reklamation av oridbar ponny

Sv: reklamation av oridbar ponny

Nu säger jag inte att fallet är så för TS del men många hästar är nedtryckta och hårt uppfostrade, när de sedan kommer till någon som inte trycker till dom så vaknar de till liv och kan både bli aggresiva/svårhanterade (om de har ont) eller busiga/svårridna.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Det går inte att lämna garanti att hästar är okomplicerade.
Nej, man måste ju verkligen se till helheten också när man köper en häst. En häst som varit med om mycket - tävlingar, resor, ägarbyten, stallbyten etc är normalt sett betydligt enklare att hantera än en som bara gått hemma på gården och inte gjort mer än att ridas hemma och på någon träning ibland.

Därför brukar man ju rekommendera läromästare till oerfarna. Det är inte för att hästen kan så mycket i ridningen (för där kommer ryttaren ändå inte ikapp inom de närmsta åren) utan för att hästen varit med om allting redan och vet vad som ska hända.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Skulle Jag sälja en av mina hästar.. Dom som Jag känner så väl.. Och det visar sig att dom blir monster hos sin nya ägare, då skulle Jag ta tillbaka hästen för hästens skull.. Det måste ju vara ett bevis på att hästen inte mår bra, och risken blir att den kanske blir en vandrings pokal tills den hittar ett hem där den trivs..

Nä mina hästar ska Jag hitta det bästa hemmet till.. Om dom nu skulle bli till salu någongång..
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Det tror jag de flesta tänker, som inte här hästhandlare till proffessionen.

Titta runt lite på trådarna här, det finns oerhört många oseriösa köpare som trots säljarens goda intentioner verkligen gör allt för att tillskanska sig hästen. Djurförbud hos köparen - inget hinder, ljug som en häst travar. Bara vill ha den för att slakta - inget hinder, ljug som en häst travar. VIll ha den för att sälja vidare - inget hinder, ljug som en häst travar.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Vi har haft sammanlagt 18 olika hästar här hemma hos oss under våra 20 år med hästeri. Många olika raser, utbildningsgrad, ålder och storlekar. Har aldrig varit med om en så kraftig reaktion som du beskriver på grund av acklimatiserings problem. Möjligen lite krångel med att ridas själv och lite tittighet och skvättande vid uteritter samt lastningsproblem. I mina öron låter det som smärtrelaterade problem eller möjligen lynnesproblem. Dom borde ha framkommit i samband med provridningen i så fall.


skönt att du har varit problemsfri med "snälla" hästar, vi har också haft mestadels "snälla" hästköp men vi har också haft ett fall som låter som liknade detta.
han kollades såklart hos veterinär UA, tog ca ett halvår innan han kunde ridas ordenkligt men efter ett drygt år hos oss gick han msv B i hoppning.
just denna hästen var känslig i munnen och överlag.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Det kan inte vara så att andra faktiskt har andra åsikter? Och att det känns väldigt främmande att så fort något inte fungerar med nya hästen gäller det att leta efter någon som kan bära hundhuvudet.

Alla säljare luras faktiskt inte. Det finns många hästar som byter skepnad på nytt ställe (särskilt om de inte trivs), som gör sig illa i hagen de första dagarna (som ju är de stormigaste), som inte passar med sin nya ägare, som stukar till sig i rygg/nacke när de åker hem i transporten - ja, det finns så oändligt många förklaringar. Om man är ute efter att ta reda på VAD som inte fungerar, istället för att fokusera på att hitta någon annan att skylla på.

:bow::bow::bow:
Håller med till fullo, vet inte varför det har blivit likmed oseriös säljare bara för att köpare inte klarar av hästen/ponnyn! Ibland tar det tid att komma underfund med hästen och ibland går allt på räls.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 445
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 118
Senast: Mabuse
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 154
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp