Renras och blandras

Sv: Renras och blandras

Jag menar en kram till alla som hjälpt mig med min blandras som jag köpte för 2,5 veckor sedan.... Har haft många frågor om henne. Jag har inga förutfattade meningar om golden, jag gillar den rasen, det är folk jag pratat med som säger att jag inte ska köpa en sådan...
 
Sv: Renras och blandras

Till Farinen: Är det din golden på bilden? :love: Jättefin!
 
Sv: Renras och blandras

Jo, såhär...

Om du köper en hund så ska hunden ha de genetiska förutsättningarna att göra vad den är framavlad för, ex en golden ska ha vattenintresse och gilla att bära allt. Den ska också ha mycket "will to please", du ska då också kunna ställa ut den och få SUCH på den. Hur ofta händer det..?

Vad jag menar är att för mig är en golden som inte duger till jakt ingen golden, det är en vit felaktivt avlad långhårig sak, oftast.

MEN eftersom golden hade alla dessa förutsättningarna, men va lite för energisk och krävde lite för mycket så avlade man på de individer som krävde mindre och hade mindre av alla dessa typiska egenskaper för rasen, vilket ledde till att idag står vi med tre inriktningar, en jaktvariant som ingen som inte tänk göra MYCKET med sin hund kan ha. En sällskapsvariant som inte duger till så mycket förutom att ställa ut och en DP, en variant som är lite mittemellan och sällan blir riktigt bra...

Samma problem finns inom labbarna, där jag har mina erfarenheter ifrån. Finns också inom exempelvis borderterrier, börjar komma på flat osv.

//E
 
Sv: Renras och blandras

Jag har en weimaraner, och två till jakthundar, en terrier och en labbe, men det är weimaranern jag syftade på.

//E
 
Sv: Renras och blandras

Ok, jag fattar, jag håller med er också. Det är synd att det blir 3 raser av en.... Då är det ju ingen golden...eller rottweiler...eller vad för ras det nu avlas inom... :(

Får jag fråga? Vad tycker ni om en Basenji?? :confused:
Min syster som är 16 ska få en hund nästa år om hon fortfarande är intresserad, (vilket jag tror hon är). Men vilken ras ska hon välja? Mor o Far fattar jag ju att de har valt en Basenji för att den inte kan skälla, är snäll mot barn (mina), och luktar inte "hund"... :(

JAG tycker inte de ska skaffa en sån hund för det är ju faktiskt min syster som ska välja o hon vill träna agility. Basenji kanske passar för det men vad finns det mer för raser som typ ÄLSKAR det??
 
Sv: Renras och blandras

Stryk inte alla Golden uppfödare över en kam! De finns de uppfödare inom ALLA raser som avlar sönder. Kolla ex Rottweilers..de är finns de som är sönderavlade också så det där gäller nog inom all rasuppfödning oavsett ras på hund!

Och

Jag hör ordet söndervalade till höger och vänster. Vad menad med det egentligen? Jag har aldrig förstått mig på vad det innebär riktigt...

*nu spånar jag fritt här*

Att avla sönder.... jag tror faktiskt inte att det finns så värst många raser som faktiskt är förstörda.
Däremot är det många linjer som är fel, många hundar som kommer från en familj eller efter en tik där ett visst eller flera problem fått för stort genomslag och folk fortsätter avla på djuren iaf trots artros eller ögonproblem eller .. ja.
Schäfer exempelvis.. jag tycker att de extrema räkryggar man kan se är fel -det ser inte hälsosamt ut.
Men jag skulle inte tolka rasen som sönderavlad för det då det finns jättemånga Schäfrar som ser ut som folk.

Jag har ännu inte bestämt mej ifall jag tycker att utplåning av den ursprungliga egenskapen (fågel för Golden och Lab nu som exempel) är att avla sönder, det är att frångå den egentliga intentionen, men vad finns det för behov hos dessa hundar som vi inte kan tillgodose i samma utsträckning nu som förr?
Jag har funderat över Springer Spaniel då jag sett tre syskon ur samma kull som bodde härikring bli avlivade pga att de bet familjemedlemar.
Kan det vara så att uppdelningen mellan DP och utställning inte fått lika mycket genomslag i den rasen som hos Golden och Lab och att det kanske är bättre att ha dem som jakthund och inte sällskap enbart ... varför de bet, hur de gick till vet ju iofs inte jag.. men man kan ju fundera.
Och att det tack vare delningen i Lab och Golden gör det möjligt för fler att ha dem... jag är ju inte ett dyft intresserad av fågel...

Sedan kan jag ju säja så här att jag tycker att ingenting är bra när det blir extremt, en väldigt liten näsa, stora öron, liten svans, korta ben... inte bara korta och småa utan i de fallen då djurens kropp ser ut som de saknar någonting.
Om en ras eftersträvar kort näsa och uppfödarna kämpar och kämpar för att få till denna korta näsa.. vad gör det för hundarna i slutändan.. det är isf att avla sönder.
Fast rasen är ju inte "trasig" för det utan allt är som det ska vara enligt rasstandard men ... äh

Nu orkar jag inte mer :p
 
Sv: Renras och blandras

jag och min hund (om jag köper henne vill säga) ska gå kurs till hösten *längtar*
ja ville gå på brukshundsklubben och frågade om vi var välkomna och det var vi!
jag trodde faktiskt inte att vi skulle få komma för jag har hört att dom inte ville släppa in blandraser där men det var tydligen fel. Som tur är. En blandras är ju lika mkt hund som en renrasig, och det behöver båda sysselsättas.
 
Sv: Renras och blandras

En basenji kan inte skälla helt riktigt uppfattat, men hälsa Dina föräldrar att de är mkt duktiga på att gnälla, pipa och joddla istället. Bara för att de inte kan skälla, betyder inte att de är knäpptysta.

De är en trevlig ras, men det finns nog lämligare raser. De är ju urhundar, vilket innebär att de har många av de vilda instinkterna kvar. De behöver socialtränas ordentligt och är väl egentligen inte en drömhund med småbarn, då de är måna om sina rättigheter. Som att ligga/äta och vara ifred när de vill.

De har även ganska stor jaktinstinkt, så man får se till att träna ordentligt redan från valpstadiet.
 
Sv: Renras och blandras

HaRLeKIn skrev:
Jag menar en kram till alla som hjälpt mig med min blandras som jag köpte för 2,5 veckor sedan.... Har haft många frågor om henne. Jag har inga förutfattade meningar om golden, jag gillar den rasen, det är folk jag pratat med som säger att jag inte ska köpa en sådan...

aha då missuppfattade jag dig Förlåt :)
Ja det är min vovve på bilden. Min Farin!! Tack va glad jag blir att du tycker han är vacker :D
 
Sv: Renras och blandras

Ja, tack för informationen. :) Jag ska säga till dem att det finns bättre raser. Jag köpte ett hundlexikon med 400 raser i till min syster för hon fyller snart år. :D Där hittar hon säkert något som passar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 655
Senast: co-SMAD4
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 949
Senast: Hedinn
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 641
Senast: Gruvan
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 908
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp