Bukefalos 28 år!

Rasistiska stereotyper och temafester

Ja jag anser, utifrån din argumentation, att utövandet av yoga absolut är CA. Pizza (och all annan form av matlagning) tycker jag absolut är en del av kultur. Matlagning har, och kommer alltid vara, en stark form av identitet, även om detta kan vara ett ganska svagt argument i detta sammanhang.(MVH Kulturvårdaren om det är så viktigt).

Jag förstår ärligt talat inte hur yoga inte kan ses som CA. Här har man tagit en praktik helt ur sitt sammanhang, bakat om, vänt och vridit på det (plockat ur godbitarna), vita västerlänningar tjänar MULTUM på att ge ut böcker och sälja dyra kurser i området. Men att jag skulle utbilda mig inom ämnet och tillverka saker för MIN skull utan att tjäna ett öre på det är CA? Så det är bara CA om gruppen som uttrycket tillhör är förtryckt? Annars är det okej att välja och vraka och tjäna pengar på något som "inte är ditt"?


Jag har kollat upp Samiskt utbildningscentrum redan så du behöver inte oroa dig. Alla är välkomna att söka men samer har företräde till platserna. Och varför antar du att jag inte skulle "backa"?
Funderar dessutom på att även lära mig samiska för att jag tycker det är spännande med språk, men är det också i detta sammanhang CA?


Tror jag varit dålig med att förklara mig här. Är inte intresserad av att pryda mitt hantverk med symboler jag inte har koll på eller vet bakgrund till etc. Utan det är, precis som du säger, själva hantverket jag är ute efter. Kanske inte symbolerna i sig, men vilken sorts färg de använt och tekniken för att få symbolerna att fastna på exempelvis skinnet :)

Och jag tycker absolut inte att det är konstigt att dra in matlagning i detta sammanhang. Varför är det okej att laga vissa typer av mat (ett starkt kulturuttryck), men inte annat hantverk?

--
Sen kan jag ärligt talat säga att jag kanske dragit iväg på ett litet OT spår. Så för att svara på ursprungsfrågan tycker jag att det är skillnad på att klä upp/ut sig till fest och driva med kulturer och att anamma en kultur/kulturuttryck.

Jag länkar den här återigen: https://en.wikipedia.org/wiki/Cultural_appropriation

En googling på CA ger flera, lättare artiklar om ämnet, som t ex denna: http://everydayfeminism.com/2015/06/cultural-appropriation-wrong/

Förhoppningsvis ger det kanske en liten fingervisning om varför din argumentation kring pizza och yoga haltar.
 
Jag länkar den här återigen: https://en.wikipedia.org/wiki/Cultural_appropriation

En googling på CA ger flera, lättare artiklar om ämnet, som t ex denna: http://everydayfeminism.com/2015/06/cultural-appropriation-wrong/

Förhoppningsvis ger det kanske en liten fingervisning om varför din argumentation kring pizza och yoga haltar.
Länka på du.
Pizza kan jag backa lite på, men jag jag förstår verkligen inte varför inte yoga kan vara CA.
Näsan alla rubriker på din andra länkning skulle kunna appliceras på yoga.
"In short: Cultural appropriation is when somebody adopts aspects of a culture that’s not their own.
But that’s only the most basic definition.
A deeper understanding of cultural appropriation also refers to a particular power dynamic in which members of a dominant culture take elements from a culture of people who have been systematically oppressed by that dominant group."
Är inte detta utövandet av yoga i västvärlden om något?? Visst kanske västvärlden förbjudit ett folkslag att utöva yoga, men man har fortfarande tagit ett uttryck och gjort det till sitt eget och tjänat pengar för det. Det kanske inte helt faller inom CA, men det är fortfarande hemskt på exakt samma grunder enligt mig.
 
Länka på du.
Pizza kan jag backa lite på, men jag jag förstår verkligen inte varför inte yoga kan vara CA.
Näsan alla rubriker på din andra länkning skulle kunna appliceras på yoga.
"In short: Cultural appropriation is when somebody adopts aspects of a culture that’s not their own.
But that’s only the most basic definition.
A deeper understanding of cultural appropriation also refers to a particular power dynamic in which members of a dominant culture take elements from a culture of people who have been systematically oppressed by that dominant group."
Är inte detta utövandet av yoga i västvärlden om något?? Visst kanske västvärlden förbjudit ett folkslag att utöva yoga, men man har fortfarande tagit ett uttryck och gjort det till sitt eget och tjänat pengar för det. Det kanske inte helt faller inom CA, men det är fortfarande hemskt på exakt samma grunder enligt mig.

Det finns säkert de som också menar att yoga tillhör CA, men just nu försöker du rättfärdiga din önskan om att få bära en samisk kolt genom att diskutera huruvida yoga är CA eller ej. Gränsdragningarna kan vara svåra, absolut, men knappast när det gäller så extremt tydliga symboler som dräkter och folkdräkter från en förtryckt kultur.
 
Det finns säkert de som också menar att yoga tillhör CA, men jag förstår inte varför du försöker rättfärdiga din önskan om att få bära en samisk kolt genom att diskutera huruvida yoga är CA eller ej. Gränsdragningarna kan vara svåra, absolut, men knappast när det gäller så extremt tydliga symboler som dräkter och folkdräkter från en förtryckt kultur.
Tror det för mig mer handlar om att det är okej att utöva yoga men inte bära en folkdräkt. Försöker inte hävda min rätt att bära kolt, utan mitt ursprungsinlägg grundade sig i mina funderingar på att KANSKE sy upp en, och anledningen till att jag formulerade mig (något i stil med) att hitta inspiration från en är att jag vill lära mig hantverket men inte göra en kolt som tydligt går att koppla till en viss typ av kolt, likväl som att jag funderar på att göra min egna folkdräkt med inspiration från de områden min släkt kommer ifrån. Där jag är uppvuxen finns ingen typsik folkdräkt, men jag gillar idén med folkdräkt och hur man kan se ett ursprung och en hantverkstradition.
Men jag kan självfallet se problematiken med att göra det (bära en kolt), därför har jag inte ens kommit längre än att jag sparat lite bilder på koltar på Pinterest och att jag funderat på att spendera ett år på Samiskt utbildningscenter för att faktiskt göra en "på rikt", lära mig hantverket av någon som praktiserar det :)
Vill bara att det ska framgå att jag förstår vad CA är och problematiken med CA. Och precis som du säger är gränsdragningen problematisk, vilket jag anser exempelvis yoga kan tolkas som även om jag här kan se fördelar som att personer finner ett inre lugn, mår bättre etc genom att använda ett verktyg från en annan kultur :)
 
(Kan även tillägga att exempelvis så är det inte så stor skillnad mellan en vikingatida manlig tunika och en samisk kolt om man bortser från färger och dekoration).
 
Elever i en amerikansk highschool klädde ut sig till aliens, i lila facepaint och blev anstängda pga ''blackface''. Går inte det för långt då?
 
@Masqueradee Då yoga aldrig intresserat mig läste jag på lite. Det verkar från början ha handlat om en kombination av andlighet och välbefinnande och indierna reste runt och lärde ut teknikerna i resten av världen. De spred det alltså själva och då kan man verkligen inte klandra någon för att ta till sig den på sitt sätt. Det är ju så det blir.

Angående:
Är inte intresserad av att pryda mitt hantverk med symboler jag inte har koll på eller vet bakgrund till etc. Utan det är, precis som du säger, själva hantverket jag är ute efter. Kanske inte symbolerna i sig, men vilken sorts färg de använt och tekniken för att få symbolerna att fastna på exempelvis skinnet :)
så förstår jag inte behovet av att göra just en samisk folkdräkt då. Att lära sig hantverket och sedan applicera det på någonting vardagligt som ett läderfodral till en surfplatta är ju klart mer logiskt. Varför är det så viktigt för dig att få skapa en kolt och "ta över den"? Är det bara för att du tycker att den är snygg så är det problematiskt.
 
Jag har faktiskt åkt på en anmälan för kränkande behandling eller vad det nu stod. En kollega (vit man) blev extremt kränkt över att jag på uppmaning av min brukares kompis satte på mig en svart peruk. Meningen var att jag skulle se ut som en kvinna i en youtbefilm som har långt, rakt och nästan svart hår. Personen hade dock inte fått tag på en sådan peruk utan denna var lite afroinspirerad. Både min brukare och dennes vän har intellektuella funktionsnedsättningar och förstår inte begreppet rasism. För dem är det helt rimligt att peruken symboliserar den personen de sett på Youtube. Oavsett vad jag anser om peruken så är min roll inte att fostra eller ens stå upp för mina personliga övertygelser. Vilket också var anledningen till att en anmälan aldrig hade lett till något. Men i en annan situation, hade peruken kunnat ses som rasism? Är kombon svart färg och fluff alltid fel?
 
Men i en annan situation, hade peruken kunnat ses som rasism? Är kombon svart färg och fluff alltid fel?

Nu förutsätter jag förvisso att du är vit, så i det läget: ja och ja.
En krullig svart peruk i syfte att föreställa afrohår är i mina ögon inte okej.
 
När jag flyttat in i containern ska jag ha ett "trailer trash party" har jag bestämt, ju smaklösare klädsel desto bättre. :D
60f21e1fe1abd704fac795fd997f78b4_s

Tänkte på dig när den här länken dök upp i mitt flöde

http://www.newsner.com/mannen-bor-i...g-in-och-upptack-makalosa-insidan/om/hemmaliv
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Tänk vad fräscht det är när privilegierade människor berättar att minoriteter inte alls borde bli upprörda av CA. Så himla mysigt.

Lite jä-la självinsikt, kanske vore på sin plats hörrni?
Vill bara poängtera att jag absolut inte tycker att CA inte existerar eller att någon inte bör bli upprörd av det.
@Masqueradee Då yoga aldrig intresserat mig läste jag på lite. Det verkar från början ha handlat om en kombination av andlighet och välbefinnande och indierna reste runt och lärde ut teknikerna i resten av världen. De spred det alltså själva och då kan man verkligen inte klandra någon för att ta till sig den på sitt sätt. Det är ju så det blir.

Angående:

så förstår jag inte behovet av att göra just en samisk folkdräkt då. Att lära sig hantverket och sedan applicera det på någonting vardagligt som ett läderfodral till en surfplatta är ju klart mer logiskt. Varför är det så viktigt för dig att få skapa en kolt och "ta över den"? Är det bara för att du tycker att den är snygg så är det problematiskt.
Alltså egentligen behöver det inte bli en kolt alls, men jag skulle kunna tänka mig att använda en liknande dräkt i sammanhang som exempelvis medeltidsevent där dräkter och hantverk är den del av "grejen". Sen om det mer blir en medeltida klänning utifrån samiskt hantverkstradition, vem vet? Har som sagt bara funderat över det (att anamma en hantverkstradition) i ett sammanhang (medeltidsevent och liknande) där man lånar hantverkstraditioner och kulturer hej vilt. Sen är det SJÄLVFALLET en diskussion kring förtryckande av minoriteter, därav har jag bara funderat och vägt för och nackdelar och inte faktiskt gjort något. Och eftersom det handlar om just samer som faktiskt lever i sin tradition (om ni förstår vad jag menar) så har tankarna vandrat kring just att utbilda mig inom hantverket direkt av samer istället för att försöka "hitta på något själv" :)
 
Nu förutsätter jag förvisso att du är vit, så i det läget: ja och ja.
En krullig svart peruk i syfte att föreställa afrohår är i mina ögon inte okej.
Okej, ärlig fråga nu och jag är verkligen inte ute efter att provocera utan jag försöker bara förstå.
Peruken ovan representerar en förtryckt grupp, alltså är den inte okej. En blond peruk hade varit okej eftersom den inte representerar en förtryckt grupp?
Hela CA diskussionen är alltså att det endast handlar om förtryckta grupper (som man inte tillhör), inte om man tar kulturmarkörer från andra grupper man själv inte tillhör? Är jag inne på rätt spår då? :)
 
KL:
Jag är uppväxt på 60-70talet innan lättkränktheten stod som spön i backen, har aldrig umgåtts med lättkränkta människor och förstår helt enkelt inte problemen ni radar upp. Varför göra ett problem av ett icke-problem? Så länge man inte medvetet går in för att förnedra enskilda eller göra sig lustig på enskilda individers bekostnad (och där ingår inte stereotypa grupper eller folkslag då en grupp eller ett folkslag består av flera människor) så är det sk. problemet ett icke-problem. Sen att vissa tolkar allt som fan läser bibeln och blir "kränkta" av precis allting och lite till är inte mitt problem, jag ÄGER inte problemet utan det gör dom själva.

Tack gode gud för att jag umgås med sånt folk som knappt kan stava till "kränkt".

Som tur är har utvecklingen gått framåt sedan 60-70 talet då utsatta grupper och minoriteter inte hade någon röst att föra sin talan med.

Tack gode Gud för att jag umgås med människor som intresserar sig för och bryr sig om andra människors känslor. I synnerhet utsatta grupper.
 
Alltså egentligen behöver det inte bli en kolt alls, men jag skulle kunna tänka mig att använda en liknande dräkt i sammanhang som exempelvis medeltidsevent där dräkter och hantverk är den del av "grejen". Sen om det mer blir en medeltida klänning utifrån samiskt hantverkstradition, vem vet? Har som sagt bara funderat över det (att anamma en hantverkstradition) i ett sammanhang (medeltidsevent och liknande) där man lånar hantverkstraditioner och kulturer hej vilt. Sen är det SJÄLVFALLET en diskussion kring förtryckande av minoriteter, därav har jag bara funderat och vägt för och nackdelar och inte faktiskt gjort något. Och eftersom det handlar om just samer som faktiskt lever i sin tradition (om ni förstår vad jag menar) så har tankarna vandrat kring just att utbilda mig inom hantverket direkt av samer istället för att försöka "hitta på något själv" :)
Om du släpper tanken på att göra en kolt så är hela mitt problem med dina idéer borta. Lär dig hantverket, absolut gärna av samerna själva om de har lust att lära ut osv. och applicera det sedan på saker i allmänhet. Inte traditionella folkdräkter eller symbolik som inte har med din egen kultur att göra. Det går ju hur bra som helst att göra generella medeltidskläder med häftiga hantverkstekniker, utan att plaggen behöver relatera till en kultur som inte är din.
 
Apropå att alla numera är så lättkränkta och det var bättre förr, är det ingen som någonsin reflekterat över om folk faktiskt blev kränkta men insåg att det inte var någon mening med att säga att de tog illa upp. Negerboll var länge helt accepterat i Sverige, tror verkligen människor (svenskar) att de från sydligare brädgrader med mörkare hy inte tyckte det var ett förnedrande och rasistiskt uttryck som hade mycket tydliga kopplingar till slaveri? Skillnaden idag är inte att 'folk är för lättkränkta' utan att man idag i mycket högre utsträckning vågar/kan säga att de tar illa vid sig.

Vet inte vad andra tycker, men jag skulle känna mig kränkt om min man våldtog mig vare sig det var före eller efter 1965 när det förbjöds enligt lag. Skillnaden är att jag innan 1965 inte hade rätt att känna mig kränkt eftersom det var tillåtet och allmänt accepterat att man inte kunde våldta någon man var gift med.

Man kan ha roliga temafester utan att folk kommer klädda som knarkhandlare från Colombia, 'indianer' i fjäderskrud, vitmålade geishor med hudtejp för att snedställa ögonen osv. Jag älskar att idag har vi en global kultur, bla just därför att forum som Buke existerar, där alla tar och ger från varandra på ett sätt som vi aldrig kunnat göra annars. Kultur är aldrig statiskt utan växer och förändras, se bara på Sverige och vad som kallas svensk kultur vilket är importerat, inklusive kåldolmar och självdeklaration som Karl XII tog med sig från Turkiet ;) Man kan ha kulturella temafester utan att behöva bekräfta stereotyper.

Det måste däremot finnas en underliggande förståelse och känslighet för att vissa kulturer/etniska populationer har en historia av förtryck som kräver extra medvetenhet. I USA pågår ju just nu och har gjort det länge en strid om NFL laget Washington Redskins och deras rasistiska lagsymbol. Redskins användes länge som ett förnedrande och rasistiskt skällsord för native americans. Precis som i Sverige har ägaren och anhängare använt individer som sagt att nej, de känner sig inte kränkta. Därför är det helt ok. För den som vill läsa mer, så är det här ganska intressant https://en.wikipedia.org/wiki/Washington_Redskins_name_controversy Vad som bl.a tas upp i artikeln är att symboler, 'tema' om man så vill bekräftar nedlåtande och ofta förringande stereotyper och att mer eller mindre omedvetet tar människor till sig det och att det därför är mer skadande än man kanske tror. Enkelt uttryckt, får man höra att man är dummare än andra då 'blir' man dummare med sämre resultat. Stereotypen bekräftas av verkligheten.

Vill man absolut ha en tema fest, tja varför inte, 'största och värsta fördoms- och rasisttema.' Då kan man glatt klä sig i sombrero och äta svenska santa maria tacos. :) Annars kan man bjuda till en tema fest där vi gör en resa med mexikansk mat och upptäcker att det inte bara är tacos. En kombo som verkligen inte borde fungera är bitter choklad och kyckling och majs, men jag lovar det är gott! :d
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp