Rastråd - som vi älskar dom!

Lapsk vallhund eller samojed. Samojed kräver inte att få motioneras på samma vis som tex siberian husky men dra kan de. Lapsk vallhund är en relativt liten ras som jag själv kikat en del på.
@mandaaa_ Vad har din hund för stamtavla? Skicka gärna PM. Vill gärna ha koll på ärftliga sjukdomar av avelsskäl. :)
 
Med ett intresse för dragträning och annan träning tror jag man gör en samojed nöjd. Känner flera Samojeder och samtliga verkar vara aktiva familjehundar som gärna hittar på lite olika aktiviter utan att kräva lika mycket som en brukshund.
Men eller hur?! Om en bara står ut med att dom är lite småkorkade och pratar en del så är det ju väldigt rara hundar :love:
 
Har också funderat lite på retriver.
Har dock uppfattat flatten som sjuk.
Golden/labbe tänker du på jaktvariant?
Ja, även jag har uppfattat flatten som sjuk. Vet åtminstone två personer som sagt att de inte ska köpa flatte igen trots att de älskar rasen just pga hälsan (och jag är absolut ingen som hänger i retriverkretsar).

Ja, det var jaktvarianterna jag tänkte på. Sedan finns ju även curlyn och tollare som visst är mer reserverade (har även stämt på de jag träffat), kanske kan vara mer lockande eftersom du gillar spetsar osv?

Med tanke på att du säger att du hatar snö så skulle åtminstone jag stryka lapphundar från listan :p Jag har visserligen bara lärt känna två, men båda har tyckt att 20 minusgrader och enorma mängder snö är det mest fantastiska som finns. De har båda två klarat sommaren hyfsat (den ena behövde rakas på mage + insida lår för att klara värmen) men absolut inte varit i närheten av lika glada som de är under vinterhalvåret. Båda hundarna har dessutom varit skälliga (den ena var dock helt ok när den aktiverades ordentligt). Hundarna hade helt olika ägare och var inte släkt på något sätt alls vad jag vet.
 
Om en bortser från den hundgårdsanpassade pälsen så tycker jag att en Staffe låter som typ vad du letar efter. Iaf sett till vad du vill göra :)


Det är nog väldigt olika men generellt så upplever jag dagens (svenska) samojeder som mestadels aktiva familjehundar. Väldigt glada, rätt akälliga och lite smått dumsnälla (på ett charmigt vis) tycker jag - definitivt inga som går och surar för att dom inte får dra pulka eller skidor. Dock behöver dom ju röra på sig, men det lär väl inte vara ett problem :)

Min störta invändning mot samojeden som ras (eller någon av alla andra långhåriga hundar du fått tips om) är att ingen väl direkt är lämplig som hundgårdshund om du har typ skånska eller västsvenska vintrar :D Det tenderar att bli väldigt lerigt och tovigt är min erfarenhet :o

Staffe har jag haft och dom är alldeles för sjuka för att jag ska våga igen, plus att dom är alldeles för små för draget. Annars hade dom vart perfekta.

Har faktiskt aldrig bekantat mig med samojed, kanske ska läsa lite mer men har fått uppfattningen hittills att de INTE skulle bli nöjda av att inte få dra året runt, typ.

Jag bor i Örebro, så SÅ blåsigt är det nog inte här men nog fan blir det lerigt :p
 
Det finns flera stycken som drar med sina akitor, åker kick-bike mm så det går om man vill, alla är ju inte tuggummisega :p

Min lilla är en virvelvind :bump::D

Får för mig att dom är väldigt tuggumisega (BRA ORD!) och att man har svårt att få till det lite mer explosiva draget. Jag vill inte "trava runt" jag vill DRAS runt och det känns som att dom är lite för lata av naturen? :D
Vi hade ju kontakt när vi skulle skaffa akita och så som mitt ex beskrivit Kaiser (som han tyvärr ej har kvar) är att han nöjde sig väl med vanliga promenader och något godissök en dag i veckan. en sån akita är jag inte ute efter alls..
Dom som kör mkt drag med sina, har dom instagram eller liknande, alltid kul att följa såna och få se lite hur dom upplevs. :)
 
Lapsk vallhund eller samojed. Samojed kräver inte att få motioneras på samma vis som tex siberian husky men dra kan de. Lapsk vallhund är en relativt liten ras som jag själv kikat en del på.
@mandaaa_ Vad har din hund för stamtavla? Skicka gärna PM. Vill gärna ha koll på ärftliga sjukdomar av avelsskäl. :)

Lappska vallhund känns för brukskrävande? Vallningen?
Okej, jag ska nog kolla upp samojeden lite ändå! :)

Absolut, jag skickar pm och berättar lite snabbt, det finns tyvärr avkommor..
 
Men eller hur?! Om en bara står ut med att dom är lite småkorkade och pratar en del så är det ju väldigt rara hundar :love:

Har absolut inga problem med prat eller så.
Vill liksom ha en rolig aktiv draghund som inte kräver att jag dragtränar för att vinna SM :D
 
Ja, även jag har uppfattat flatten som sjuk. Vet åtminstone två personer som sagt att de inte ska köpa flatte igen trots att de älskar rasen just pga hälsan (och jag är absolut ingen som hänger i retriverkretsar).

Ja, det var jaktvarianterna jag tänkte på. Sedan finns ju även curlyn och tollare som visst är mer reserverade (har även stämt på de jag träffat), kanske kan vara mer lockande eftersom du gillar spetsar osv?

Med tanke på att du säger att du hatar snö så skulle åtminstone jag stryka lapphundar från listan :p Jag har visserligen bara lärt känna två, men båda har tyckt att 20 minusgrader och enorma mängder snö är det mest fantastiska som finns. De har båda två klarat sommaren hyfsat (den ena behövde rakas på mage + insida lår för att klara värmen) men absolut inte varit i närheten av lika glada som de är under vinterhalvåret. Båda hundarna har dessutom varit skälliga (den ena var dock helt ok när den aktiverades ordentligt). Hundarna hade helt olika ägare och var inte släkt på något sätt alls vad jag vet.

curlyn är så groteskt ful och jag har nog inte träffat en enda tollare som inte haft rädslor :o
så dom går fetbort.
Ang jaktvarianterna så har jag kikat en del på jaktlabben men livet med jaktlabbe utan apportering och jakt?

Jag är ingen snöfantast, jag skulle inte ge mig ut i mörker och snöstorm och glatt tända pannlampan och skrika hejarramsor för att vi minsann ska ut och springa, vintern ägnar jag hellre åt den andra fysdelen (klövje, kedjor osv) eller tränar något inomhus.
KANSKE att jag försöker lära mig stå på ett par skidor någon vinter men jag är så jävla rädd redan nu så jag tvivlar :rofl:
 
Alltså jag kommer fortsätta att heja på Samojeden. Av det lilla jag uppfattat så skulle du absolut göra en vit boll glad!

Min kompis har en samojed som hon tränar rally/nosework med och knappt något drag. Han är nöjd då han får röra på sig mycket fritt och ändå använda huvudet emellanåt.

Skulle du dessutom köra weight pulling med kedjor, lite lättare drag och på vintrarna klövje så tror jag inget annat än att det kan bli bra.
Nu har inte jag träffat huur många samojeder som helst, men tillräckligt för att få uppfattningen om att de inte är lika krävande som ex grönlandshund/malamute etc. Jag tycker nog man absolut ska låta sin samojed få jobba med drag eftersom många gillar det så pass mycket. Men det låter ändå som att det är något du vill göra.

Samojeden är en vit fluffig clown. :D
 
Alltså jag kommer fortsätta att heja på Samojeden. Av det lilla jag uppfattat så skulle du absolut göra en vit boll glad!

Min kompis har en samojed som hon tränar rally/nosework med och knappt något drag. Han är nöjd då han får röra på sig mycket fritt och ändå använda huvudet emellanåt.

Skulle du dessutom köra weight pulling med kedjor, lite lättare drag och på vintrarna klövje så tror jag inget annat än att det kan bli bra.
Nu har inte jag träffat huur många samojeder som helst, men tillräckligt för att få uppfattningen om att de inte är lika krävande som ex grönlandshund/malamute etc. Jag tycker nog man absolut ska låta sin samojed få jobba med drag eftersom många gillar det så pass mycket. Men det låter ändå som att det är något du vill göra.

Samojeden är en vit fluffig clown. :D

Det är draget jag vill prioritera (ihop med annan fysträning för att stärka upp såklart) så jag vill ju ha en draghund men inte en dragnörd som tex sibben eller malamute.
Jag ska djupdyka lite under dagen i rasen, fick bara intrycket att de var dragnördar som INTE skulle trivas hos mig haha.
jag gillar clowner :D

Hur är hennes i vardagen?
Är dom okomplicerade? (dvs funkar oftast med andra hundar, inte svåra att ensamträna som tex sibben osv)
 
Lappska vallhund känns för brukskrävande? Vallningen?
Okej, jag ska nog kolla upp samojeden lite ändå! :)

Absolut, jag skickar pm och berättar lite snabbt, det finns tyvärr avkommor..
Jag skulle inte kalla lapsk vallhund mer krävande än samojed eller lapphund. Lapsk vallhund är en av tre lapphundsraser varav finsk lapphund och svensk lapphund är de två övriga.
Det finns fler nordiska vallare bland annat västgötaspets och isländsk fårhund men även lapphundar räknas dit.
Läs lite om lapsk vallhund. Kanske skulle du gilla dom.
 
Jag skulle inte kalla lapsk vallhund mer krävande än samojed eller lapphund. Lapsk vallhund är en av tre lapphundsraser varav finsk lapphund och svensk lapphund är de två övriga.
Det finns fler nordiska vallare bland annat västgötaspets och isländsk fårhund men även lapphundar räknas dit.
Läs lite om lapsk vallhund. Kanske skulle du gilla dom.

Jag har läst om dom och uppfattat dom som mer krävande på ett bruksliknande sätt.
och att många vallas med idag, vilket de bör få fortsätta med?
Hur har du uppfattat dom, har du någon bra uppfödare som jag kan läsa lite om för att få en uppfattning?
 
Det är draget jag vill prioritera (ihop med annan fysträning för att stärka upp såklart) så jag vill ju ha en draghund men inte en dragnörd som tex sibben eller malamute.
Jag ska djupdyka lite under dagen i rasen, fick bara intrycket att de var dragnördar som INTE skulle trivas hos mig haha.
jag gillar clowner :D

Hur är hennes i vardagen?
Är dom okomplicerade? (dvs funkar oftast med andra hundar, inte svåra att ensamträna som tex sibben osv)

Hennes är totalt okomplicerad. Nu är han fortfarande unghund ska jag vara tydlig med, men sååå go. Känner ju fler samojeder och skulle säga att alla är mentalt väldigt bra, trevliga hundar. Vet några som inte litar på sina hundar lösa och vissa som kan ha dem lösa hur som helst. Min vän med unghunden har sin samojed lös. Han fungerar toppenbra hitintills med andra hundar. Bor med en hane av annan ras.

Min eurasiertik som generellt är ganska tillbakadragen och har svårt för andra hundar som är för påflugna gillar ändå den lilla samojedhanen. Han är bra på hundspråk och tydligen är något med honom "lockande" för min dam som annars är en surtant och inte vill leka med andra hundar utan att känna dem vill gärna leka med honom. :D

Ensamhetsträning vet jag inte så värst mycket om. Det skrivs en hel del om samojedens gruppkänsla och att de skulle vara lite svårare att ensamhetsträna, men ingen jag känner med samojed har nämnt det som ett problem. Kan djupdyka i saken!

Kort och gott tycker alla jag känner att det är en lättsam, glad, aktiv familjehund. De är mer tillgängliga än vad många andra hundar av spetstyp är. :)
 
Hennes är totalt okomplicerad. Nu är han fortfarande unghund ska jag vara tydlig med, men sååå go. Känner ju fler samojeder och skulle säga att alla är mentalt väldigt bra, trevliga hundar. Vet några som inte litar på sina hundar lösa och vissa som kan ha dem lösa hur som helst. Min vän med unghunden har sin samojed lös. Han fungerar toppenbra hitintills med andra hundar. Bor med en hane av annan ras.

Min eurasiertik som generellt är ganska tillbakadragen och har svårt för andra hundar som är för påflugna gillar ändå den lilla samojedhanen. Han är bra på hundspråk och tydligen är något med honom "lockande" för min dam som annars är en surtant och inte vill leka med andra hundar utan att känna dem vill gärna leka med honom. :D

Ensamhetsträning vet jag inte så värst mycket om. Det skrivs en hel del om samojedens gruppkänsla och att de skulle vara lite svårare att ensamhetsträna, men ingen jag känner med samojed har nämnt det som ett problem. Kan djupdyka i saken!

Kort och gott tycker alla jag känner att det är en lättsam, glad, aktiv familjehund. De är mer tillgängliga än vad många andra hundar av spetstyp är. :)

Spännande, ska nog maila lite uppfödare och fråga om det här med draget :)
Tack för all info :bump:
 
Spännande, ska nog maila lite uppfödare och fråga om det här med draget :)
Tack för all info :bump:

Ingen fara!
Var själv inne på samojed innan jag bestämde mig för Eurasier. Fegade ur för att jag trodde det skulle bli för mycket hund (trots att jag först av allt var inne på tollare, ändrade mig till samojed, sedan finsk lapphund och sist eurasier). Nu i efterhand när jag har lite mer facit i hand så undrar jag hur tusan jag tänkte när jag trodde att jag inte skulle klara en samojed. Nu har jag istället en hund som blir trött bara av att jag tittar på henne :D
 
Ingen fara!
Var själv inne på samojed innan jag bestämde mig för Eurasier. Fegade ur för att jag trodde det skulle bli för mycket hund (trots att jag först av allt var inne på tollare, ändrade mig till samojed, sedan finsk lapphund och sist eurasier). Nu i efterhand när jag har lite mer facit i hand så undrar jag hur tusan jag tänkte när jag trodde att jag inte skulle klara en samojed. Nu har jag istället en hund som blir trött bara av att jag tittar på henne :D

hahaha nej men fy vad tråkigt hahaha!
Jag är mer rädd för det här motionsmonstret du vet "du måste cykla 1 mil innan jobbet och 2 mil efter jobbet och vilar du en dag är den galen". För jag TROR mig veta att jag inte kommer satsa SÅ mycket på draget. Jag gillar ju mallens energi och vilja och just nu trivs hon med livet som en lite mer "aktivare sällskapshund" som jag ändå vill kalla henne för, just för att hon är 6 år, hon gillar fysträningen massor och hon är en lite "lugnare typ" av malle. Men hon KRÄVER fortfarande fysträningen i princip dagligen och det är lite det jag inte vill ha.
Jag vill ha "JAG ÄR REDO!!!!" och full energi när vi går ut och ska dragträna våra 2 dagar i veckan, men jag vill även ha den här avknappen när man har en vilodag. Eller avknappen när man är hemma hos folk UTAN att ha tömt hunden innan.

Det känns som en svår kombo, antingen får jag en greyster som säkerligen kommer kräva mer fysträning än jag kan ge eller så får jag en hund som inte ger det jag vill i draget..
 
Hur är hennes i vardagen?
Är dom okomplicerade? (dvs funkar oftast med andra hundar, inte svåra att ensamträna som tex sibben osv)
Jag svarar eftersom min bror har en samojed som jag passar ofta :D
Och hon är väldigt okomplicerad i grunden, sen har hon tyvärr haft det lite tufft så hon har lite problembeteenden gentemot mindre hundar och vid separation. Men förutom det är hon oerhört okomplicerad. Går på dagis med andra (stora) hundar som hon älskar, var inga problem att ensamhetsträna henne från början utan det fungerade fint och har börjat bli bra igen efter lite jobb. Hon är alltid glad, är med på allt en stund oavsett vad det är och hon studsar fram genom livet. Dessutom är hon löjligt söt!

IBZIj6Z.jpg


Hon är mestadels en aktiv sällskapshund så hon går långa promenader och letar godis. När hon är med mig brukar vi försöka träna något, men i grunden känns hon väldigt nöjd med långa promenader (oftast lös) och livet som familjehund även om hon säkert skulle må bättre med mer :)
 
Jag svarar eftersom min bror har en samojed som jag passar ofta :D
Och hon är väldigt okomplicerad i grunden, sen har hon tyvärr haft det lite tufft så hon har lite problembeteenden gentemot mindre hundar och vid separation. Men förutom det är hon oerhört okomplicerad. Går på dagis med andra (stora) hundar som hon älskar, var inga problem att ensamhetsträna henne från början utan det fungerade fint och har börjat bli bra igen efter lite jobb. Hon är alltid glad, är med på allt en stund oavsett vad det är och hon studsar fram genom livet. Dessutom är hon löjligt söt!

IBZIj6Z.jpg


Hon är mestadels en aktiv sällskapshund så hon går långa promenader och letar godis. När hon är med mig brukar vi försöka träna något, men i grunden känns hon väldigt nöjd med långa promenader (oftast lös) och livet som familjehund även om hon säkert skulle må bättre med mer :)

JAG DÖR VAD SÖÖÖÖÖT :heartlove::love::love::love::love:
Vill dra i kinderna och prata bebisspråk!

Hur pass energisk är hon?
Hur träningsvillig är hon (borts ifrån lydnad nu, jag tänker på dragträning)?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 730
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 105
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 312
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 163
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp