Rasistiska stereotyper och temafester

På intet sätt kan en vit diskutera definitionen av rasism på lika villkor som t ex en afro-amerikan. Det går jag bara inte med på. Det betyder inte att det inte skulle finnas någon vetenskaplig grund att stå på, om man nu inte menar att forskning inom rasism bara bedrivs av vita människor och därför per automatik därför skulle utesluta det vetenskapliga fältet.
 
På intet sätt kan en vit diskutera definitionen av rasism på lika villkor som t ex en afro-amerikan. Det går jag bara inte med på. Det betyder inte att det inte skulle finnas någon vetenskaplig grund att stå på, om man nu inte menar att forskning inom rasism bara bedrivs av vita människor och därför per automatik därför skulle utesluta det vetenskapliga fältet.

Möjligtvis inte på samma villkor, men det borde inte finnas något som hindrar att till exempel en vit amerikan och en afroamerikan kommer fram till samma slutsats i en diskussion om rasism så länge den sker på vetenskaplig grund. Givetvis finns det teoretiker av olika etniciteter som behandlar rasism, och det vore vansinnigt ovetenskapligt att bara acceptera en etnicitets forskning om rasism i åberopandet av tolkningsföreträde.
 
Nej, det var inte den innebörden jag var ute efter. Det är väl bäst att säga det så att inte tråden får fel fokus.

Jag tror du missförstod, det var det ironiska, jag är inte rasist men... och sedan kommer det något rasistiskt. A la, några av mina bästa vänner är... men jag skulle inte vilja att min syster gifte sig med en.
 
Jag tror du missförstod, det var det ironiska, jag är inte rasist men... och sedan kommer det något rasistiskt. A la, några av mina bästa vänner är... men jag skulle inte vilja att min syster gifte sig med en.
Men det är klart att jag känner till uttrycket och vad det betyder. Men liknelsen jag gjorde med n-ordet har inget med inte rasist men att göra.
 
Möjligtvis inte på samma villkor, men det borde inte finnas något som hindrar att till exempel en vit amerikan och en afroamerikan kommer fram till samma slutsats i en diskussion om rasism så länge den sker på vetenskaplig grund. Givetvis finns det teoretiker av olika etniciteter som behandlar rasism, och det vore vansinnigt ovetenskapligt att bara acceptera en etnicitets forskning om rasism i åberopandet av tolkningsföreträde.

Det mest ironiska i just det exemplet är väl att det inte finns en AA bosatt sedan mer än någon generation som inte har 'vitt' blod. Henry Louis Gates i serien Finding Your Roots, handlade om en del framstående AA och det visade sig att samtliga hade europeiskt dna, i vissa fall mer än afrikanskt. Condolezza Rice hyllad som USAs första svarta utrikesminister var 51% afrikansk, 40% europeisk och 9% asiat.
 
  • Gilla
Reactions: Con
Jag tycker det verkar som i sin iver att inte vara förtryckande försöker en konservera andras kulturer. Återigen tar några i en grupp sig tolkningsföreträde. Som när samernas kultur skulle bevaras och dom förbjöds bli bofasta.
Förlöjligande utstyrslar är inte ok. Men att klä sig som en musikalisk förebild (tex Jimi Hendrix) kan jag inte se är ett uttryck för rasism. Där blir det skitnödigt.
 
Jag tycker det verkar som i sin iver att inte vara förtryckande försöker en konservera andras kulturer. Återigen tar några i en grupp sig tolkningsföreträde.

Men jesus christ.
CA är inte något vitt påhitt för att få fortsätta förminska kulturer.
Om man upplever att det bara skulle vara vita som diskuterar antirasism är det dags att bredda sina vyer.
 
Jag tycker det verkar som i sin iver att inte vara förtryckande försöker en konservera andras kulturer. Återigen tar några i en grupp sig tolkningsföreträde. Som när samernas kultur skulle bevaras och dom förbjöds bli bofasta.
Förlöjligande utstyrslar är inte ok. Men att klä sig som en musikalisk förebild (tex Jimi Hendrix) kan jag inte se är ett uttryck för rasism. Där blir det skitnödigt.
Jag räknar med att du med "en" menar några i tråden och då kan du väl vända dig tydligt till dem? När du tar till så starka uttryck som skitnödigt blir sån där svepande kritik rätt trist.

Och sen kan man ju undra varför du tog Jimi Hendrix som exempel istället för t ex Patti Smith eller Bruce Springsteen.
 
Men vem ska bestämma utvecklingen? Vem är det som bestämmer när ett kulturellt attribut förlorat sin sociala och/eller religiösa innebörd?

Här har tom vi i norm-samhället en och annan öm tå. Hur skulle vi reagera om folk gick omkring med mässhakar, kräcklor, mitror, bröllopsklänningar, polisuniformer, doktorshattar, kungakronor, medaljer typ serafimerorden, sorgeband etc som rena modeattribut? Skulle vi se det som utveckling och att vår kultur omfamnats och uppskattats?
Menar du allvar? Är det någon vettig människa som skulle bry sig om om någon knatade omkring i bröllopsklänning, kungakrona på huvet med kräkla i näven och serafimerorden som tillbehör? Titta javisst, men bry sig på allvar? Doktorshatt? Hur många tror du vet hur en sådan ser ut?
Polisuniformer signalerar ju lite andra saker så där skulle jag ju faktiskt reagera.

Jag blev faktiskt illa berörd när Jimme Åkesson hade Sverigedräkt för han ska inte representera Sverige enligt mig, men det är bara min känsla, ingen lag eller påbud.
 
Jag räknar med att du med "en" menar några i tråden och då kan du väl vända dig tydligt till dem? När du tar till så starka uttryck som skitnödigt blir sån där svepande kritik rätt trist.

Och sen kan man ju undra varför du tog Jimi Hendrix som exempel istället för t ex Patti Smith eller Bruce Springsteen.
Nä, jag menade inte någon specifik i tråden. Jag menar gruppen som tolkar åt andra grupper som i de facebookgrupper som nämns.
Varför skulle jag använda Bruce som exempel? Jag tog väl ett exempel som påvisar problematiken med att klä ut sig till sin idol även om person är av annan hudfärg.
 
Men jesus christ.
CA är inte något vitt påhitt för att få fortsätta förminska kulturer.
Om man upplever att det bara skulle vara vita som diskuterar antirasism är det dags att bredda sina vyer.
Jag upplever inte att det bara är vita som diskuterar detta. Självklart är det inte det. Du kan jesus christa någon annan.
 
Nej, där är vi verkligen inte överens. Jag menar att frågan "vad är rasism" måste diskuteras på någon sorts vetenskaplig grund och alltså gå bortom debattörens subjektiva upplevelser.

Det forskas och har forskats länge på definitionen av rasism och hur den kan kvantifieras empiriskt och vetenskapligt. Av naturliga skäl (resurser) bedrivs den största delen av forskningen av europeiska (nu räknar jag även in nordamerikanska universitet dominerade av euro-americans). Det innebär att den grupp som för närvarande har tolkningsföreträde är en grupp med rötter i den kultur och etnicitet som historiskt varit förtryckande.

Det är problematiskt eftersom många forskare därmed, ofta omedvetet, utgår från sin egen kulturella och etniska upplevelse som sedan ligger till grund för forskningen och hur den vinklas, det är oundvikligt anser jag. Olikt naturvetenskaplig forskning tenderar ju humaniora att till en mycket större grad vara subjektiv just för att kultur, sociala system, etnicitet och liknande är subjektiva och upplevs subjektivt.

Vissa faktorer kan absolut kvantifieras vetenskapligt som rasism. Apartheid i Sydafrika är ett exempel. Separate but Equal ett annat. Ghetton där judar tvingades bo - även om just judendomen är problematisk eftersom den kan definieras som både religion och etnicitet. Men jag skulle nog klassa det som rasism eftersom den förtryckande kristna majoriteten gjorde det. Just basnivån av rasism är enkel, dvs, svarta får inte sitta vid samma bord eller dricka ur samma fontän som vita. Judarna måste bära gula stjärnor och mördades pga sin etnicitet, alla tutsier i Rwanda tvingades ha ett T instämplat i sitt id-kort (bara för att exemplifiera att rasism inte är vitt på svart, pun intended). Vad som är svårare rent vetenskapligt är nästa steg, karriärvägar, lönesättning, bostad etc.

När HR väljer ut vissa kandidater som har en viss kulturell och etnisk bakgrund vid jobbansökan är de rasister? Experiment har gjorts där två exakt lika CV skickas in, identiska, en från Anders Svensson och en från Mohammed Abdullah och Anders Svensson blir kallad på intervju. Hur kvantifierar vid det vetenskapligt som rasism, är det rasism? Rekryterare och HR skulle bestämt förneka det. Men ändå upprepas mönstret. Annonsen innehåller ofta formuleringen, 'stor vikt läggs vid de personliga egenskaperna.' Implicit den ansökande måste smidigt smälta in i arbetsklimatet vilken med större sannolikhet Anders Svensson skulle göra. Är det rasistiskt eller bara ett behov att den nyanställda kommer att vara mer effektiv snabbare?

Butiksvakter följer i mycket större utsträckning efter vissa grupperingar, romanikvinnor, personer som inte ser etniskt svenska ut. Dessa grupper är också överrepresenterade i brottsstatistiken, men är de det pga sin bakgrund och etnicitet eller är de det pga att de i högre grad följs och kontrolleras av butiksvakterna. Racial profiling som är samma sak är ju hett omdebatterat i USA.

Jag tror ärligt att hur mycket det forskas om rasism, oberoende av vilken kultur eller etnicitet det är som utför forskningen kommer det att vara kontroversiellt, omstritt och subjektivt. Därför att vi människor är subjektiva, kontroversiella, omstridda och vår bakgrund, kultur och etnicitet alltid kommer att influera hur forskningen styrs och definieras.
 
Nä, jag menade inte någon specifik i tråden. Jag menar gruppen som tolkar åt andra grupper som i de facebookgrupper som nämns.

Jag kanske har missat inlägg, men vilka Facebookgrupper är det som omnämnts?
 
Jag upplever inte att det bara är vita som diskuterar detta. Självklart är det inte det. Du kan jesus christa någon annan.

Så afro-amerikaner som diskuterar CA vill alltså fortsätta förtrycka... andra afro-amerikaner? :confused: Eller native americans? Eller indier? Annars är det ju helt rimligt att de har tolkningsföreträde för sin egen kultur. Förstår nog inte alls vad du menar.
 
Ärligt talar så skakar jag lite på huvudet åt ditt inlägg.
Sök på CA, beblanda dig i grupper på Facebook som diskuterar rasism och postkolonialism, lyft huvudet från Buke. Det är inte i det här forumet som den största diskussionen pågår.

Det är ingen som sitter och skriver "samer känner si och så". Ingen alls, faktiskt.
De du nämt kanske. Nej jag har inte varit inne i dom. Känner inte att facebookgrupper är mitt ställe att diskutera så svåra frågor på. Men jag läser gärna på och ser dokumentärer i ämnet. Den här tråden är tex givande.
 
De du nämt kanske. Nej jag har inte varit inne i dom. Känner inte att facebookgrupper är mitt ställe att diskutera så svåra frågor på. Men jag läser gärna på och ser dokumentärer i ämnet. Den här tråden är tex givande.

Jag har inte nämnt en enda specifik Facebookgrupp men du utesluter allihop med argumentet att "de tolkar åt andra grupper"? Okej. Låter helt sjukt orimligt. Jag vet inte ens vilka du refererar till när du skriver "dom".
 
Så afro-amerikaner som diskuterar CA vill alltså fortsätta förtrycka... andra afro-amerikaner? :confused: Eller native americans? Eller indier? Annars är det ju helt rimligt att de har tolkningsföreträde för sin egen kultur. Förstår nog inte alls vad du menar.
Det är inte bra med enstaka exempel men; Senaste dokumentären jag såg var det en afroamerikansk kvinna som vägrade en vit kvinna gå med i Black lives matter. Hon ville gå där med sin minderåriga afroamerikanska son. Det fick hon inte. Kan jag tycka är sorgligt och knepigt.
Vad det gav mig var en insyn vilka starka krafter ett långvarigt förtryck ger. Det är inte så lätt att bara förlåta och gå vidare.
Men enligt mig så är det enda vägen ut från förtrycket. En grupp måste stå upp för sig - absolut. Men inte MOT andra grupper.
 
Jag har inte nämnt en enda specifik Facebookgrupp men du utesluter allihop med argumentet att "de tolkar åt andra grupper"? Okej. Låter helt sjukt orimligt. Jag vet inte ens vilka du refererar till när du skriver "dom".
Vet du inte själv vilka grupper du refererar till? Din argumentationsteknik känns bara nedlåtande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp