Bukefalos 28 år!

Reklam. Vad är det?

Sv: Reklam. Vad är det?

Bidrar gärna med en slant.

Tyvärr har Gunnar fortfarande inte kommenterat frågorna som ställs i tråden. Eftersom moderatorerna av olika skäl har problem med att svara enhetligt så vore det bra med hans syn på saken tycker jag.
 
Sv: Reklam. Vad är det?

allmänt KL

jag tycker det är synd att tråden enbart vänds till huruvida moderatorerna agerar rätt i fråga om bedömning av vad som är reklam och inte.
Ni glömmer att trådarna framför allt ageras och responderas av andra kollegiala användare - det är deras reaktioner som oftast styr moderatorns blickar till tråden, via rapporter om reklam - och därigenom sker någon bedömning från moderators sida.

därmed är det synd att beskylla moderatorerna för rätt/fel beslut enbart tycker jag.

Som användare förstår jag mycket väl upprördheten från någon som fått sin tråd stängd/raderad pga "reklam" när så ej var avsikten. Likväl som jag förstår användares reaktioner på sånt som uppfattas som ren reklam. Det är ju inte syftet med forumets trådar, det har man annons platser till.....jag förstår även att andra användare kan finna det både irriterande och störande med för dem uppenbar "reklam" i trådar, och att de rapporterar sådant.
Nånstans sker väl bedömningen på någon sorts demokratisk nivå runt de diffusa gränserna. 100 anmälningar från 100 olika användare om en och samma tråd - troligtvis tittar moderatorn närmare på den - det är väl därför vi har moderator funktionen bland annat?
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Okej!
Kan vi inte då samla in 2000 spänn som det kostar att registrera en nättidskrift så slipper vi eländet sen?


Det är väl ingen, som hindrar dig att göra. Om du vill skapa och driva ett sådant forum. Vad jag har förstått, av Gunnar, så är det inget som ligger i hans intressa att stå bakom och driva dylikt forum.

/IH
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Nä, det är jag inte intresserad av. Men jag kan bidra till Gunnar om han är intresserad.

Självklart ska han få driva forumet precis som han vill och vi är gäster här - men jag kan inte låta bli att ifrågasätta regler jag inte förstår och undantag som man faktiskt kan slippa genom att registrera sig som nättidskrift. Det vore ju enklast för alla kan man tycka.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Reklam. Vad är det?

Nä, det är jag inte intresserad av. Men jag kan bidra till Gunnar om han är intresserad.

Självklart ska han få driva forumet precis som han vill och vi är gäster här - men jag kan inte låta bli att ifrågasätta regler jag inte förstår och undantag som man faktiskt kan slippa genom att registrera sig som nättidskrift. Det vore ju enklast för alla kan man tycka.

Men vad är det du inte förstår? Valet hur man min driva sin webbsida måste ju ändå vara upp till den som äger den, och inte till medlemmar att bestämma. Att driva denna sida som en nättidskrift ger istället andra saker som medlemmar skulle uppfatta som problem, t ex måste du ange en källhänvisning till vad du skriver och sidan skulle alltså inte längre kunna fungera på diskussionsnivå. Menar du på fullt allvar att det är bättre?:confused:
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Reklam eller inte är en enda soppa när man kommer till gråzonen som här tyvärr är ganska stor. Här debatteras det också friskt på sandlådenive på temat "varför fick mitt inlägg inte vara kvar när XX fick". Ibland kan det givetvis vara beforgat, men att ta upp exempel som legat minder ärn 1-2 dygn är inte relevant, de flesta av moderatorerna jobbar 24/7 på bukefalos, ingen gör det så vitt jag vet, så att endel inlägg blir liggande både 1 och två dagar är naturligt, i synnerhet om det är ett gränsfall. Blir det en anstormning av synpunkter brukar Gunnar också gripa in.

Men till sak frågan, hur bedömer moderatorerna vilka inlägg som får ligga kvar? Tyvvärr kan jag inte svar på detta, vi är inte en person utan flera och försöker efter bästa förmåga tolka reglerna. Och tro det eller ej, regleran är faktisk i mångt och mycket till för att alla, både moderatorer och vanliga användare ska kunna trivas och diskutera så fritt som möjligt. Jag personligen har ett ungefärligt bedömningsschema i huvudet när jag tittar på ett inlägg.

1. Bryter ursprungsinlägget solklart mot reglerna - Papperskorgen direkt
2. Är inlägget helt korrekt - Ingen åtgärd
3. Är det ett gränsfall så går jag mentalt igenom liknande trådar
a) Har denna typ av tråd ofta utmynat i ren reklam/efterlysning etc så är det papperskorgen, exempel på detta är om någon frågar "Jag ska transportera min häst till Malmö och tänkte anlita en firma att göra det, funkar det bra, är det något jag ska tänka på?". Jag har hittills aldrig sätt en enda tråd på detta tema som inte slutar med att man frågar efter transportfirmor och gärna vill ha tips på både bra och dåliga. Andra version på temat är jag tänker sälja min häst, vad ska jag skriva i annonsen - två inlägg senare har vi alla detaljer om hästen. Köparen var inte riktigt klok så nu måste jag börja anonsera på nytt- två inlägg senare kommer en detaljerad beskrivning av hästen om den nu inte var med från början. Vad är en häst med xx egenskaper värd och 10 inlägg senare finns det 3 hästar beskrivna alla till salu och bud finns på trådskaparens häst som viar sig vara till salu.
b) Har användaren en tidigare historia med att jämnt och ständigt försöka göra reklam - papperskorgen
c) Bemödar sig användaren om att vara anonym, skriva generellt och formulera sig väl för att starta en debatt - får ligga kvar åtminstone tills vidare.
d) Hur länge har tråden fått ligga oupptäckt, ja jag tar ogärna bort långa diskussioner så om det är ett gränsfall är det i mina ögon en mldrande omstandighet, men det beror givetvis på övriga faktorer också.
e) Har det kommit några synpunkter, vad är motiveringen och vem har skickat den, vissa användare verkar snarare skicka synpunkter utifrån vem författaren är med motiveringen "nu får hon väl ändå ge sig" eller något liknande, andra har ingen motivering alls och en del skriver välformulerade och/eller tänkvärda motiveringar med aspekter jag inte tankt på.
f) Har vi moderatorer diskuterat tolkningen tidigare, hur gör de andra.
g) Vilket är forumet, finns det något speciellt att ta hänsyn till?


Nu är det sällan så att det är klockrena a,b,c....(det finns fler punkter i mitt huvud också, men allt är iunte så lätt att formulera) ofta är det en blanding av alltsamman, för mig kan det vara helt självklart vad som behöver göras även vid gränsfall och andra gånger är jag tveksam och jag är inte alltid enig med synpunkter som skickats. Sammantaget resulterar min bedömning i fria, fälla eller avvakta. Bedömningen gör jag vanligen på några sekunder till en minut (+ den tid det tar att läsa tråden). Det är omöjligt att sitta och göra anlyser, gå tillbaks och kolla etc utom möjligen i undantagsfall- det tar alldeles för lång tid, buke är en fritidssyselsätting för mig, inte ett (heltids)jobb.

Blev ni klokare? Troligen inte, kortfattat då?

Alla moderatorer är individer med olika erfarenheter, vi gör vårt bästa för att vara rättvisa och snabbt fixa till det som är fel och försöka hålla koll på forumen och resultatet - Buke är i stort sett fritt från annonser - vissa inlägg som säkert skulle var ok blir bortplockade andra som borde plockats bort missas eller feltolkas.

Vilken nivå reglern än ligger på så blir det debatt, på det hela taget så verkar bukes koncept funka, vad jag vet är det den största/mest aktiva hästsiten och jag är övertygad om att modereringen av forumet bidrar till detta.
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Jag vet inte vad det är du inte förstår, syftet med att dra upp olika eventuella reklam/annons trådar i denna tråd är INTE för att hänga modertorer för att de gör ett dåligt jobb utan för att kunna jämnföra olika vad som är tillåtet och inte.

Ingen har begärt att ni ska sitta här 24/7.
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Men vad är det du inte förstår? Valet hur man min driva sin webbsida måste ju ändå vara upp till den som äger den, och inte till medlemmar att bestämma. Att driva denna sida som en nättidskrift ger istället andra saker som medlemmar skulle uppfatta som problem, t ex måste du ange en källhänvisning till vad du skriver och sidan skulle alltså inte längre kunna fungera på diskussionsnivå. Menar du på fullt allvar att det är bättre?:confused:

Nej, så funkar det inte. Om man registrerar sig som nättidskrift och har en ansvarig utgivare kommer man undan PUL-reglerna på ett helt annnat sätt. En nättidskrift ska vara periodisk och där under faller till exempel diskussionsforum. Var du fått det där med källhänvisning vet jag inte.

Jag har inga problem att acceptera reglerna. Det har jag problem med är att jag inte får veta varför reglerna finns och om de utgångspunkter som finns för de satta reglerna är felaktiga varför det inte finns något intresse för att se att det finns lösningar för att komma undan dem så moderatorna slipper leta förtäckt reklam hela tiden. Jag har aldrig varit med om ett forum som drivs på det sättet och jag har hängt på åtskilliga under de dryga tio år jag varit online och arbetat själv professionellt med forum.

Jag tror faktiskt inte att anledningen har med PUL eller förtal att göra. I så fall skulle inga svenska diskussionsforum fungera. Jag misstänker att den egentliga anledningen är nånslags ekonomisk deal med Annonsdirekt. Men säg det då - så slipper vi fundera!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Reklam. Vad är det?

Jag vet inte vad det är du inte förstår, syftet med att dra upp olika eventuella reklam/annons trådar i denna tråd är INTE för att hänga modertorer för att de gör ett dåligt jobb utan för att kunna jämnföra olika vad som är tillåtet och inte.

Ingen har begärt att ni ska sitta här 24/7.

Det är bara 2 problem

*Många av de trådar som i frågasätts är minst sagt färska = de har förmodligen inte blivit granskade på något sätt= irrelevant frågeställning. Det är som att kritisera filmcensuren i sverige för beslut om en film som änu inte har granskats.

*Ingen på forumen har någon slags helhetsbild av vad som verkligen plockas bort. Av naturliga skäl har merparten inte läst en bråkdel av de trådar som bedömts som reklam.

Vill man ha en mall för vad som är tillåtet så är det enklast är att använda alla tådar/inlägg som ligger på bukefalos och är minst 2-3 dagar gamla, de flesta av dem hör hemma här. Specialgranska inte enskilda trådar utan försök se helheten.

PS. Att jag inte skulle förstå är helt din reflektion och det är väl i stort sett det enda som är obegripligt för mig. Var har du fått det ifrån?
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Nej, så funkar det inte. Om man registrerar sig som nättidskrift och har en ansvarig utgivare kommer man undan PUL-reglerna på ett helt annnat sätt. En nättidskrift ska vara periodisk och där under faller till exempel diskussionsforum.

Om man har en ansvarig utgivare så bör väl denna förhandsgranska allt som skrivs (åtminstonne genom ombud). Jag har ingen koll på reglerna, men jag skulle då aldrig vilja stå som ansvarig för saker jag inte haft en chans att läsa i förväg.
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Det är bara 2 problem

*Många av de trådar som i frågasätts är minst sagt färska = de har förmodligen inte blivit granskade på något sätt= irrelevant frågeställning. Det är som att kritisera filmcensuren i sverige för beslut om en film som änu inte har granskats.

Vill man ha en mall för vad som är tillåtet så är det enklast är att använda alla tådar/inlägg som ligger på bukefalos och är minst 2-3 dagar gamla, de flesta av dem hör hemma här. Specialgranska inte enskilda trådar utan försök se helheten.

PS. Att jag inte skulle förstå är helt din reflektion och det är väl i stort sett det enda som är obegripligt för mig. Var har du fått det ifrån?

Svar på att du inte skulle förstå vad jag menar är det här du har skrivit, (se nedan) för jo det är relevent i den bemärkelsen att de är exempel som man kan jämnföra med, redan bortplockade trådar är liksom ganska svårt att jämnföra med annat.
Det är fortfarande ingen kritik mot er moderatorer att ni gör ett dålig jobb eller rensar för långsamt, utan att få mer klarhet i vad som gäller, men det är ju Gunnars forum och han regler tyvärr lyser han med sin frånvaro för att ge klarhet, för jag förstår att det bli många olika svar så modertorerna är olika individer och ser saker på olika sätt.

Ibland kan det givetvis vara beforgat, men att ta upp exempel som legat minder ärn 1-2 dygn är inte relevant, de flesta av moderatorerna jobbar 24/7 på bukefalos,
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Det är bara 2 problem

*Många av de trådar som i frågasätts är minst sagt färska = de har förmodligen inte blivit granskade på något sätt= irrelevant frågeställning. Det är som att kritisera filmcensuren i sverige för beslut om en film som änu inte har granskats.

Vill man ha en mall för vad som är tillåtet så är det enklast är att använda alla tådar/inlägg som ligger på bukefalos och är minst 2-3 dagar gamla, de flesta av dem hör hemma här. Specialgranska inte enskilda trådar utan försök se helheten.

PS. Att jag inte skulle förstå är helt din reflektion och det är väl i stort sett det enda som är obegripligt för mig. Var har du fått det ifrån?

Svar på att du inte skulle förstå vad jag menar är det här du har skrivit, (se nedan) för jo det är relevent i den bemärkelsen att de är exempel som man kan jämnföra med, redan bortplockade trådar är liksom ganska svårt att jämnföra med annat.
Det är fortfarande ingen kritik mot er moderatorer att ni gör ett dålig jobb eller rensar för långsamt, utan att få mer klarhet i vad som gäller, men det är ju Gunnars forum och han regler tyvärr lyser han med sin frånvaro för att ge klarhet, för jag förstår att det bli många olika svar så modertorerna är olika individer och ser saker på olika sätt.

Ibland kan det givetvis vara beforgat, men att ta upp exempel som legat minder ärn 1-2 dygn är inte relevant, de flesta av moderatorerna jobbar 24/7 på bukefalos,
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Känner delvis igen mig här, har svarat någon gång under hundforumet. Någon persom frågade om en specifik sak som hon sökte, jag svarade att den finns i min butik. Då får man alltså inte svara på en sådant inlägg och hänvisa till bra saker? Jag ska alltså hänvisa till någon annan butik???
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Känner delvis igen mig här, har svarat någon gång under hundforumet. Någon persom frågade om en specifik sak som hon sökte, jag svarade att den finns i min butik. Då får man alltså inte svara på en sådant inlägg och hänvisa till bra saker? Jag ska alltså hänvisa till någon annan butik???

du kan ju skippa att nämna att det är din butik. det är hela skillnaden som jag ser det :D
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Känner delvis igen mig här, har svarat någon gång under hundforumet. Någon persom frågade om en specifik sak som hon sökte, jag svarade att den finns i min butik. Då får man alltså inte svara på en sådant inlägg och hänvisa till bra saker? Jag ska alltså hänvisa till någon annan butik???

Ett tilltag som är väldigt vanligt, det är att man skriver ut hela webbadressen. Om jag har köpt ett fint träns hos butik svenssson och vill delge det vid en diskussion, varför måste man då skriva www.butiksvensson. com? Här har du en skillnad på vad som är vad, sen kan många av dessa inlägg ligga kvar pga det är helt omöjligt för en moderator att hinna läsa allt vad som skrivs på bukefalos under ett dygn. Även om vi håller oss till egna forum, så är flertalet hårt belastade med inlägg och därför omöjliga att se överskådligt.

Här kommer ni användare in, att skicka synpunkter om trådar/inlägg som ni tycker verkar felaktiga. Reklam är det också när man använder bilder från en webbsajt direkt i inlägget, förutom att det är reklam så kallas det för bildstöld. Att använda bilder direkt i inlägg/trådar är oerhört poppis på utrustning, notera ändå att om detta finns en nålad tråd. Trots att de inlägg som upptäcks plockas bort, kommer inga klagomål från användaren utan denne lägger helt frankt in ett nytt inlägg med bild och allt.
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Nu måste jag ju fråga om det är ok att som piddemannen då skriva ut adressen till sitt företag under "Ort" som syns under avataren.
Att man länkar under hemsida, tycker jag är helt ok, men hur sjutton drar man gränsen?


*jag igen*
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Nu måste jag ju fråga om det är ok att som piddemannen då skriva ut adressen till sitt företag under "Ort" som syns under avataren.
Att man länkar under hemsida, tycker jag är helt ok, men hur sjutton drar man gränsen?


*jag igen*

För mig är syftet stenklart, att det är reklam. Varför skulle man annars sätta ut den på det sätt som nu sker.
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Okej, då är vi på samma linje. :)

fråga: kan ni då gå in och radera, eller måste ni vädja till användarens sinne för det tillåtna/passande eller banna?
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Gunnar, jag säger bara Gunnar. Får åtgärda utifrån vad han anser vara bäst.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 884
Senast: Pilot
·
Fritid När jag träffar nya människor t.ex. på jobbet så brukar jag berätta om ridningen om vi t.ex. sitter och diskuterar vad man gör när man...
10 11 12
Svar
221
· Visningar
13 270
Senast: Thaliaste
·
Relationer Pratade lite med en vän idag och blev nyfiken på vad dejtingtråden tänker i frågan. Det finns ju inte precis något rätt eller fel, men...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 870
Senast: monster1
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 596
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp