Bukefalos 28 år!

mycoplasma är en typ av lunginflammation som även kan smitta människor och den är en av de värsta sorterna man kan få.....
 
Hur visar det sig om råttan har mycoplasma?
Nu tror jag inte att min har det men hon har blivit "sned" kan inte räta ut sig rikigt. veterinären trodde att det kunde vara öroninflammation eller något så hon tappat balansen på så sätt, men nu har hon ätit antibiotika och inte blivit bättre. tror nästan att hon fått någon hjärnblödning eller något sådant, om nu råttor kan få det.. (?)
 
Mycoplasma kan sätta sig i hörselgångarna på råttan vilket kan resultera i något som kallas "snedskalle" eller öroninflammation. Då går råttan med huvudet på sne och tycks inte kunna räta upp det. Mycoplsma kan sätta sig på andra ställen med men vanligast är luftvägarna.

Hjärnblödning kan råttor drabbas av och det är ingen trevlig syn. Har själv blivit tvungen att avliva en råtta pga det. :cry: Men har råttan en hjärnblödning så kan den dessutom krampa, dreggla, få beteendestörningar och även bli förlamad i vissa delar av kroppen.

Men.. vilken medicin fick du? Gav veterinären dig terramycin så är det nästan lönlöst eftersom terramycin inte tycks bita på råttor. Bäst är baytril eller en kombination av vibramycin och baytril.
 
kan råttor få andningssvårigheter om dom fått hjärnblödning??
fick ta bort en av mina honor förra veckan, och hon stämde bra överens på beskrivningen (vet. tyckte inte det var någon idé med ngn djupare undersökning, eftersom hon mådde så pass dåligt). :(
 
Det vore ju möjligt att de kan, även fast jag inte har hört om någon råtta som fått det.
De flesta råttor med svårigheter att andas har oftast lunginflammation eller akut lunginflammation om den kommer snabbt. Det går att medicinera men råttan kommer att andningssvårigheter ett par dagar innan medicinen biter.
I värsta fall kan det har gått så långt så råttan dör sen ändå av ren utmattning. :cry:
 
hmm...jo, det är också mycket möjligt. nu är det iaf för sent att ta reda på det... :crazy:
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
759
Senast: Efwa
·
Övr. Djur Vi har under många år haft råttor som sonen älskar. Han matar dom gärna och varje morgon går han dit direkt och varje kväll säger han...
2
Svar
23
· Visningar
2 615
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 319
Övr. Barn Hur mår ni ute i stugorna? Här har alla blivit sjuka nu. Det känns tufft att ta hand om små när man är så sjuk själv. Ingen sömn. Uppe...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
14 795
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp