Renras och blandras

M

mosaik

Jag är inte världens mest hunderfarna människa, men jag lär mig, läser och går på kurs. Jag försöker aldrig glänsa, och säger jag något så vill jag bara väl.

Jag har en vän som har lite problem med sin blandras och brukar försöka komma med lite tips. Men varenda gång så är det samma visa. Nej så kan jag ju inte göra, det är bättre att försöka såhär osv. Hon behöver uppenbarligen hjälp, men går varken på kurs eller lyssnar till tips hon får.

Jag tycker det är så trist att det ska behöva vara såhär, det känns som att allt hon tänker om mig är - bara för att hon har en renrasig hund och går kurser så ska hon inte tro hon kan komma och lära mig något.


Är det såhär det är, att ni blandrasmänniskor tror vi renrasmänniskor vill glänsa över er?


Och är det oftast så att blandisarna får stanna hemma medan renraserna får gå på kurs och träna?
 
Sv: Renras och blandras

Njaae... både ja och nej på alla dina frågor :smirk:

Jag har en vän som har lite problem med sin blandras och brukar försöka komma med lite tips. Men varenda gång så är det samma visa. Nej så kan jag ju inte göra, det är bättre att försöka såhär osv. Hon behöver uppenbarligen hjälp, men går varken på kurs eller lyssnar till tips hon får.

Det där är hennes problem, hennes problem att ta ett råd eller något som kan uppfattas som kritik av det hon tidigare gjort.
Jag skulle struntat i henne, om det nu fungerar så bra med hennes egna ideer så låt henne hålla på själv då tills hon själv inser att det inte funkar.

Är det såhär det är, att ni blandrasmänniskor tror vi renrasmänniskor vill glänsa över er?

Nej, jag tror att de som har blandras ofta känner sej påhoppade eller sedda snett på, men va de måste förstå är att det är inte deras val eller hund (iaf jag) har problem med, det är själva poängen med att det föds upp knasiga korsningar av folk som tycker det är kul eller coolt eller så är det bara en olycka alltihopa. Och att en massa hundar blir avlivade eller över och hamnar på hundstallar.

Och är det oftast så att blandisarna får stanna hemma medan renraserna får gå på kurs och träna?

Blandraser är inte välkomna överallt och till alla tränare, men samtidigt vet jag massvis med aktiverade blandisar och renraser som bara får gå hemma... det är en ägargrej och vilken hund som får vilken ägare har nog inte så mycket med bland eller renras att göra, vill man hitta på massa kul så gör man det, har man en familjehund så har man det.
 
Sv: Renras och blandras

Äsch då, det är likandant med folk som har renrasiga hundar. Det är ju människan bakom hunden som behöver ändra inställning. Jag har en kompis som inte har hund, men absolut INTE tål när man ger goda råd för då anser hon man kritiserar. Och det spelar ingen roll hur snällt man säger det..En del är ju bara så.
 
Sv: Renras och blandras

Ang om blandisarna får stanna hemma.. Nä, jag har aldrig varit med om något sådan utfrysning. I min fd klubb var alla lika välkommen på tävling som träning. Jag blir lika förvånad var gång att en del klubbar inte välkommnar en del hundar, för detta är obekant för mig.
 
Sv: Renras och blandras

Hej!
Ville bara säga att jag har en blandis o jag ska gå på kurs! :D Jag bara längtar till hösten då den börjar. Så det är nog människan i sig det beror på.
Det är mycket fördomar mot blandisar tycker jag, alla som frågar vad det är för raser i henne bara gapar när jag säger att det är schäfer, new foundland, golden o bordercollie. De tror hon ser ut som nåt missfoster men sen när de ser henne smälter de.
Hon ser ut som en svart goldenvalp, lite längre nos bara. Jättesöt :love: Och hon är lättlärd o jättesnäll.

Bla, bla... Som sagt, det är nog din vän som har fördomar kanske.

Lycka till! Kanske ber hon dig om hjälp en vacker dag när hon inser vad du kan o hon inte kan. :crazy:
 
Sv: Renras och blandras

jag har en blandis som jag har gått valpkurs med.
En jakthund. Men jag tyckte inte att kursen hjälpte så mycket så jag har lärt hon själv saker istället.
 
Sv: Renras och blandras

När folk ber mig om hjälp så självklart hjälper jag till och det oavsett ras/blandras, såvida att jag känner till rasen och dess egenskaper.

Men hundägaren som har blandisar, ska veta att många problem de får med sin hund, beror just på blandningen som hunden har i sig.

Det är när man påpekar detta som folk börjar tycka att man är emot blandraser. Men ägarna måste ju förstå vad de har i sin hund om man överhuvudtaget ska kunna hjälpa dem. De måste förstå att vallegenskaper kan komma fram om det är b.c i hunden m.m. Att deras hund jagar katter,barn, cyklar m.m för att den inte får utlopp för sitt behov att valla.

Sedan tror jag det är väldigt individuellt vad gäller kunskap hos renrasägare v.s blandrasägare. Självklart finns det mkt kunnigt folk som har blandras, även om jag tror att det är en liten procent mer kunnigt folk bakom renras. Och det endast för att man blir så låst vad gäller tävling om man har blandras.
 
Sv: Renras och blandras

Det enda som är synd med blandraser är ju att när det redan finns så många hundraser varför skall man förstöra det genom att kors olika raser med varandra? Det kan ju faktiskt bli helt fel. Hade en blandras tidigare innan min Golden som jag har nu och han fick så grava höftfel att vi fick avliva honom vid sju månader. Sen kan ju en blandras bli aggresiv och man blandar raser som verkligen inte ska korsas. Det kan ju slå slint i huvudet på dem och blir helt fel. Jag tyckte inte att det var
nåt fel att ha blandraser tidigare men idag inser jag det stora problemet med oseriösa uppfödare inom blandrasen som bara är ute efter att tjäna pengar på valparna och korsar våra redan så vackra renrasiga hunar till konstiga korsningar. Visst att de kan bli jättetrevliga hundar men jag anser ändå att det är fel att blanda raser!
Sen vet man ju mer vad man får när man köper en renrasig hund med stamtavla som är reggad i SKK. Köper man en blandis vet ju ingen så mcyket om hur valparna kommer att bli.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Renras och blandras

Jag är inte heller för blandraser, men de finns och de existerar. De som behöver hjälp, hjälper jag. Många av de som jag hjälpt, har faktiskt vid nästa hundköp köpt en renras. De har tänkt igenom sitt hundköp lite mer nogrannare. Då det är många som tror att de är ägaren som gör hunden. Vilket är delvis rätt, men långt ifrån helt rätt.

Som Du säger finns det så enormt mkt rena hundraser, så att man inte hittar något som passar bland dem är för mig en stor gåta. Att välja en blandras har du ju många gånger inte en aning om vad Du får.
 
Sv: Renras och blandras

GaurdianAngel skrev:
Jag är inte heller för blandraser, men de finns och de existerar. De som behöver hjälp, hjälper jag. Många av de som jag hjälpt, har faktiskt vid nästa hundköp köpt en renras. De har tänkt igenom sitt hundköp lite mer nogrannare. Då det är många som tror att de är ägaren som gör hunden. Vilket är delvis rätt, men långt ifrån helt rätt.

Som Du säger finns det så enormt mkt rena hundraser, så att man inte hittar något som passar bland dem är för mig en stor gåta. Att välja en blandras har du ju många gånger inte en aning om vad Du får.

Alldeles riktigt :) För en gångs skull har vi samma åsikter :rofl:
 
Sv: Renras och blandras

Måste där flika in angående att hitta en hund som passar....

Folk väljer ofta hund efter hur de tilltalar dem estetiskt, bygger upp en drömvärld där de tror att de kan tillgodose hundens behov och sedan efter ett år av överambitiös träning inser de att de inte orkar och hundstackarn får då gå och drälla. Detta gör ju att hunden inte mår bra och sedan får "biverkningar" av detta.
Jag ser det ofta inom min ras, som råkar vara världens mest fotograferade ras, folk skaffar den pga utseendet men inser inte att det är en mycket krävande hund som inte nöjer sig med "långpromenader i koppel"...

Extrema exempel blir sedan när man börjar avla från rasens grunder och specialiteer, som exempelvis inom labrador och golden... Det finns 3 inriktningar enbart för att folk SKA ha den hunden, oavsett behov, istället för att byta ras eller ändra på sig själv så förändrar man en hel ras... Jag hade inte gett en femma för en golden som får en etta på utställning, eftersom det antagligen inte ens har viltintresse....

Sidospår, men ett stort problem även inom renraser är att folk väljer totalt fel hund....

//E
 
Sv: Renras och blandras

Å långpromenader i koppel innebär oftast inte ens varje dag utan varannan söndag om det är fint väder. Folk som säger att de vill ha en hund att gå med och de ska "aktivera" den så mycket med att vara ute och gå, lyckas sällan med det... De skulle skaffat en mindre hund av icke jaktras så skulle det blivit lyckat istället...
 
Sv: Renras och blandras

lady_vip skrev:
Extrema exempel blir sedan när man börjar avla från rasens grunder och specialiteer, som exempelvis inom labrador och golden... Det finns 3 inriktningar enbart för att folk SKA ha den hunden, oavsett behov, istället för att byta ras eller ändra på sig själv så förändrar man en hel ras... Jag hade inte gett en femma för en golden som får en etta på utställning, eftersom det antagligen inte ens har viltintresse....



//E

Fattar ingenting om vad du menar?? Förklara gärna
 
Sv: Renras och blandras

Jag vet inte men folk som jag har pratat med ( de har hundar själva) säger att golden är helt sönderavlade. Jag ville ha en golden från början eftersom att jag har två barn o vill ha en lugn hund + att jag tycker de är fina.
Nu blev det ju en blandras istället men det blev ju jättebra det med. Än så länge. ;) Jag kan ju säga att priset spelade roll. Jag har alltid velat ha en hund men min sambo vägrade. Pengar o jobb tyckte han bara. :mad: Jag har ju tjatat till mig en häst oxå så han har väl fått nog. Jag har ridit o skött min mosters häst sedan jag var sex år så det kan jag, men jag slutade rida när jag träffade sambon. Det gick 3 år sen höpte jag en egen. :love: Men hunden är den första jag haft o det går ju jättebra som sagt, särskilt med er hjälp här på bukefalos. Hoppas ni står ut med mig ett bra tag till. :)

En stor kram till alla som känner sig skyldiga. :banana:
 
Sv: Renras och blandras

Vi har en variant som vi ställer ut, en som vi går jaktprov med och en variant som vi försöker att göra både och med... Så på nått vis är vi ju bakåtsträvare som inte enbart sysslar med arbetsmeritering vid val av hund/avel...
 
Sv: Renras och blandras

Jag hör ordet söndervalade till höger och vänster. Vad menad med det egentligen? Jag har aldrig förstått mig på vad det innebär riktigt...
 
Sv: Renras och blandras

Till Lady_Vip

Vad har du för hund? *Nyfiken* :smirk:
 
Sv: Renras och blandras

Nä, jag blir ledsen när de säger att de är sönderavlade, jag tycker inte det, men jag känner ingen som har golden så jag har ingen åsikt heller förutom att om jag skaffar en hund om 10 år så blir det nog en golden. :smirk: Jag gillar den rasen.
Har du golden?
 
Sv: Renras och blandras

Tippan skrev:
Jag hör ordet söndervalade till höger och vänster. Vad menad med det egentligen? Jag har aldrig förstått mig på vad det innebär riktigt...

Det finns de uppfödare inom ALLA raser som bara avlar på t ex det exteriöra för att få den perfekta rastypiska hunden. Detta gäller inte bara goldenuppfödare utan andra rasuppfödare också. Men de flesta uppfödare avlar inte på sådant utan vill bara ha fram sunda friska trevliga hundar.
 
Sv: Renras och blandras

HaRLeKIn skrev:
Jag vet inte men folk som jag har pratat med ( de har hundar själva) säger att golden är helt sönderavlade. Jag ville ha en golden från början eftersom att jag har två barn o vill ha en lugn hund + att jag tycker de är fina.
Nu blev det ju en blandras istället men det blev ju jättebra det med. Än så länge. ;) Jag kan ju säga att priset spelade roll. Jag har alltid velat ha en hund men min sambo vägrade. Pengar o jobb tyckte han bara. :mad: Jag har ju tjatat till mig en häst oxå så han har väl fått nog. Jag har ridit o skött min mosters häst sedan jag var sex år så det kan jag, men jag slutade rida när jag träffade sambon. Det gick 3 år sen höpte jag en egen. :love: Men hunden är den första jag haft o det går ju jättebra som sagt, särskilt med er hjälp här på bukefalos. Hoppas ni står ut med mig ett bra tag till. :)

En stor kram till alla som känner sig skyldiga. :banana:


Stryk inte alla Golden uppfödare över en kam! De finns de uppfödare inom ALLA raser som avlar sönder. Kolla ex Rottweilers..de är finns de som är sönderavlade också så det där gäller nog inom all rasuppfödning oavsett ras på hund!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
38
· Visningar
1 528
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 009
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 579
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp