Bukefalos 28 år!

Reklam. Vad är det?

C

CarolaLind

Eftersom den andra tråden lämnats åt sitt öde så att den dels kan gå i kras och dels så att vissa uttalande kan dö ut, startar jag denna.

Kan vi snälla, hålla oss till ämnet?

Mitt original inlägg löd:

Jag funderar lite över bla: mina egna inlägg då jag ofta får påpekan om "REEEKKKLAAAAM"

Jag förstår att alla moderatorer bedömer individuellt från forum till forum och att det förmodligen många ggr är otroligt svårt att avgöra frågan.

Om jag tar mig själv som exempel så ALLT jag gör, pratar om och diskuterar är ju i en viss mån Reklam och kan klassas därefter.

Om jag krasst ser på det jag diskuterat de senaste åren så ja, visst kan man finna ett spår av reklam i allt det.

För ALLT jag gör är mitt intresse och mitt intresse är mitt yrke därmed detta faktum.

Jag vet att jag inte är ensam om "Problematiken" och kanske kan vi genom en diskussion klargöra vad som är ok och inte så att vi som oftast ligger i gränslandet och ibland över, kan ha klarare riktlinjer.

När jag tänker efter så är ju till och med detta inlägget reklam.

Borde jag byta till ett anonymt nick? Det kunde vara en lösning och jag har allvarligt funderat över det.

Även om jag hade talat i samma ämnen så hade det inte varit så..uppenbart vem jag är och vad jag gör.

Gunnar, moderatorer, hur tänker ni?

Bukeanvändare som har er hobby som yrke, hur tänker ni när ni diskuterar på buke?

Hur kan vi begränsa oss för att följa forumreglerna och för att slippa påhopp som i längden drar ner stämningen här?


Jag som företagare är också människa. Min hobby utöver mitt yrke är Häst.

Det jag pratar på Bukefalos är häst.

Här kan det bli lite knivigt ibland, hur mkt kan jag säga egentligen? Prata om? Tipsa om?

Linjen kan ju vara hårfin ibland.

Under den andra trådens växande har jag lagt lite tid på att gå igenom lite trådar för att kolla, och funnit väldigt mkt reklam.

Jag ska inte köra igång frågan igen om varför de men inte jag, den frågan är solklar, svaret är svart på vitt. Så mkt vet jag.

Men. Kanske denna tråd, (Nystartad och utan intriger) kan hjälpa alla att få en klarare bild av vad som ÄR godkänt att diskutera, vem som får säga vad och kanske, forumreglerna kan få sig ett lyft för att alla ska förstå bättre.

Jag önskar alla moderatorer lycka till, jag vet att ni gör världens skitjobb (Och det är inte första gången jag säger detta till er), Jag önskar Gunnar lycka till och jag kan förstå att man tappar huvudet ibland. Även du är bara människa.

Kan vi få till stånd en kreativ och givande diskussion så att Bukefalos kan hållas ifrån så många missförstånd som så lätt uppstår nu?

Sen en annan sak, som bara slog mig, detta är riktat till alla som läser:

Innan ni träffar en människa IRL, håll för öppet att h*n kan vara precis som vem som helst, kanske till och med som du, en helt vanlig människa.
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Jag har också svårt ibland för att se själv om mina inlägg (främst på western då) ses som reklam eller ej...
Detta är delvis anledningen till att jag inte har skrivit ut min´identitet och hemsides adress i profilen, även om man givetvis lätt kan ta reda på det. När nån har frågat så ger jag ut det, eftersom jag faktiskt också ÄR yrkesmänniska....
Dock har jag inte sammankopplat det med nåt jag skrivit då, och ingen har hört av sig med synpunkter på detta (tex moderatorer)

Men jag håller med om att det är en svår gränsdragning. Tror inte att jag kan komma med svaret heller, utan det måste väl nästan komma från just moderatorerna?

Vilka jag förövrigt vill ge en STOR eloge för jobbet de gör! Även om jag inte alltid håller med dom, men, ingen hå¨ller alltid med alla!
Gunnar ska ha en särskild eloge!
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Om man ska hårddra så är ju nästan varenda tråd här på Buke reklam av något slag.....:angel:

/Carina
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Ja...det var därför jag ställde frågan, ska jag byta användarnamn? Och det har jag beslutat mig för att göra.

Jag har även rensat i min profil, ditt inlägg påminde mig.
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Skriver man om sin häst är det ju reklam för den, är det om sig själv så är det ju egenreklam, om någon clinic så är det reklam för den....osv, osv....:angel:

/Carina

Ja och skriver man en tråd på Gnägg om att man köpt en ny grimma från tex Hööks och bifogar en bild så är det reklam för Hööks, gratis och fin reklam dessutom!
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Ja och skriver man en tråd på Gnägg om att man köpt en ny grimma från tex Hööks och bifogar en bild så är det reklam för Hööks, gratis och fin reklam dessutom!

Exakt, så var ska gränsen egentligen dras utan att det blir absurt?:confused:
Själv har jag betäckt mitt sto och givetvis talat om vad hingsten heter. Detta borde väl egentligen klassas som reklam för hingstägaren...eller??

/Carina
 
Senast ändrad:
Sv: Reklam. Vad är det?

*lite kl och reflektioner*

Skillnaden är väl framför allt att man inte tjänar på det själv.
Att lägga ut sina egna varor och tjänster är ju i egenintresse,
att lägga ut en bild på en grimma från hööks, gör ju ingen skillnad för den egna ekonomin.
Jag antar att det som inte är okej är att just ragga kunder, för egen vinning. Sen kanske det inte är poängen, även om det uppfattas så. Det är då man får böja sig för faderator/moderator.
Inte heller att lägga ut en tråd uppenbart för någon annans räkning (fanns bra exempel i andra tråden).
För ungefär ett år sedan var det ganska många inne på avel som glatt rekommenderade sin egen hingst i varenda tråd, oavsett vad som skulle betäckas. Det är -tycker jag- nästan borta nu, eller sköts snyggare.
Jag är helt och hållet privatperson på buke, mitt jobb handlar inte ett dugg om något här. Då har man lite större frihet, tror jag.
Jag har inget eget intresse av att marknadsföra något.
Jag tror man ska vara lite försiktig med att alltför ingående lämna ut allt för mycket detaljer om sitt företagande. Gör man det, kommer mer av det man säger uppfattas som reklam, oavsett trådskaparen syfte med tråden. Särskilt när det gäller tjänster, snarare än varor, eftersom det är svårare att ta på.

Det finns ju trots allt många företagare på buke som skriver och tycker mycket, utan att blanda in sin egen verksamhet i parti och minut.
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Nja, det kan också ses som en upplysning.
Allt beror ju inte på dig som trådskapare, det är även de som svarar som påverkar tycker jag.
Vi styr ju alla trådarnas riktning.
Kanske vi användare borde tänka lite mer på vad vi skriver också ibland.
Hade du däremot ägt hingsten, och sedan talat om att alla som är medlemmar på buke kan få betäcka till reducerat pris, så är fallet solklart. Likadant om du rekommenderar just den hingsten konstant, och skapar trådar om hans förträfflighet om och om igen. Men så länge man diskuterar utifrån härstamning, exteriör, fölisens temperament osv, så har jag inget problem.


*mina funderingar, inget annat*
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Så om jag talar om i en tråd på utrustning att jag säljer egenknutna repgrimmor då är det väl definitivt reklam....;)

/Carina
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Jag tycker det. Att du talar om att du knyter dina egna är däremot helt okej, så länge du hymlar med försäljningen. Det kan ju tas via pm om folk är intresserade.
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Det är ju min personliga uppfattning. :)
Om Moderator tycker det är okej, så, fine, då
får jag köpa det, eller se mig om efter ett forum som passar mig bättre.
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Skriver man om sin häst är det ju reklam för den, är det om sig själv så är det ju egenreklam, om någon clinic så är det reklam för den....osv, osv....:angel:

/Carina

Hyr du ut din häst? Eller ger privatlektioner på din egen häst? I så fall, får du inte göra reklam för dig och din häst. Men om du själv är ute och rider på din häst, eller en kompis har lånat din häst, då får man givetvis berätta om det.

Om sen din kompis har hyrt din häst, eller ridit lektion för dig, så är väl det också OK att kompisen skriver om det, ifall hon inte nämner namn. Men sen när tråden sprider sig och alla andra som också rider för dig, skriver om hur bra hästen är och hur bra du är som instruktör och namn dyker upp. Det är då tråden ändå blir reklam. Så en tråd som inte har varit reklam, kan mycket fort BLI reklam.

Som de flesta säger här, det är nästan omöjligt att ge ett exakt svar på vad som är reklam och inte.

För närvarande håller Gunnar och vi moderatorer på att diskutera all länkreklam, till butiker och liknande som användare lägger i trådarnam trots att bukefalos har ett kanonbra länkarkiv. De länkarna som användarna lägger i trådarna, ska i stället läggas in under Bukefalos länkar, dit man kan hänvisa om man vill förstärka något eller tipsa om någon särskild länk. Så har vi sagt att reglerna är sen länge. Men länkarna har ändå blivit fler och fler och omöjligt för oss moderatorer att stoppa till sist.

När länkar och namn, som är starkt förknippade med verksamhet om och om igen tas upp i trådar... då blir det en hel del reklam. Och det är ju HÄR gränsen, börjar bli svår och suddig att hålla tydlig, på ett bra sätt.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Reklam. Vad är det?

Om sen din kompis har hyrt din häst, eller ridit lektion för dig, så är väl det också OK att kompisen skriver om det, ifall hon inte nämner namn. Men sen när tråden sprider sig och alla andra som också rider för dig, skriver om hur bra hästen är och hur bra du är som instruktör och namn dyker upp. Det är då tråden ändå blir reklam. Så en tråd som inte har varit reklam, kan mycket fort BLI reklam.

När länkar och namn, som är starkt förknippade med verksamhet om och om igen tas upp i trådar... då blir det en hel del reklam. Och det är ju HÄR gränsen, börjar bli svår och suddig att hålla tydlig, på ett bra sätt.



Detta tycker jag var bra beskrivet! :bow:
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Jag tycker det är ett väldigt bra svar och förklaring från Ingela H, det var det jag cyklade efter i princip i mitt svar i den andra tråden.

jag saxar in det jag skrev därifrån:

Jag tror att mycket av reklam-koppling och "offentlighets koppling" har att göra med användar namn.
ett annat användar namn än ett företag IRL - blir en annan sak.

för att kommentera någons kommentar i tråden att Buke har okonsekventa regler otydliga regler osv så gör jag ett försök till en jämförelse där jag anser att det faktiskt finns en konsekvens i det hela:

en del moderatorer har fått utstå regelbunden och konsekvent kritik för att de under användarnamnet moderator uttalar sig som privat personer, med en "privatpersons" reaktioner, tongångar och diskussions vinklingar etc. Detta reagerar många på, då de anser att användarnamnet under moderator titeln förväntas ha en sorts objektivitet, professionalism, ton etc, (if you so chose to call it), osv osv.

tycker det är en jämförelse som är tänkvärd om vi pratar om vad som är reklam eller ej.
det är ok i en större bemärkelse för person Tora af Svensson från Böckebo i Noville, att redogöra i trådar för x och y evenemang, händelser, känslor etc. Är namnet förknippat med en Förpackning/varumärke/företag - ja då blir det per automatik en annan sak.

med ett allmänt och frekvent förkunnat varu namn kommer ett visst ansvar, och - kalla det om ni vill - "känslighet", gällande vad man kan skriva och inte skriva för att inte koppla ihop det med Verksamhet.

--------------------------------------------------------------------------------
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Jag vet faktiskt inte vad som klassas som reklam (om detta inlägget är för reklamigt så ber jag om ursäkt, ta bort det isåfall. Det är bara ett exempel).
Om jag ska se till mig själv. De flesta har väl koll på att jag är utbildad tränare, har sett mig på tävlingar, vet att jag har ganska stor verksamhet hemma men jag skriver ju aldrig på Buke att jag ska ha träningar på något speciellt ställe eller att jag tex kan ta emot en häst för utbildning eller bara rida en tävling. Jag har aldrig lagt ut bilder när jag har träningar, bilder på gården eller liknande.

Men om någon har sett tävlingsbilder på mig här på Buke, eller exempelvis filmer på träningar som mina elever lagt ut, där jag finns med och någon väljer att PMa mig och vill börja träna, lämna sin pålle, fråga efter stallplats eller vad det nu kan vara, hur tolkas det då?

Jag lägger inte ut bilder speciellt ofta, har aldrig talat om namnen på hästarna eller skrivit min hemsideadress eller berättat vad våran godkända hingst heter eller ens var jag bor. Men om någon frågar om jag är jag så talar jag ju om det och då kanske jag får nya kunder. Har jag gjort otillåten reklam då?
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Satt och tänkte på just dig faktiskt, och det var bland annat dig jag syftade på med texten:

"Det finns ju trots allt många företagare på buke som skriver och tycker mycket, utan att blanda in sin egen verksamhet i parti och minut."

Du sköter det snyggt.:bow:
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 050
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 887
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 515
Fritid När jag träffar nya människor t.ex. på jobbet så brukar jag berätta om ridningen om vi t.ex. sitter och diskuterar vad man gör när man...
10 11 12
Svar
221
· Visningar
13 271
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp