reklamation av oridbar ponny

Sv: reklamation av oridbar ponny

Visst kan TS vara en vuxen. Jag tog mig fräckt friheten att dra slutsatsen att TS var minderårig ( barn, tonåring) för att de flesta ponnys som säljs för tävling, tävlas av minderåriga. Jag drog även slutsatsen att TS troligtvis var minderårig på hennes sätt att föra sig i tråden. Dock har jag aldrig trott att hon varit ett llitet barn :)

Håller med dig till fullo att det är inte så svårt att förstå varför TS inte har velat uppdatera. Jag hoppas dock att en liten uppdatering kommer :)

Voff
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jag kanske har missat det men har TS skrivit någonstans att ponnyn är till henne? Kan det vara till hennes barn?
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Hur kan du veta att hästen inte råkat ut för något?
Alla gör vi våra tolkningar av vad som skrivs i tråden - jag väljer att tro på TS som säger sig vara så säker som man kan vara på att hästen inte har råkat ut för något. Du väljer å andra sidan att tro annorlunda.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Alla gör vi våra tolkningar av vad som skrivs i tråden - jag väljer att tro på TS som säger sig vara så säker som man kan vara på att hästen inte har råkat ut för något. Du väljer å andra sidan att tro annorlunda.

Jag väljer att tro att TS varken bevakar hästen dygnet runt eller har röntgenblick och eller tagit den till veterinären då det inte står ett ord om det.

Om du väljer att tro att folk har övernaturliga förmågor, osedvanlig koll på hästen alternativt tagit den till veterinären utan att nämna det får det stå för dig. Jag kan inte se något rimligt annat alternativ för att säkerställa att hästen inte nyligen skadat sig.

Och sedan har vi också alternativet att det mer handlar om okunskap, en häst som inte landat eller och givetvis att TS blivit lurad.
 
Senast ändrad:
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jag väljer att tro att TS varken bevakar hästen dygnet runt eller har röntgenblick och eller tagit den till veterinären då det inte står ett ord om det.

Om du väljer att tro att folk har övernaturliga förmågor, osedvanlig koll på hästen alternativt tagit den till veterinären utan att nämna det får det stå för dig. Jag kan inte se något rimligt annat alternativ för att säkerställa att hästen inte nyligen skadat sig.

Och sedan har vi också alternativet att det mer handlar om okunskap, en häst som inte landat eller och givetvis att TS blivit lurad.

Ja, och jag råkar faktiskt tro att TS har blivit lurad.

Jag förstår fortfarande inte den otrevliga tonen i den här tråden, men det kanske är många bekanta till säljaren - vad vet jag?
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Och jag hoppas att du inte är lika charmig IRL... :grin:

Tja framför allt brukar jag undvika att anklaga folk för att vara bedragare utan grund. :grin:

Men du missar fortfarande poängen. Säljaren har fortfarande ingen skyldighet att ta tillbaka hästen om inte problemet blivit identifierat och det visat sig vara ett dolt fel/funnits vid köpet. För att veta det måste man utreda.

Sedan kan du tycka hur mycket du vill.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Det kan inte vara så att andra faktiskt har andra åsikter? Och att det känns väldigt främmande att så fort något inte fungerar med nya hästen gäller det att leta efter någon som kan bära hundhuvudet.

Alla säljare luras faktiskt inte. Det finns många hästar som byter skepnad på nytt ställe (särskilt om de inte trivs), som gör sig illa i hagen de första dagarna (som ju är de stormigaste), som inte passar med sin nya ägare, som stukar till sig i rygg/nacke när de åker hem i transporten - ja, det finns så oändligt många förklaringar. Om man är ute efter att ta reda på VAD som inte fungerar, istället för att fokusera på att hitta någon annan att skylla på.

Vill man reklamera hästen krävs det ju att det finns något underlag för reklamationen. Att det är en häst, ett levande väsen som därmed kan förändras av en flytt är nog inte tillräckligt för att få lämna tillbaka den. Även om jag som säljare gärna hade återtagit en häst om köparen inte kan acceptera att det är en levande varelse.

Om köparen är lika seriös som säljaren så jobbar man tillsammans för att reda ut historien. Inte bara beskyller säljaren för att vara bedragare. Nu har inte TS gjort detta, men säkert äger många av de högst ropande (häng högt!) häst, och har därmed varit hästköpare någon gång i sitt liv.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Ja, och jag råkar faktiskt tro att TS har blivit lurad.

Jag förstår fortfarande inte den otrevliga tonen i den här tråden, men det kanske är många bekanta till säljaren - vad vet jag?

Och jag tycker att TS ska undersöka om h*n blivit lurad eller om felet ligger någon annanstans. Givetvis är det korrekt att kontakta säljaren för att reda ut problemet och be denne ta tillbaks hästen, men vill inte säljaren (viket det lät som inte skulle ske) så måste köparen åtminstone veta vad denne vill reklamera, en gammal fysisk skada, olämpligt psyke eller vad det må vara.

Det är himla synd att du är en stor del av den otrevliga tonen här och inte ens förstår det.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Om säljaren säger "nej jag sålde en frisk och snäll häst, det måste ha hänt något, jag tar inte tillbaks den med mindre än att ni visar att det var något fel på den" ?

Det är ingen som menar att man inte ska ha en dialog med säljaren, men blir det en tvist och säljaren vägrar tar tillbaks hästen med hänvisning till att de sålde en frisk och sund häst och att den uppenbarligen är skadad nu, så har man väldigt lite på benen ol man inte undersöker hästen.

Jo, om säljaren säger på det viset så har man ju faktiskt ingen valmöjlighet än att själv påpeka felen (och kunna backa det bevismässigt genom ex.vis röntgenbilder som inte är ua). Men innan säljaren säger detta (och det vet vi ju ingenting om - om jag läst rätt- det enda vi vet är att säljaren ska komma och provrida) hade jag absolut inte dragit in hästen och börjat bekosta undersökningen.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Vi vet också att säljaren inte lät positiv till att ta tillbaks hästen.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Det är ju en ponny och den är köpt för att tävlas ( det framgår enligt TS av köpekontraktet) då ska den alltså kunna åka till nya platser och då ridas av ett barn....då låter det här beteendet väldigt olämpligt. Enligt säljaren var hästen inte på något sätt känslig. Då borde inte utrustning som inte passar lite dåligt framkalla en sådan reaktion.

TS verkar vara rätt ung, är troligtvis den som ska tävla ponnyn. Kan förstå att man inte har jättekoll på det juridiska då. Man behöver kanske inte bli för vass i tonen mot henom? Mycket kan vara fel på ponnyn, eller inte....

Har inget vidare bra råd till TS. Hoppas att säljaren tänker på både TS och ponnyns bästa och tar tillbaka den. TS verkar ha blivit rejält skrämd av ponnyn och det låter inge vidare att åka runt på tävlingsbanor med en häst som ev reagerar så på nya miljöer.

Vägrar säljaren ta tillbaka ponnyn är det nog bara att gå igenom ponnyn från topp till tå för att utesluta skada samt ta ut en sadelprovare för att kunna utesluta sadelproblem.

TS har skrivit både att köpet genomfördes mellan privatpersoner och mellan henne och en hästhandlare. Ponnyn är utbildad LB/LB, det står ingenstans att den är tävlad LB/LB eller att det är ett barn som ska ha den. Även om den är tänkt till tävling så betyder det inte att den är en färdig tävlingsponny som åkt på träningar och tävlingar, dvs ingen här vet om den öht har varit ifrån gården där den såldes och ingen vet heller hur den reagerar på främmande miljöer. Det är alltid en första gång för en häst på en tävlingsplats och jag tror inte många har en unghäst som går som en erfaren WC-mästare i 20-årsåldern. :grin:

Illasittande utrustning är heller ingen ursäkt, hur kan man som säljare garantera att en häst inte reagerar på något sådan? Om säljaren inte upplevt hästen/ponnyn som känslig så betyder det ju inte att man kan använda vad som helst? :confused:

Som sagt, det är helt rätt att reklamera men man ska veta vad man reklamerar, att man ramlat av är knappast något som håller i tingsrätten om det skulle gå så långt. För övrigt tror jag inte att TS är så ung och naiv som många vill ha henne, det är ju bara att kolla övriga inlägg om hundar och welsh cob att det knappast är ett litet barn det är frågan om.
 
Senast ändrad:
Sv: reklamation av oridbar ponny

KL

Helvete, 7 sidor med en massa tjöt!

TS, hur går/gick det med ponnyn? Har säljaren ridit och vad sa då denne?
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Diskussioner kallas det. Ganska vanligt på ett diskussionsforum :angel:

TS, jag undrar också hur det gick med säljarens ridning osv!
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Vi vet också att säljaren inte lät positiv till att ta tillbaks hästen.

Jo... fast det var också en första reaktion på att ponnyn betett sig onormalt hos nya ägaren. Ganska naturlig reaktion tycker jag, som jag har skrivit tidigare. Det kan mycket väl vara annat när säljaren får se ponnyn själv och har hunnit smälta att det inte fungerade. När man har sålt en häst tror man ju att den är såld och att allt ska flyta på - så är det ju allra oftast. Väl?
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jo... fast det var också en första reaktion på att ponnyn betett sig onormalt hos nya ägaren. Ganska naturlig reaktion tycker jag, som jag har skrivit tidigare. Det kan mycket väl vara annat när säljaren får se ponnyn själv och har hunnit smälta att det inte fungerade. När man har sålt en häst tror man ju att den är såld och att allt ska flyta på - så är det ju allra oftast. Väl?

Just det, har man sålt en häst så har man. Den som är oärlig och medvetet sålt en skadad oridbar häst som drogats hemmavid kommer inte att ta tillbaks den, den har liksom räknat med att det kommer att bli bråk och strul. Säljaren kan ta hem hästen för att den tycker synd om den och gillar sin häst rent känslomässigt, i alla andra fall så vill man antingen bråka eller veta vad som hänt häststackaren eller ge hästen tid att landa.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Halvt kl

Jag tycker säljaren har agerat rätt här, utifrån den info vi har dvs hur säljaren hanterade köparens samtal om problem. Har mycket svårt att se en oseriös säljare/lurendrejare vilja ha med problemet alls att göra och varför skulle en sådan åka ut för att rida ponnyn om denne visste att det fanns en problematik som skulle göra detta svårt/omöjligt eller att hästen varit drogad vid provridning/vet besiktning :confused: Nej det låter inte sannolikt.

Sedan vad gäller TS ålder så tja, har man själv ingått köpeavtal och är den som ringer och vill reklamera så är man ju över 18 år.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Kl*

TS Hur har det gått? Har följt tråden, men kan inte sluta fundera på hur det gått för dig?
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jag tog hem min arabhingst på försäljning.
Han var en pärla hos mig. Fick vänner att umgås mee, jabred in honom. Visade upp honom o många som va nöjda. Ja var därimot inte nöjd med alla. Ägaren till hästen släppte hingsten till en som inte ja tyckte kändes tillräckligt erfaren. Hon red honom hos mig utan problem men varken borstade honom eller fixade utrustning eller frågade nägra frågor..
De ville ha honom o tog hem honom efter en u.a besiktning o röntgen..
Samma dag han flyttade var de katastrof. En känslig häst detta som ALLTID leker med de som är rädda. Han gör så i min omgivning nu också o testar alla nya. Bara mig och två tjejer till som är modiga nog att leda in/ut honom de andra är han busig mot..
Han kom tillbaka smalare än en speta. Alla revben syntes, han var superstressad och de var livrädda för honom!!!De hade inte kunnat rida, inte gå in i hans hage, inte kunnat borsta eller annat.. Han stegrade o härjade så ja bad om att hålla i honom. Ja sa till honom på skarpen.
Sadlade på honom och red en runda. (de fick låna en valack som stod i mitt stall.) ja... Ja köpte hästen själv av ägaren och idag är han lika lugn och snäll som han alltid varit i mina händer..

Okunnighet tror jag att problemet för min häst var..
Ditt fall kan jag inte säga, men ge hästen en chans. Hitta inte en jävla massa fel för du ger hästen automatiskt negativa vibbar o negativ energi när du grunnar på allt..
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jag kan inte så hemskt mycket om problemhæstar, men jag vet att vissa som rider till dom låter dom gå och gøra sig hemmastadda i tre veckor innan dom børjar rida. Om han varit så hemskt att rida hos førra ægaren så borde han ju inte ha ridmuskler och kondis, och det borde du ju kunna se om han har...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 445
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 118
Senast: Mabuse
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 154
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp