ett tillägg :
I USA är "black studies" /"black American history" en sån extremt viktig aspekt av USA s historia att det är ett eget curricula på alla större college . Du kan gå en hel college examen med "degree" i just ämnet precis som du kan med ekonomi eller vad som annat .

För den som ev är intresserad av hur just detta faktum illustrerar hur extremt aktuellt och levande de svartas historia och upplevelser som diskriminerad folkgrupp är i USA , så kan den googla och få upp hur mycket bra illustrerande fakta som helst ...

En kortfattad summering av "black American history/black studies är tex hur sällsynt det är att någon "icke svart" studerar detta, hur många svarta inte vill läsa dessa kurser just för att de tycker att det understryker hur segregerat samhället fortfarande är som behöver ha dessa kurser där inga vita deltar , och hur de få vita som vill/gör det möts av stora aversioner/ motstånd från de svarta deltagarna osv.

Nu är jag tillräckligt troligtvis OT inser jag . Så tackar för mig :o
 
Sen förstår jag inte varför en folkgrupp måste ha varit förtyckt. Den kan ju bli det i framtiden om det fortsätter såhär.

Det är helt ok att hata vita människor men om man hatar svarta sitter man i fängelse. Det kan inte bara vara för mig det inte är ok?

Varför är rasism ok ett håll men inte det andra?

Rasism är ett hat mot en folkgrupp eller etnicitet, vita är är folkgrupp så varför räknas det inte när folk säger fucking white people?

Jag tycker den här posten är rätt skrämmande i det att du verkar ha otroligt liten insikt i vad det är du säger/tycker - samtidigt som du har en väldigt stark ställningstagande .
Jag blir väldigt beklämd över såna här åsikter samtidigt som de tyvärr är otroligt vanliga, så du är verkligen inte ensam.
 
Du tror alltså på riktigt att CA är ett begrepp som endast vita diskuterar? :confused:
Jag kan försäkra dig om att det inte ser ut så utanför Buke. Men här är nog vita extremt överrepresenterade, och därför blir det vita som för debatten.

Jag fattar inte riktigt ditt bemötande ? Självklart har väl @sorbifolia som jag tolkar hennes post , kommenterat folks poster här i tråden inget världsomspännande ? Eller hur tänker du ? :confused:
 
CA är inte något vitt påhitt för att få fortsätta förminska kulturer.

Nej men det är likväl ett påhitt som ofta förminskar människor utifrån deras genetiska härstamning (eller "ras" om man nu så vill). Allt som oftast verkar det handla om att en person med "fel" hudfärg kritiseras för exempelvis dennes frisyr eller klädstil. Någon som växt upp med människor av en annan bakgrund och anammat delar av deras kultur och gjort den till en del av sin egen identitet kan alltså problematiseras och tyckas kränka människor för att de har en viss hudfärg. De exempel jag har sett från människor som använder begreppet utmynnar nästan alltid i ren rasism. T.ex som när Post Malone blev attackerad under sändning på radioprogrammet Breakfast club där han fick höra hur fult det är med vita människor som har hans hårstil och att han var en "culture vulture" o.s.v. Allt problematiserandet av "CA" verkar göra är att skapa onödiga konfliktlinjer, mer segregation och skapa olika förväntningar på människor om hur de "bör" vara som människor utifrån något som borde vara helt irrelevant.
 
Hrm.
Alltså. CA handlar inte om vad en person gör. Men som individ måste man vara medveten om att det man gör kommer att uppfattas olika och ofta som en del av ett sorts förtryck oavsett vilka anledningar man själv har.
Angående håret exempelvis så är det ett problem så länge samhället inte accepterar samma hårstilar så länge de sitter på svartas huvuden. Vi säger att Clara är en svart person med cornrows och afrotofsar. Clara kan i stora delar av världen bli diskriminerad för att hårstilen är "fel" och Clara måste platta håret och göra det så "västerländskt" som möjligt för att kunna få jobb. Men så kommer vita arbetskamraten Tiffany med cornrows och de enda som säger nåt är folk som tycker att "det är sååå snyggt assssååå!!!". Hur kul är det för Clara tror du?
Gör Tiffany detta för att förtrycka Clara? Nej antagligen inte. Tiffany tycker säkert bara att det är snyggt.
Men blir det en påminnelse om samhällets förtryck? Ja.
I ett perfekt samhälle så skulle både Clara ochh Tiffany kunna ha hårstilen, men så ser det inte ut idag. Till dess Clara stolt kan bära sitt naturliga hår och valfri hårstil så får kanske Tiffany avstå om hon inte vill uppfattas som en del av problemet.

Jag kanske har cornrows för att jag bott i en afrikansk by i tio år och där sågs som en i gänget. Där de andra i byn fixade mitt hår i samma stuk som deras eget. Sen när jag åker till Sverige kommer det se ut som att jag är en del av förtrycket. Är jag okej med det? Trots att jag har en helt logisk anledning till varför jag har mitt hår såhär så kommer jag möta svarta människor som blir ledsna av att påminnas om att jag är så sjukt mycket mer privilegiad än vad de är. De får inte ens ha sitt naturliga hår men jag som vit får komma och kopiera det utan minsta problem. Då skulle jag låta bli, hur snyggt jag än tycker att det är.

Angående den samiska kolten så är faktumet att den betecknas som en identitetssymbol mitt problem med att nån bara vill göra en random kolt till sig själv. Det är ju att antingen hävda att man är en del av denna grupp eller aatt klampa in och bestämma att det inte är en symbol för sameidentiteten?
Samerna kanske är helt okej med att plagget sprids men risken att de inte är det är stor och innan man frågat samerna som grupp eller sett dem dela ut samedräkter till allt och alla så ska man nog vara försiktig med att dra den slutsatsen som är mest skadlig.

Att sprida kultur mellan oss är både bra och viktigt men det är skillnad på att sprida matkultur, tekniker för att uppnå välmående, hantverkstekniker och liknande mot att klampa på och ta över symboler som tappar sin symbolik. Bindi har tagits upp i tråden. Någonting som stod för en massa symbolik och betydelser men som nu bärs av vemsom som en modegrej, för att det är "snyggt".

Som sagt: om en grupp har diskriminerats och förtryckts för att de bär ett visst plagg eller har vissa traditioner, men där samma saker accepteras så länge det är den privilegiade massan som klär sig i det eller utövar detsamma, hur kan man tro att det är "cultural appreciation"?

Kulturutbyte är nåt helt annat än kulturstöld.
 
Jag fattar inte riktigt ditt bemötande ? Självklart har väl @sorbifolia som jag tolkar hennes post , kommenterat folks poster här i tråden inget världsomspännande ? Eller hur tänker du ? :confused:

Då tolkar vi inlägget olika. Det går inte att förminska diskussionen kring CA till denna tråd på Buke som flera verkar vilja göra.
 
Men vad ska dom göra då? Skjuta tillbaks, vara arga på dom som inget gjort, på dom som vill kämpa för samma sak som i dokumentären. Kom med något konstruktivt istället för att vara nedsättande mot mig.

Precis vad de gör? BLM är en motaktion mot förtrycket. Att tycka att de ska "förlåta och gå vidare" ett nutida och pågående förtryck är extremt förminskade.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp