reklamation av oridbar ponny

Sv: reklamation av oridbar ponny

Ts har barn, som rider och tävlar. Antagligen är ponnyn därför köpt åt denna/dessa
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Hoppas Ts vill uppdatera oss :)

Hade varit intressant och höra om de fick några svar på varför ponnyn betede sig som den gjorde, om det blev bättre/samma/sämre och om köpet gick tillbaka.

Jag önskar Ts lycka till / Voff
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

KL
Jag är också nyfiken på hur det har gått.

Jag har också köpt och sålt många hästar genom åren,och när jag läser denna tråd tänker jag på en av de bästa hästar jag någonsin haft. Det var en d-ponny som en kompis ägde. En trygg, underbar häst som jag hade ridit många gånger. Hon sålde hästen på öppet köp till en familj som redan efter några dagar lämnade tillbaka den för att den var "galen" och bara stegrade sig. Kompisen tog tillbaka hästen, men fattade inte vad som hänt med denna ljuvliga häst.

Nåväl, kompisens döttrar red hästen hemma i några veckor, ingen galenskap där inte, den gick som en klocka, precis som vanligt. Hästen annonserades ut igen, ryttaren som skulle provrida hann knappt upp förran hästen stegrade sig och ryttaren ramlade av.

Nu blev min kompis verkligen orolig och lite trött på situationen.

Jag gillade hästen och erbjöd mig att köpa den till ett lågt pris.

Betalade, gick ut i hagen och hämtade hästen. Hoppade upp barbacka och red hem ca en mil utan problem.

Den hästen var en av de bästa jag någonsin haft, hon var en riktig klippa på våra ridläger och i kursverksamheten. Nu är hon såld till en av mina vänner och bär runt hennes barn i olika åldrar med en ängels tålamod.

Varför berättar jag det här? Jo, för att visa att hästar kan faktiskt vara oförutsägbara, och fungera hur bra som helst med vissa människor men inte med andra. Det är inte hästens fel. En kvalificerad gissning i fallet med min d-ponny är att de första köparna faktiskt utsatte ponnyn för något skrämmande eller obehagligt som hästen reagerade på, och då ansågs hästen "galen".

Ryttaren som skulle provrida kanske påminde om den första köparen på något sätt och utlöste reaktionen. Vad vet jag?

Det enda som är helt säkert är att säljaren definitivt inte fösökte luras och att det inte fanns minst afel på hästen när den åkte från säljaren. Vet. bes. var u.a och hästen hade aldrig uppfört sig olämpligt.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Först skulle jag vilja säga till dig att jag är ledsen för att du troligtvis har råkat ut för en mkt oseriös säljare. Sedan delar jag def inte mångas uppfattning härinne om att ponnyns beteende på något sätt skulle vara normalt för att den har bytt miljö - helt horribelt att påstå något sådant. Ponnyn har beskrivits som okomplicerad och det är inte ett okomplicerat beteende att p g a miljöbyte bli så spänd att den langar av ryttaren i okontrollerad panik.

Byte av sadel är inte heller ett godtagbart skäl, om hästen är frisk i sin rygg och som sagt, okomplicerad. En känslig häst däremot skulle kunna reagera så - men säljaren har ju utlovat motsatta egenskaper hos denna ponny.

Däremot skulle jag direkt avråda dig från att försöka dra detta den juridiska vägen - du har mikroskopiska chanser att vinna ett sådant mål. Allt som handlar om ev "lynnesfel" är hopplöst svårt att få rätt i sak. Däremot ska du direkt skriftligen reklamera och uttrycka önskan om att återlämna hästen alt byta mot annan. Att börja med dyrbara undersökningar och en massa krångel är bortkastat - och varför skulle du lägga ner tid på det? Du har köpt en frisk och okomplicerad ridponny enligt säljaren - inte en sjuk problemponny.

Jag talar av egen erfarenhet - förlorade ett mål som var väldigt liknande, efter att ha gett mig in i en juridisk process på inrådan av en s k "hästadvokat" av känt namn. Han tjänade mkt pengar, den oseriösa säljaren kom undan med att ha sålt en icke ridbar häst, jag förlorade MKT pengar + att jag stod utan häst. Tilläggas kan att jag också lade ner en massa pengar på veterinärer+ tillridningsmånad hos MKT känd tränare som gav bedömningen att hästen var för farlig att rida (av okänd orsak) - han avrådde alltså från att fortsätta försöka jobba med hästen. Trots intyg från tränaren förlorade jag målet. Så - försök att lägg ner minimalt med pengar på detta, försök nå en överenskommelse med säljaren och går inte detta; avliva ponnyn eller möjligen sälj den vidare med ett mkt specificerat kontrakt där det framgår att den har problem. Det är mitt råd om du var ute efter en okomplicerad ponny - i annat fall jobba med ponnyn så länge du kan och tycker att det är värt det.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Byte av sadel är inte heller ett godtagbart skäl, om hästen är frisk i sin rygg och som sagt, okomplicerad. En känslig häst däremot skulle kunna reagera så - men säljaren har ju utlovat motsatta egenskaper hos denna ponny.

Men så kan man inte säga. Du kan ju aldrig lova att en häst inte kommer att reagera. Hur snäll den än är. Det behöver inte ha med att man luras att göra.

Som sagt min häst är extremt stabil och tar hand om sin ryttare, ändå blev hon helt knäpp när jag la på en sadel hon inte gillade. Enda gångerna hon betett sig så på alla de här åren. Skulle hon kommit till ny ägare och de lagt på den sadeln så skulle de säkert tycka att jag lurades som förklarat hur snäll hon är. Hon är garanterat ingen 'känslig' häst, hon är kolugn och man kan i stort sett smälla en bomb bredvid henne vanligtvis.

De liksom vi människor är ju olika och man kan inte räkna med att en häst alltid kommer att uppföra sig. Det är inte robotar utan levande varelser vi håller på med.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Nej, inga robotar men det finns olika grader av reaktioner - en häst som får fullständig panik och "spel" p g a en illasittande sadel är ingen okomplicerad häst och heller inte lämplig till barn och ungdom enligt min mening. Visst kan hästen visa sitt missnöje med sadeln, bli mer spänd eller inte röra sig optimalt men från det till att langa ryttaren är det ganska långt.

Jag ser skillnaden t ex på körhästar jag har haft; en ponny fick tokspel om någon rem gled ner på benet eller om vagnen lät annorlunda någon dag - det kunde innebära skentur=ingen okomplicerad ponny lämplig för t ex barn eller orutinerade kuskar. En annan ponny kanske reagerade med att stanna till eller möjligen lägga öronen bakåt och bli lite mer spänd än vanligt av samma orsaker = en okomplicerad ponny med "normala" reaktioner i mina ögon.

Jag tycker att säljare måste vara betydligt mer försiktiga med hur de uttrycker sig - är hästen inte bombsäker, SKRIV inte det i era annonser eller påstå det vid samtal med spekulanter så är chansen till nöjda köpare bra mycket större.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jag tycker att säljare måste vara betydligt mer försiktiga med hur de uttrycker sig - är hästen inte bombsäker, SKRIV inte det i era annonser eller påstå det vid samtal med spekulanter så är chansen till nöjda köpare bra mycket större.

Det finns ingen häst som är "bombsäker" och har hästen alltid uppförst sig så är det svårt att varan för något som aldrig inträffat.

Här vet vi ärligt talat inte vad som hänt, det kan vara lurendrejeri, skadad häst, en som har svårt att anpassa sig, en köpare som har noll koll på att hantera hästar mm.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Inte ett dugg svårt tycker jag - jag känner min häst och om den har uppfört sig på ett så anmärkningsvärt sätt (och aldrig någonsin har gjort det förut) så hade jag garanterat låtit köpet gå tillbaka. Hade aldrig med gott samvete kunnat låta köparen stå där med en häst som jag har utlovat vara en okomplicerad häst och som sedan har uppvisat dessa "talanger".

Nej, jag tycker att det är dags att det rensas ut bland alla dessa oseriösa säljare och att köparens ställning stärks. Det ÄR många som faktisk utlovar en hel massa egenskaper hos sina hästar som inte är ens i närheten av sanningen.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Hade du låtit köpet gå tillbaks om du inte hade pengarna, ingen stallplats, om hästen blivit skadad hos köparen, om köparen bara ångrat sig och klagade på hästen? Du kanske precis köpt en ny häst för pengarna eller betalt en skuld, eller sålt hästen för att flytta utomlands.

Du uppför dig som du vet att säljaren är en bedragare och köparen är en ängel, det kanske är så, eller så tvärt om.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jag anser att man måste ta ansvar för det man säljer, hur man marknadsför hästen och vem man säljer den till. Och ja, det finns betydligt fler bedragare bland försäljarna än bland köparna i hästbranschen.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jag anser att man måste ta ansvar för det man säljer, hur man marknadsför hästen och vem man säljer den till. Och ja, det finns betydligt fler bedragare bland försäljarna än bland köparna i hästbranschen.

Jo men även den lugnaste kon kan vända skinn helt beroende på människan, och det kan aldrig förutspås. Så visst kan säljaren ta ansvar över det man säljer, det är värre när det gäller köparen över den kan säljaren inte ansvara. För dessvärre finns det även gott om okunniga köpare också, hur det är i detta fall vet vi ju inte. Så innan man beskyller säljaren för att vara oseriös, eller köparen för att vara okunnig så bör det till mera info är vad som nu har delats.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Ja, jag kan inte veta i det specifika fallet utan svarar utifrån mina erfarenheter av liknande fall. Sen tycker jag verkligen att man som säljare måste ta ett större ansvar - är köparen för okunnig att klara hästen? Sälj inte till den personen då! Ta reda på mer istället för att vara så snabb att ta pengarna.

Själv lånar jag hellre ut min häst en längre tid, håller kontakten under en längre tid för att sedan ev sälja. Jag har en häst i Danmark nu bl a, som har varit där sedan i juni månad förra året. Vi har haft kontakt under denna tid, de har kunnat pröva att köra henne i enbet, i par, framför olika vagnar etc. Hon har hunnit med att få två hovbölder som har varit lite trassliga och jag har hela tiden varit tydlig med att OM de tycker att detta är ett skäl att lämna tillbaka henne, att inte längre vilja köpa efter prövotidens slut så kommer vi och hämtar henne.

Kan säga att jag idag har mycket nöjda fodervärdar som i slutet av denna månad kommer att köpa sig ett mkt fint sto som de nu känner väl, har provat massor med och som har tillfrisknat i sina hovar utan fler komplikationer. De har haft chans att röntga varenda litet ben i kroppen på henne och göra alla tänkbara undersökningar.

Så kan man också sälja häst. Jag känner mig trygg med köparen, och köparen känner sig trygg med mig och hästen.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Även hästfolk måste ha chans att bedriva en verksamhet, och det blir väldigt besvärligt om man ska göra som du förespråkar och lämna ut hästar på prov i många månader, alltid ta tillbaks hästen villkorslöst utan att utvärdera situationen och att alltid skylla på säljaren oavsett vad som händer.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Om man bedriver en seriös verksamhet så är man mån om sina kunder - i annat fall kan man nog räkna med att snart står utan kunder...

Köparna måste bli tuffare, vi accepterar inte att gå och handla i butiker och bli lurade så varför ska vi göra det när det handlar om så dyra varor som hästar?

När det handlar om att låna ut hästar under lång tid så i mitt fall rör det ju privatperson till privatperson men om man bedriver en verksamhet med god omsättning, god ekonomi så varför inte?

Jag tror och hoppas att alla oseriösa s k hästhandlare rensas ut med tiden för jag tycker faktiskt att branschen har blivit väldigt "smutsig" under de senaste 10 åren. Förr var det ganska lätt att identifiera hästhandlare/hästskojare - idag gömmer de sig bakom tjusiga fasader, internetsajter, annonser och t o m tjusiga anläggningar vilket gör det svårt för gemene man att på förhand avgöra om de är hästskojare eller inte.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Ja du, nu har inte jag sålt så många hästar i mina dar men så jag visste faktiskt inte att säljaren borde vara tankeläsare också. Men även köpare borde vara intresserade av att hitta hästen som passar för just dom, då gäller det ju att man som köpare verkligen är ärlig och talar om vad de söker och INTE sopar saker under mattan med kommentarer att det kommer att ordna sig.

Så ja, det finns oseriösa säljare, men dessvärre även köpare av samma kaliber.:crazy:
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Om man bedriver en seriös verksamhet så är man mån om sina kunder - i annat fall kan man nog räkna med att snart står utan kunder...

Köparna måste bli tuffare, vi accepterar inte att gå och handla i butiker och bli lurade så varför ska vi göra det när det handlar om så dyra varor som hästar?

När det handlar om att låna ut hästar under lång tid så i mitt fall rör det ju privatperson till privatperson men om man bedriver en verksamhet med god omsättning, god ekonomi så varför inte?
.

Den här situationen är besvärlig för TS men jag tycker nog att säljaren, utifrån det som skrivits av TS, verkar ganska seriös. Säljaren skulle komma och bedöma hästen/rida hästen på plats hos TS.

Detta har inte med TS att göra, men jag har en kompis som köpt en häst. Hästen fungerade bra hos säljaren, och fungerade bra de gånger kompisen provred. Kompisen hämtade hem hästen, och har fått stora ledarskapsproblem. Saker som att ta in i stall och så vidare. Kompisen har inte kunnat rida hästen hemma ´hos sig.
Oseriös säljare? Nej. Hästen har ändrat beteende.
Oseriös kompis? Nej. Hon ser att det handlar om ledarskap och har inte reklamerat/begärt återköp.

Att köpa häst är ett risktagande, särskilt vad gäller djurets beteende. Skillnaden mot att köpa en pryl är att hästen reagerar på omvärlden och kan bete sig därefter.
Att då ta reda på om problemet beror på handhavandefel eller fel i varan, är väl det minsta som behöver göras.

Jag tycker nog att man som hästköpare bör vara medveten om att man inte har någon garanti vid köp. Jag tycker verkligen inte att man ska luras och sälja en skadad häst med förespeglande att den är frisk, men man kan heller inte garantera något gällande hästens uppförande.

Att skylla säljaren för handhavandefel och tycka att ett företag som lever på förmedling och försäljning av hästar, ska låna ut hästen och kolla att det fungerar, är ett krav som nog innebär att det inte går att sälja hästar som affärsidé (även om säljarens status är osäker i den här tråden eftersom TS uppgivit både privatperson och företag i olika inlägg).

Jag har dock två bekanta som säljer hästar som företag. Båda tar tillbaka hästar där det inte fungerar med köparen, för djurets skull och för sitt ryktes skull. I slutänden enklare att rycka på axlarna och ta tillbaka, än att krångla och bråka och hamna i tingsrätten där utfallet kan vara ovisst. Båda dessa bekanta har svårt att få det ekonomiskt att fungera.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

En s k okomplicerad ponny ska tåla en hel del "handhavandefel" enligt min mening, annars ÄR det inte en okomplicerad ponny. Jag tror att felet många gånger är att man antingen annonserar ut hästen/ponnyn på ett felaktigt sätt eller missbedömer köparens kunskaper. Jag tycker att man hyfsat snabbt kan avgöra om ponnyn är lämplig till köparen eller ej och då gäller det att vara ärlig mot dem.

Nu vet jag att det visst finns folk som tillskriver sig betydligt högre kompetens och kunskap än vad de i verkligheten har men om man tar sig tid att titta och diskutera under provridning så borde det inte vara omöjligt att se om kunskaperna finns där eller ej. Jag tycker att dina bekanta gör helt rätt i att ta hand om sina kunder - det lönar sig säkert i det långa loppet.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Vi köpte en äldre ridskolehäst. Som gått på ridskola i närmare 15 år. Många kommer ihåg honom, trygg, lugn, en klippa. Vem som helst kunde rida var som helst - inga problem. Perfekt och lätthanterad både för nybörjaren och för den erfarne. Särskilt annonserad som helt trygg och okomplicerad.

Och så kom han hem, gick lite i paddocken och tredje dagen skrittade jag ut. Och fick mig världens resa. Det var frustande, fnysande, kastande. Vänta på en femöring och skena hem, vägra gå framåt. Vägra ta hjälper (oavsett vilken hjälp) och m e m hela registret utom rejäla bocksprång (men att stå rakt upp på bakbenen var inga problem).

Ja, det var nog inte många som kunde tro att den hästen hade det i sig. MEN den hästen hade heller inte lämnat sammanhanget (ridskolan) sedan Jesus gick i kortbyxor. Såld som okomplicerad och hade hos någon annan säkert skrämt skiten ur köparen. Jag tyckte det var roligt att det var liv i liket, och efter en vecka var det inga som helst problem att göra någonting - igen.

Det går inte att lämna garanti att hästar är okomplicerade.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 514
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 118
Senast: Mabuse
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 154
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp