Bukefalos 28 år!

reklamation av oridbar ponny

Sv: reklamation av oridbar ponny

Vi hade en 17-åring som stod rätt upp på bakbenen och bockade i blind panik när sadeln låg aldrig så lite fel. Känslig själ. Samma sak om man försökte ens sitta upp barbacka - hästen gick in för att döda dig.

Låt säljaren komma ut och prova innan du målar fan på väggen är mitt råd.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Ska invänta säljaren, så får vi se vad det hela blir.
För mig känns det dock som en reklamation, allt vad säljaren muntligt sagt stämmer ej. Ej känslig för sadel, lugn och trygg att rida ut, kan vila flera dagar utan att bli pigg, inget stämmer.
Kan man A1 försäkra en tävlingsponny som ej går att rida? Är i kryssat på kontraktet att detta är en förutsättning för köp.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Vi sålde en ponny som var coollugn, det var anledningen till att vi köpte den. Den växtes ur, såldes till en annan familj och efter inte ens ett år sålde dom. För enligt dom var ponnyn "farlig" och försökte ha av ryttaren... Det hade varken vi eller tidigare ägare märkt något av.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Med den erfarenhet du besitter vet du säkert också att en häst/ponny kan vara som dr Jekyll och Mr Hyde vid miljöbyte.

Är hästen fysiskt frisk kan du försäkra den. Sluta leta kryphål och ta itu med problemet på rimligt sätt.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Även om du skulle ta ett blodprov nu och se spår efter lugnande eller smärtstillande kan du ju aldrig bevisa att det inte kommit in i systemet efter köpet. Det kan ju lika gärna vara du som gett det, bevismässigt.

Du säger att säljaren ljugit? Om vadå?

Du har ju provridit den, velat köpa den och den har gått igenom en vet besiktning UA (vilket räcker för att den ska kunna A1 försäkras). Bevisbördan ligger hos dig och du har ett ansvar i detta, inte bara säljaren.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Knapplån

Du har i princip 0% chans att reklamera ponnyn med endast de argument du nämnt i tråden. Såvida inte säljaren är väldigt snäll.

Du har bevisbördan - som är ett muntligt avtal - som regel förlorar den med bevisbördan alltid.

Så länge du inte kan påvisa att felet funnits hos ponnyn vid köp - vad som nu är felet/om det ens finns något fel - har du väldigt små möjligheter att kunna reklamera ponnyn då avtal är bindande och du har ingen rätt att ångra dig.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Detta var tydligen väldigt känsligt för många av er.
Väntar nu in säljaren, ev utredning på klinik får vänta tills dess.
Säljaren som är hästhandlare borde vara mer seriös än så.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jag är hemskt nyfiken hur gammal ponnyn är då det låter som en ponny jag varit i kontakt med för nått år sedan.
Finns säkert fler med samma problem men lite nyfiken vart jag:p

Pm:a gärna
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Miljöombyte i kombination med foderbyte kan framkalla stressreaktioner på många hästar. Vilka värden har ert hö exempelvis jmf med det hö ponnyn ätit tidigare? Har ni tagit med er av ponnyns tidigare hö och slussat över den gradvis på ny foderstat? Miljö + foderbyte = stressreaktion
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Detta var tydligen väldigt känsligt för många av er.
Väntar nu in säljaren, ev utredning på klinik får vänta tills dess.
Säljaren som är hästhandlare borde vara mer seriös än så.

Varför tycker du att det verkar "känsligt"?

Som jag ser det har alla svarat väldigt sakligt och med rätt information. Bara det att inte svaren verkar passa dig? :angel:

Med den information du har angett blir det väldigt svårt att få till stånd en reklamation iallfall sålänge du inte tagit reda på vad problemet är.
Förstår inte oviljan med detta???
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

*kl*

Att ge den lite tid tycker jag verkar vara en bra idé. Skulle själv nog heller aldrig våga börja med att hoppa upp direkt på en nyanländ häst, utan arbeta vid hand, promenera eller tömköra först för att stämma av läget efter flytt och miljöombyte. Utifrån min erfarenhet kan de tryggaste hästarna uppvisa ett helt annat beteende den första tiden på nytt ställe. Men givetvis får man ju också försöka utesluta alla andra eventuella orsaker. Hoppas det löser sig för er!!
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Detta var tydligen väldigt känsligt för många av er.
Väntar nu in säljaren, ev utredning på klinik får vänta tills dess.
Säljaren som är hästhandlare borde vara mer seriös än så.

Det mest vanliga är att hästen måste få acklimatisera sig innan den kan komma till ro, det är mycket som förändras för en häst. Nytt stall, nya människor, ny mat, nya kompisar, transporten till nya stället osv. Detta är det vanligaste problemen köpare träffar på, härefter kommer reaktioner på fel inpassad utrustning. Min uppfödning som stod i unghästflock tog ca 4 månader på sig innan den hade acklimatiserat sig helt och hållet. Märk väl då att han ändå kände mig, men inte sin nya miljö med stall och ny flock.

Så det handlar inte om känsligt, men de flesta med lite egen erfarenhet vet att detta inte är något unikt.

Så om säljaren tar tillbaka hästen så gör denne det av ren generositet, alltså inget som är ett måste i nuläget.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jag får uppfattningen att du inte alls är speciellt erfaren som inte har förståelse för att det kan ta tid för en individ att känna sig trygg vid en så pass stor omställning som en försäljning är. Likaså skvallrar din oförståelse att du måste kunna visa vad som är fel för att kunna göra en reklamation på hur oerfaren du är, ungefär som att jag med nytaget körkort köper en bil jag testkört och sen får sladd med och vill häva köpet av den anledningen, utan att kunna påvisa ett annat fel på bilen än handhavandefel.

Bara för att du blir rädd och inte har vanan av hur en häst kan reagera på ett byte av miljö, rutiner, foder, ny utrustning, nya hästar och nya människor betyder det inte att det är fel på ponnyn, möjligen att ni inte är rätt för varandra.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Vi har haft sammanlagt 18 olika hästar här hemma hos oss under våra 20 år med hästeri. Många olika raser, utbildningsgrad, ålder och storlekar. Har aldrig varit med om en så kraftig reaktion som du beskriver på grund av acklimatiserings problem. Möjligen lite krångel med att ridas själv och lite tittighet och skvättande vid uteritter samt lastningsproblem. I mina öron låter det som smärtrelaterade problem eller möjligen lynnesproblem. Dom borde ha framkommit i samband med provridningen i så fall.
Det är hemskt när man som köpare hamnar i din situation. Man har lagt ut en massa pengar på köpet och får bara ännu mera problem och utgifter och blir inte av med hästen. Om säljaren är seriös så tar hon tillbaka ponnyn för ponnyns egen skull och för sitt eget ryktes skull och tar itu med problemen själv. Sen är det faktiskt inte så svårt att komma över smärtstillande medel. Man kan ha kvar efter att man behandlat nån annan häst eller nån man känner har kvar. Har själv kvar rätt mycket och skulle kunna köra en till behandling om jag behövde. Så det är nog inte helt ovanligt att man smärtlindrar vid försäljning. Att sälja häst är inte lätt idag och får man den såld är det svårt att häva köp.
Man ska inte vara så naiv och tro gott om allt och alla. Det kan vara så att din ponny varit drogad speciellt som du skriver att du köpt av "hästhandlare". Vore det privatperson så tror jag att risken skulle vara mindre för då är man kanske mera mån om sin häst. Jag är inte hästhandlare om det nu är någon som tror det och jag skulle aldrig i hela livet få för mig att droga min häst vid försäljning och det kan ju vara så faktiskt som alla skriver att det är anpassningsrelaterat, men i mina öron ringer faktiskt en varningsklocka när jag läser din tråd. Jag tycker att reaktionen hos din häst är lite för kraftig för att vara något som är normalt. Jag tycker att det låter som kraftig smärta som skulle kunna komma från ryggen till exempel. Hur som helst så hoppas jag att allting löser sig på bästa sätt både för ponnyn och dig.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Vad får den för foder? Min häst blir ungefär så om hon får vetekli. 1 dl gjorde om min super coola häst till värsta spök, hopp, studs och spring hästen.

Låt hästen gå i hagen och pyssla bara med den i några veckor så blir den säkert sig själv igen. Det är ju väldigt snällt av ägaren att komma till dej för det är inget hen behöver göra. Det finns ju inget fel du kan peka ut på hästen mer än att den beter sig annorlunda nu mot när ni provred så jag förstår inte riktigt vad det är du vill reklamera?

Jag tycker att det låter som en häst som inte ens har fått landa innan du skulle upp på den. Våra hästar har fått stå i minst två veckor ibland mer beroende på häst med enbart pyssel och gos innan vi har ridit och då alltid med sällskap av hagkompisen.
En häst som flyttas rubbas ur sin rutin och det skapar osäkerhet. Hästen är ett flock och flyktdjur och det är av största vikt att den kan lita på sina kompisar i flocken. Kan den inte det så är det utsatt och självklart kommer då osäkerheten också. Det innebär ju en dödsdom för en häst som inte har någon flock i det vilda. Självklart skapar det ångest hos hästen att behöva klara sig ensam.
Visst finns det tävlingshästar på hög nivå med mycket vana av att fara omkring som man kan rida direkt på nytt ställe men de flesta hästar behöver få känna trygghet i flocken och med sin nya människa innan den ska kunna prestera något.

Låt hästen landa och börja om från början och ge den en kompis så att den får lite trygghet. Gå ut och gå korta promenader med den ihop med hagkompisen när den har stått någon vecka så att den får se sig om lite innan du ska rida igen. Bygg upp ett förtroende med hästen så att den känner att den kan lita på dej.
För våran ena häst tog det tre månader innan han landade. Han var van att flytta runt och var mycket osäker. Det blev en enorm skillnad på häst när han väl kände trygghet här.

En fråga till, har ni samma sadel nu som vid provridningen? Om inte, passar den verkligen? Alltså den sadeln hästen har nu. Även om hästen reagerar även barbacka så kan det vara sadelrelaterat eftersom en häst gärna associerar att du ska sitta upp med att det gjorde ont förra gången.
En av våra hästar hade gått med illa passande sadel i många år när vi köpte honom och hade sadeltvång. Trots att han har haft bra sadlar nu i över fem år och sadeltvången är borta så lyser paniken i ögonen på honom om någon han inte känner ska sadla eller sadla av. Hästminne.
 
Senast ändrad:
Sv: reklamation av oridbar ponny

KL

Tycker inte att det låter som rimliga reaktioner för acklimatisering. Visst hästar har olika svårt och lätt att byta hem, men om så är fallet så borde ju säljaren upplyst om detta. Jag tror inte någon av er som har långtidsacklimatiserar skulle undanhålla detta från köparen.

Om hästen stått hos en hästhandlare måste den ju ha kommit dit från ett annat ställe. Om den var så extremt känslig som det verkar så borde hästhandlaren ha märkt detta och upplyst om att den här hästen behöver extra tid komma till ro. Den kan inte ridas efter bara 2 dagar i sitt nya hem, osv.

Hade hästen kommit direkt från uppfödaren och aldrig sett nåt annat så kan man så klart inte veta, men så verkar det ju inte vara.

Men absolut kan det vara så att sadeln inte passar, eller att hästen skadat sig hos ts. Det kommer väl att ge sig när säljaren kommer med sin sadel så får de ta det därifrån.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Försök att vädja till säljarna att ta tillbaka ponny. Juridiskt är det en lång process, men är de vettiga så borde ni komma till gemensamt beslut.
Bra att de kommer och rider ponnyn hos dig. Men jag tycker att de ska göra det med din utrustning, under likadana förutsättningar som du haft.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Tack, jag har själv en häst som är säker som ett kassaskåp och som skulle kunna ridas av precis vem som helst utan problem. Hemma hos oss, men får han byta miljö skulle han garanterat bete sig som ett riktigt psykfall och ingen skulle kunna rida på honom förrän efter några veckor kanske. I varje fall ingen som är för honom okänd, däremot någon han känner. Så för mig står det ganska klart att det handlar om acklimatisering, det här måste man som hästköpare ta med i beräkning.

Samt delvis kl

Skojjar ni eller menar ni på allvar att om man köper en häst/ponny så ska man "räkna med" att man inte kan rida den ordentligt förrens den acklimatiserat sej och detta ska enligt er kunna ta VECKOR ? ibland månader ?
Som sagt ni måste skojja ?

Har ALDRIG av alla hästar jag sålt hört talas om att de upplever att hästen bytt personlighet så mkt att den ska vara oridbar/ohanterbar efter miljöbyte. Efter ett tag då de nya ägarna haft dem kan de dock skaffat sej olater men att skylla de på miljöbyte är fel, de beror på ny "hantering" inte på hästen....

Jag är till skillnad mot många här av åsikten att hästen INTE ska stå de första dagarna som ny i stallet, om vi köpt en ny häst är det första som sker att den släpps ut med den/de hästarna den ska gå med. Om hästen kommer på kvällen sker detta dagen efter, kommer den under dagen sker det samma dag.
Den rids inte samma dag som den kom men dagen efter definitivt.

Det är inga porslinsdjur vi sysslar med, pallar de inte för ridning på nya ställen har man nog inte bara problem på de nya ställena. Jag har aldrig hört så mkt "skitsnack" som i vissa trådar här på Buke, tävlingsryttare måste ju skratta sej tårögda när de läser här. Acklimatisera sej i veckor... :rofl:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 254
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 207
Senast: Mabuse
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 286
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp