Rasvalstråd

Gimlan

Trådstartare
Oftast rubbe som förkommer på hundforumet men, nu dyker den alltså upp på katt.

Som en del läst om i snacktråden fick jag ta bort min lilla kisse i veckan. Akut och oväntat. Är inte redo för en ny katt en, men det kommer bli en.

Saken är den att min lilla fröken var en katthemskatt som tyvärr var sliten pga sitt tidigare liv, vilket jag visste om. Jag var dock inte beredd på att det skulle gå så fort. Att ta en ny katthemskatt känns tyvärr uteslutet i nuläget. Vill ha en så frisk katt som möjligt. Allt kan hända, ja, men vill iaf minska risken för att kisse ska dö knall och fall.

Jag vill ha en långhårig katt (måste, tål inte korthåriga eller nakna katter, lockiga vet jag inte) som är sällskaplig och gärna pratsam men i första hand så vill jag ha en soffpotatiskatt. Som nämnt en frisk ras, eller att det i rasen testas mot ev rasbunda sjukdomar.

Några raser jag fastnar för är ragdoll, sibirisk katt, norsk skogkatt och birma.

Perser verkar trevliga, men tveksam pga deras problem med andning och tårkanaler.

Maine cooner verkar inte vara ngt för mig. De jag träffat är för egensinniga.

En fördel är om rasen är vanlig då jag vill ha en vuxen katt, vilket inte känns som det är helt lätt att hitta. Föredrar vuxna katter helt enkelt, så vet man vad man får och slipper tiden när de hänger i gardinerna :p (Handlar alltså inte om att jag vill ha en billig eller gratis katt, utan jag är helt med på att betala för kisse.)
 
Sv: Rasvalstråd

Jag tror att ragdoll, birma, norsk skogkatt och sibbe är rätt lika varandra till sättet. Ingen är väl en typisk soffpotatiskatt utan ganska "lagom" i det mesta. Hälsomässigt kanske birman är mest tveksam då den rasen har utmärkt sig lite med "känsliga njurar" vilket kan ställa till det om katten behöver sövas och möjligen att de kan utveckla njursvikt utan att vara särskilt gamla. Har även, från birmauppfödare, hört att de lätt utvecklar problem med hårbollar och "tarmproblem" men jag vet inte om det är allmänt eller knutet till särskilda linjer.
 
Sv: Rasvalstråd

Först och främst så beklagar jag verkligen din förlust av fina kissen.

Jag har Ragdoll och de är verkligen härliga katter. Kolla att den katten du köper är från en kull vars föräldrar är hälsotestade alternativt att den är hälsotestad själv eftersom en äldre katt som kanske gått i avel borde vara det. Var jag än går i huset så har jag ofta en liten svans av djur med mig. två hundar och två katter. När jag går ut med hundarna så följer katterna oftast med, raggisarna är otroligt sällskapliga.
 
Sv: Rasvalstråd

Jag undrar lite över din allergi. Pälslängden i sig är inte allergiframkallande, utan det är ett protein som finns i bl.a. katten saliv som man vanligen är allergisk mot. Det vanligaste allergena proteinet finns hos alla katter, men vissa individer och vissa raser har väldigt låga halter av just det proteinet. Den ras jag tänker på då är Sibirisk katt, och för att risken för allergi ska vara så liten som möjligt bör det vara en vuxen, kastrerad individ.

Långhårsraser som Ragdoll, Norsk skogkatt och Helig birma är lika allergiframkallande som vilken katt som helst.

Mitt råd är därför att söka efter en vuxen kastrerad Sibirisk katt som behöver omplaceras. Några finns här:
http://www.sibiriskkatt.se/kattformedling/omplaceringar/
 
Sv: Rasvalstråd

Kattallergi är mycket individuellt och vad man är allergiskt mot på katten skiftar. Det finns fler än jag som klarar långhårig men inte korthårigt. Men också det motsatta. Min allergi har jag koll på och inget du eller nån annan behöver fundera över, mer än att korthårigt raser är uteslutna.
 
Sv: Rasvalstråd

Jag har en ragdoll och en birma. Skillnaden som man brukar höra från många, som även stämmer i den här familjen är att ragdoll gärna ligger bredvid och Birman PÅ. Båda kryper gärna upp och kelar, men när det ska sovas är Birman den som kan somna på en och ligga där i timtals. På utställningar har jag även hört att det kan vara lite mer humör i birmor. En ragdoll som fräser ses nästan som rasfel men det är tämligen accepterat att en birma fräser. Tror dock det handlar om individer mer än ras.

Är du allergisk eller menar du att du ogillar? Om du är allergisk så skulle jag satsa på en sibir, eller en Neva masquerade kanske? Det är en sibir fast maskad precis som ragdoll och birma. Har även hört att vissa kan tåla birmor, men det är inte lila vanligt. Jag skulle gärna ha en Neva eller Sibir. Tycker de är väldigt fina :)
 
Sv: Rasvalstråd

Kan tillägga att både min ragdoll och birma nog får klassas som soffpotatisar.. Birman sover väl 22h dag och ragdollen är något mer aktiv men väldigt lugn jämfört med andra ungkatyer jag haft av huskattsort.
 
Sv: Rasvalstråd

Jag är fysiskt allergisk men har aldrig reagerat på långhårigt, och som nämnt i min tidigare kommentar, så är det inget unikt på något vis så den biten är inget problem. Bara kattens långhårig då.

Vad säger du om de hälsoproblem hos Birma som nämnts?
 
Sv: Rasvalstråd

Kattallergi är mycket individuellt och vad man är allergiskt mot på katten skiftar. Det finns fler än jag som klarar långhårig men inte korthårigt. Men också det motsatta. Min allergi har jag koll på och inget du eller nån annan behöver fundera över, mer än att korthårigt raser är uteslutna.

Tack för det snorkiga svaret!

Jag är intresserad av det mesta som har med katter att göra och har aldrig hört talas om någon som är allergisk mot just korthåriga katter.
 
Sv: Rasvalstråd

Okej. Vad bra att du inte är allergisk mot långhåriga. De är ju dessutom så mycket sötare :).

Min birma är bara 2,5 år och än har hon inte haft några problem. Hon är också kastrerad men hade inga problem med narkosen. Hon är även den av mina katter som har minst problem med hårbollar (trots att hon har mest hår) så det är nog mer betingat av individ än ras. Här hemma är det bara korthåriga huskatten som egentligen har problem med hårbollar. Har inte haft några problem med magen. Tål inte räkor men det är ju lätt att undvika :).
 
Sv: Rasvalstråd

Tack för det snorkiga svaret!

Jag är intresserad av det mesta som har med katter att göra och har aldrig hört talas om någon som är allergisk mot just korthåriga katter.

Du tolkar in för mycket i svaret. Det är bara konstateranden.
 
Sv: Rasvalstråd

Fast man kan också vara allergisk mot hudutsöndringarna, det är just det som gör att en del inte kan ha nakenkatter eller rexar t.ex. Eller så reagerar man på allt. Sen är det ju lite roligt att man reagerar på korthåriga, men inte på långhåriga, men med allergi verkar det mesta vara möjligt.
 
Sv: Rasvalstråd

Fast man kan också vara allergisk mot hudutsöndringarna, det är just det som gör att en del inte kan ha nakenkatter eller rexar t.ex. Eller så reagerar man på allt. Sen är det ju lite roligt att man reagerar på korthåriga, men inte på långhåriga, men med allergi verkar det mesta vara möjligt.

Ja, det protein jag skrev om (Fel d 1) är det som de flesta allergiker reagerar på och det finns förutom i kattens saliv och tårar, även i talg som utsöndras genom huden. Fel d 1 är det protein som Sibiriska katter har ovanligt låga halter av och det är därför många allergiker klarar den rasen bättre än andra katter.

Vad som skulle skilja långhåriga och korthåriga katter åt ur allergisynpunkt (till långhåriga katters fördel) vet jag dock inte. Någon som vet får gärna förklara...
 
Senast ändrad:
Sv: Rasvalstråd

Kanske mer passande i en egen tråd? Även om ämnet är intressant så vill jag ha tips och råd på vad jag ska spana efter.

KL
Njurproblem verkar stämma på Birmor, men å andra sidan testar man dem för det också.
 
Sv: Rasvalstråd

Kanske mer passande i en egen tråd? Även om ämnet är intressant så vill jag ha tips och råd på vad jag ska spana efter.

KL
Njurproblem verkar stämma på Birmor, men å andra sidan testar man dem för det också.

Jag tycker att du ska spana efter en kattras som har dokumenterat låga halter av det protein som framkallar allergiska besvär. Eftersom du föredrar långhåriga katter finns det bara en ras att välja på och det är Sibirisk katt.
 
Sv: Rasvalstråd

Fast du, man kan vara allergisk mot olika saker när det kommer till katt och människor klarar olika raser, pälstyper och tom individer på olika sätt, google is your freind, sen sibiren absolut ett alternativ av flera.

Allergin är inget jag behöver ta hänsyn till när det kommer till långhårigt, även om du verkar vilja hävda det :meh: Hälsa och temperament är det som kommer vara avgörande.

Och nej, det handlar inte om att jag föredrar långhåriga katter, min kropp föredrar det :sneaky:
 
Sv: Rasvalstråd

Jag vet inte vilken (om någon) av de långhåriga som fäller minst, men mina ragdolls har fällperioder och det är inte så roligt när precis allt har en liten hinna av vita hår.
 
Sv: Rasvalstråd

Jag har både Ragdoll, Norsk skogkatt och Helig birma. De är alla långhåriga och fäller, men har helt olika pälstyper. Jag skulle dock inte rekommendera en kattallergiker att ens pröva någon av de raserna eftersom de är precis lika allergiframkallande som vilken katt som helst.
 
Sv: Rasvalstråd

Jag vet inte vilken (om någon) av de långhåriga som fäller minst, men mina ragdolls har fällperioder och det är inte så roligt när precis allt har en liten hinna av vita hår.

Fast fällandet påverkar inte min allergi det minsta, isf hade jag ju aldrig kunnat ha ngn katt alls. Som sagt jag VET att långhåriga katter funkar för mig.

Det är INTE ur allergisynpunkt jag behöver ha råd, den biten har jag koll på det är ur temperamentsynpunkt och hälsa som jag vill ha råd.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
1 777
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Starka funderingar på att skaffa en katt för ett speciellt ändamål, känner inte att jag behöver dra hela historien för publik dock, men...
Svar
12
· Visningar
1 501
Senast: Centaur
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 819
Senast: Lager
·
Övr. Katt Kollar på mycket kattannonser och det verkar som att folk blandar kattraser på samma sätt som tonåringar brygger häxblandningar. Vad...
2
Svar
38
· Visningar
4 850
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Hiss och diss del 5
  • Semester.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp