Rastråd - som vi älskar dom!

hahaha nej men fy vad tråkigt hahaha!
Jag är mer rädd för det här motionsmonstret du vet "du måste cykla 1 mil innan jobbet och 2 mil efter jobbet och vilar du en dag är den galen". För jag TROR mig veta att jag inte kommer satsa SÅ mycket på draget. Jag gillar ju mallens energi och vilja och just nu trivs hon med livet som en lite mer "aktivare sällskapshund" som jag ändå vill kalla henne för, just för att hon är 6 år, hon gillar fysträningen massor och hon är en lite "lugnare typ" av malle. Men hon KRÄVER fortfarande fysträningen i princip dagligen och det är lite det jag inte vill ha.
Jag vill ha "JAG ÄR REDO!!!!" och full energi när vi går ut och ska dragträna våra 2 dagar i veckan, men jag vill även ha den här avknappen när man har en vilodag. Eller avknappen när man är hemma hos folk UTAN att ha tömt hunden innan.

Det känns som en svår kombo, antingen får jag en greyster som säkerligen kommer kräva mer fysträning än jag kan ge eller så får jag en hund som inte ger det jag vill i draget..
Jag har en finsk lapphund. Tycker de är tydligt av och på. Men i varje fall min är lätt uttråkad...Aldrig tränat drag med honom men får heller inte känslan av att det är hans grej... Charmiga pratiga och snälla hundar som i mitt tycke är lättlärda och lättsamma att ha.
Har en annan hund oxå med den där fullt ös medvetslös attityden även nu som mogen 11 åring. Det är dock inga problem med avknapp inomhus med honom heller. Han går igång på alla cylindrar när man rör kopplet men annars är han hur cool som helst. Tänker mest att spetshundar överlag verkar duktiga på av och på och inte riktigt har det där måste jobba jämt sättet som vissa bruks/vallhundar.
Du kanske inte ska vara så rädd för till exempel en lapsk vallhund? De jag träffat är mycket mer uthålliga än min finne men sover precis lika coolt inne:)
 
Spännande, ska nog maila lite uppfödare och fråga om det här med draget :)
Tack för all info :bump:
Om du fastnar för samojed så kan det vara bra att veta att en del inte är särskilt noga med ledhälsan, vilket ju är trist om en vill ha en hund som håller för att dra. Tror dock det är vanligare bland dom som föder upp "sällskapshundar".

Jag upplever också visst "slarv"/"mörknade" och avel på hundar med entropion vilket ju inte känns okej så kan vara värt att tänka på iaf. (Pappan till vår hade lindriga problem vilket även vår har och det är ju inte helfestligt)
 
Jag har en finsk lapphund. Tycker de är tydligt av och på. Men i varje fall min är lätt uttråkad...Aldrig tränat drag med honom men får heller inte känslan av att det är hans grej... Charmiga pratiga och snälla hundar som i mitt tycke är lättlärda och lättsamma att ha.
Har en annan hund oxå med den där fullt ös medvetslös attityden även nu som mogen 11 åring. Det är dock inga problem med avknapp inomhus med honom heller. Han går igång på alla cylindrar när man rör kopplet men annars är han hur cool som helst. Tänker mest att spetshundar överlag verkar duktiga på av och på och inte riktigt har det där måste jobba jämt sättet som vissa bruks/vallhundar.
Du kanske inte ska vara så rädd för till exempel en lapsk vallhund? De jag träffat är mycket mer uthålliga än min finne men sover precis lika coolt inne:)

Jag får kolla upp den lappska vallhunden lite mer, blir lite rädd när det står "vallhund".
Men då stryker jag nog finsk och svensk lapphund.
:)
 
JAG DÖR VAD SÖÖÖÖÖT :heartlove::love::love::love::love:
Vill dra i kinderna och prata bebisspråk!

Hur pass energisk är hon?
Hur träningsvillig är hon (borts ifrån lydnad nu, jag tänker på dragträning)?
Eller hur?!? Hon är typ världens sötaste när hon kommer farande som en känguru med ett leende över hela ansiktet :love:

Hon var massa energi ute, studsar som sagt fram som en känguru, men rätt lugn inne (om ingen öppnar ytterdörren, då är det fart och prat - kan ju hända något roligt eller komma någon kul typ).
Hon hade älskat att dra och fysträna tror jag. Dessutom älskar hon att hoppa runt på agilitybanor. Jag kan också få henne att spåra/göra upplet och annat lite mer självständiga saker. Det är finputsningen som är svår med henne och som hon tröttnar på. Typ om jag vill träna avlämningarna och apportering - jag har liksom typ två apporter på mig, sen är det nog :o Så hon är ju ingen retriever direkt :D
 
Om du fastnar för samojed så kan det vara bra att veta att en del inte är särskilt noga med ledhälsan, vilket ju är trist om en vill ha en hund som håller för att dra. Tror dock det är vanligare bland dom som föder upp "sällskapshundar".

Jag upplever också visst "slarv"/"mörknade" och avel på hundar med entropion vilket ju inte känns okej så kan vara värt att tänka på iaf. (Pappan till vår hade lindriga problem vilket även vår har och det är ju inte helfestligt)

Tack, det ska jag hålla koll på!
Ögonsjukdom - :yuck: kräks av ögon! Med min otur lär väl min framtida hund dra på sig alla sjukdomar som finns i rasen :cautious:
 
Eller hur?!? Hon är typ världens sötaste när hon kommer farande som en känguru med ett leende över hela ansiktet :love:

Hon var massa energi ute, studsar som sagt fram som en känguru, men rätt lugn inne (om ingen öppnar ytterdörren, då är det fart och prat - kan ju hända något roligt eller komma någon kul typ).
Hon hade älskat att dra och fysträna tror jag. Dessutom älskar hon att hoppa runt på agilitybanor. Jag kan också få henne att spåra/göra upplet och annat lite mer självständiga saker. Det är finputsningen som är svår med henne och som hon tröttnar på. Typ om jag vill träna avlämningarna och apportering - jag har liksom typ två apporter på mig, sen är det nog :o Så hon är ju ingen retriever direkt :D

Men åh, det låter ju precis som något jag vill ha!
Jag är inte alls intresserad av lydnaden längre och spårar mer för aktivering så det drivet är inte något jag riktigt prioriterar längre fram.
Har du någon bra uppfödare du rekommenderar?
 
Men åh, det låter ju precis som något jag vill ha!
Jag är inte alls intresserad av lydnaden längre och spårar mer för aktivering så det drivet är inte något jag riktigt prioriterar längre fram.
Har du någon bra uppfödare du rekommenderar?
PMar :)

Och bjuder på tre bilder till bara för att hon är söt :angel:
pORjKmV.jpg

3uSdbMI.jpg

g7SzRFZ.jpg
 
Jag började köra drag med mina stora hundar i vintras och det är ju himla kul.
Gick med i en grupp för draghundar och där hittar du olika omplaceringar med olika energi och behov.
Om det kan vara intressant med en omplacering så finns en del att hitta av alla möjliga raser och mixar som drar.
Jag skulle även kolla på en vorsteh om jag var du.
Samojeder håller jag med de andra här att dom är bra hundar för det du söker.
 
Jag började köra drag med mina stora hundar i vintras och det är ju himla kul.
Gick med i en grupp för draghundar och där hittar du olika omplaceringar med olika energi och behov.
Om det kan vara intressant med en omplacering så finns en del att hitta av alla möjliga raser och mixar som drar.
Jag skulle även kolla på en vorsteh om jag var du.
Samojeder håller jag med de andra här att dom är bra hundar för det du söker.


Måste inte vorsteh jaga för att trivas? Vet att många kör drag med dom men det känns som att den nivån är typ "jag ska tävla varje helg"nivå?
 
Måste inte vorsteh jaga för att trivas? Vet att många kör drag med dom men det känns som att den nivån är typ "jag ska tävla varje helg"nivå?
Nej det tror jag inte.
Min vän har en sådan och hon tränar apport spår och drag med honom. Han är nöjd.
Han är smart och älskar att arbeta med både huvud och kropp.
Dock kräver dom ju en hel del oavsett tävling eller inte.
Men du ville ha en relativt krävande ras om jag uppfattade dig rätt?
 
Nej det tror jag inte.
Min vän har en sådan och hon tränar apport spår och drag med honom. Han är nöjd.
Han är smart och älskar att arbeta med både huvud och kropp.
Dock kräver dom ju en hel del oavsett tävling eller inte.
Men du ville ha en relativt krävande ras om jag uppfattade dig rätt?

Ja jag har ju malle idag och jag vill inte ha DEN typen av krävande ras.
Jag vill ha något mellanting, jag vill ha en aktiv kompis som ställer upp på drag/fysträning i första hand men som absolut inte har något emot vilodagar och som jag inte behöver tömma för att kunna åka på fika utan en massa energi.
Jag kommer inte satsa på att nå SM i draget men idag dragtränar jag ca 2 dgr i veckan och kör fys (kedjor, klövje osv) de övriga dagarna (samt vila såklart) och det är något jag kommer vilja fortsätta med.
Känns som en vorsteh är en malle fast i draghundsvärlden, dvs inte lär bli nöjd med mitt?
Jag har fått höra att min tik lever ett aktivt sällskapsliv, så jag är ganska så rädd för att köpa på mig något som kräver för mycket.. men jag vill ju ha ett energiknipp men jag vill inte få en ny malle..
 
Jag har läst om dom och uppfattat dom som mer krävande på ett bruksliknande sätt.
och att många vallas med idag, vilket de bör få fortsätta med?
Hur har du uppfattat dom, har du någon bra uppfödare som jag kan läsa lite om för att få en uppfattning?
Kolla på kennel Tjakkes. Du kan också kolla på svenska lapphundsklubbens hemsida under uppfödare. Det finns också information om rasen på hemsidan.
 
någon som vet NÅGOT om greyster eller scandinavian hound?
De känns ganska extrema men är nyfikna på dom...
 
KL
Mig veterligen är det väldigt få lappisar som vallar öht, o inte många annat än kanske renskötare som avlar på sådana anlag.
Vad gäller tollare, har du kikat på Krokasmedens hundar, men de kanske är för bruksavlade för din smak?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 730
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 110
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 312
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 163
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp