Bukefalos 28 år!

Reklam. Vad är det?

Sv: Reklam. Vad är det?

*delvis lån*

Kan jag som uppfödare tala om att någon tik valpat och lägga ut bilder på mina valpar utan att det klassas som reklam :confused:

Mina valpar är ju redan tingade av icke bukefalister och är alltså inte till salu. Klassas detta som annonsering eller reklam?


Vill gärna ha svar på den frågan..
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Men det kan, som alla säkert förstår, vara en klockren annons.

Nä! I exemplet du anger förstår jag inte på en enda fläck hur det kan vara en annons.

Jag kan inte på själva inlägget veta vad det är för häst, bara att hon inte kommer upp i högre klassser. Jag vet inte om det är hoppning, dressyr eller western eller någon annan diciplin.
Det kanske är en nordsvensk som hon tävlar i brukskörning eller en quarter som hon tävlar i reining.

Hur kan en intresserad hästköpare överhuvudtaget läsa ut någonting av denna annons? Det är ju nästintill paranoit att tro att det är en förtäckt annons!
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Jag upplever det som vanskligt att svara utifrån exemplet du tar upp. Jag var på ett seminarium med en innebandydomare och mycket välkänd sportjournalist en gång. Vi kom in på det där med bedömingar och han hävdade att det fanns ca 10% förseelser som klockrent ledde till utvisning och 80% som definitivt inte gjorde det. Sedan fanns det en gråzon där utfallet kunde bli precis hur som helst.

Min tolkning av dina valpar skulle kunna gå i riktningen mot att "visst, är valparna sålda är det inget problem" till att "jaha, så nästa kull lär hon ju vilja få såld"...

Man skule kunna säga att det är ad hoc: det blir definitivt reklam i samma sekund som det raderas som reklam. Shit vad pompöst det lät, men jag hoppas ni förstår.
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Nä! I exemplet du anger förstår jag inte på en enda fläck hur det kan vara en annons.

Jag kan inte på själva inlägget veta vad det är för häst, bara att hon inte kommer upp i högre klassser. Jag vet inte om det är hoppning, dressyr eller western eller någon annan diciplin.
Det kanske är en nordsvensk som hon tävlar i brukskörning eller en quarter som hon tävlar i reining.

Hur kan en intresserad hästköpare överhuvudtaget läsa ut någonting av denna annons? Det är ju nästintill paranoit att tro att det är en förtäckt annons!
Till att börja med är det inte mitt exempel. Jag svarar utifrån den frågan som ställs. Jag menar att det kan tolkas som en annons, implicit. Jag kan som moderator anticipera frågan "vad kostar den" och inlägget "intressant, PM:a mig så blir det inte reklam".

Läs inte in för mycket i själva exemplet, jag försöker bara illustrera att gränsdragningen inte är knivskarp. Jag tror att i just det här fallet ligger våra värderingar nära varandra.
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Vad hetsar du upp dig för?? Om en synpunkt skickas till moderator för aktuellt forum, kan man inte räkna kallt med att den behandlas inom 30 minuter. Alla moderatorer kan inte vara här för jämnan av olika orsaker, men när vi är här mellan varven så kan man faktiskt prata med varann på samma sätt som vi gör här.

Det måste vi göra eftersom mycket av arbetet inte innebär radering av trådar, utan även förflyttning till andra forum osv. För att undvika missförstånd försöker vi prata med varann, vad är det för konstigt med det?

Fö går jag sällan i taket, ligger inte riktigt för min natur. Annars börjar diskussionen i sig att mynna på gränsen till barnslig, för just nu känns det nämligen lite som att om inte jag fick så ska inte nästa få heller. Sorry, men så uppfattar jag saken just nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Reklam. Vad är det?

Okej! Bra! :)

Jag saknar fortfarande svar på min första fråga. Varför är det så hemskt om det slinker igenom ett och annat nätverkande eller reklam i något forum?
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Ja, du har nog missuppfattat alltihop. Ingen av oss här har klagat på att de trådar vi tagit som exempel inte raderats tillräckligt fort. Jag tar det igen: Jag har länkat till vissa trådar för att få höra OM dessa ska anses vara reklam eller ej.
Därför har jag dessutom i meddelandet till moderatorn skrivit "Reklam ??".

Varför måste du hela tiden ligga i nån sorts försvarsställning mellan er moderatorer och oss andra? Vi ställer frågor i tråden och vi tar därför upp exempel. INGEN har klagat på att trådar inte blir borttagna tillräckligt fort. Vi vet ju för tusan inte ens om trådarna ska bort. Det är det vi undrar.
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Varför måste du hela tiden ligga i nån sorts försvarsställning mellan er moderatorer och oss andra? Vi ställer frågor i tråden och vi tar därför upp exempel. INGEN har klagat på att trådar inte blir borttagna tillräckligt fort. Vi vet ju för tusan inte ens om trådarna ska bort. Det är det vi undrar.

Och jag uppfattar det som att du ligger i försvarsställning, så egentligen är hela saken ett stort missförstånd tänk vad konstigt det blir ibland.;)

Och jag har svarat på den sista länken, nej jag tycker inte att den är en annons eller reklam. Läs själv en gång till, och tänk efter vad du får för känsla av tråden. Jag kan då inte få någon till salu känsla hur jag än bär mig åt, tråden handlar ju egentligen inte om det utan om svårigheterna att göra sig av med en älskad vän.
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Min tolkning av dina valpar skulle kunna gå i riktningen mot att "visst, är valparna sålda är det inget problem" till att "jaha, så nästa kull lär hon ju vilja få såld"...

Alltså bör jag inte/får jag inte, tala om att någon av tikarna är parad, är konstaterat dräktig, har valpat eller visa bilder på mina valpar.

I förlängningen borde det innebära att jag heller inte bör/får lägga in kort på mina vuxna hundar heller här på Buke, eftersom de ju förutom att det är mina familjehundar även är mina avelshundar.

Hmmm...Jag gillar ju att lägga in fina/tokiga/roliga/mysiga bilder på mina hundar, så nu blir det ju trist att inte kunna dela med mig av alla tokigheter hundarna gör :(
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Nope, det sa jag inte. Jag sa att det kan tolkas så. Det betyder även att det tolkas åt andra hållet. Lägg ut bilderna. Skulle jag ha att bedömma trådarna gör jag det från gång till gång, men jag kan inte ge ett definitivt och allomgällande svar.
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Just de där svaren - som inte är allmängiltiga - tror jag är det mest frustrerande och en anledning till att folk retar upp sig så.

Vi vill väldigt gärna följa regler och anvisningar. Vi vill väldigt gärna slippa få våra trådar bortplockade. Kanske är det trådar vi lagt ner omsorg - ansträngt oss extra när vi lägger in bilder och skriver vår text och ett ämne som vi är personligt engagerade i. Då gör det ont när tråden huggs med hänvisning till att det är reklam.

Det är därför vi frågar och frågar och ber om klarare regler och svar.

Det riskerar att urholka Bukefalos och att folk tröttnar om ni inte kan hitta en linje att hålla och som är tydlig och enkel att förstå.

Jag frågar fortfarnde. Varför är det så illa om det hamnar lite reklam i trådarna? Jag förstår att allt om man släpper allt för många trådar där det står "köp den här hästen" eller "vem vill jobba hos mig?" eller "bli medryttare på min häst" skulle tillslut sinka ner hela forumet och diskussionerna skulle försvinna.

Men hur en tråd där någon ventilerar dem som provrider sin häst eller att man lägger ut bilder på en nybliven kull kan tolkas till att bli förtäckt reklam har jag svårt att förstå.

Ni har i så fall väldigt låga tankar om bukefalisterna och verkar se på oss som några som ständigt försöker hitta kryphål och snika in annonser i forumet.
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Jag kan förstå frustrationen men det kommer nog aldrig att gå att skriva helt entydiga regler efter som så mycket är tolkningsfrågor.

Samtidigt undrar jag ju varför det är så förskräckligt att få en tråd bortplockad? Det är väl itne hela världen? Lika lite som att det är katastrof om lite reklam slinker igenom, tror att både moderatorer och användare gör så gott de kan för att få det att fungera bra men ibland blir det fel från båda sidor, tror at man måste acceptera det. Sen har vi ju iofs aft enstaka användare som gör allt för att hitta kryphål och gå runt reglerna men varken jag eller de andra moderatorerna ser dessa som representativa för användare i stort, tack och lov.
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Jag kan svara i mitt fall. Jag var lätt förtvivlad efter att ha haft en del mindre lämpade ponnyspekulanter hemma hos mig. Trött, frustrerad och frågande till va fasen jag skulle ta mig till eftersom motsatsförhållandet välriden-olydig uppstod flera gånger. Jag behövde fråga om en ponny som reagerar som vår gjorde verkligen kan anses olydig.

Just då cirkulerade mycket av vårt hästliv kring hur vi skulle hitta ett nytt fungerande hem till ponnyn. Att inte kunna diskutera och ventilera det med "hästkollegor" på Buke kändes ganska ruttet. Då det som sagt fanns en så gott som identisk tråd på senior om bilspekulanter som fick vara kvar så var det änn mer ruttet.
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Samtidigt undrar jag ju varför det är så förskräckligt att få en tråd bortplockad? Det är väl itne hela världen?

Därför att det är människor som öppnar sig, lämnar ut sig, anstränger sig för att formulera sig och sin ångest, rädsla, glädje, frustration, lycka, känslor och sina åsikter och tankar.

Så vips - raderas bara det bort från jordens yta! Det kan visst vara hela världen. Den användarens värld.

Nu överdriver jag men det är bara för att ni ska förstå vad jag menar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Reklam. Vad är det?

Fast jag lovar, en del användare blir upprörda över mindre än så...

Jag tror "reklam eller inte" är en subjektiv bedömning, det är svårt att sätta generella regler. Det finns trådar som jag skulle låtit bli att radera likväl som jag säkert raderat trådar som andra moderatorer tycker är okej.
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Därför att det är människor som öppnar sig, lämnar ut sig, anstränger sig för att formulera sig och sin ångest, rädsla, glädje, frustration, lycka, känslor och sina åsikter och tankar.

Vi moderatorer är också människor (även om det inte verkar så), som försöker läsa, förstå och sen behandla trådarna, enligt de regler och formuleringar som finns, dels här på forumet och även i netikettregler, som gäller på hela internet.

Så vips - raderas bara det bort från jordens yta! Det kan visst vara hela världen. Den användarens värld.

Då kan den drabbade användaren faktiskt använda PM-funktionen och föra en dialog, med moderator på gällande forum. Tillsammans kan man kanske formulera inlägget bättre, så att det kan slinka igenom forumreglernas nålsöga lite bättre, tills någon annan användare som sväljer kameler och silar myggor, lägger sig i och triangulerar inlägget. För då måste moderatorn återigen, lusläsa inlägget, tråden och forumreglerna och kanske till och med rådfråga övriga moderatorer och eventuellt Gunnar himself, för att komma till en bra lösning för alla parter.

Nu överdriver jag men det är bara för att ni ska förstå vad jag menar.

Som sagt, en lätt överdrift. Men jag hoppas att du också förstår hur vi moderatorer och Gunnar menar.
 
Sv: Reklam. Vad är det?

Alltså. Nej. Jag förstår inte hur ni moderatorer och Gunnar menar. Jag har fortfarande inte fått något svar eller förklaring till varför "reklam-regeln" finns? Jag har bara fått höra att det är från fall till fall och att raderingen sker ganska godtyckligt och att ni gör så gott ni kan.

Men svaret på varför verkar det inte vara någon som har?

Är det för att Gunnar kan bli stämd för förtal om användare snackar skit om olika företag?
Är det för att Gunnar förlorar pengar om användare diskuterar företag som kunde ha annonserat?
Är det en bukefalos-princip?
Är det för att slippa PUL-debatter?
Är det för att Gunnar vill försöka kränga annonser?
Är det för att användarna tenderar att spåra ur i såna diskussioner?

Jag kan säkert spåna ihop 100 anledningar som alla går att argumentera för och emot. Jag börjar misstänka att det bara är en konstig princip?

Jag vet att ni också är människor och ni har fått en omänsklig uppgift att hålla det är forumet rent från reklam! Eftersom det verkar vara en sån otroligt viktig regel som gör att ni raderar trådar på ganska så lösa grunder - undrar jag därför vad det är för hemskt som kommer att hända eller drabba någon om de får ligga kvar?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Reklam. Vad är det?

Alltså. Nej. Jag förstår inte hur ni moderatorer och Gunnar menar. Jag har fortfarande inte fått något svar eller förklaring till varför "reklam-regeln" finns? Jag har bara fått höra att det är från fall till fall och att raderingen sker ganska godtyckligt och att ni gör så gott ni kan.

Men svaret på varför verkar det inte vara någon som har?

  • Är det för att Gunnar kan bli stämd för förtal om användare snackar skit om olika företag? JA
  • Är det för att Gunnar förlorar pengar om användare diskuterar företag som kunde ha annonserat? NEJ
  • Är det en bukefalos-princip? NEJ
  • Är det för att slippa PUL-debatter? JA eftersom diskussioner, som bryter mot PUL och copyright, kan bli rättssak, dvs punkt 1 i din lista.
  • Är det för att Gunnar vill försöka kränga annonser? NEJ
  • Är det för att användarna tenderar att spåra ur i såna diskussioner? JA

Det är i alla fall, som jag uppfattar saken. Om jag har missförstått reglerna och Gunnar, så lär jag väl få på pälsen nu.
 
Sv: Reklam. Vad är det?

  • Är det för att Gunnar kan bli stämd för förtal om användare snackar skit om olika företag? JA
  • Är det för att slippa PUL-debatter? JA eftersom diskussioner, som bryter mot PUL och copyright, kan bli rättssak, dvs punkt 1 i din lista.

Okej!
Kan vi inte då samla in 2000 spänn som det kostar att registrera en nättidskrift så slipper vi eländet sen?
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 053
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 888
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 515
Fritid När jag träffar nya människor t.ex. på jobbet så brukar jag berätta om ridningen om vi t.ex. sitter och diskuterar vad man gör när man...
10 11 12
Svar
221
· Visningar
13 272
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp