Renovera/inreda stall

Precis sådana har jag kollat på samt även alternativet med sådan båge och sedan "fyllning" halvvägs ner" om du förstår vad jag menar :)

Fast har du fyllning halvvägs ner på en sån så kan du ju lika gärna ha fyllning ner till golvet?
Grejen är ju att det ska vara enkelt att ta sig åt sidan om hästen får spunk.
Blir hästen knäpp finns det ju inte riktigt tid att åla sig ut under, då vill man bara kasta sig åt sidan.
 
Fast har du fyllning halvvägs ner på en sån så kan du ju lika gärna ha fyllning ner till golvet?
Grejen är ju att det ska vara enkelt att ta sig åt sidan om hästen får spunk.
Blir hästen knäpp finns det ju inte riktigt tid att åla sig ut under, då vill man bara kasta sig åt sidan.

Men mellan hästarna tänker jag att man vill ha fyllning så de inte kan sparka varandra om de står två samtidigt? Men ja då har man ingen nödutgång på den högra..
 
Nu har jag inte läst hela tråden, men såhär tänker jag. Ursäkta den snygga ritningen med de väldragna linjerna :rofl:
Som du ser på bilden har jag inte brytt mig om måtten för de var lite olika på olika bilder? Men om det går att få till en lösning som den nedan med rätt mått tycker jag att den är bra (med skjutdörrar).

Jag hade gjort en spolspilta i varje ände. Med eller utan dörr till logen i den nedre, det är en smaksak. Jag hade också i den mån det går haft kvar dörren nertill i bild, för att kunna vädra ordentligt. Fölboxen får visserligen inget fönster, men den kan ju kännas luftig ändå om man väljer låg inredning. Om måtten tillåter skulle du kunna dela av den till två ponnyboxar (om du har behov) när den inte används som fölbox.

Men kanske blir stallgången för smal?


stallritning-2_5460b4f79606ee292cd985b3.png
 
Nu har jag inte läst hela tråden, men såhär tänker jag. Ursäkta den snygga ritningen med de väldragna linjerna :rofl:
Som du ser på bilden har jag inte brytt mig om måtten för de var lite olika på olika bilder? Men om det går att få till en lösning som den nedan med rätt mått tycker jag att den är bra (med skjutdörrar).

Jag hade gjort en spolspilta i varje ände. Med eller utan dörr till logen i den nedre, det är en smaksak. Jag hade också i den mån det går haft kvar dörren nertill i bild, för att kunna vädra ordentligt. Fölboxen får visserligen inget fönster, men den kan ju kännas luftig ändå om man väljer låg inredning. Om måtten tillåter skulle du kunna dela av den till två ponnyboxar (om du har behov) när den inte används som fölbox.

Men kanske blir stallgången för smal?


stallritning-2_5460b4f79606ee292cd985b3.png

Tack för ditt förslag, har inte tänkt åt de hållet alls faktiskt att ha en box i mitten :) Roligt att ni kommer med så smarta lösningar allihop!!

Jag hade helst haft fönster hos alla samt att jag helst vill slippa en smal gång..

Måtten på väggarna är 10,4m x 8m. Sedan har jag i senaste ritningarna planerat att flytta befintlig dörr in i sadelkammaren för att kunna få större boxar. När jag har ritat in boxarna i ritningen har jag satt ut innermått per box och dragit bort viss andel för mellanväggarna :)
 
Nu har jag inte läst hela tråden, men såhär tänker jag. Ursäkta den snygga ritningen med de väldragna linjerna :rofl:
Som du ser på bilden har jag inte brytt mig om måtten för de var lite olika på olika bilder? Men om det går att få till en lösning som den nedan med rätt mått tycker jag att den är bra (med skjutdörrar).

Jag hade gjort en spolspilta i varje ände. Med eller utan dörr till logen i den nedre, det är en smaksak. Jag hade också i den mån det går haft kvar dörren nertill i bild, för att kunna vädra ordentligt. Fölboxen får visserligen inget fönster, men den kan ju kännas luftig ändå om man väljer låg inredning. Om måtten tillåter skulle du kunna dela av den till två ponnyboxar (om du har behov) när den inte används som fölbox.

Men kanske blir stallgången för smal?


stallritning-2_5460b4f79606ee292cd985b3.png

Räknade lite snabbt och med kortaste väggen på 3,2 på boxarna så blir gången 1,6 m, känns alldeles för smalt :(
 
För er som vill se vilket arbete vi har framför oss :)

Tidigare(/nuvarande?) ägare har alltså påbörjat att höja taket så innertaket man ser här kommer tas bort och över finns ett nytt innertak. Ny takhöjd blir 3,7 m. De har även gjort klackar av betong till deras tänkta boxar, dessa måste vi dock ta bort eftersom de är för små boxar.

Denna bilden är alltså kortsidan där jag tänkt ta bort ”altandörren” och inreda med fölbox + vanlig box längst hela den kortsidan. Sedan blir det ju då uppställningsplatser till vänster och fler boxar längst långsidan till höger.

Observera att kontruktionen inte är färdig så ni behöver inte oroa er för bärighet osv allt sådant måste självklart göras i första hand innan vi kan börja med det roliga att bygga boxar :) Det kommer även en ventliationskille och ritar och planerar in ordentligt bra ventilation till oss :) Ta det för vad det är, så här ser det ut när vi får tillträde, detta kommer vi ha att jobba med :)

wpid-dsc_1493.jpg


Här är motsatt kortsida med vägg mot blivande sadelkammare och utgången till höger. Dörröppningen in till sadelkammaren måste vi flytta och väggen stärkas upp.

wpid-dsc_1494.jpg


Ingången utifrån:

wpid-dsc_1501.jpg


Hela byggnaden:

wpid-4a6pd0sk4j1mda6c_w669_h446_smmaxsize_rc10color-a255-r255-g255-b255allsoft-jpg.jpeg
 
Är det avlopps galler jag ser i gången?
wpid-dsc_1494.jpg

om det är det så kan jag säga att det är ett av de dummaste avloppen som finns ;), har det själv och det finns ingen fördämmning där smtusen stannar= stor risk för stopp. Sen är det klent galler (om det är plast) haft både häst som trampat med brodd igenom och en råtta som gnagde I sönder det från andra hållet. Metall gallret som kan köpas till är dock mycket bättre men svårare att lyfta upp utan att böja hela gallret..
 
Är det avlopps galler jag ser i gången?
wpid-dsc_1494.jpg

om det är det så kan jag säga att det är ett av de dummaste avloppen som finns ;), har det själv och det finns ingen fördämmning där smtusen stannar= stor risk för stopp. Sen är det klent galler (om det är plast) haft både häst som trampat med brodd igenom och en råtta som gnagde I sönder det från andra hållet. Metall gallret som kan köpas till är dock mycket bättre men svårare att lyfta upp utan att böja hela gallret..

Japp de är avloppsgaller av metall :) Du har bra syn ;) hihi!

Får reda ut det mer noggrannt om vi beslutar oss för att vi kommer använda avloppet, det var planerat för spolspilta där så antar de är därför de lagt in detta :)
 
Nu har jag också lekt lite i Sketchup:)
Modifierat din idé lite - vilket innebär endast en ordentlig uppställningsplats, men istället 2 rejäla boxar:
Box 1 och 2 är 9,6 kvadrat
Box 3 är 17 kvadrat
Box 4 är 15 kvadrat
Stallgången 2,5 meter
Uppställningsspiltan 2,5 x 3 meter
Boxdörrar 1,25 meter



 
Nu har jag också lekt lite i Sketchup:)
Modifierat din idé lite - vilket innebär endast en ordentlig uppställningsplats, men istället 2 rejäla boxar:
Box 1 och 2 är 9,6 kvadrat
Box 3 är 17 kvadrat
Box 4 är 15 kvadrat
Stallgången 2,5 meter
Uppställningsspiltan 2,5 x 3 meter
Boxdörrar 1,25 meter




Tack vad fint!! Fasen va duktiga ni är i sketchup! :D Jag lyckas inte alls!

Jag blir så imponerad av alla era smarta förslag! Ser jättefint ut, jag känner dock att de blev lite för små boxar med 2 på endast 9,6kvm. Och en boxdörr för ev fölbox måste nog vara större än 1,25? eller?
 
Det är ingen som kan tänka sig att rita in förslaget nedan i sketchup? Jag har verkligen försökt men nu ger jag upp annars befarar jag att datorn flyger ut genom fönstret! Jag har försökt rita något i stil med de ritningarna som du gjorde @Buck precis så jag ser det framför mig i den stilen :D Men de är stört omöjligt, sjukt impad av era ritningar!

Hade blivit superglad, tycker det är svårt att uppleva om förslaget är bra när det är så platt, verkligen så mycket lättare med era fina bilder!

fc3b6rslag-stallinredning-b.png
 
catrool-1.jpg


blev en klump med små bilder men du ser kanske ändå, hovslagarbågarna är i verklig storlek mer eller mindre, blir en stallgång på ca 2,5m vilket ju är tillräckligt. mellan boxen längst bort och hovslagarbågen är det ca 1,2m och det är ju en rak linje in dit så är nog inget problem.
 
Till spolspiltan: överdimensionerat avlopp och överdimensionerad varmvattenberedare. ;)
Värme golv på det för att kunna använda det vintertid också utan att avloppet fryser sönder och så det inte blir en skridskobana. :D

Varmvatten i stallet vore drömmen :love:.
 
catrool-1.jpg


blev en klump med små bilder men du ser kanske ändå, hovslagarbågarna är i verklig storlek mer eller mindre, blir en stallgång på ca 2,5m vilket ju är tillräckligt. mellan boxen längst bort och hovslagarbågen är det ca 1,2m och det är ju en rak linje in dit så är nog inget problem.

Omg så snyggt!!! jättestort Tack!! :D
 
I kväll ha vi skissat uppdelning av den andra delen, de som ska bli sadelkammare, foderkammare och torkrum.
Även om det bara kommer vara 4 hästar och kanske ett par på lösdrift när det är som mest. (Dock mest troligt med bara 3-4 hästar.) Så vill jag ändå ta i ordenligt gällande sadelkammare.

Så det vi nu försökt få till är så stor sadelkammare som möjligt utan att tumma på bra storlek på foderrum. Sedan tänker vi ett torkrum, med element och avfuktare, ett litet rum för att det ska bli ekonomiskt, men inte för litet så det bli opraktiskt. Tanken är att ha hängare i taket och hänga upp täcken på tork. I foderrummet ska det få plats kraftfoder, tunnor och hyllor med hinkar samt diskbänk. I sadelkammaren ska det även få plats en trappa upp till loftet alt göra en större gång mellan rummen och ha en rel brant trappa upp där (som i mitten alternativet vid pilen). Bredden på byggnaden är ca 8 m.

Tar tacksamt emot åsikter :)

fc3b6rslag-stallinredning_-med-inredning-sadelkammare-etc-alternativ-31.png


fc3b6rslag-stallinredning_-med-inredning-sadelkammare-etc1.png

fc3b6rslag-stallinredning_-med-inredning-sadelkammare-etc-alternativ-23.png

fc3b6rslag-stallinredning_-med-inredning-sadelkammare-etc-alternativ-4.png
 
I kväll ha vi skissat uppdelning av den andra delen, de som ska bli sadelkammare, foderkammare och torkrum.
Även om det bara kommer vara 4 hästar och kanske ett par på lösdrift när det är som mest. (Dock mest troligt med bara 3-4 hästar.) Så vill jag ändå ta i ordenligt gällande sadelkammare.

Så det vi nu försökt få till är så stor sadelkammare som möjligt utan att tumma på bra storlek på foderrum. Sedan tänker vi ett torkrum, med element och avfuktare, ett litet rum för att det ska bli ekonomiskt, men inte för litet så det bli opraktiskt. Tanken är att ha hängare i taket och hänga upp täcken på tork. I foderrummet ska det få plats kraftfoder, tunnor och hyllor med hinkar samt diskbänk. I sadelkammaren ska det även få plats en trappa upp till loftet alt göra en större gång mellan rummen och ha en rel brant trappa upp där (som i mitten alternativet vid pilen). Bredden på byggnaden är ca 8 m.

Tar tacksamt emot åsikter :)

fc3b6rslag-stallinredning_-med-inredning-sadelkammare-etc-alternativ-31.png


fc3b6rslag-stallinredning_-med-inredning-sadelkammare-etc1.png

fc3b6rslag-stallinredning_-med-inredning-sadelkammare-etc-alternativ-23.png

fc3b6rslag-stallinredning_-med-inredning-sadelkammare-etc-alternativ-4.png
Kan inte en nedfällbar stege mitt i stallgången fungera? Även en brant trappa tar plats och ska man inte upp dit varje dag så är det smidigare och mer plats sparande med en stege.
Angående torkrummet placering tror jag att alternativ 3 är bäst, på bild åtminstone.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
863
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 205
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 538
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej! Vi har lite framtids planer eller projekt på gården 🐶 1.Vi har ett gammalt häst stall m. 7st boxar, ganska stor sadelkammare, 1st...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp