Bukefalos 28 år!

reklamation av oridbar ponny

Sv: reklamation av oridbar ponny

Det är inga porslinsdjur vi sysslar med, pallar de inte för ridning på nya ställen har man nog inte bara problem på de nya ställena. Jag har aldrig hört så mkt "skitsnack" som i vissa trådar här på Buke, tävlingsryttare måste ju skratta sej tårögda när de läser här. Acklimatisera sej i veckor... :rofl:


Håller med, träning samt tävling är väl bara utesluta på nya platser :p
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jodå den har varit ridbar, men inte alls så lugn som han normalt sett är hemmavid. För en ny person kan ju detta verka lite skrämmande om de är vana vid att se hästen på ett helt annat sätt.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Det är inga porslinsdjur vi sysslar med, pallar de inte för ridning på nya ställen har man nog inte bara problem på de nya ställena. Jag har aldrig hört så mkt "skitsnack" som i vissa trådar här på Buke, tävlingsryttare måste ju skratta sej tårögda när de läser här. Acklimatisera sej i veckor... :rofl:

Hahaha precis vad jag tänkte. Då kan man aldrig åka på meetings eller liknande då? Det har då aldrig varit några problem för mina hästar.
Jag rider mina hästar dagen efter att de har kommit.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

*KL* Var inte säljaren företagare ? Då är det väll denna som ska bevisa att hästen är ridbar inom så snar tid som köparen haft hästen dvs 2 dagar ?
Kan inte säljaren rida hästen hos Ts så begär att säljaren tar hem hästen så den går att rida .... Det är säljaren som ska visa att hästen är ridbar och när denna anser att hästen är ridbar och Ts skall ta hem hästen igen så ta med vetten och ta ett blodprov på hästen _innan _ den åker hem igen så den inte fått något smärtstillande hos säljaren :idea:

Säljaren har ju rätt att _åtgärda felet _


Mia
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Är det köplagen eller konsumentköplagen som gäller i ditt fall? Dvs är säljaren näringsidkare eller privatperson?
Vilken lag som än gäller så gör du rätt i att reklamera direkt!
Reklamation skall ske utan oskäligt dröjsmål sedan felet upptäcks. Man ska aldrig avvakta tills felets eventuellt allvarliga art kunnat fastställas.
Man kan lämna en sk. neutral reklamation direkt, för att därefter genom veterinär (eller annan sakkunnig) utreda felets allvarlighet och framförallt försöka bedöma frågan om felet förelåg vid köpet.
Så snart detta är utrett ska du lämna en reklamation och hävning.

Köplagen är dispositiv dvs. frågan om det är fel i hästen kommer i första hand sökas i parternas avtal. Det föreligger därigenom ett fel i hästen om den avviker från vad parterna har avtalat, utan att hästen i något hänseende behöver vara sämre än andra hästar.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Samt delvis kl

Skojjar ni eller menar ni på allvar att om man köper en häst/ponny så ska man "räkna med" att man inte kan rida den ordentligt förrens den acklimatiserat sej och detta ska enligt er kunna ta VECKOR ? ibland månader ?
Som sagt ni måste skojja ?

Har ALDRIG av alla hästar jag sålt hört talas om att de upplever att hästen bytt personlighet så mkt att den ska vara oridbar/ohanterbar efter miljöbyte. Efter ett tag då de nya ägarna haft dem kan de dock skaffat sej olater men att skylla de på miljöbyte är fel, de beror på ny "hantering" inte på hästen....

Jag är till skillnad mot många här av åsikten att hästen INTE ska stå de första dagarna som ny i stallet, om vi köpt en ny häst är det första som sker att den släpps ut med den/de hästarna den ska gå med. Om hästen kommer på kvällen sker detta dagen efter, kommer den under dagen sker det samma dag.
Den rids inte samma dag som den kom men dagen efter definitivt.

Det är inga porslinsdjur vi sysslar med, pallar de inte för ridning på nya ställen har man nog inte bara problem på de nya ställena. Jag har aldrig hört så mkt "skitsnack" som i vissa trådar här på Buke, tävlingsryttare måste ju skratta sej tårögda när de läser här. Acklimatisera sej i veckor... :rofl:

Ja, där ser man hur olika erfarenheter vi har. Om det gäller en rutinerad tävlingshäst som är van att åka runt hade jag också kliat mig i nacken, men du anser visst att Brunte, 9 år, uppfödd och aldrig flyttad från sitt stall ska uppföra sig som ängel också? Kan ha missuppfattat dig här, men faktum är att en hel del hästar inte varit iväg på träning och tävling lite var som.

Min första häst, 9 år, var överbesvärlig i över två veckor, och veterinär fick ringas ut då benhinneinflammation befarades. Kan kanske låta löjligt i dina öron, men om man har en häst som gått från att hos uppfödaren vara kolugn till att springa oavbrutet 10 timmar om dagen i nya stallet kan man bli lite nojig.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jag blev konfunderad på samma sak som du.. det är ju en väsentlig skillnad på vem som har bevisbördan i de olika fall.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Acklimatiseringsproblem och kanske även byte av foder/utevistelserutiner mm...självklart spelar det in!
Jag tycker dock mest det luktar som ett utrustningsrelaterat problem. Är den nya sadeln tex utprovad ordentligt av någon som är proffessionell? Jag har haft flera hästar som uppfört sig på nämnda vis bara deras vanliga sadel legat en cm för långt fram eller bak, likaså om ryttaren suttit det minsta avvikande från i perfekt balans vid ridning utan sadel. Skulle man då dessutom haft en sadel som inte passat till 100%..

Överkänslighet kanske vissa skulle se det som men personligen har jag hellre hästar som säger till när något är fel än att de går och dras med småbesvär tills det helt plötsligt utvecklats till något mycket större!
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jamen det stod ju att hästen gick Lb/lb, så lite erfarenhet utanför den egna hagen måste den väl ha. Förstår inte hur folk kan tycka det är normalt att en enligt säljaren kollugn och snäll ponny får fullkomlig panik och desperat kastar av ryttaren så fort den försöker sitta upp? Det är verkligen inget normalt och inget jag nånsin varit med om bara för att hästen flyttar. Att den är lite orolig i stallgången och springer i hagen osv är däremot vanligt hos vissa hästar, eller lite skvättig när man rider första gångerna.

Att vänta veckor innan man ens rör på hästen tycker jag verkar himla dumt, med tanke på att det blir allt svårare att visa om ev fel uppkommit hos köparen eller säljaren. Tycker det är fullt normalt att rida/promenera/longera lätt redan dagen efter. Inte hårdträning, men man måste ju lära känna varandra?

Om ts nu ställer den i hagen, struntar i att kontakta säljaren osv och problemet kvarstår om låt säga 2 månader när hästen "acklimatiserat sig" är det förmodligen ganska svårt att reklamera.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Samt delvis kl

Skojjar ni eller menar ni på allvar att om man köper en häst/ponny så ska man "räkna med" att man inte kan rida den ordentligt förrens den acklimatiserat sej och detta ska enligt er kunna ta VECKOR ? ibland månader ?
Som sagt ni måste skojja ?

Har ALDRIG av alla hästar jag sålt hört talas om att de upplever att hästen bytt personlighet så mkt att den ska vara oridbar/ohanterbar efter miljöbyte. Efter ett tag då de nya ägarna haft dem kan de dock skaffat sej olater men att skylla de på miljöbyte är fel, de beror på ny "hantering" inte på hästen....

Jag är till skillnad mot många här av åsikten att hästen INTE ska stå de första dagarna som ny i stallet, om vi köpt en ny häst är det första som sker att den släpps ut med den/de hästarna den ska gå med. Om hästen kommer på kvällen sker detta dagen efter, kommer den under dagen sker det samma dag.
Den rids inte samma dag som den kom men dagen efter definitivt.

Det är inga porslinsdjur vi sysslar med, pallar de inte för ridning på nya ställen har man nog inte bara problem på de nya ställena. Jag har aldrig hört så mkt "skitsnack" som i vissa trådar här på Buke, tävlingsryttare måste ju skratta sej tårögda när de läser här. Acklimatisera sej i veckor... :rofl:

:bow:

Jag tycker inte heller att hästen ska stå, eller bara promenera första tiden.
Man ska fortsätta att jobba hästen precis som den jobbade med f.d. ägare.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Kl

Sedan har ju olika människor olika sätt att se på vad som är "helt galen" också. Jag fick en häst på tillridning som enligt ägaren var galen och reste sig käpprätt upp.
Det visade sig att den lättade ca 1 dm...

Andra man fått in som bockmaskiner har i princip bara tagit lite högre galoppsprång osv osv..
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Det klart att det inte är normalt!

Men vad jag inte förstår är att man genast skyller på säljaren och vill reklamera när hästen faktiskt fungerade vid provridning och var UA vid besiktning, och problemet helt uppenbart har uppstått hos köparen, vilken anledning den nu än må vara!

Den kan ju tex ha slått ikull i hagen, inte alls en omöjlighet.

Visst kan den ha varit smärtstillad och allt möjligt men jag hade varit försiktig med att anklaga en säljare utan grund. Om säljaren nu kommer och rider hästen och det går bra, vad ska man skylla på då?

Jag har själv sålt en unghäst till en familj som absolut inte klarade av den för fem öre. De överskattade sin egen förmåga och skyllde sedan på hästen, en känslig ung individ som varit extremt lätthanterlig från dagen han föddes! Det gick så långt att de vägrade röra honom eller ta in honom från hagen och jag åkte och hämtade honom och sålde honom till ett lämpligare hem. Det gjorde jag för hans skull och för att jag bryr mig om var mina uppfödningar hamnar, men de hade inte haft någon chans att reklamera hästen om jag inte velat ha tillbaka honom, trots att jag är näringidkare. Felet låg helt och hållet i hanteringen och kunnandet hos köparna.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Samt delvis kl

Skojjar ni eller menar ni på allvar att om man köper en häst/ponny så ska man "räkna med" att man inte kan rida den ordentligt förrens den acklimatiserat sej och detta ska enligt er kunna ta VECKOR ? ibland månader ?
Som sagt ni måste skojja ?

Har ALDRIG av alla hästar jag sålt hört talas om att de upplever att hästen bytt personlighet så mkt att den ska vara oridbar/ohanterbar efter miljöbyte. Efter ett tag då de nya ägarna haft dem kan de dock skaffat sej olater men att skylla de på miljöbyte är fel, de beror på ny "hantering" inte på hästen....

Jag är till skillnad mot många här av åsikten att hästen INTE ska stå de första dagarna som ny i stallet, om vi köpt en ny häst är det första som sker att den släpps ut med den/de hästarna den ska gå med. Om hästen kommer på kvällen sker detta dagen efter, kommer den under dagen sker det samma dag.
Den rids inte samma dag som den kom men dagen efter definitivt.

Det är inga porslinsdjur vi sysslar med, pallar de inte för ridning på nya ställen har man nog inte bara problem på de nya ställena. Jag har aldrig hört så mkt "skitsnack" som i vissa trådar här på Buke, tävlingsryttare måste ju skratta sej tårögda när de läser här. Acklimatisera sej i veckor... :rofl:

:bow: Håller med!!

Särskilt som köpare, som någon skrev, lycka till med att komma 2 mån senare när den 'aklimatiserat sig' och säga att det funkar inte...

Så snart som möjligt ska hästen anpassas till sina nya rutiner.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jag tror inte att tävlingsryttare skrattar ihjäl sig. Det är skillnad på en tävlingshäst vad gäller miljöbyte. För det första har man som regel med sig sitt eget foder till en tävlingsplats och för det andra har man en rätt avpassad utrustning (förhoppningsvis) och en ryttare som hästen känner väl.

Ingen/flera av dessa faktorer finns vid ett ägar-/stallbyte.

Sedan kan jag instämma i att hästen som regel mår bra av att börja motionera så snart som möjligt i sin nya miljö. Motion = mindre stress
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Så du m fl tycker att det är helt ok att reklamera en ponny efter fem dar utan att ens veta vad som är fel, bortsett från att ryttaren trillat av? Jag vill gärna se ett sånt fall i tingsrätten där en köpare försöker få rätt under de villkoren ..! :grin:

Har haft ponnyn i 5 dagar, vill inte rtg rygg mm, utan lämna tillbaks snarast.
Ev utredningar för säljaren utreda själv innan den säljs igen.
Vad gör jag om säljaren vägrar att ta ponnyn åter?
Säljare/köpare privatpersoner.

Och nej, det är inte alla hästar som är vana att åka iväg på träning/tävling ens med sin ordinarie ryttare och utbildningsnivå LB/LB är inte speciellt avancerad ridning heller.
 
Senast ändrad:
Sv: reklamation av oridbar ponny

knapplån.

Men är det inte bra att säljaren ska komma och kolla upp det? Tyckte jag läste det i början..

Min häst är inte heller jätte res van men har varit på några olika ställen (för längre uppstallning, utb, och bete), men mest hemma.
Första dagen hon anländer hade jag inte viljat hoppa upp och rida henne kan jag säg :) men sen brukar hon lugna sig. Har ju mycket med vana att göra också och rutiner.

Min är rätt ung ännu och vi har inte kommit så långt men snart är det ju dags för att åka på träningar o så och då måste hon ju vänja sig helt enkelt.

jag har förståelse för att ts blir rädd/osäker efter incidenten.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jag har en vän som står i samma sits, fast åt andra hållet (hon är säljare).
Nyss sålt en häst, som hos nya ägaren vägrar ta ett steg.
Min vän misstänker att detta berott på att hästen (som är frusen) inte får ha lika varma täcken (om ens några) på nya stället.
Kanske något som kan hjälpa dig i ditt problem?
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

En stor skillnad mellan nyköpt häst och en tävlingshäst är ju också att tävlingshästen har "sin" människa med sig på tävlingen, som den förhoppningsvis känenr sig trygg med och litar på. Förutom att tävlingshästen är van att resa förstås.

En nyinköpt känslig häst - på nytt ställe, kanske nytt foder, ny utrustning och nya hästar att lära känna och sätta sig in flockstrukturer och annat KAN ta det hela fel. Det låter inte helt normalt med en sådan kraftig reaktion, det håller jag med om - men att förutsätta både lureri av säljaren och total inkompetens hos ryttaren tycker jag är lika magstarkt. Nu är det ju som sagt frågan om det är privatpersoner eller om säljaren är hästhandlare, men jag har i båda fallen svårt att se köpet gå tillbaka rent juridiskt. Om säljaren väljer att ta tillbaka ponnyn ändå är det ju ett icke-problem :)

Jag hade nog också som säljare låtit väldigt tveksam i den situationen om man är helt oförberedd på att ponnyn skulle kunna bete sig så. Det behöver inte innebära någonting annat än att säljaren blev förvånad och fundersam.

Jag har tyvärr bara köpt oridbara (oinridna eller s.k. hästar med div. problem) så alla mina har stått utan ridning i flera veckor när de kommit till mig. Dock har jag promenerat, tömkört osv inom en vecka efter att de anlänt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 296
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 207
Senast: Mabuse
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 289
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp