Rasvalstråd

Sv: Rasvalstråd

Jag har både Ragdoll, Norsk skogkatt och Helig birma. De är alla långhåriga och fäller, men har helt olika pälstyper. Jag skulle dock inte rekommendera en kattallergiker att ens pröva någon av de raserna eftersom de är precis lika allergiframkallande som vilken katt som helst.

Fast som sagt; det är individuellt vad man reagerar på... Och jag behöver inte pröva ur den synpunkten. Jag vet vad jag tål och inte.

Däremot vet jag inte vilken som är den friskaste soffpotatisen, så fokusera gärna på det istället. Annars har jag liksom ingen nytta av tråden :cautious:
 
Senast ändrad:
Sv: Rasvalstråd

Jag skulle välja Ragdoll. Birman är jättesöt, men jag gillar ragdollens utseende och temperament. Jag vill inte ha nån långhårig, men skulle jag vilja ha det så skulle jag välja Ragdoll eller Brittiskt långhår.
 
Sv: Rasvalstråd

Får plugga och leta kunskap på annat håll, det här tar ju bara tid.
 
Sv: Rasvalstråd

Njurproblem verkar stämma på Birmor, men å andra sidan testar man dem för det också.

Är det inte bara PKD1 man testar för? De njurproblem som kopplas till birma (med tex. narkoskänslighet) har inte med PKD1 att göra, men man kanske ultraljudar njurarna på birmor innan avel?
 
Sv: Rasvalstråd

Några raser jag fastnar för är ragdoll, sibirisk katt, norsk skogkatt och birma.
Jag tror du kan hitta vad du söker bland alla dessa raser. Ska man gradera dem efter soffpotatisnivå så är ragdollen lugnast, därefter skulle jag tro birma, sibirisk katt och sist norsk skogkatt. Självklart med individuella skillnader dock!

När det gäller hälsan så har väl alla dessa raser ett hälsoprogram, du kan ju läsa på lite om dem på rasringarnas hemsidor. Här finns information om hälsoprogrammet på ragdoll:
http://ragdollklubben.com/avelochhalsa

Det ska väl sägas att ingen av dessa raser kan anses vara "sjukare än genomsnittet". Att det finns ett hälsoprogram betyder ju inte att de är sjuka utan bara att man valt att arbeta för att minska frekvensen av ärftliga sjukdomar. HCM t.ex. finns ju hos i princip alla kattraser (i mindre frekvens hos t.ex. siames/oriental och somali/abessinier tror jag, om det inte ändrat sig de senaste åren) och det gäller även hos huskatterna. På huskatter finns det ju dock definitivt ingen som jobbar för att minska frekvensen av HCM... På ragdolls ultraljudar man även njurarna. Du bör leta efter en katt vars båda föräldrar är ultraljudade både på hjärta och njurar och helst även DNA-testade för HCM.

Nu har jag ju av förklarliga skäl bäst koll på ragdoll, men det brukar finnas vuxna ragdolls för omplacering ganska ofta tycker jag. Själv vet jag minst en som söker nytt hem just nu (faktiskt en dotter till min hane som är på bilden på länken ovan :D) men det är ingen jag själv äger.

/Erica
 
Sv: Rasvalstråd

Kan tänka mig att om man har kontakter så är det nog lättare med vuxna omplaceringar. Men det har inte jag på det viset, även om det tycks dyka upp på annons och hemsidor lite då och då :)

Ragdoll och Sibirer är de som jag spontant inbillar mig är det som skulle passa bäst, men djur är ju individer och ibland faller man ju för det inväntande.

Nu ska jag forska lite om HCM och njurarna på Birma.
 
Sv: Rasvalstråd

Jag tror att RCM är vanligare på birma än HCM, men är inte helt säker.
 
Sv: Rasvalstråd

Aha, inte helt med på vilka sjukdomar som finns på katt, eller ja, koll på en del, men långt ifrån allt, eller ens de vanligaste. Haft katt i massa år, men då huskatter så håller på att sätta mig in i vad man vill undvika och vad man ska titta efter på respektive ras :)
 
Sv: Rasvalstråd

*kl*

Det finns en blogg på Dalarnas tidningar (googla Veckans Triton) där en dam berättar om sina tre sibirer. Där kan du ju få lite mer om hur de är. Jag personligen tycker de verkar jättemysiga och skulle gärna ha en!
 
Sv: Rasvalstråd

Jag har berört allergigrejen ALLS !

Det är mera det med katthår överallt och dammsugning som jag tänkte på.
 
Sv: Rasvalstråd

Kolla på rasringarnas hemsidor och hur hälsoprogrammet ser ut för raserna.
Ju mer som kollas desto bättre men det behöver ju inte betyda att rasen i sig är mer sjuklig än andra raser.
Alla uppfödare följer inte hälsoprogrammet, men det är ju lätt gjort att välja bort de som inte kollar.
 
Sv: Rasvalstråd

Ju mer som kollas desto bättre men det behöver ju inte betyda att rasen i sig är mer sjuklig än andra raser.

Det har jag koll på och som att en del hävdar att huskatter är friskare än andra är ju (min övertygelse) att de inte kollas på samma sätt och inte heller får lika mkt vetvård och inte heller är försäkrade i samma utsträckning :)
 
Sv: Rasvalstråd

Jag tänkte mest att det kanske finns nån ras som fäller mindre - och då hade det blivit min nästa katt ;)
Jag älskar verkligen mina soffpotatisar men just fällandet är jobbigt och pinsamt när det kommer en gäst, sätter sig i soffan och är sedan helt vit i baken - även om jag sanerat soffan precis innan. Så en ickefällande kisse är ju högvinsten (iallafall för mig)

Jag bor ju på landet och här har vi haft en (otäck okastrerad vild) hane som gjort alla grannskapets okastrerade honor på tjocken och flera kompisar har tagit kattungar från närbelägna stallet, med den hanen som pappa till ungarna och mer än 50% har utvecklat njursjukdom, dvs de har varit kärnfriska i 2 år och sen blivit jättesjuka och dött av njurproblem på bara ett par veckor. Riktigt skrämmande att se att man kan spåra det till en individ som konstigt nog verkar frisk själv, han sprang nog omkring här i närmare 10 år. Med det vill jag ha sagt att raskatter kanske inte är friskare men sannolikheten att köpa en frisk katt ökar eftersom det finns hälsoprogram.
 
Sv: Rasvalstråd

Så är det ju absolut. Njursjukdom som du beskriver den kan ha med inavel att göra och det är ju inte otroligt om han sprungit runt i trakten och satt på honor i ett decennium :p

Ang gäster så brukar jag inte ha ngra, nån nära vän då och då. Löser det med att slänga ett lakan över soffan :)
 
Senast ändrad:
Sv: Rasvalstråd

Som svar på din ursprungliga fråga som har jag just köpt en kattunge av rasen ragdoll. En kattunge är förståeligt piggare och vildare än en vuxen men jag har läst på om rasen och kan då nämna några saker som redan stämmer med det jag läst.
Hon följer gärna med mig från rum till rum för att se vad som är på g och om någon kommer till rummet där jag är och sen går så följer hon efter för att se vad de gör också (speciellt toaletten). Hon är även den coolaste katt jag haft när det kommit gäster, hon ligger gärna nära dem som om de alltid funnits här. Så de är nyfikna och sällskapliga :love:
Det stämmer även det att en ragdoll hellre ligger nära en än på, men har inga problem med att använda ens knä som avsats eller bro eller tron för den delen ;)

Tror att du får en stor fördel med att köpa en vuxen genom att du vet vad du får med en gång. Annars så stämmer det mesta man läser om dem :D
 
Sv: Rasvalstråd

Jag skulle rekommendera dig att satsa på en renrasig sibirisk katt. Många allergiker tål ju dem. Tror att det även finns testhem,
Gå in på rasklubbens hemsida och se vad det finns för information.

Själv är jag inte allergiker men har tingat en liten hona som jag ska hämta innan jul. En svartgolden spotted.:love:
 
Sv: Rasvalstråd

Ja, de och ragdoll står högst på listan både gällande utseende och egenskaper. Dock vill jag kolla av hälsostatusen på respektive ras, vilket jag inte gjort än men vad jag förstår är de inga "sjuka" raser nån av dem :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
1 777
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Starka funderingar på att skaffa en katt för ett speciellt ändamål, känner inte att jag behöver dra hela historien för publik dock, men...
Svar
12
· Visningar
1 501
Senast: Centaur
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 819
Senast: Lager
·
Övr. Katt Kollar på mycket kattannonser och det verkar som att folk blandar kattraser på samma sätt som tonåringar brygger häxblandningar. Vad...
2
Svar
38
· Visningar
4 851
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp