Bukefalos 28 år!

*rasvalstråd* Sällskapshund

Glimfeather

Trådstartare
Min syster vill ha en egen hund. Egentligen borde jag väl inte motsätta mig, för jag var ett år yngre när jag fick Sirius och det har ju gått bra :D Hon är duktig och har haft praktik på hunddagis/ett sånt där ställe som omplacerar hundar. Hon tar studenten i sommar och har jobb där hunden kan följa med.

Hon har i alla fall frågat mig vad för ras jag tycker hon ska ha. Hon är mest rädd för att hunden ska bli ett ouppfostrat monster :D Så en liten lättskött och lättuppfostrad hund hade varit idealet. Hon är frälst i pomeranian. Hur är de att uppfostra? Hur mycket aktivitet behöver de? Pälsvården?

Andra tips på hundar som är superlättuppfostrade? Jag tvivlar inte på att hon inte kan uppfostra en hund, och hon bor fortfarande hemma med två hundvana vuxna som kan hjälpa henne och jag bor nära. Men hon själv är osäker.

Förutom att vara med på jobbet vill hon träna agility, men det kommer ju bli annat också.

Som sagt: Lättskött sällskapshund med stort S. Det måste vara en sund och frisk ras. Ras?
 
Senast ändrad:
Sv: *rasvalstråd* Sällskapshund

Det finns ju en hel del att välja på i grupp 9 :).
En ras jag själv är svag för är bichon havanais. Lättsamma små hundar som funkar i de flesta lägen. (Jag får ju erkänna att jag egentligen tycker att de är lite tråkiga MEN de är superba sällskapshundar!)
Friska och sunda är de också. En nackdel kan väl vara att om man har hunden fullpälsad så kräver den en del pälsvård. Det går ju att klippa ner dem annars även om somliga tycker att det är helgerån.

Cavalier är också en "lätt" ras, där får man dock se upp med hälsobiten.
 
Sv: *rasvalstråd* Sällskapshund

Jag tycker att pomeranian är lite väl sura och "vassa" faktiskt. Små bjäbbiga typer. Dessutom gillar jag inte att man på mindre än 100 år har avlat ner rasen från 15 kg till 2-3 kg. Det kan liksom inte vara sunt någonstans?!

Hade jag varit dig hade jag satsat på följande raser:
papillon
Papillon.jpg


chihuahua
Molly1080426web-1.jpg


malteser
klippt
IMG_2342.jpg


långhårig
malteser.jpg


Det beror på exakt vad hon vill ha. Jag gillar även griffon petit brabanchon.
Tia%20Maria%206%20v%20beige.jpg


Som även kommer i en strävhårig variant och då heter bruxellios
d.p._11-01-09.jpg
 
Sv: *rasvalstråd* Sällskapshund

När jag skulle skaffa första egna hunden var jag superkär i pommen (har ju en hemma), men backade pga av all oseriös avel/alla sjukdomar.

Jag valde en Japansk Spets istället:

Lite större - man kan fortfarande ta honom under armen, men det är ingen "väskhund", de är robusta och tåliga och orkar allt samt kan leka med stora hundar utan risk att de går sönder.

Inte lika skälliga. Upplever jappen som den minst skälliga av "sällskapsspetsarna".

Friskare. Förekommer PL, men seriösa uppfödare (med i rasklubben) kollar alla föräldrardjur. Inga andra rasbundna problem.

Och framför allt: Så oförskämt enkel och mild hund:angel:
Vek, men inte rädd. Språksäker och positiv till andra hundar.

Kan göra allt på hobbynivå. Min tävlar lydnad, ska starta agility och spår (både vilt och bruks-) under året. Freestyle och rallylydnad är inget problem förutom mattes ointresse. Dock ingen hund man ska skaffa om man verkligen vill konkurera i de högre klasserna, men en förlåtande hund att träna på:)

Inte lika sockersöta som pommen, men väldigt vackra!


*skulle lagt in fin bild men photobucket ligger nere*


Edit: Appropå pälsvården. Jag bostar igenom min en gång i veckan ungefär. Tar ca 5 minuter. Badar när han är superskitig och i fällning (= 3-4 ggr/år)
 
Senast ändrad:
Sv: *rasvalstråd* Sällskapshund

+ på griffon o/e brabancon. trevliga små hundar, håller koll på "sin" människa, min har en radie på ca 10 meter som hon håller sig inom på promenader, minst sagt lättfostrad och snabblärd. det jobbiga är pälsvården på griffonerna, jag tycker personligen att det är rätt rogivande att sitta och plocka pälsen, men har man inte den läggningen blir det lätt en plåga. då är brabanconen ett bra alternativ, pälsen sköts på samma sätt som hos vilken korthårig ras som helst.
aktivitetsnivån blir ungefär vad man gör den till, har man inga högre ambitioner än ett promenadsällskap så räcker det oftast för hunden (självklart med lite mental aktivering varje dag), och vill man köra agility, lydnad mm så funkar det också. den perfekta hunden mao :D
hälsoproblem: hundar i avel SKA kontrolleras avseende patellalux och ögonlysning. det förekommer att uppfödare inte gör dessa kontroller.
i övrigt så har de ju lite kort nos, så nattliga snarkningar får man lära sig leva med... det är charmen :) generellt är de mycket friska.
 
Sv: *rasvalstråd* Sällskapshund

Tack för alla svar!

Griffon är ju supersöta! Men korta näsor är inget för syrran :p

Chihuahua tyckte jag var en bra hund till henne, men hon vill inte bli sedd som en fjortis :rofl: Och hon tror att hon kommer trampa på den hela tiden.

Pappillon är en ras jag tycker mycket om, men har uppfattat dem som lite mer krävande och lite svåruppfostrade?

Japans spets var ett bra tips, det ska jag tipsa henne om! jag könner ju faktiskt en själv, och hon är ju faktiskt perfekt för en sån som min syster.
 
Sv: *rasvalstråd* Sällskapshund

Samma där, hon tycker de har för intryckta nosar. Annars var det min första tanke! :)
 
Sv: *rasvalstråd* Sällskapshund

Förutom att vara med på jobbet vill hon träna agility, men det kommer ju bli annat också.
Det är bra att tänka på storleken på hunden om hon vill köra agility, vill hon tävla är det viktigt eftersom alla hundar under 35 cm har maxhöjd 35 cm på hinderna. Det diskuteras om man ska ha fler strorleksklasser men just nu är det inte så. Så det är svårt att komma någovart med en för liten hund.
 
Sv: *rasvalstråd* Sällskapshund

intryckt?såkortnos har dom ju inte? haha. (har själv mopsoch franskbulldog,det tycker jag man kan kallakortnosade )

westie? lhasa apso? silkyterrier? cairnterrier? yorkshireterrier? japansk spets?
 
Sv: *rasvalstråd* Sällskapshund

Pappillon är en ras jag tycker mycket om, men har uppfattat dem som lite mer krävande och lite svåruppfostrade?

.

Vet du, jag trpr nästan en Papp hade varit perfa för L! Kanske beror på uppfödare, men jag har bara träffat på trevliga, lättlärda, tåliga (vara med i stallet) individer. Några lite skälliga dock ,men skäll är hon kanske lite van vid? :p

Tipsa om en Tulla med fräs i annars :D
 
Sv: *rasvalstråd* Sällskapshund

Haha, hon har väl aldrig träffat någon skällig hund :angel:

Jo, pappisarna är supertrevliga, men kanske lite krävande? Men det är klart, jobba hela dagen och sedan promenad och lite annan träning ett par dagar i veckan kanske blir lagom aktivitet för en sådan hund :)
 
Sv: *rasvalstråd* Sällskapshund

Jo, pappisarna är supertrevliga, men kanske lite krävande? Men det är klart, jobba hela dagen och sedan promenad och lite annan träning ett par dagar i veckan kanske blir lagom aktivitet för en sådan hund :)

Jag tycker inte alls pappisarna är särskilt krävande.
Alla jag känner är rätt sega och i nivå med chihuahua, bischon mf i behov av stimulans och aktivering.

Förutom raser som redan nämnts så kanske Pudel skulle vara något?
 
Sv: *rasvalstråd* Sällskapshund

Jaså :) Då är den absolut värd att titta närmare på, jag kanske bara har träffat extremt understimulerade exemplar ;) bischon funderar hon också lite på, mormor har haft såna och de är trevliga!
 
Sv: *rasvalstråd* Sällskapshund

Tipsa om en Tulla med fräs i annars :D

En Aussie hade kanske inte varit helt fel :p eller som någon annan redan tipsat om i tråden, en Bichon havanais.

Båda raserna är lätta att ha med att göra, sunda, lite mer fart och tryck i aussien, iaf om jag jämför överlag och det stämmer med de jag har. Aussien har mer lättskött päls.

:love:*har både Aussie och Havanais*:love:
 
Sv: *rasvalstråd* Sällskapshund

Jag tycker papillon är en supermysig hundras! Har en kastrerad hane på 6 år som är så himla bra. Han är riktigt mattig, ingen annan duger. Är väluppfostrad, kommer på inkallning, sitt, fot, ligg. Alla vardagsgrejer. Är lös överallt, totalt okomplicerad med andra hundar, människor och barn. Han bryr sig faktiskt inte så mycket om andra hundar, människor och barn är lite roligare. Men han är iaf supermysig. Skulle inte säga att han har varit svår att uppfostra, däremot var han rätt egensinnig när han var yngre... totalt döv. Men det är väl ett genomgående fenomen för en del unga hanhundar.

Jag kan iaf varmt rekommendera pappis som ras! Det enda "negativa" är att han har väldigt lätt för att få tandsten och kräver en del när det gäller pälsvården.

Jag får väldigt mycket beröm för att han är så väluppfostrad (alltid lös...) och inte skäller på andra hundar. En del har en bild av små hundar som någon ligist som hänger i kopplet, skäller och morrar på allt och alla. Men med ett sunt synsätt så har det gått väldigt bra!

Rekommenderar varmt Pappis!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 410
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 350
Senast: Bison
·
Övr. Hund Ni får stå ut med ännu en rasvalstråd ;) Jag behöver hjälp. Vi planerade ju att skaffa en ny hund om typ 1,5 år, men nu när Ixi är borta...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
4 470
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Allsmäktige Buke, dags för ännu en "vilken ras ska vi ha-tråd" :D Har sökt och sökt efter vilka raser som skulle kunna tänkas passa oss...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp